Kotitekoista ruisleipää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HABA82
  • Aloitettu Aloitettu
jos juurta ei oo saatavilla nin kannattaa käyttää niitä valmiita ruisleipäaineksia jossa juuri on sinäänsä jo mukana...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai ai kotitekoista leipää tulee ikävä. Intiassa ei saanut kaupasta ostettua ainekaan silloin mitään muuta kuin paahtoleipää tai ainenkin meidän pikku kylässä. Noh äitee teki aina itse leipää ja ai ai, että oli hyvää, vieläkin muistan kuinka hyvää se oli. Hmm pitää varmaan kysästä jos tuolla uudella respalla tekisi leipää.

Ja vielä kun kotitekoinen ruisleipä on tehty kunnon oikeessa leivinuunissa, eikä missään tavallisessa, niin aijai... :kuola:

Käytän ruisleipäainesta (ruisjauhoa, jossa on taikinajuuri valmiina) ja haluaisin tietää onnistunko, jos korvaan puolet siitä tavallisella ruisjauholla :) En haluaisi oppia sitä kantapään kautta (enkä viitsi tehdä PIENTÄ koe-erää - leivon parin viikon välein 6 kiloa kerralla).

Hyvin onnistuu :) Olen jopa havaitsevinani myönteisen makueron aiempaan verrattuna. Taidanpa piakkoin yrittää tehdä ruisleipää itse tehdystä juuresta ilman hiivaa ja vehnäjauhoja. Siitä onkin pitkä aika, kun olen viimeksi syönyt ihan oikeaa ruisleipää/hapanleipää - en enää edes muista, miltä se maistuu. Jos valmistus ei osoittaudu liian työlääksi ja maku todellakin on aiempaa parempi, tulkoon siitä käytäntö - ja tuotteen nimeksi habanleipä ;) Kiitos Ex-Tavikselle ohjeesta :)

Hyvin onnistuu :) Olen jopa havaitsevinani myönteisen makueron aiempaan verrattuna. Taidanpa piakkoin yrittää tehdä ruisleipää itse tehdystä juuresta ilman hiivaa ja vehnäjauhoja. Siitä onkin pitkä aika, kun olen viimeksi syönyt ihan oikeaa ruisleipää/hapanleipää - en enää edes muista, miltä se maistuu. Jos valmistus ei osoittaudu liian työlääksi ja maku todellakin on aiempaa parempi, tulkoon siitä käytäntö - ja tuotteen nimeksi habanleipä ;) Kiitos Ex-Tavikselle ohjeesta :)

Ollos hyvä. Hyvä kun muistutit koko leivästä, en saanut sittenkään silloin aikaseksi laittaa juurta valmiiksi, mutta TÄNÄÄN sen teen että saan vihdoin tuoretta vehnäjauhotonta ruisleipää. Eli kiitos itsellesi aiheen nostamisesta! :rock:

Täytyy kiittää Haba82:a tästä ketjusta. Tuo ruisleipäaineksesta tehtävä leipä on todella hyvää ja vaivatonta valmistaa. Itse teen vuokaleipiä (yksi helpottava tekijä lisää). Ensimmäisellä leivontakerralla söin yli puolet leivistä.. :D

:offtopic: Kotipuolessa kyselin mammalta ruisleivän teosta, niin tuumas että hänellä on ollut sama juuri käytössä yli 30v :hyper:

Täytyy kiittää Haba82:a tästä ketjusta. Tuo ruisleipäaineksesta tehtävä leipä on todella hyvää ja vaivatonta valmistaa.

Peesailen! Viimeksi kokeiltiin auringonkukansiemeniä leivän sekaan ja ai että että oli :kuola:! Osa ruisleipäaineksesta korvattiin tavallisella ruisjauholla. Siemeniä kannattaa muuten liottaa esim. yön yli ennen taikinaan lisäämistä, koska silloin ne pysyy mehevämpinä leivässä.

Voisiko ruisleivän tehdä maitoon? *kuumehoureissa*

Miksikä ei?

Ainut mitä siinä pitää ottaa huomioon on että taitaa leipä saada todella nopeesti sen värin....Eli pitää olla hereillä ettei todella polta sitä.

Siis siihen ruisleivän sekaan voi laittaa vaikka mitä. Esim. kuivattua sipulia, puolukkaa, ja kuten edellä sanottiin jo niin auringonkukansiemeniä ( ei ole välttämättömyys liottaa)
Siis vain taivas on rajana.

Nim. 10v ammatikseen jo leiponut....:rock:

Omatekoinen ruisleipä on ihan ehdoton:kuola: Juuri+vettä+ ruisjauhoja+suola, muuta ei tarvitse.
Pari vuotta olen leiponut leivät itse, muutaman kerran on hätätapauksessa tullut ostettua esim. Uotilan ruislimppua tmv 100%ruisleipää.

Avokkille teen usein juurella vuokaleipää jossa hiukan täysjyvägrahamjauhoja ruisjauhojen lisäksi + auringonkukansiemeniä+maapähkinärouhetta. Aivan taivaallista:)

Juuri kannattaa pitää tallessa, itselläni ainakin parantunut entisestään joka kerta. Nykyinen juuri on ylivuoden takaa, eli toistakymmentä kertaa käytetty (Leivon ison määrän reilun kuukauden välein, leipä säilyy hyvin pakkasessa). Nyt harmittaisi jos unohtaisin ottaa talteen. Alkujaan tein juuren jostain kaupan valmiista juurella nostatetusta ruisleivästä.

Tein juuren vedestä, ruisjauhoista ja piimästä, ja leivoin sunnuntaina ensimmäistä kertaa "aitoa ruisleipää" - ilman vehnäjauhoa ja hiivaa. Kokemus oli sikäli mielenkiintoinen, että pelkäsin loppuun saakka epäonnistuneeni. Taikina ei nimittäin näyttänyt juurikaan kohonneen. Yllätyin, kun taikina muuttui valkoharmaaksi, mitä ei ruisleipäainesten kanssa tapahtunut. Se myös "tuoksui" samalta kuin käyttämäni juuri.

No, rakenteensa ja makunsa puolesta leipä ei eronnut totutusta - taikina siis kohosi lopputuloksen perusteella aivan riittävästi, ja oma juuri toi leipään asiaan kuuluvan happaman maun.

Todella palkitsevaa ja vieläpä helppoa hommaa :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom