Koska tanko taipuu

Onkohan tähän 1kg taipumiseen todisteita, tai edes teoriaa?

Aika moista löpinää muutenkin vastaukset. Eikö tänne voisi vastata joku vaikka ihan kokemuksesta tai havannoista?
Tää on vuoden posti... :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kuinkakohan paljo pitäis olla painoa että tanko poikkeisi tai vääntyisi pysyvästi?!?!?! olen tätä muutaman kerran miettinyt:jahas:

nyt ei kyl muista ihan tarkkaan et mite tommosessa tapauksessa menee, mut jos ajateltas tilannetta puolikkaan tangon kohalta(ajatellaan sen olevan keskeltä kiinni kiinteässä tuessa). Tuloksena tulee hitusen enemmän taipumaa kuin oikeasti, koska todellisessa tilanteessa se toisen puolen paino hieman taivuttaisi vastaan(ja olisi myös kaksi tukipistettä, penkkaajan kädet).

taipuma radiaaneina:FL^2/2EI
F= voima
L= matka
E=materiaalin kimmokerroin (normiteräs 2.1e5)
I= tangon jäyhyysmomentti (Pii D^4/64)

Kysymys ei oo niin hirmusen vaikee, niin miks helvetissä täällä ei ole muutakun käsittämätöntä pilkunnussintaa. Tosiaan joku mainitsi jtoain bodareista ja järjenjuoksusta. Ei tosiaan taida kuulua ihan ykköskastiin :david:. Itse olen huomannut, kun kaveri on kyykännyt niin pikkasen yli 100 kilon kun menee paino niin alkaa taipuminen näkyä.

No jotkut painonnostotangot on niin lötköjä että hyvä jos painot pysyy päissä. Samoin erikseen taipuviksi tehdyt ammattilaissarjojen maastavetotangot. Mut esim. oikeaa voimanostotankoa tai ammattilaisten kyykkytankoa (35mm) ei tosissaan ihan helposti saa taipumaan.

Ainakin selvästi havaittavat taipumiset on jotakuinkin näin omien havaintojen mukaan tangosta riippuen:

Halpa painonnostotanko, kyykky&veto ~ 120kg, penkki ~ 180kg
Ammattilaissarjojen vetotanko mavessa ~150kg
Voimanostotanko, kyykky&veto 200kg, penkki ~250kg
Ammattilaissarjan kyykkytanko kyykyssä ~ 300kg

Penkissä luonnollisesti vipuvarsi painoista tukipisteeseen on lyhyempi, joten painot on isommat. Ihan halvimmat tangot voi taipua jo varmaan ennen satastakin ja jo parin sadan kieppeillä eivät enää suoristu..

Kysymys ei oo niin hirmusen vaikee, niin miks helvetissä täällä ei ole muutakun käsittämätöntä pilkunnussintaa. Tosiaan joku mainitsi jtoain bodareista ja järjenjuoksusta. Ei tosiaan taida kuulua ihan ykköskastiin :david:. Itse olen huomannut, kun kaveri on kyykännyt niin pikkasen yli 100 kilon kun menee paino niin alkaa taipuminen näkyä.

"Kyllä nyt annetaan luunappi möksöttäjälle"
tt_hermanni.jpg

edit: :thumbs:

Ilman mitään teoriaa tai tarkempaa tutkimusta ainakin tangot mitä oon ite käyttäny taipuu silminnähden penkkitelineissä ollessaan kun on vahintään about 130 kg tangossa. Taipumisen määrä tietty riippuu ainakin tangon painosta, tukipisteiden sijainnista, tangon materiaalista ja tangon paksuudesta.

Asiasta kukkaruukkuun, ootteko ikinä nähny kun tanko menee poikki? Mä oon, painoa oli jotain 60kg ja kaveri tempas sen pään päälle-> naps ja tanko poikki.

Selevä :)
Tossa Hulkin sivulla katoin kun se penkkas 140kg nii rauta nöyrty.

Miten niin? Ei vaikuta minun järjen mukaan.

Kyllä sitten joskus tajuat kun meet lukemaan ammattikorkeakouluun, statiikkaa ja dynamiikkaa.

Mielenkiintoinen kysymys. kyllä se kyykyssä alkaa taipumaan jo hieman kun on 120kg:ta tangossa.. mavessa se 150kg alkaa olemaan tarpeeksi...

Ketä jaksaa alkaa selvittämään kuinka paljon saisi enemmän mavetettua jos kuvitellaan että tanko olisi taipumatonta materiaalia verrattuna normaaliin tankoon joka taipuu. taipuvaan tankoon tarvii enemmän voimaa perjaatteessa..:arvi:

Joo, mutta taipuva tanko antaa koko nostettavan painon vasta ylemmäsäs kohdassa, eli taipuvalla nostaa enemmän kun taipumattomalla.

Penkissä meidän salin voimanostotanko (saken sivuilta, kuormitus 350kg) ei taivu ainakaan 200 kilon painoissa vielä. Kyykyssä jo 170 riittää taipumiseen. 220 oli penkissäkin kuulemma varmistajien mukaan pikku taipumista. 200 ei ainakaan videolla huomaa minkäänlaista taipumista.

toinen vanhempi tanko taas taipuu jo 150 penkissä ja 100 kilolla kyykyssä. 3 vanhaa tankoa on slailla, ja kaikki ovat jonkin verran kieroja ja amutkalla.

taipuvaan tankoon tarvii enemmän voimaa perjaatteessa..:arvi:

Mekaniikan kurssi vielä käymättä mutta sanonpa silti :)

Mielestäni taipuva tanko on kevyempi, koska tanko taipuu noston alkuvaiheessa, samalla hetkellä kun painot ovat vielä maassa --> nosto lyhenee sentillä tai kahdella ennen kuin tanko nousee kokonaan irti maasta ja tällöin ensimmäiseen pariin senttiin käytetty voima on pienempi kuin se joka tarvitaan ilmassa olevan tangon liikuttamiseen.

Ketä jaksaa alkaa selvittämään kuinka paljon saisi enemmän mavetettua jos kuvitellaan että tanko olisi taipumatonta materiaalia verrattuna normaaliin tankoon joka taipuu. taipuvaan tankoon tarvii enemmän voimaa perjaatteessa..:arvi:

Onko muka noin että taipumattomalla tangolla sai vedettyä enemmän? Eikö se oo sitä parempi mitä pienemmällä voimalla saa vedettyä löysät pois tangosta -> lyhennettyä nostomatkaa. Ja sit ku romut lopulta irtoo niin nostomatka on siis pienempi? Kerro...

Ja en mee amiskorkeaan opiskelee statiikka enkä dynamiikkaa kun opiskelen jo, ja ko. aineilla ei tee mun alalla hevonvittua.

edit. H-I-D-A-S

Kyllä sitten joskus tajuat kun meet lukemaan ammattikorkeakouluun, statiikkaa ja dynamiikkaa.
/QUOTE]
Olisi vaan kiinnostanut nähdä vähän jotain laskelmia tuosta.
Enkä mihinkään ammattikorkeakouluun ole menossa, ei kiinnosta
(Opiskelen jo haluamaani alaa, vaan enpä kerro mitä) :lol2:

Ok.. kun taas omasta mielestäni,
Tarvitaan taipuvaan tankoon enemmän voimaa koska tangon taipuminen lisää sitä vastusta hieman. Taipumattomalla tangolla noston ei tarvitse kumota sitä taipumaa.

tiedän mitä yritän selittää, mutta ei saa ulos nytten.. palaan asiaan myöhemmin..

T: Melkein valmis insinööri-bodari

EDIT: no ei nyt vedellä niitä herneitä nenään, heitin vaan idean ilmoille, ei se tarkoita sitä että mut tarvisi raahata helsingin torille hirtettäväksi. Hyvä että saadaan keskustelua. ja voin vaikka laskeakkin jossain vaiheessa, mutta ei nyt viitsi koska eukko hermostuisi jos en alkaisi siivoamaan ;)

EDIT2: naruolli, joudut käyttämään samanverran voimaa että saat ne "löysät" pois tangosta, eli kulutat energiaa pelkästään löysien pois ottamiseen.

Nyt muuten puhuu mr. referee täyttä paskaa.

Taipuvalla nostaa enemmän, se vaan on fakta. Vastaväitteitä otetaan toki vastaan, mutta totuutta se ei poista. Ammattilaiskisoissa on vetotangot tahallaan taipuvaisempia, ja niissähän tunnetusti halutaan pienempiä rautoja lavalle :rolleyes:

Nyt muuten puhuu mr. referee täyttä paskaa.

Taipuvalla nostaa enemmän, se vaan on fakta. Vastaväitteitä otetaan toki vastaan, mutta totuutta se ei poista. Ammattilaiskisoissa on vetotangot tahallaan taipuvaisempia, ja niissähän tunnetusti halutaan pienempiä rautoja lavalle :rolleyes:

Ammattilaista täytyy uskoa :worship: . Olen väärässä. Menen siivoamaan.

EDIT: esitin vaan oman mielipiteeni asiasta, en absoluuttista totuutta.

Tarvitaan taipuvaan tankoon enemmän voimaa koska tangon taipuminen lisää sitä vastusta hieman. Taipumattomalla tangolla noston ei tarvitse kumota sitä taipumaa.

Avainkysymyshän on, viekö tangon muodonmuutos enemmän energiaa kuin kuin se joka voitetaan 2cm lyhyemmässä nostomatkassa. Vastaus lienee tuo että lyhyempi nostomatka vie voiton, mutta voihan joku tuon meille laskeakin :)

Tanko pysyy irti maasta nostettuna paikallaan kun F=mg, eikä taipumisella ole mitään vaikutusta tähän. Ei tarvi olla insinööri tajutakseen tätä.
Jos ei AMK-insinöööri tällaista tajua, taitaa olla fysiikan perusteiden ymmärrys aika huonoa. (mitä en yhtään ihmettele kyllä).
Edit. "tangon muodonmuutos vie voimaa" ei helvetti :lol2: energiaa se vie kyllä.
edit2.
ei mitään nusnus vaan aika olennaista on puhutaanko voimasta vai energiasta. Voima ratkaisee nouseeko tanko maasta vai ei.

nusnus nyt

edit: ja en siis itse väitä että muodonmuutos veisi energiaa, totesinpa vain tuon koska meillä täällä melkein-valmis-bodari-insinööri kertoi että tuo veisi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom