Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Älä sinä tee tästä muiden ongelmaa jos sulla on. Et sä ole maailman napa, sulla on pelko persee alla, niin ei meillä muilla tartte olla.

Minussa on sellainen hassu ominaisuus, että kiinnostaa myös muiden terveys kuin omani.

Niin siis minä puhuin eristämisestä, koska hyöty riskiryhmäläisen jäämisestä kotiin on aika marginaalinen, jos muut perheenjäsenet samaan aikaan painaa menemään ihan normaalisti. Kyllä se korona kotiinkin silloin tulee.
Tottakai voi tulla mutta nyt tuntuu ettei millään ole mitään väliä kunhan muistetaan toitottaa naamaria joka paikassa.
Onhan se nyt eri asia jos neuvotaan että jos perheessä on useampi ihminen niin vain yksi käy kaupassa ja on muihin ihmisissä kontaktissa jne.

Joo, eli rokotukset vähän ennen influenssa-aallon tuloa. Lisäksi rokotus terveydenhuoltoon ja esim. työterveyshoidon kautta monelle muullekin ilman varsinaista riskiryhmää. :giggle: Eikun hups, taisi päästä tauti riehumaan jo? :unsure:
Niinpä, ja silti vuosittain 500-2000 kuolemaa kausi-influenssoihin. Eikö kausi-influenssaan kuolevia riskiryhmäläisiä siis tarvitse suojata esim. eristyksellä, maan sulkutoimenpiteillä, poikkeustilalla tms? Eivätkö nämä elämät ole yhtä arvokkaita, kun mitään em. toimenpiteitä ei koskaan tehdä tai edes harkita? Käytönnössä siis tyydytään siihen, että on vapaehtoinen rokote ja annetaan ihmisten kuolla.

Tottakai voi tulla mutta nyt tuntuu ettei millään ole mitään väliä kunhan muistetaan toitottaa naamaria joka paikassa.
Onhan se nyt eri asia jos neuvotaan että jos perheessä on useampi ihminen niin vain yksi käy kaupassa ja on muihin ihmisissä kontaktissa jne.

Toki se kulminoituu siihen. En ole vielä keksinyt, että miten maski rajoittaa mun ihmisoikeuksiani, mutta toisaalta mulle myös pyöräilykypärä on itsestäänselvyys. Naamakin on niin ruma, että sen peittäminen ei ole iso menetys. Jos se ei kerran blokkaa yhtään mitään, niin kannattaa tehdä vaikka peilillä yksinkertainen testi. Aivastaa ensin ilman maskia ja sitten maskin kanssa siihen peiliin, ja vertaa sitten, että kummassa päätyi enemmän roiskeita pintaan. Jos siis maskilla vähennetään virusta ilmassa edes 10 %, niin se on hyvinkin vörttiä. Jos normaaliterveydellä ei saa hengitettyä maskin läpi, niin hapenottokyvyssä on aika pahoja puutteita.

Laittaisin itse siis myös rajat ja kirkot kiinni.

Minussa on sellainen hassu ominaisuus, että kiinnostaa myös muiden terveys kuin omani.
Niin kumpi se sitten vaikuttaa enempi ihmisten terveyteen, tämä pelottelu ja rajoitukset vai itse tauti. Täällä meillä päin (Oulu) tautia ei ole vielä näkynyt, mutta rajoitukset ja pelottelu kyllä näkyy. Itse en ole näiden nykyisten rajoitusten kannalla ollenkaan ja ihmettelen että miten joku jaksaa näitä puolustaa kun tiedetään että isoin ongelma on rajoilla. Ja tiedetään että jos rajat saataisiin kuriin niin voisimme elää lähes normaalisti ilman maskipelleilyä ja muuta. Jos rajoilla homma pelaisi, mutta se ei yksin riittäisi niin silloin voisin hyväksyä lisärajoitukset.

Ei tämä koko asia kuitenkaan kovin paljon itteä haittaa, eniten tämä maski hölmöily. Aivan normaalisti ollaan lasten mummojen ja pappojen kanssa oltu tekemisissä viikoittain ja muitakin tuttuja nähty normaalisti. Työpaikoillakaan ei oikeastaan muutosta normaaliin.

Niinpä, ja silti vuosittain 500-2000 kuolemaa kausi-influenssoihin. Eikö kausi-influenssaan kuolevia riskiryhmäläisiä siis tarvitse suojata esim. eristyksellä, maan sulkutoimenpiteillä, poikkeustilalla tms? Eivätkö nämä elämät ole yhtä arvokkaita, kun mitään em. toimenpiteitä ei koskaan tehdä tai edes harkita? Käytönnössä siis tyydytään siihen, että on vapaehtoinen rokote ja annetaan ihmisten kuolla.

Kiinnostaako myös kausi-influenssojen aikana yhtä paljon?

Meinaat, että koronasta olisi selvitty 500-2000 kuolleella ilman rajoitustoimia? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Nyt taisi luku olla reilu 800 kuollutta, vaikka on rajoitettu.

Niin kumpi se sitten vaikuttaa enempi ihmisten terveyteen, tämä pelottelu ja rajoitukset vai itse tauti. Täällä meillä päin (Oulu) tautia ei ole vielä näkynyt, mutta rajoitukset ja pelottelu kyllä näkyy. Itse en ole näiden nykyisten rajoitusten kannalla ollenkaan ja ihmettelen että miten joku jaksaa näitä puolustaa kun tiedetään että isoin ongelma on rajoilla. Ja tiedetään että jos rajat saataisiin kuriin niin voisimme elää lähes normaalisti ilman maskipelleilyä ja muuta. Jos rajoilla homma pelaisi, mutta se ei yksin riittäisi niin silloin voisin hyväksyä lisärajoitukset.

Ei tämä koko asia kuitenkaan kovin paljon itteä haittaa, eniten tämä maski hölmöily. Aivan normaalisti ollaan lasten mummojen ja pappojen kanssa oltu tekemisissä viikoittain ja muitakin tuttuja nähty normaalisti. Työpaikoillakaan ei oikeastaan muutosta normaaliin.

En tiedä, että missä Oulussa asut, kun OYSissa on kyllä koronapotilaita hoidettu. Ei toki ole niillä leveyksillä samanlainen ongelma kuin etelässä, mutta ilmeisesti sellaiseksi se pitäisi päästää.

Miten ajattelit, että riskiryhmäläiset on käytännössä mahdollista eristää muista? Kaikki astmaatikot, diabeetikot ja sydänvikaiset jne. laitetaan johonkin kommuuniin, joka ei ole yhteydessä muihin? Kun newsflash, mutta heitä on useissa perheissä Suomessa. Ei ole kyse mistään 100 hengen pikkuporukasta. Jos tauti saa vapaasti levitä muiden keskuudessa, niin vähänlaisesti on hyötyä yhden perheestä leiriytyä kotiin. Se, että suurin osa tartunnoista saadaan tilastollisesti kotona, taitaa liittyä siihen, että yksi perheenjäsen tuo viruksen kotiin.

Mä en ymmärrä. En jumalauta ymmärrä asennetta, jossa "ei tää oo mun ongelma, menkää te ongelmaiset koloonne, minulla on OIKEUS!". Toivottavasti mielenosoittajien oikeutta oman kehonsa koskemattomuuteen kunnioitaan sitten myös siinä kohtaa, kun olisi tarve intuboinnille.

Pohjimmiltaan tässä on kysymys siitä "Hyöty" vs. "Haitat" kysymyksestä.

Itse en ainakaan ajattale "ei tää oo mun ongelma, menkää te ongelmaiset koloonne, minulla on OIKEUS!". Ajatteletko itse, että "tää on MUN ongelma, pysykää kaikki koloissanne, MINULLA ON OIKEUS!"

Meinaat, että koronasta olisi selvitty 500-2000 kuolleella ilman rajoitustoimia? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Nyt taisi luku olla reilu 800 kuollutta, vaikka on rajoitettu.
Olisi selvitty. Joka tapauksessa 500-2000 on mielestäsi siis hyväksyttävä määrä, ei rajoitustoimenpiteitä?

Kuutisen sataa kuoli 2020 koronaan tai sen kanssa. Koska laskuria ei pysäytetty kalenterivuoteen, kuten influenssan kanssa, siksi se huitelee 800:ssa.

Viimeksi muokattu:
Mites pakkislaiset suhtautuu tulevaan rokotepassiin, ja puolivuosittaisiin rokotteiden uusimisiin?

Vapaa matkustus tähän perustuen vs ei matkustusta niin mielestäni ok.
Suomeenhan saa tulla kuka tahansa kapinen koronapositiivinen jo nyt ja jos sanoo että on pakolainen, niin ei tartte mitään passia.
Mutta siis jos itse pääsisi tuolla passilla matkustamaan tiukempien rajoitusten maihin, niin plussaahan se vaan on.
Varmaankin tuo puolivuosittainen tarkoittaa että viimeisin rokote puolen vuoden sisään, niin pääsee systeemissä oleviin maihin matkustamaan vapaasti. Eli käy piikillä jos haluaa matkustaa, ei koko ajan puolen vuoden välein.

Toki se kulminoituu siihen. En ole vielä keksinyt, että miten maski rajoittaa mun ihmisoikeuksiani, mutta toisaalta mulle myös pyöräilykypärä on itsestäänselvyys. Naamakin on niin ruma, että sen peittäminen ei ole iso menetys. Jos se ei kerran blokkaa yhtään mitään, niin kannattaa tehdä vaikka peilillä yksinkertainen testi. Aivastaa ensin ilman maskia ja sitten maskin kanssa siihen peiliin, ja vertaa sitten, että kummassa päätyi enemmän roiskeita pintaan. Jos siis maskilla vähennetään virusta ilmassa edes 10 %, niin se on hyvinkin vörttiä. Jos normaaliterveydellä ei saa hengitettyä maskin läpi, niin hapenottokyvyssä on aika pahoja puutteita.

Laittaisin itse siis myös rajat ja kirkot kiinni.

Kannattaa myös tehdä testi, että hengität ilman maskia vs. aivastat maskin kanssa peilin edessä.

"Jos normaaliterveydellä ei saa hengitettyä maskin läpi, niin hapenottokyvyssä on aika pahoja puutteita." Uskallan väittää, että 90% maskien käyttäjistä ei hengitä maskin lävitse, ihmiset hengittää maskin ohi. Jos maski esim. FFP2 on oikein laitettu kasvoille, sen läpi on raskas hengittää.

En tiedä, että missä Oulussa asut, kun OYSissa on kyllä koronapotilaita hoidettu. Ei toki ole niillä leveyksillä samanlainen ongelma kuin etelässä, mutta ilmeisesti sellaiseksi se pitäisi päästää.

On niitä tietysti jokunen, mutta ei ole tuttavapiirissä tai kenenkään työpaikoilla ollut tapauksia. En usko että täällä olisi yhtään huonompi tilanne vaikka rajoituksia ei olisi.

Jos raatokasoja alkaisi tuleen niin kyllä ihmiset älyäisi itse rajoittaa omia menoja. Sehän nähtiin vuosi sitten kun viruksesta ei mitään tiedetty. Eihän ihmiset uskaltaneet edes kauppaan mennä.

No se on sun ongelma. Älä tee siitä muiden ongelmaa. Nää sinä huolta vaikka Namibisassa asuvien hyvinvoinnista, mutta älä jumalauta saarnaa meille siitä.

Koronan kanssa kuollu vai kuollu koronaan. Eli me emme tiedä faktuaalisesti kui moni tosta 800 on oikeasti kuollu koronaan ku thl kirjaa korona kuolemaksi jos sul on todettu korona ja kuolet 30pv sisäl.

Back
Ylös Bottom