Kotimaamme murhaava verotus suomenkielellä

Tämä on kyllä kanssa jännä. Vuoskymmenten aivopesu, miten täällä on hienoa elää, ja muutama hyvä pointti elossa. Sehän se sitten, ei tarvi parantaa mitään.

Nähtävissä kuitenkin on, että tämä bratislavian kupla puhkeaa lähivuosina. Teollisuus ei voi hyvin, vientiä ei ole. Vihreät citypaaperot runttaa taloutta ja yksilönvapautta minkä ehtivät. Elätellään pilvilinnoja, samalla unohtaen, että se on kuitenkin raha joka tätä palloa pyörittää, ei aatteet.

Eli koska kuitenkin on asiat paremmin, kuin POhjois-Koreassa, ei saa valittaa ja kaikki on hyvin, eikä ainakaan saa haaveilla että tästä Kaikista Parhaimmasta löytyisi jotain parannetavaa. Check.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mun mielestä suomessa tuo onnellisuuden tavoittelu onnistuu suhteellisen hyvin. Korkea veroaste ja kaikki kallista mutta mun mielestä se on plussaa että kun oon menossa lähisiwaan niin mua ei ryöstetä tai ammuta koska jollain muulla ei mee niin hyvin.

Oman eläkkeen säästäminen onnistuu täälläkin sijoittamalla ja olemalla järkevä rahankäytön kanssa.
Dopeyllä on pointtia, mutta jotenkin tuo sama mantra monessa ketjussa tuo sellasen fiiliksen että et olisi hirveän onnellinen jenkeissä, ja yrität todistella itsellesi muuton järkevyyttä? Tämä siis vain oma mielikuvani vuosien lukukokemuksella ^^

Onnellisuus on kyllä jännä käsite. Ehkä joillekkin se muutto kannattaa jos se raha on se juttu mitä tavottelee. Mä oon onnellinen jos menen elokuviin ja mun ei tarvii pelkää että joku suolaa kaikki katsojat jollain aseella ja illalla saan olla rauhassa omassa talossani.
Kyllä niitä paikkoja maailmassa riittää, joissa ei henkensä puolesta tarvitse pelätä. Itsekin voisin yrittää nauttia tuosta turvallisesta elokuvissa käynnissä Suomessa, mutta kun se äänestyslippu tuli aikoinaan otettua ja lähdettyä, niin tuon lisäksi pystyn nyt nauttimaan paljon muustakin. Aika yksinkertaisista asioista itsekin nautin, enkä sinänsä ole rahan perään, mutta olisihan se hienoa, jos talous olisi turvattu jo jonkin verran ennen sitä hetkeä, kun pumppu tilttaa ja suku jakaa omaisuuden. Jos vaikka voisi hetken aikaa katsella maailmaa ilman työssäkäyntivelvoitetta.

Suomi on yksi maailman parhaita paikkoja elää, jos haluaa minimoida suorittamisen. Vaikka ei tekisi työkseen mitään, niin siltikin voi nauttia sellaisesta elintasosta, mihin monet eivät pääse edes kovalla työllä. Pienillä ansiollakin tulonsiirtojen saajapuolella ollessa Suomi on hieno paikka. Pian tuon tulorajan jälkeen alkaakin progressio syömään suorittamisen hedelmät ja vitutus lisääntymään sitä mukaa, kuin progressiivion ruuvi kiristää vannetta pääsi ympärillä. Eikä ongelma ole pelkästään siinä, että systeemi vie rahasi ja haluaa päättää puolestasi rahojesi käytöstä, mutta Suomessa on myös riittämiin kaikenlaista muuta sääntelyä, jota ihmisen, joka yrittää itse tehdä oikeita valintoja elämässään, on hyvin hankala hyväksyä.

Itselleni ainoat asiat joita Suomesta kaipaan ovat harvaan asutun maan luonto ja rakkaat ystäväni. Toisinaan tulee myös haikailtua kaiken sen vapaa-ajan perään, joka on suotu työskentelevälle suomalaiselle. Toisaalta tuohon vapaa-ajan paljouteen liitttyvä onnensa ohi nukkuvan maan ilmapiiri on ahdistava. Suomen hyvinvoinnin alasajoa on myös raskasta seurata.

Maailmalla jostain syystä pidetään suomalaisista. Suomeen on helppo palata sen jälkeen, kun tasajakoon Suomea vähemmän uskovissa maissa on saanut hoidettua pakkansa kuntoon. Siinä tilanteessa, kun loppusijoituspaikkaa valitaan, voi tosin Suomi jäädä mitalisijojen ulkopuolelle. Ne muutamat hienot yöttömän yön kesäviikot voi käydä nautiskelemassa Suomessa vaikka asuisikin muualla. Itse suosittelen lähtemään maailmalle. Koen ulkomailla asumisen antavan paljon uutta sisältöä elämään. Eri systeemien alla eläminen antaa sellaista näkökulmaa asioihin, jota ei youtuben videoita katsomalla saa. Jos siinä samalla sattuu löytämään miellyttävän kumppanin elämäänsä ja hoitamaan taloutensa kuntoon, niin ei sekään varsinaisesti miinusta ole.
 
Dopeyllä on pointtia, mutta jotenkin tuo sama mantra monessa ketjussa tuo sellasen fiiliksen että et olisi hirveän onnellinen jenkeissä, ja yrität todistella itsellesi muuton järkevyyttä? Tämä siis vain oma mielikuvani vuosien lukukokemuksella ^^
Luen edelleen Suomen uutisia, kansalainen kun olen. Kyllä minua edelleen korpeaa poliittisten puolueiden yhdessä toteuttama maan taloudellinen heitteillejättö. Aika monta sataa tuhatta euroa tuli kuitenkin maksettua veroja Suomessa, joten koen omaavani äänen julkisen sektorin perseilystä verorahoilla edelleen. Oma maailmankuva oli aika lailla omasi kaltainen, kunnes ensi kertaa muutin maasta. Sen jälkeen olen suositellut syntymämaasta muuttoa vähintään vuodeksi kaikille, myös natiiveille täällä (siis muuttoa USAsta jonnekin muualle).
Onnellisuus on kyllä jännä käsite. Ehkä joillekkin se muutto kannattaa jos se raha on se juttu mitä tavottelee. Mä oon onnellinen jos menen elokuviin ja mun ei tarvii pelkää että joku suolaa kaikki katsojat jollain aseella ja illalla saan olla rauhassa omassa talossani.
En ole missään päin maailmaa tähän mennessä ollut tilanteessa, missä olisin tuntenut oloni turvattomaksi. Väkivalta osui lähimmäksi, kun yksi alainen pahoinpideltiin Helsingin Rautatieasemalla.

Tein tänään perheelle itselli uudella reseptillä intialaista safkaa, ja tunsin onnea kun siitä tuli hyvää ja kaikki tykkäsivät. Ei hetken onni vaadi tosiaan valtavasti materiaa. Tulevaisuus taas tuntuu turvatummalta, kun on puskuria duunien loppumisen tms. varalle.

Silloin, kun vielä maksoin Suomessa veroja, karsi kyllä merkittävästi nykyistä enemmän onnellisuutta lukea päivästä toiseen uutisia siitä, millaisella tavalla niitä varoja käytettiin. Samaan aikaan vasemmiston poliitikot keksivät jatkuvasti ongelmia, joihin tuloerot ja hyvätuloiset olivat syyllisiä. Kannoin sitten oman korteni kekoon tuloerojen pienentämiseksi.
 
Itse olen ollut yrittäjänä jo jonkin aikaa ja kun olen tehnyt pitkiä päiviä, esim neljän jälkeen herännyt ja kymmeneltä kotona niin rupeaa tulemaan sellaisia ajatuksia että myyn kohta kaikki pois ja jään vain yhteiskunnan elätettäväksi, tuntuu siltä että on itse se idiootti/sucker mikä tekee hulluna mutta en saa tarpeeksi palkkiota siintä. Yksi viimeisistä niiteistä oli pankissa kun en saa enää henkilökohtaista lainaa kun olen yrittäjä ja alani on rakennusala, mutta jos olen töissä joillakin rakennusalalla niin vittu käy nettipankissa ja kaksi päivää ja simsalabim laina on hyväksytty, ei tarvitse edes viedä työsopimusta nähtäväksi. Jos saan tänävuonna rivitalon myytyä ja samalla aliurakoin hulluna niin voi vittu sitä ensivuoden veron määrää mitä joudun maksamaan.
 
Näin Oy-yrittäjänä konkretisoituu tuo marginaaliveroaste todella selvästi, vaikka palkasta maksettava vero on tyel-maksua (ja kirkollisveroprosenttia) pienempi, kuin "normaalisti". Pyrin välttämään kovin suuren palkan nostamista Oy:stä, että saisi pikku hiljaa kerättyä sinne enemmän nettovarallisuutta ja tätä kautta kokonaisveroastetta nostamalla enemmän osinkoja ja vähemmän palkkaa. Asuntovelallisena perheenisänä menoja kuitenkin tuntuu olevan ihan älyttömästi ja näillä veroasteilla joutuu kaikki isommat hankinnat varsinkin miettimään, että jos haluat tehdä vaikka 5000€ maksavan pikku rempan tai käydä sillä rahalla ulkomailla, niin siihen pitää nostaa sinä vuonna 10000€ enemmän palkkaa, josta lähes 5000€ menee moppen perseeseen. Jos olet palkansaaja, niin 50% marginaaliveroaste iskee jo n. 50 tonnin vuosituloilla, millä ei näin kalliissa maassa kovin kummoisesti perhettä elätetä kuitenkaan varsinkaan, jos toinen vanhempi on huonompipalkkaisissa töissä. Minusta on ihan sairasta, että tuo marginaaliveroprosentin progressio iskee lähes täysimääräisenä jo vähän keskivertoa pienemmillä vuosituloilla.
 
Tuokin on muuten aivan älytön homma, että yhden henkilön konsulttifirmatkin joutuvat keräämään sinne firmaan ison kasan rahaa istumaan, että pääsisivät kevyemmän osinkoverotuksen piiriin. Itselle ei ole valjennut, kenen etua palvelee verottaa uutta firmaa rankemmin kuin jo kauemmin toiminutta. Paitsi sen kauemmin toimineen firman etua.
 
Tuokin on muuten aivan älytön homma, että yhden henkilön konsulttifirmatkin joutuvat keräämään sinne firmaan ison kasan rahaa istumaan, että pääsisivät kevyemmän osinkoverotuksen piiriin. Itselle ei ole valjennut, kenen etua palvelee verottaa uutta firmaa rankemmin kuin jo kauemmin toiminutta. Paitsi sen kauemmin toimineen firman etua.

Valtion näkökulmastahan tuo kannustaa investoimaan rahat yrityksen toimintaan, kasvuun ja sitä kautta työllistämiseen, eikä esimerkiksi omistajan purjevenehankintoihin. Itse en kyllä usko, että esimerkiksi kymmenen vuoden päästä tällaista nettovarallisuuteen perustuvaa yrittäjäverotusta tulee enää olemaan, vaan luulen, että järjestelmä tullaan jossain vaiheessa yhtenäistämään. Tämä on sinänsä epäreilua niitä kohtaan, jotka ovat nyt jättäneet vuosia osinkoja nostamatta, kun toiset ovat päässeet nauttimaan jopa 90kEUR/v verottomista osingoista vuosia tai vuosikymmeniä.
 
Valtion näkökulmastahan tuo kannustaa investoimaan rahat yrityksen toimintaan, kasvuun ja sitä kautta työllistämiseen, eikä esimerkiksi omistajan purjevenehankintoihin.
Koko ajan enemmän ja enemmän on toimialoja, joissa ei kasvulla ja taseella ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Kasvu on henkilöstöä, mutta kaikki tuotannon tekijät on vuokrattu. Yhden hengen konsulttifirmat tämä verosysteemi ajaa tilanteeseen, jossa omistajan sijoitussalkku on siellä firmassa.
 
Koko ajan enemmän ja enemmän on toimialoja, joissa ei kasvulla ja taseella ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Kasvu on henkilöstöä, mutta kaikki tuotannon tekijät on vuokrattu. Yhden hengen konsulttifirmat tämä verosysteemi ajaa tilanteeseen, jossa omistajan sijoitussalkku on siellä firmassa.

Oma toimialakin on sellainen, että firman toiminta ei sido pääomaa käytännössä lainkaan. Ainut järkevä vaihtoehto on sijoittaa rahat osakkeisiin ja asuntoihin firman nimissä, mutta tätä ei katsota verotuksen näkökulmasta investointina, vaan ensin maksetaan yhtiövero tuosta päältä. Nykytilanne on nurinkurinen siinäkin mielessä, että kun perustat nuorena osakeyhtiön, niin toiminnan kannattavaksi saaminen voi kestää pitkään ja samalla pitäisi elättää lapset ja maksaa asuntolainat samalla yrittäen saada taseeseen rahaa, jotta joskus voi nauttia niitä "verovapaita" osinkoja (joista maksetaan 27,5% veroa, mutta Suomen mittakaavassa sekin on lähes verovapaata vasemmiston mielestä). Osakeyhtiömalli alkaa palkita osinkomielessä vasta pitkän ajan päästä, ellei pysty alkuvuosina tahkoamaan ankaraa tulosta niin, että tase pullistuu.
 
Koko ajan enemmän ja enemmän on toimialoja, joissa ei kasvulla ja taseella ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Kasvu on henkilöstöä, mutta kaikki tuotannon tekijät on vuokrattu. Yhden hengen konsulttifirmat tämä verosysteemi ajaa tilanteeseen, jossa omistajan sijoitussalkku on siellä firmassa.

Tämä on totta ja tämä onkin varmaan yksi syistä, miksi verotusta tullaan tämän osalta uudistamaan. Noh, kyllä henkilöstömääränkin kasvattaminen vaatii käyttöpääomaa yritykseen, harvoin asiakkaalta saadaan suoritusta, ennen kuin työntekijän palkka on täytynyt maksaa.

Tilanne vertautuu esimerkiksi arvonlisäverotukseen, jossa ruoan, lääkkeiden yms. alempi veroluokka poistamalla voitaisiin alentaa yleistä arvonlisäveroa muutama prosenttiyksikkö. Tosin en tiedä minkä siivun pääomatuloveron tuotosta listaamattomien yritysten tuo ylipäänsä, onko tällä juurikaan merkitystä isossa mittakaavassa. Lääkärien verokikkailut saisi kyllä lopettaa, jos töitä tehdään pääasiassa yhdessä paikassa ilman mitään yrittäjäriskiä, kyse on työnteosta, ei yrittämisestä.
 
Jos valtio haluaa että yritys investoi rahat tai säilyttää kassassa pahan päivän puskurina eikä jaa niitä omistajille osinkona niin kannattaisi siirtyä Viron yritysverotus malliin.

Virossa myös asunnot lasketaan yritykselle investoinneiksi ja pankit lähtevät niitä mielellään rahoittamaan kun kasvattaahan ne yrityksen tasetta muodossa minkä pankkikin ymmärtää.
 
Samaan aikaan sairaanhoitokulut kasvaa luokkaa 10% vuosittain ja vie puolet valtion budjetista. Joku saattaa toivoa että sote tulee ja pelastaa... mutta väestö ikääntyy ja lääketiede keksii yhä uusia ja kalliimpia konsteja pitää porukkaa elossa.

Hetemäki osaa laskea, miten laiva pysyisi pinnalla: http://yle.fi/uutiset/3-9591756

"– Seuraavan 12-13 vuoden aikana 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa puolesta miljoonasta 800 tuhanteen. Nyt kasvavat eläkemenot, mutta ihan kohta kasvavat myös hoivamenot"
 
Kun katsoo suomalaista keskustelua niin tulee elävästi mieleen taannoinen elintason johtomaa itä-saksa. Paras terveydenhuolto, Paras koululaitos, onnellisin kansa, kukaan ei oikeastaan välitäkkään turhasta maallisesta omaisuudesta, arvot kohdallaan, raha ei määrää. Just just, ei oo itseilluusiolla rajaa kun sosialismilla ajaa! Mailman onnellisin kansa joka syö ennätysmäärän masennuslääkkeitä ja on maailman kärjessä itsemurhat/kansalainen kilpailussa ja joka ei napsi prosakkia tai tapa itseään hoitaa masennusta alkoholismilla. Paras koululaitos joka tuottaa jatkuvasti jobseja ja eloppeja... ...eiku harmaata massaa jossa kukaan ei saa olla toista parempi paitsi enempi suvakki sosialisti. Paras terveydenhuolto, just, sen jälkeen kun oon muuttanu jenkkeihin on ainakin hammaslääkärikäyntien määrä muuttunut noin kymmenkertaiseksi ja krooniset vaivat joihin jo oli oikeastaan tottunut alkanut saamaan hoitoa. Suomi on OK maa mutta nyt tarvitaan korjausliikkeitä, vastuuta ihmisille omasta hyvinvoinnistaan! Mikä helvetin kansalaisoikeus se on että pieni osa kansasta maksaa kaikkien elämisen. Kai sillä työtätekevällä kansanosallakin on joitain oikeuksia?
 
krooniset vaivat joihin jo oli oikeastaan tottunut alkanut saamaan hoitoa
Sama täällä. Olin 10 vuotta ravannut Suomessa fysioterapian ja ortopedien välillä polvivaivojen takia. Tänne muutettua revennyt kierukka korjattiin tähystyksellä melkein samantien.
 
Sama täällä. Olin 10 vuotta ravannut Suomessa fysioterapian ja ortopedien välillä polvivaivojen takia. Tänne muutettua revennyt kierukka korjattiin tähystyksellä melkein samantien.

No onko ihme että siellä on lääketieteen osaaminenkin vähän eri tasolla kuin suomessa? Löydettiinkö koko repeämä vasta siellä vai?

Suomen julkisessa systeemissä tärkeintä on saada potilas lähtemään vastaanotolta sillä kertaa mahdollisimman helposti ja halvalla, ei väliä vaikka se tulisi viikon päästä uusiksi. Sitten siellä pyörii sekaisin ne jotka käy lääkärissä vasta pää kainalossa ja sellaiset jotka tykkää valittaa vaivojaan kun ilmaiseksi saa ja jos vaikka säkällä saikkua tai työkyvyttömyyseläkettä...
Rahalla toimivissa järjestelmissä taas mielellään myydään heti kerralla koko kattaus ja vähän päälle. Kovin tuntuu olevan vaikeaa sellaisen keskitien ratkaisun löytäminen.
 
"Kai suomessakin rahaa vastaan saa hammaslääkärissä käydä vaikka kuinka usein?"

No saa mutta kun löydät mulle vakuutuksen joka maksaa 18usd kuukaudessa ja jonka jalkeen kruunu hampaaseen maksaa 130usd niin kayhan sita. Normaali hygieenikon puhdistus on 24usd. Toki osan vakuutuksesta maksaa tyonantaja mutta niin on suomessakin tyoterveysmaksut. En tieda oikeesti onko vastaavia vakuutuksia suomessa kun kaikki aika meni muitten veroeurojn tienaamiseen. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa niin tyo/elama tasapaino on mulle jenkeissa niin paljon parempi etta aloin opiskelemaan uutta ammattia haaveena tehda sita sitten joskus elakkeella kun meinas kayda aika pitkaksi iltaisin ja viikonloppuisin. Alkoholin kaytto on jaanyt melkein nollaan kun nukkumaan mennessa mielta ei paina 100 lukematonta sahkopostia jotka aamulla odottaa inboxissa. Toki jos vapaa-ajan maksimointi muiden kustannuksella on maalina niin Suomi on varmasti yksi ykkos maita, siita kertoo jo maahan ja maasta muuton laatu. Moraalinen kompassi on suomessa kaantynyt suuntaan jossa kaikki tyon teettaminen on jonkin asteista riistamista ja kiinnostaa vaan miten mahdollisimman vahalla saa mahdollisimman paljon. Mulle tyo on kans haaste siina missa urheilukin. Minusta ei ikina tule mailman luokan urheilijaa sen hyvaksyn mutta omalla alallani tiimiani yritan saada mailman johtavaksi niilla keinoilla mita mulla on kaytossa. Paljonko siihen menee tyoaikaa on toissijaista lukuunottamatta sita faktaa etta tyo-elama tasapaino on uskomaton kilpailuetu silloin kun kilpaillaan parhaista. Valilla saa potkia tyontekijoita toimistolta pois iltaisin. Suomessa on ok kertoa miten tyonantajan aikaa taas kaytettiin saikutteluun tai longimiseen mutta aina unohtuu etta joku sen pallon noukkii ja pomputtaa eteenpain, joko omistaja tai tyontekija jota oikeesti kiinnostaa.
 
No onko ihme että siellä on lääketieteen osaaminenkin vähän eri tasolla kuin suomessa? Löydettiinkö koko repeämä vasta siellä vai?
Joo löydettiin vasta tähystyksessä, magneettikuvissakaan ei näkynyt. Suomessa jokainen lääkäri tiesi röntgen- ja magneettikuvien perusteella potilasta paremmin, että polvi on ihan OK, mutta tukilihakset vaan tarvitsee jumppaa, eli mars takaisin fyssarille tekemään lisää tasapainolautakyykkyjä yhdellä jalalla. Täältä löytyi ensimmäinen ortopedi, joka oli kiinnostunut siitä, miten potilaalla oli sanottavaa. Ja siis kaikki nuo suomalaiset oli yksityisellä - arvauskeskukseen on turha Espoossa jalkavaivan takia mennä, jos pystyy ilman sauvoja kävelemään.
 
Suomessa jokainen lääkäri tiesi röntgen- ja magneettikuvien perusteella potilasta paremmin, että polvi on ihan OK, mutta tukilihakset vaan tarvitsee jumppaa, eli mars takaisin fyssarille tekemään lisää tasapainolautakyykkyjä yhdellä jalalla.

Just. Kuulostaa kyllä tyypilliseltä, lääkäri on herra ja asiantuntija jonka suuria mietteitä rahvas uskaltaa häiritä.

Tällä kovalla verotuksella saadaan vähän puolivillaiset mutta periaatteessa kattavat julkiset palvelut joita ei samassa määrin tarvittaisi jos verotus olisi kevyempää.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom