Korvatulppien jatkuva käyttö (onko siitä haittaa yms.?)

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tilanne on nyt siis se, että käytän nykyään nukkuessani korvatulppia lähes joka yö. Tämä siksi, että olen erittäin herkkäuninen, ja pienikin meteli häiritsee todella helposti ja pitää hereillä. Onko siitä siis jotain haittaa, jos käytän tulppia lähestulkoon joka yö?

Onko joku korvatulppia käyttävä muuten havainnut korvien (siis korvakäytävien) kipeytymistä, kun tulppia käyttää usein/jatkuvasti? Itselläni näin tapahtuu, ja vaikka kipu ei ole kovaa, niin sekin riittää herättämään :( Käytän tällä hetkellä halvimpia mahdollisia silikonitulppia, tavallisista vaahtomuovi(?)-eareista en pidä. Onko kukaan kokeillut Oropax-merkkisiä vahatulppia (näitä minulle suositeltiin tuon kipeytymisongelman takia)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutua: oon jostain lukenu/kuullu, että bakteerien määrä korvassa on monisatakertainen silloin kun on tulpat korvissa. Liekö sitten totta...
Mulla tulee kans korvat kipeeksi jos pitää pitkään käyttää tulppia tai kuuntelen nappikuulokkeilla musaa.

edit. Heräilystä en osaa sanoa. Intin jälkeen on tuo nukkumisen jalo taito jostain syystä kehittynyt jopa huolestuttavan korkealle tasolle. :nolo:

UCp sanoi:
Mutua: oon jostain lukenu/kuullu, että bakteerien määrä korvassa on monisatakertainen silloin kun on tulpat korvissa. Liekö sitten totta...

Jotain tämänkaltaista muistelen itsekin joskus kuulleeni... kuin myös sellaista, että tulppien käyttö aiheuttaisi jonkinlaista painetta korviin (?). Viisammat kertokoot lisää!

UCp sanoi:
Mulla tulee kans korvat kipeeksi jos pitää pitkään käyttää tulppia tai kuuntelen nappikuulokkeilla musaa.

Hmmm. Mielenkiintoista, että itselläni esim. hands freen käyttö ei taas aiheuta minkäänlaisia korvakipuja, vaikka käytän sitä päivittäin ja PALJON (työtehtävissä).

Kellään kokemusta ei-kertakäyttöisistä/pestävistä korvatulpista? Sellaisiakin muistelen apteekissa nähneeni. Entä jos käyttäisi sellaisia, ja vaikka desinfioisi ne aina ennen korviin laittamista, luulisi bakteerien määrän vähenevän...?

Jaa, taitaapa olla aika mennä :zzzz: (ilman tulppia tosin tällä kertaa)

mulla on ollut jo kauan ja tulee olemaan!

kertakäyttöiset kotona ja pestävät silikonit duunissa, ei valittamista.
Kun nukkuu lastentarhan yläkerrassa oppii tulppien tuomaa hiljaisuutta arvostamaan, eikä mulla ole yhtään korvatulehdusta ollut sitten sen jälkeen kun olen 4v täyttänyt, joten mun mielestä tulpat korvaan ja kauniita unia

Pitkäaikainen korvatulppien käyttö aiheuttaa ainakin sen, että korvahuuhtelulla olisi käytävä jos nyt ei ihan kuukausittain, niin ainakin kerran vuodessa.

Joskus luin myös jostain että korvatulppien/korvalappujen kuunteleminen aiheuttaa jo tunnissa parissa bakteerien 800 kertaistuvan korvissa. Luku kuulostaa kyllä uskomattomalta, mutta miksei olisi näin. Onhan siellä lämmin tuuleton kolo bakteereilla sikiämiseen.

Itse käytän töissä paljon kuulokkeita ja olen itsekin miettinyt että pitäisi käydä kovahuuhtelussa. Vaikkua tuntuu kertyvän korviin nykyään normaalia enemmän.

Tulppien käyttö saattaa juuri pakkaannuttaa sen vaikun sinne korvakäytävään. Jos tulpilla tulehduksen korvaan saa niin todennäköisesti se tulee korvakäytävään ja silloinkin tulpan "täytyy" tehdä ihoon rikko. Mitään välikorvan (norm. lasten ja miksei aikuistenkin korvatulehdus) tulehdusta tulpat ei kyllä aiheuta, sen synty on taas toinen juttu....

Gilly: Se HF-kuuloke ei varmaan ole sulla yhtä syvällä korvassa kun se tulppa ja siksi se ei varmaan kipeytä korvaasi?

Gillyanne sanoi:
tulppien käyttö aiheuttaisi jonkinlaista painetta korviin (?).

esim. hands freen käyttö ei taas aiheuta minkäänlaisia korvakipuja

Kellään kokemusta ei-kertakäyttöisistä/pestävistä korvatulpista?
Itselläni on kokemusta jos jonkinlaisista tulpista johtuen kaksipyöräisiin liittyvästä harrastuksesta sekä siitä että olen itsekin kohtuullisen herkkäuninen joten nukun lähes aina tulpat korvissa kun en yövy omassa sängyssäni. Seuraavassa pari yritystä vastata ihmettelyihisi ja koitanpa vähän antaa vinkkiäkin:

Laajenevien tulppien käyttö aiheuttaakin painetta korviin, tosin siitä kuinka voimakasta on en osaa sanoa. Tuota tulppien toimintamekanismia kun miettii niin asia on aika selvä. Eli kun tulppa on laajentunut tarpeeksi tukkiakseen korvakäytävän se laajenee vielä hieman sisään- ja ulospäin (ainoat vapaat suunnat) jolloin tulpan taakse muodostuu vähän painetta. Useimmat tulpat tosin pyrkivät pääasiallisesti laajenemaan leveyssuunnassa joten tämä pointti on mielestäni aika vähäinen.. Ja kun en muutenkaan suosi EAReja (eli niitä keltaisia halpistulppia) niin en ole koskaan siihen sen tarkemmin perehtynyt.

Se että EARit aiheuttavat kipua mutta handsfree ei johtuu myöskin tuosta tulpan laajenemispyrkimyksestä. Eli tulppa painaa jatkuvasti korvakäytävää ulospäin joka pikkuhiljaa alkaa kettuuntua tästä ja kipeytyy. HF-kuuloke ei tätä tee joten se ei myöskään kipeytä korvaa ellei sitten satu olemaan huonon mallinen jolloin se myös painaa jostain kohtaa kokoajan, ei kuitenkaan korvakäytävän sisältä (ellei joku sitten ole mennyt yhdistämään Kossin plugeja handsfreehensä :) ).

Ei-kertakäyttöisistä/pestävistä tulpista on paljonkin kokemusta ja muilta kerättyjä kokemuksia. Puhun siis nimenomaan oman korvakäytävän mukaan tehdyistä tulpista. Näitä saa ostaa vaikka miten hienoina virityksinä hintaan 200e ja siitä ylöspäin jos kaupallista tuotetta halajaa, mutta jos omien korvien lisäksi lompakon sisältö on rakas niin ota ihmeessä yhteyttä kuulonhuoltoliittoon. Haagan valkoisessa talossa päivystää lääkäri joka tekee erittäin hyviä tulppia erittäin kohtuulliseen hintaan. Edelliset kävin teettämässä viimeisenä markkavuotena ja hinta taisi olla tasan 100mk/tulppa eli olettaisin että pääsisit edelleen ~40 eurolla per pari. Tulpat ovat pestävät ja käytännössä ikuiset eli hintaa ei vuosien mittaan kerry paljoa. Lisäksi niiden vaimennusaste on helposti säädettäessä omien mieltymysten mukaan lyhentämällä tulppaa esim. partaveitsellä sisäpuolelta. Parasta on kuitenkin se että tulppa vaimentaa kivasti johtuen siitä että se on tarkalleen korvasi muotoinen eikä siksi että se ensin tukkii korvan ja sen jälkeen koittaa jatkuvasti painaa sitä suuremmaksi, eli nämä eivät kipeytä korvia. Tämä on testattu parilla kuukauden mittaisella prätkäreissulla jolloin olen ensin ajanut 8-10h päivässä ja sen jälkeen nukkunut 7-8h tulpat korvissa.

Armeijassa aloin nukkumaan korvatulpat korvissa. Sen jälkeen muutin solukämppään joten käyttö jatkui. Siitä sitten tuli tapa ja tähän päivään asti olen lähes joka yö käyttänyt korvatulppia.
Mitään korvatulehduksia ei ole ollut, eikä muitakaan ongelmia korvien kanssa.
Ainoa miinus mitä tulee mieleen on se, että voi olla hankala siirtyä nukkumaan ilman tulppia kun on tottunut niihin. Joskus on tullut nukuttua ilman tulppia ja (liian) helposti herää yöllä pieneenkin ääneen.

Tulehdukset varmaan riippuu ihan siitä, miten herkkäkorvainen on. Äitini nukkui yhteen aikaan korvatulppien kanssa, kun isä kuorsaa, ja hänellä tuli mukava krooninen tulehdus korvakäytävään (mikä on paljon v-mäisempi juttu kuin tavanomainen sisäkorvan tulehdus.)

Henk.koht. en varmaan pystyisi nukkumaan korvatulpat korvissa, inhoan sitä että korvissa on jotain ja minua taas pelottaisi se, etten kuulisi ääniä joihin on syytä herätä. Toisaalta olen tavanomaisen metelin suhteen erittäin sikeäuninen; melu saa olla vaikka miten kovaa, alitajuntani jotenkin osaa suodattaa, millaisiin ääniin on tarpeen herätä ja mitkä jättää huomiotta.

Neuvoisin, että opettelet vähemmän herkkäuniseksi; sen on pakko olla mahdollista, koska kaikki tuntemani armeijan käyneet miehet pystyvät nukkumaan missä oloissa hyvänsä. Ihminen nukkuu kyllä, kun on tarpeeksi väsynyt. (paitsi jos on henkistä stressiä, mutta korvien välistä johtuviin uniongelmiin ei tulpat juuri auta.)

Ite käytin toissasyksynä just kanssa korvatulppia muutettuani solukämppään. Helvetin herkkäuninen kun on ollut aina. Nyt vähitellen tottunut taas soluelämiseen ja ei tulppia tarttee paljon käyttää enää nukkuessa. Käytin tollasia silikoni tulppia. Niitä kun ei työnnetä syvälle korvakäytävään vaan sinetöidään korvakäytävä. Ei aiheuta samanlaista painetta korvakäytävää vasten kun perus earit. Ja voi käyttää useampaan kertaan samoja tulppia, pesee vaan.
Nyt tulppia tulee pidettyä aina soittoreeneissä. 3-4h hi-fi earit korvissa per reeni. Olis varmaan hyvä muistaa noitakin välillä pestä ettei pääse korvatulehdus iskemää.
:(

Itse olen käyttänyt korvatulppia lähes joka yö yli 10 vuoden ajan ja lisäksi korvalappustereoita yli 20 vuoden ajan eikä minulla ole ollut koskaan mitään ongelmia korvien kanssa.

Dogi, kiitos todella kattavasta selvityksestä! :)

Reinhardt: Epäilemättä sinulla on pointtia, mutta tuosta "ihminen nukkuu kyllä kun on tarpeeksi väsynyt" olisin kyllä hieman eri mieltä. Nimim. maannut valveilla usein TODELLA väsyneenä kovaa kuorsaavan kumppanin (ei nykyinen) vieressä. Ja toisaalta tämänhetkisessä elämäntilanteessa on niin paljon tekijöitä, jotka saattavat unta häiritä - kolme kissaa, jotka saattavat pitää ääntä yölläkin, kumppanin kuorsaus (hiljaisehko tosi, eikä sitä tapahdu aina, mutta silti) ja se tosiasia, että työaikojeni takia nukun paljon myös päivisin/aamupäivisin, jolloin luonnollisestikaan ei ole niin hiljaista kuin yöllä - että olen tullut siihen tulokseen, että mieluummin turvaan unen korvatulpilla, kuin olen väsymyksestä puolitajuton ja kiukkuinen (tähän nyt ei ole töidenkään takia todellakaan varaa, treeneistä nyt puhumattakaan). Unihäiriöihin kun löytyy minulta taipumusta muutenkin, mutta ei niistä nyt sen enempää.

Anonyymi2, olisiko tuossa kyseessä juurikin tuo Oropax/joku sen tapainen? Sellainen pieni pallonmuotoinen tulppa?

Kyllähän noita tulppia on varmaan kymmeniä ellei satoja erilaisia. Luulis löytyvän joka korvaan. Itse kanssa töissä käytän vaihtelevasti kuulosuojaimia ja tulppia, enkä ole käynyt vielä kertaakaan missään huuhtelussa. Näissä töissä n.3,5vuotta. Lääkäri on kyllä katsonut korvat kun siellä olen tarpeen tullen muista syistä käynyt. Niitä vaihtoehtoisia varmasti löytyy suojainvarusteyrityksistä ja lääkäriltäkin voi kysyä.

Olen itse niin hyvässä asemassa että pystyn nukkumaan missä vaan milloin vaan. Kuhan pään saa johonkin kallistettua. ERITTÄIN KIITOLLINEN olen unenlahjoistani

Gillyanne sanoi:
Epäilemättä sinulla on pointtia, mutta tuosta "ihminen nukkuu kyllä kun on tarpeeksi väsynyt" olisin kyllä hieman eri mieltä. Nimim. maannut valveilla usein TODELLA väsyneenä kovaa kuorsaavan kumppanin (ei nykyinen) vieressä. Ja toisaalta tämänhetkisessä elämäntilanteessa on niin paljon tekijöitä, jotka saattavat unta häiritä - kolme kissaa, jotka saattavat pitää ääntä yölläkin, kumppanin kuorsaus (hiljaisehko tosi, eikä sitä tapahdu aina, mutta silti) ja se tosiasia, että työaikojeni takia nukun paljon myös päivisin/aamupäivisin, jolloin luonnollisestikaan ei ole niin hiljaista kuin yöllä - että olen tullut siihen tulokseen, että mieluummin turvaan unen korvatulpilla, kuin olen väsymyksestä puolitajuton ja kiukkuinen (tähän nyt ei ole töidenkään takia todellakaan varaa, treeneistä nyt puhumattakaan). Unihäiriöihin kun löytyy minulta taipumusta muutenkin, mutta ei niistä nyt sen enempää.

Varmasti tiedät omat unitottumuksesi paremmin kuin minä, ja tosiaan päivällä nukkuessa uni on varmaan muutenkin kevyempää, niin että tulppien käyttö on perusteltua. Ja varmasti korvatulpat on parempi vaihtoehto kuin vaikka unilääkkeet. Tuo päivällä nukkumaan joutuminen on kyllä mälsä juttu, varmasti sekin on omiaan aiheuttamaan herkkäunisuutta. No, eipä tästä tainnut juuri apua olla...

Täällä on ollut kaikista halvimmat Ear-korvatulpat jatkuvassa käytössä nukkuessa ja ei mitään ongelmia. Niksi on siinä että leikataan korvatulppa keskeltä poikki. Tämä puolet pienempi korvatulppa on juuri sopivan kokoinen niin ettei se paina korvaa mutta vaimentaa kuitenkin ympäristön melua riittävästi.

Tulpissa ei tarvitse säästellä kun yhdestä korvatulpasta saa leikattua kaksi. Eli heti vaan vaihtoon siinä vaiheessa kun kimmoisuus alkaa hävitä. Ja toinen hyvä testi korvatulpan vaihtamiselle on se kun tällaisen minitulpan läpi alkaa kuulumaan yöpöydällä olevan herätyskellon raksutus. :)

Lopuksi pari käytännön vinkkiä: mitä pienempi kokoinen korvatulppa, sitä helpommin se painuu syvälle korvakäytävään. Eipä hätää, otetaan aamulla pois pinseteillä. On tietysti syytä käyttää tylppäkärkisiä pinsettejä. Ja korvathan voi huuhtoa apteekista saatavalla huuhtelupumpulla.

Meikäläinen myös käyttänyt elämänsä aikana paljon korvatulppia...ja nimeenomaan Eareita...ensin töissä 16 vuoden ajan...ja nykyisin n. 4-6 kertaa kuukaudessa nukkuessa.
Mitä tulee korvien puhtauteen, niin työterveyshuollon tarkastuksissa päinvastoin ihmettelivät korvakäytävien puhtautta...ja kyllähän ne Earit kökkösen jos toisenkin korvasta tullessaan mukaansa olivatkin ottaneet.
Korvatulehduksista ei ole tarvinnut tulppienaikaan koskaan kärsiä...tärkeätähän Earissa on käyttää aina uusia tulppia...sillä peseminen vain kovettaa ja heikentää muutenkin ko. tulppien ominaisuuksia...on myös tästä kokemusta.

Tästä paineesta korvan tärykalvoon...Earhan sormienvälissä pitkulaiseksi pyöriteltäessä halkasialtaan pienenee...mutta samanaikaisesti se pituudeltaan myös pitenee...eli korvakäytävässä jälleen laajetessaan se jälleen myös lyhenee...eli veikkaampa ettei tämä paineentunne johdu ainakaan ylipaineesta..pikemminkin kyseessä voisi olla alipaine...mutta todennäkösemmin tunne voi johtua Earin painaessa varsin syvällä korvakäytävässä sen reunoja.

Jaaaa...sitten näihin piskuisiin lintuihin...bakteereihin...enpä pitäisi kovin huolestuttavana jos korvakäytävien bakteerikasvusto hypähtää aivan omille lukutasoilleen korvatulppien ansiosta...jos vain nämä sattuvat olemaan hyödyllisiä, taikka harmittomia bakteereja...tällöinhän taasen tautia-aiheuttavien bakteerien ja viirusten on vaikeampi saada jalansijaa ko. korvissa...ja koska muillakaan käyttäjillä ei ole pahemmin tulehdusongelmia ollut, niin ei se lämmin ja kostea kasvupesä ainakaan eritysesti suosi taudinaiheuttajia, hyvien kustannuksella.

3M:llä on hyviä, pareittain pahviaskissa myytäviä oransseja tulppia, hinta oli jotain muutama euro parilta. Toisin kuin ne perinteiset keltaiset earit, niiden pinta on kiiltävän tiivis jolloin se ei raasta korvakäytävää eikä toisaalta kerää kaikkea möhnää joka tuhoaa tulpan elastisuuden ajan myötä. Kestävyys on ihan eri luokkaa kuin Eareissa, näissä tuntuu elastisuus säilyvän tosi kauan. Ja ne ovat jossain määrin pehmeämpiäkin eli eivät laajennu korvassa ihan niin aggressiivisesti -> ei tule korvat kipeäksi.

Itse olen kausittain herkkäuninen ja monenlaisista korvatulpista on kokemuksia.
Aluksi käytin perus-eareita, mutta ne todellakin kipeyttävät korvakäytävät nopeasti ja niiden kanssa nukkuessa välillä tuntuu vähän "ahdistavalta" kun ei todellakaan kuule mitään (herätyskelloa yms.) ja pään sisällä/korvassa tuntuu painetta/vinkunaa. Olen itselleni parhaaksi huomannut ns. halpiskorvatulpat, joissa on pumpulia suppilomaisen muovin sisällä ja päädyssä "hattu", joka estää korvatulppaa menemästä liian syvälle. Lisäksi käytän usein peruspumpulia, johon hieron aavituksen mehiläisvahaa tms. joka helpottaa pumpulin muotoilua korvaan sopivaksi. Noiden pumpulisysteemien etu on se, että eivät kipeytä korvaa, eivät poista 100% kaikkia ääniä (vaimentavat kuitenkin sopivasti), joten ei tule sellaista absurdia olotilaa, että olisi jossain tyhjiössä + ei maksa paljoa.

JSmith sanoi:
3M:llä on hyviä, pareittain pahviaskissa myytäviä oransseja tulppia, hinta oli jotain muutama euro parilta. Toisin kuin ne perinteiset keltaiset earit, niiden pinta on kiiltävän tiivis jolloin se ei raasta korvakäytävää eikä toisaalta kerää kaikkea möhnää joka tuhoaa tulpan elastisuuden ajan myötä.

Tiedän, ja olen näitä käyttänytkin. Mutta nuukuus iskee, kun nämä ovat kuitenkin sen muutaman euron parilta, kun taas Bilsom 303 -tulpat, jotka ovat aikalailla samaa materiaalia kuin nuo 3M:n tulpat, ovat yli puolet halvempia... :D Mutta kun nämä Bilsomitkin tosiaan aiheuttavat sitä kipua - johtuneeko sitten siitä, että tulin ostaneeksi large-kokoisia, pitääpä seuraavalla kerralla kokeilla smallia, josko se ei niin kovasti korvakäytävää painaisi.

EDIT:
Shamrock sanoi:
halpiskorvatulpat, joissa on pumpulia suppilomaisen muovin sisällä ja päädyssä "hattu", joka estää korvatulppaa menemästä liian syvälle.

Et sattuisi, Shamrock, näiden merkkiä/nimeä muistamaan...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom