Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
AZ:lla ja pfizerilla ei itseasiassa kauheesti ole eroja tehoissa. Ton veritulppa homman(riski) saa helposti tietoon simppelillä verikokeella.

Useesti sekotetaan missä on rokotetta testattu, mikä on ollu tilanne, mitä on verrattu mihin, mikä ikäryhmä, ja mikä on maan vallitseva variantti. AZ on ihan hyvä rokote.

En tiiä lisääkö halua mutta ruottin giesecke ja tegnell ottanu juuri az:n.
Kyllä kyllä, mutta ihmettelen tuota tilannetta että vanhemmalle ihmiselle annetaan valinta. Eikä lähetä esim. kysymään ensin, että onko ollut aiemmin veritulppia tai onko suvussa ollut. Ja jos ei tiedetä niin ehdotettaisi verikoetta, jolla varmistaa asia. Sen sijaan, että vain kysytään ajanvarauksessa "Kumman rokotteen haluat?" Jos kerran tahtotila on saada kaikki rokotetuksi, niin se pitäisi tehdä kaikille helpoksi, eikä pistää vastuuta valinnasta rokotteen ottajalle. Eihän lääkärikään vastaanotolla kysy kumpaa lääkettä haluat, vaan määrää itse lääkkeen ja sitä ennen tekee taustatyön.

Kyllä kyllä, mutta ihmettelen tuota tilannetta että vanhemmalle ihmiselle annetaan valinta. Eikä lähetä esim. kysymään ensin, että onko ollut aiemmin veritulppia tai onko suvussa ollut. Ja jos ei tiedetä niin ehdotettaisi verikoetta, jolla varmistaa asia. Sen sijaan, että vain kysytään ajanvarauksessa "Kumman rokotteen haluat?" Jos kerran tahtotila on saada kaikki rokotetuksi, niin se pitäisi tehdä kaikille helpoksi, eikä pistää vastuuta valinnasta rokotteen ottajalle. Eihän lääkärikään vastaanotolla kysy kumpaa lääkettä haluat, vaan määrää itse lääkkeen ja sitä ennen tekee taustatyön.
Ymmärrän ton pointin. Toistaseks argumenttina on yleisellä tasolla ''rokotteita ei ole riittävästi jotta voisit valita''. Toi on riskien hallintaa aika pitkälti. Suomessa toi turvaraja ''lähtökohtasesti alle 65 ei anneta az:aa'' on aika korkee.

Nyt kun +65 vuotiailla on mahdollisuus valita AstraZenecan ja Pfizerin välillä, niin miten ihmeessä joku osaa tommosen valinnan tehdä? Astraahan ei anneta alle 65 vuotiaille ja tähän asti tuo jako on ollut helppo: -65 Pfizer ja +65 Astra.

Eikö viranomaisten pitäisi osata suositella kumpaa +65 vuotiaiden kannattaa ottaa, eikä jättää sitä valintaa rokotettavalle? Pitää siis ihmisten alkaa itse selvittämään ja vertailamaan noita kahta. Öö.. okei, aika helppo nakki.

Onneksi mutsi ei ota mitään niin ei tarvi siitäkään huolehtia.

Täällä Thaimaassa laitettu taas rajoituksia vähän kireämmälle. Tartuntoja ollu semmosta 2000 per päivä pahimmillaan. Nyt tasaisesti laskenut, eilen tais ollu 1500 mikä on ainakin mun mielestä aika vähän jos maassa asuu se yli 60 miljoonaa ihmistä. Mut kaikki on taas kiinni. Salit, uima-altaat, leffateatterit jne.. Seven Eleven joka normaalisti auki 24/7 on kiinni klo 22.00-05.00. Maskia pitää käyttää edelleen jokapaikassa ja nyt jos et käytä ulkona maskia eka sakko 6000THB. Toka sakko 12000THB ja kolmas sakko 20000THB.
Kaikki jotka voi työskennellä etänä suositellaan seuraavat kaks viikkoa tekemään etenä hommia.

Semmosta jospa tää tästä taas joku päivä.

Tartuntoja tais olla tähän mennässä joku 68k ja kuolleita joku 130. Liikenteessä täällä kuolee melkein saman verran per päivä sillonku porukka liikkuu normaalisti.

Kuulostaa psykosomaattisilta oireilta. Varmaan koko ihmiskunnan historiassa ei ole flunssaviruksilla kerrottu olevan tommoisia vaikutuksia. Ja tottakai jokainen on kuullut naapurin kaverin kanantaluttajasta joka yski verta eikä maistanut 10 vuoteen mitään, kuulokin meni ja haimasyöpä iski. On se korona merkillinen tauti, psyykkisiä oireita.

Liikuntakyky meni flunssasta, just joo. Ja miten sattuikaan, että just sulla on kavereita joilla on kanssa aivan järkyttävät oireet, niin sopivaa.
Nyt menit Mike liian pitkälle. En tiedä millä tohtorin mandaatilla kuvittelet voivasi vähätellä jonkun toisen kokemukset pois ja lätkäistä hullun leiman päälle vain sillä perusteella, että kuvailu ei satu tukemaan sinun omaa käsitystäsi taudista. Olen päivitellyt tilannetta tänne ajatuksella, että jotakuta saattaisi kiinnostaa seurata kaiken tämän spekuloinnin ja kinastelun lisäksi myös jotakin tositapausta, mutta ilmeisesti tämän palstan yleisen hengen mukaan olen sairastanut jotenkin väärin. Tai sitten tänne saisi kirjoitella vain ne, jotka eivät ole sairastuneet tai eivät tunne ketään sairastunutta. Minua ei hyödytä millään tavalla se, että kuntoni rapistuu, kun en pääse kunnolla treenaamaan. Olen itsekin sitä mieltä, että on ihan kohtuutonta, että kahdeksan viikon toipumisaika ei riitä taudille, jonka akuutti vaihe, eli kohtuullisen matala kuume ja lihassäryt kesti neljä päivää ja päälle viikko nuhaa. Haluan päästä jatkamaan normaalia, säännöllistä urheilua mahdollisimman nopeasti, mutta se ei käy vain kieltämällä asiaa ja pistämällä kaikkea jonkun psyykkisen häiriön piikkiin.

Vaihtaisin kyllä mielelläni osia sinun kanssasi Mike, jos voisin. Tai oikeastaan kannustan sinua hankkimaan tartunnan jostain, niin voit sitten näyttää kuinka sairastaa ja toipua oikeaoppisesti. Siihen asti voit kyllä suoraan jatkossa ohittaa kaikki viestini, ellet osaa olla käymättä kiinni yhtä ahdasmieliseen ja leimaavaan sävyyn.

Täällä Thaimaassa laitettu taas rajoituksia vähän kireämmälle. Tartuntoja ollu semmosta 2000 per päivä pahimmillaan. Nyt tasaisesti laskenut, eilen tais ollu 1500 mikä on ainakin mun mielestä aika vähän jos maassa asuu se yli 60 miljoonaa ihmistä. Mut kaikki on taas kiinni. Salit, uima-altaat, leffateatterit jne.. Seven Eleven joka normaalisti auki 24/7 on kiinni klo 22.00-05.00. Maskia pitää käyttää edelleen jokapaikassa ja nyt jos et käytä ulkona maskia eka sakko 6000THB. Toka sakko 12000THB ja kolmas sakko 20000THB.
Kaikki jotka voi työskennellä etänä suositellaan seuraavat kaks viikkoa tekemään etenä hommia.

Semmosta jospa tää tästä taas joku päivä.

Tartuntoja tais olla tähän mennässä joku 68k ja kuolleita joku 130. Liikenteessä täällä kuolee melkein saman verran per päivä sillonku porukka liikkuu normaalisti.

Yllättävä ollu Thaimaan todella tiukka linja, mutta nää vähän enemmän diktatuuriset maat pystyy pelaamaan pitkää peliä ja ajattelee maan mainetta ja minimoi isommat fundamentaaliset riskit, mieluummin kuin koittaa mennä riskillä ja olla aaltojen vietävänä reagoiden jälkikäteen. Siis kun ei ole sellasta ihan pakottavaa vaalipainetta koko ajan kulman takana miellyttää lyhyellä aikavälillä.
Eikös se thaikkulan turisim ollu kuitenkin vain jotain 6% BKT:sta, yllättävän vähän joka tapauksessa.
Kuinka siellä on tuettu esim. hotellibisneksen pyörittäjiä, vai onko tuettu?

Nyt menit Mike liian pitkälle. En tiedä millä tohtorin mandaatilla kuvittelet voivasi vähätellä jonkun toisen kokemukset pois ja lätkäistä hullun leiman päälle vain sillä perusteella, että kuvailu ei satu tukemaan sinun omaa käsitystäsi taudista. Olen päivitellyt tilannetta tänne ajatuksella, että jotakuta saattaisi kiinnostaa seurata kaiken tämän spekuloinnin ja kinastelun lisäksi myös jotakin tositapausta, mutta ilmeisesti tämän palstan yleisen hengen mukaan olen sairastanut jotenkin väärin. Tai sitten tänne saisi kirjoitella vain ne, jotka eivät ole sairastuneet tai eivät tunne ketään sairastunutta. Minua ei hyödytä millään tavalla se, että kuntoni rapistuu, kun en pääse kunnolla treenaamaan. Olen itsekin sitä mieltä, että on ihan kohtuutonta, että kahdeksan viikon toipumisaika ei riitä taudille, jonka akuutti vaihe, eli kohtuullisen matala kuume ja lihassäryt kesti neljä päivää ja päälle viikko nuhaa. Haluan päästä jatkamaan normaalia, säännöllistä urheilua mahdollisimman nopeasti, mutta se ei käy vain kieltämällä asiaa ja pistämällä kaikkea jonkun psyykkisen häiriön piikkiin.

Vaihtaisin kyllä mielelläni osia sinun kanssasi Mike, jos voisin. Tai oikeastaan kannustan sinua hankkimaan tartunnan jostain, niin voit sitten näyttää kuinka sairastaa ja toipua oikeaoppisesti. Siihen asti voit kyllä suoraan jatkossa ohittaa kaikki viestini, ellet osaa olla käymättä kiinni yhtä ahdasmieliseen ja leimaavaan sävyyn.

Älä nyt suutu mutta netissä sä/kuka vaan voi keksiä mitä vaan satuja.
Ei millään pahalla.

Yllättävä ollu Thaimaan todella tiukka linja, mutta nää vähän enemmän diktatuuriset maat pystyy pelaamaan pitkää peliä ja ajattelee maan mainetta ja minimoi isommat fundamentaaliset riskit, mieluummin kuin koittaa mennä riskillä ja olla aaltojen vietävänä reagoiden jälkikäteen. Siis kun ei ole sellasta ihan pakottavaa vaalipainetta koko ajan kulman takana miellyttää lyhyellä aikavälillä.
Eikös se thaikkulan turisim ollu kuitenkin vain jotain 6% BKT:sta, yllättävän vähän joka tapauksessa.
Kuinka siellä on tuettu esim. hotellibisneksen pyörittäjiä, vai onko tuettu?
Joo muistaakseni jotain 6% BKT:sta mutta se oli kyllä aika vanhaa tietoa ja Wikipediasta niin kuinka paikkaansa pitävää tietoa? Luulis kyllä että ois enemmän ku 6%. Mitä oon kuullut niin vuokrissa on tultu vastaan ja ainaki joulu ja uv aikana paikalliset sai 40% alennusta kaikista hoteilleista jne. Osasta hotelleista on tehty myös karanteenihotelleja.
Täällä tosiaan muutokset saattaa tulla hyvinkin äkkiä ja niistä ei paljo keskustella vaan jos jotain päätetään niin se myös tehdään.

Älä nyt suutu mutta netissä sä/kuka vaan voi keksiä mitä vaan satuja.
Ei millään pahalla.
Paitsi leijonat eivät keksi, leijonat TIETÄVÄT omalla logiikalla ja terveellä järjellä.

En todellakaan haluaisi mennä henkilöön, kun asiathan täällä vaan kinastelevat, mutta vaikutat aika sakealta tyypiltä.

Milloin muuten ehdit tehdä ne työt, joista pomosi sinua taas kiitteli? Näitä sun one-linereita on täällä aika tiheään. Ja huom! en todellakaan tarkoita, että et mielestäni saisi kirjoittaa vaikka ziljardi viestiä päivässä tähän ketjuun, mutta olisiko välillä jotain ihan asiallistakin sanottavaa? Ei sillä, että minullakaan mitään järkevää sanottavaa olisi, joten tasoissa tässä kai sen puoleen ollaan.

Paitsi leijonat eivät keksi, leijonat TIETÄVÄT omalla logiikalla ja terveellä järjellä.

En todellakaan haluaisi mennä henkilöön, kun asiathan täällä vaan kinastelevat, mutta vaikutat aika sakealta tyypiltä.

Milloin muuten ehdit tehdä ne työt, joista pomosi sinua taas kiitteli? Näitä sun one-linereita on täällä aika tiheään. Ja huom! en todellakaan tarkoita, että et mielestäni saisi kirjoittaa vaikka ziljardi viestiä päivässä tähän ketjuun, mutta olisiko välillä jotain ihan asiallistakin sanottavaa? Ei sillä, että minullakaan mitään järkevää sanottavaa olisi, joten tasoissa tässä kai sen puoleen ollaan.
Veit sanat suustani..

Veikkaan käyttäjänimi Roopelin olevan korkeintaan 19 vuotias.

"Milloin muuten ehdit tehdä ne työt, joista pomosi sinua taas kiitteli?"

Siksi olenkin niin hyvä. Töiden lomassa ehtii vaikka mitä ja silti hoitaa työt todella hyvin.

Se ei tarkoita hulluutta että saa psykosomaattisia oireita. Esimerkki tästä on se kun joku oksentaa ja itseään alkaa oksettamaan.

Tuntuu, että mitä enemmän jengiä rokotetaan ja mitä alemmas tartuntaluvut tulee, sitä enemmän jengi käyttää tuota maskia. Ihan oudoissa paikoissa, joissa sille ei ole mitään perustetta. Esimerkiksi Kuopiossa on todettu muutama tartunta viimeiseen kahteen viikkoon. Silti jengi pitää tuota naamaria joka kaupassa kaikkina kellonaikoina, vaikka muita ihmisiä siellä ei olisikaan kuin muutama.

Tuntuu, että maskista on tullut jonkinlainen status sympoli, mistä on sitä vaikeampi luopua, mitä pidempään sitä on käyttänyt. Ilmeisesti ihmiset ei uskalla luopua siitä, koska pelkäävät leimautumista. Mitäköhän muut ajattelee jos otan tämän pois? No käytetään kun tuo toinenkin käyttää...

Ei siinä, käyttäkööt vaikka aina tulevaisuudessa, jos sillä tavalla tuntevat olonsa turvalliseksi.

Ja eikös alunperin ollut tarkoitus suojella yhteiskunnan heikompia? Siksi rajoituksia alettiin tekemään. Nyt suojellaan yhtäkkiä kaikkia kansalaisia, vaikka riskiryhmät on jo rokotettu...

Back
Ylös Bottom