Kosteusmittaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Man78
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo vastuu on vähän niin ja näin, sillä viat on jo kauan sitten huomattu, mutta nykyinen omistaja ei ole niistä ajoissa reklamoinut. Eli jos siellä on joku suurempi ongelma, voi raksafirma vedota noihin vanhoihin tarkastuspapereihin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tehtiin tarjous todella alakanttiin ja päivien pohdiskelujen jälkeen päästiin sopuun hinnasta. Soitin rakennuttajalle ja kaveri kertoi kyllä tarkasti talosta. On kuulema tehty hyvin, on paksut seinät/eristeet kuin myös ikkunat. Pitäisi olla ns. matalaenergiatalo kun tehty niin tiiviiksi. Kylppärin seinät ei ole puuta, ja väitti ettei varmasti ole putkien läpivienneistä jätetty pois niitä "holkkeja"(vai mitä ne nyt oli) mitkä on siis siellä vesieristeen alla suojaamassa ja pinnassahan on vain sit silikonit. Eivät ole rakentaneet tuota kokonaan, vain itse talon. Sisustuksen osalta työ tehtiin toisten toimesta ja tähän kuului myös kylppärin laatoitus, mutta sama rak.tarkastaja on ollut alusta loppuun ja muisteli myös, että samat miehet siellä ois töissä hääriny loppuun asti tai ainakin iso osa. Pitää nyt soitella tuolla tarkastajalle vielä, ja rueta selvittää kaikki seikat. Teetän sit itse mittauksen, mutta muijan kans meinattiin kyllä joka tapauksessa repiä kylppäri auki ja tehdä viimesen päälle alusta loppuun ja oman maun mukaisilla materiaaleilla. Eipähän sit tartte huolehti ja miettiä, et onko siel tehty jotain väärin, kun purkaa ja tarkastaa asian. Laatoittaa uusiks saunan lattian, kylpyhuoneen sekä kodinhoitohuoneen ja miettii samalla valaistukset ym. kuntoon. Esim. kiukaan vois vaihtaa ja miettiä tarttisko kaks suihkua, kun toinen "vesipiste" olisi vastakkaisella seinällä ja sillä välttyisi ton ikkunan kastelemisella kun käyttäisi pääsääntöisesti sitä. Jotakin roiskesuojaa tuohon ikkunaan vois yrittää keksiä viel lisäks...
 
Mä voisin kans sanoo tähän ketjuun jotain... Eli niinku tossa tuli jo mainittuakin, niin pintamittausarvot ovat suuntaa-antavia, mutta eivät silti ollenkaan turhia. Rakennusmääräyskokoelma ja RIL:n ohjeistus sanoo että laatoitus on pinnoite siinä missä tapetti tai parketti, vesieriste on se vettä pitävä kerros. Eli nykyaikaisilla vedeneristeillä varustetuissa kylppäreissä ei ole pintakosteudesta haittaa, mikäli vesieriste on asennettu oikein ja riittävällä kalvonvahvuudella. Tällöin voidaan olettaa kosteuden olevan laatoituksen ja vesieristeen välissä, laatoituksen kiinnityslaastissa.
Mikäli ei haluta uskoa ja luottaa pintakosteusmittariin, on vaihtoehtona tuo porareikämittaus. Se tosiaan tarkoittaa sitä, että pitää rikkoa pesuhuoneen lattiasta laatta (tai niin monta laattaa kuin halutaan ottaa mittapisteitä) ja vesieriste. Uusien (en ole ihan satavarma onko tullut jo voimaan) vesieristeen paikkausohjeen mukaan riittää että vesieristeen paikka limitetään vanhaan vesieristeeseen 30 mm, entisen 150 mm:n sijaan. Eli periaatteessa riittää kun irroitetaan yksi laatta, paikkaus mahtuu sinne.
 
Mites toimitaan, kun ruetaan tekee kylppäriremppaa ja halutaan olla 100% varmoja siitä ettei mihinkään jää tippaakaan kosteutta? Eli ei vesieristeen allekaan. Mites vesieristettä voi poistaa, jos tekee senkin uusiks...???
 
Mites toimitaan, kun ruetaan tekee kylppäriremppaa ja halutaan olla 100% varmoja siitä ettei mihinkään jää tippaakaan kosteutta? Eli ei vesieristeen allekaan. Mites vesieristettä voi poistaa, jos tekee senkin uusiks...???

Laattoja kun poistaa, niin käytännössä menee aina vesieristekin uusiksi. Ei muutako laatat+vesieriste/muovimatto pois. Vesieriste tai muovimaton liimat lähtee parhaiten betonijyrsimellä. Vähän rälläkän näköinen laite, johon laitetaan timanttikuppiterä kiinni. Ja imurin letku, ni ei pölytäkkään. Sit ku on betonipuhdas lattia, porataan betonimittausreiät ja varmistetaan siten betonin suhteellinen kosteus.
 
Ok, kiitti vastauksesta. Järeät on toimenpiteet, että ton vesieristeen saa pois...:wtf:

Noita koneitahan saa konevuokraamosta sopuhintaan. Kannattaakin ottaa siihen sopiva imuri mukaan. Kuulostaa järeältä, mutta ei se ole edes yhtä äijätouhua kuin moottorisahailu :)
 
Mites toimitaan, kun ruetaan tekee kylppäriremppaa ja halutaan olla 100% varmoja siitä ettei mihinkään jää tippaakaan kosteutta? Eli ei vesieristeen allekaan. Mites vesieristettä voi poistaa, jos tekee senkin uusiks...???

En nyt kyl ihan täysin ymmärrä miksi stressaat asiasta noin paljon. Kun sanot että "tippaakaan kosteutta" niin se tarkoittaa todellakin mission impossible. Aina sitä kosteutta on ja tulee olemaan. Pienissä määrissä siitä ei ole vaaraa. Suuri massa kestää aika paljon sitä ilman mitään oireita. Täysin kuivaa betonia ei ole olemassakaan. Levyseinätkin kestävät pienet määrät jos vain pääsevät välillä kuivamaan.

Mieti nyt vaik sitä että vanhoihin asuntoihin ei ole edes laitettu vesieristeitä saati kunnon lattiakaatoja ja hiton pitkään mentiin ilman että kukaan menetti yöuniaan. Mieti miten paljon ne rakenteet otti kosteutta.. Nykyisin kun on lattialämmitykset, kunnon kaadot lattioissa ja vesieristeet yms niin ei pitäisi olla huolta.

Ilman oikeasi pitäviä todisteita eli huolellisesti suoritettuja porareikämittauksia pidän tollaseen ryhtymistä suorastaan hulluna rahan haaskauksena. Laita mielummin rahat säästöön ja keskityt siihen että käytätte tilaa järkevästi. Toisinsanoen ette suihkuttele vettä ihan mihin sattuu, kuivaatte lattiat lastalla suihkun päätteeksi ja tuuletatte kosteuden pois tilasta käytön päätteeksi.
 
No meillä oli 80-luvulla rakennettu kämppä. Kylppärissä ihan betoni + laatta ja seinissä laattaa lastulevyn päällä. Lattiassa oli sähköinen lämmitys ja lastalla kuivailin aina suihkun jälkeen. Tehtiin sitten jossain vaiheessa täysremppa, ja kylppärin rakenteet olivat ihan bone dry. Eli lattialämmityksellä ja venttiileillä pääsee aika pitkälle.
 
En nyt kyl ihan täysin ymmärrä miksi stressaat asiasta noin paljon. Kun sanot että "tippaakaan kosteutta" niin se tarkoittaa todellakin mission impossible. Aina sitä kosteutta on ja tulee olemaan. Pienissä määrissä siitä ei ole vaaraa. Suuri massa kestää aika paljon sitä ilman mitään oireita. .

Stressaat??? Haluan asua hyvin enkä sairastua jne. Olen nähnyt sen liian läheltä, mä en riskeeraa jonku tonnin takia omaa terveyttäni(tai kohta taloa). Ja ei tykätä siitä kylppäristä, halutaan uutta ja vähän erikoisempaa. Tässä ne syyt ja ei tästä nyt enää. Keskitytään asiaan eikä kaikkeen toissijaiseen.
 
Stressaat??? Haluan asua hyvin enkä sairastua jne. Olen nähnyt sen liian läheltä, mä en riskeeraa jonku tonnin takia omaa terveyttäni(tai kohta taloa). Ja ei tykätä siitä kylppäristä, halutaan uutta ja vähän erikoisempaa. Tässä ne syyt ja ei tästä nyt enää. Keskitytään asiaan eikä kaikkeen toissijaiseen.

Niinkuin tässä on moneen kertaan vihjattu niin mieti nyt vielä hetki. Jos ne sun mitttaukset on tehty pintakosteusmittarilla niin noi arvot täysin normaalit TERVEEN kylppärin arvot, jopa normaalia paremmat. Se pintakosteus mittari ei anna vedeneristeen alaisesta kosteudesta tietoa vaan enemmänkin kaakelin, sauman ja kiinnityslaastin kosteuden. Ne ovat AINA kosteita kaivon ympäriltä mitä kautta kaikki vesi valuu kaivoon ja se on täysin normaalia ja on näin jokaikisessä kylppärissä mitä säännöllisesti käytetään.

Jos kuitenkin välttämättä haluat rakenteet avata niin ei muuta kuin toimeen.

1. Putkien tulppaus (myös iv), vesikalusteiden irroitus, sähkörasioiden ja puulistojen irroitus. (putkarin ja sähkärin hommia)
2. Piikkauskonella laatat irti. Jos laattaa on levyseinässä on helpompi purkaa koko levy pois ja laittaa tilalle uusi. Saunasta joudut irroittamaan pari alimmaista paneliriviä että saat laatat pois seinältä ja tehtyä uuden vesieristyksen sinne kunnolla.
3. Pesuhuoneen katto on purettava jos seinälevyjä täytyy vaihtaa. Voi olla parasta tehdä se muutenkin, seinän ja katon raja on muuten aika vittumainen tehdä siistiksi.
4. Sit kun laatat on irti voit irroittaa kiinnityslaastin piikkaamalla, joka on nopeampi tapa, mutta tekee lattian betonilaatasta / seínien harkoista perunapeltoa --> joudut tasoittelemaan ne uusiks. (Ei ehkä kannata kuitenkaan piikata lattiaa jos lattassa lämmitykset)
4.2 Toinen vaihtoehto on tosiaan toi jyrsintä/hionta, mikä on sinällään hitaampi/työläämpi ja helvetin pölyävä (vittumainen) työvaihe mutta tällä vältyt isommilta tasoitetöiltä ja säästää lattialämmityksenkin todennäköisesti ehjänä.
5. Sit kun laatat, kiinnityslaastit ja vesieristeet on purettu ja poiskuljetettu ja pöly viimein laskeutunut ja sekin imuroitu pois alat sitten kuivattelemaan niitä rakenteita... Lämpöä koppiin ja kunnolla tuuletusta tai kondenssikuivain vuokraamosta. Kesä on muuten huono aika kuivatella yhtään mitään vaikka äkkiseltään vois kuvitella päin vastoin.
6. Sit kun rakenteet ovat mielestäsi tarpeeksi kuivat. Kannattaa varmistaa porareikämittauksella. (ei pintakosteusosoittimella) alat tasoitehommiin. Lattiaan lattiatasoitetta ja seiniin MT:tä eli märkätilatasoitetta. Uusittuja levyseiniä ei tarvi tasoittaa. Lattian kaadot kannattaa tässä vaiheessa varmistaa ja korjata ne kunnollisiksi´.
7. Sit odottelet että namä kuivuu kunnolla. Paksut kerrokset kuivaa hitaasti kesällä.
8. Kevyt hionta, imurointi ja primerit pintoihin.
9. Vesieristysten teko.
10. Kattojen teko back to normal.
11. Laatoitukset seiniin ja lopuksi lattiaan.
12. Laatojen saumaukset ja nurkkiin silkkarit
13. Listojen ja panelointien back
14. Vesikalusteiden ja sähköjen uudelleen kytkennät!

Onnea matkaan!
 
Joo, siis itsehän en työtä tee kuin korkeintaan purkamista. En ole koskaan tehnyt kylppäriremppaa, muutaman kerran vain nähny ku tehdään. Tarkoitus ois hommata joku ns. puoli tuttu tekemään työ kunnolla. Siinä mielessä tuop on helppo tehdä, koska huoneessa ei ole mitään kalusteita, pelkkä neliön muotoinen huone ja yksi suihku(+ toinen vesipiste). Eikä tarkoituskaan ole laittaa kuin lisää valaisinta ja ehkä sellanen sähköllä lämpiävä kromimutkatanko pyyhkeitä varten. Ehkä peili tms. pientä. Iso hommahan tuo on, mutta se näkyi myös asunnon hinnassa, saatiin ns. rempan kulut pois ku tehtiin tarjous reilusti alakanttiin.
 
...Se pintakosteus mittari ei anna vedeneristeen alaisesta kosteudesta tietoa vaan enemmänkin kaakelin, sauman ja kiinnityslaastin kosteuden. Ne ovat AINA kosteita kaivon ympäriltä mitä kautta kaikki vesi valuu kaivoon ja se on täysin normaalia ja on näin jokaikisessä kylppärissä mitä säännöllisesti käytetään...

Tarkennetaas tätä vähäsen. Pintakosteusmittari näyttää tosiaan vaan sen pintakosteuden. Pintamittauksesta ei pystytä varmuudella sanomaan että missä välissä se kosteus on. Että onko se laatan ja vesieristeen välissä (oikein) vai vesieristeen alapuolella rakenteissa (väärin). Varmuuden saaminen edellyttää rakenteiden laajempia tutkimuksia rakenteita avaamalla.
 
^ Näinhän se on. Tänään nyt suoritettiin allekirjoitukset talosta. Ens viikolla pääsis kattelee, suunnittelee, mittailee ja kyselee. Muutto kun on vasta sit useamman kk päästä. Nyt pitää ensin keskittyä oman nykyisen asunnon myyntiin. Mutta pitää jatkaa täällä vielä aiheesta, kun jotain uutta ilmenee tai on lisää kysyttävää.
 
Tämä topikki kun on ph kosteudesta käsittelevä, niin mulla on omassa pesuhuoneessa ruennut mietityttään suihkun alla olevien saumojen väri ja mahdollinen kosteus.
Ph on muistaakseni tammikuun alussa tehty. Nyt tuossa suihkun alla n.1.5m matkalla sauma on tummunut muutaman sentin matkalta seinästä. Ei kaikki saumat. Tummuus on levennyt muihinkin kohtiin.
http://aijaa.com/0083810455757

Tekeekö tuossa sauman vaaleus sen, että näkee kun on märät saumat. Jos olis tumma joku hiilenharmaa tms. niin ei tuota huomais?!

Muhiikohan tuolla mahdollinen kosteuspommi. Vesi ei pääse valuun laatan alla lattiakaivolle tai jotain?!
Lattiat vedetään lastalla suihkun jälkeen, mutta saumathan ei tunnetusti pidä vettä.
Meitityttää ku ihan ite tein:rock: että onko siellä nyt nurkassa tarpeeksi vesieristettä. Seinät on kaakelilujaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom