Koska on aika vaihtaa ohjelmaa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aapeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treeneen nykyisin 4-jakosella ohjelmalla, jolla tulokset paranee pikkuhiljaa vieläkin. Näin olen vetänyt syksystä saakka pienin treenikohtaisin muutoksin.

1)Kuinka usein vaihdatte ohjelmia, koska on aika vaihtaa ohjelmaa ?.

2)Mistä tunnistat ylikunnon ?,
Ok, jos ei ole ehtinyt palautua treenien välillä -> treeni ei kulje. Ylikunnossa siis vaikka olet palautunut -> treeni ei kulje...
Voiko tavallinen salitreenari edes ylikuntoon joutuakkaan ?, ymmärrän jotensakin tilanteen "ammattilaisilla" jotka treenaavat useita tunteja päivässä, päivästä toiseen....

Kiitos

1. Jos ohjelma toimii, ei sitä periaatteessa tarvitse vaihtaa. Mutta käytännössä tuskin kukaan treenaa samalla ohjelmalla hirveän pitkään. Itse vaihtelen liikkeitä ja/tai niiden järjestystä miltei joka treenikerta. Pysyy treeni mielekkäänä.

2. Ylikunnon oireita: väsymys, ruokahaluttomuus, vaikeus saada unta väsymyksestä huolimatta, kuumeinen olo, ei huvittaisi treenata tai tehdä mitään muutakaan jne. Kyllä tavallinen natutreenarikin voi ajaa itsensä piippuun. Kannattaa syödä hyvin, levätä hyvin ja treenata fiksusti (eli silloin tällöin kevyt treeni tai vaikka kokonaan väliviikko poissa salilta)

Järki ja tunteet

Originally posted by AKV
1. Jos ohjelma toimii, ei sitä periaatteessa tarvitse vaihtaa. Mutta käytännössä tuskin kukaan treenaa samalla ohjelmalla hirveän pitkään. Itse vaihtelen liikkeitä ja/tai niiden järjestystä miltei joka treenikerta. Pysyy treeni mielekkäänä.

2. Ylikunnon oireita: väsymys, ruokahaluttomuus, vaikeus saada unta väsymyksestä huolimatta, kuumeinen olo, ei huvittaisi treenata tai tehdä mitään muutakaan jne. Kyllä tavallinen natutreenarikin voi ajaa itsensä piippuun. Kannattaa syödä hyvin, levätä hyvin ja treenata fiksusti (eli silloin tällöin kevyt treeni tai vaikka kokonaan väliviikko poissa salilta)

1. Näin puhuu mies. Ja järki. Mielekkyyden lisäksi vaihtelussa on se hyvä puoli, että samaa lihasryhmää lähestytään hieman erilaisella ärsykkeellä (esim. ojentajat tangolla maaten - vinossa - pystyssä otsaan ja leukaan, maaten käsipainoilla, vinossa laskemalla käsipainot rintalihasten päälle jnejne).

2. Tavallinen natutreenari se vasta on vaarassa ajaa itsensä piippuun. Olen tarjonnut itseäni joulupukiksi juuri siksi, että kokemusta piipussa olemisesta on enemmän kuin kunnan nokisutarilla.
Treeni pitäisi rytmittää sekä viikonpäivien mukaan että viikoittain niin, että treenistä riippuen joka kolmas tai neljäs viikko on kevennetty. Salille on turha lähteä, jos paikat kirkuvat lepoa. Kehitys tyssää siihen.

Originally posted by AKV

2. Ylikunnon oireita: väsymys, ruokahaluttomuus, vaikeus saada unta väsymyksestä huolimatta, kuumeinen olo, ei huvittaisi treenata tai tehdä mitään muutakaan jne.

Lisätäänpä tuohon vielä kohonnut lepopulssi. Eli kannattaa katsoa, mikä on oma normaali lepopulssi ja jos on vähänkin epäilystä siitä, että olisi menossa ylikunnon puolelle, niin tarkistaa, onko lepopulssi ennallaan. Tuo treenaushaluttomuus on periaatteessa ihan hyvä indikaattori, mutta pitää varoa sekoittamasta sitä elimistön luontaiseen laiskuuteen - välillä kroppa pyytää lepoa vaikka hyvin kestäisi treenatakin.

toi kokonaan lepo viikko, ei salille ollenkaan tai ainakaan tekemään mitään, tekee aikas ihmeitä, tuntee ittes isommaks.. tai ainakin kun on varmasti palautunu kunnolla ni hyvää tekee.

Originally posted by nikke1
tekee aikas ihmeitä, tuntee ittes isommaks..

Emmä tollasta oo huomannut, että tuntis ittensä isommaks, päinvastoin. Mutta aina kun on ollut viikko taukoa niin oon ollut kipee. Varmaan johtuu toi, että tuntee ittensä isommaks kun ei nää vähään aikaan niitä 130kilosia 10vuotta roinanneita mörköjä :D

Tavallinen treenaja saa ittensä todella helposti ylikuntoon!!! Koin sen itse viime keväänä. Oireina mulla oli lähinnä unen saanti vaikeudet ja korkea lepopulssi ja sitä kautta jatkuva väsymys. Ylikuntoon joutuminen on erittäin helppoa, siitä eroon pääseminen yhtä tuskaa... Uniongelmat jatkui mulla noin neljä kuukautta enkä vieläkään ole hyvässä kunnossa... Mutta nyt ainakin osaan varoa.

Originally posted by Sulimaani
Tavallinen treenaja saa ittensä todella helposti ylikuntoon!!! Koin sen itse viime keväänä. Oireina mulla oli lähinnä unen saanti vaikeudet ja korkea lepopulssi ja sitä kautta jatkuva väsymys. Ylikuntoon joutuminen on erittäin helppoa, siitä eroon pääseminen yhtä tuskaa... Uniongelmat jatkui mulla noin neljä kuukautta enkä vieläkään ole hyvässä kunnossa... Mutta nyt ainakin osaan varoa.

Kyllä aika häijyltä ylikunnolta kuulostaa jos tosiaan salilta saat neljan kuukauden uniongelmat.

Ettei vaan ois taustalla ollut jotain muuta? :kippis1:

En sanonutkaan, että olisin ongelmani pelkällä saliharjottelulla aiheuttanut. Kyllä siinä toinen laji, futis ja raskas työ ja etenkin aikaiset aamuheräämiset painoivat yhtä lailla.
Tarkoitin vaan sitä, etten mitenkään ammattimaisesti treenannut ja silti sain itteni ylikuntoon. Siks sitä ei ylikunnoksi heti uskonutkaan. Lääkäritkin oli passittamassa psykologille ym... Kukaan ei uskonut, ettei oo mitään vakavia ongelmia.
Sen muuten ainakin huomasin, etteivät yleislääkärit ymmärrä ylikunnosta YHTÄÄN mitään! Ainakaan nämä, joilla ravasin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom