Rasmus Ristolainen. Ihan hyvin näköjää iskeny.
– Kun sormesta mitattiin happitasot, ne olivat laskeneet aika pahasti. Muutenkin väsytti koko ajan heti, kun teki jotakin. Parin päivän jälkeen koronaoireet olivat jo menneet paremmaksi, ja luulin, että alan parantua tästä, mutta sen jälkeen tuli lisää rintakipuja ja muita oireita.
Ristolainen joutui rinta- ja sydänkipujen takia uusiin tutkimuksiin.
– Välillä oli aika häiriintyneitä olotiloja. Kun oli rintakipuja, tuntui, että sydän halkeaa, kun käveli rappusia ylös. Pari iltaa oli sellaiset olot kun menin nukkumaan, että ei tiennyt herääkö tässä enää aamulla. Silloin sitä mietti, että toivottavasti tämä nyt ei ollut tässä, Ristolainen kuvailee.
NYT PAHIMMAT koronaoireilut ovat takana päin. Ristolainen kävi ensimmäisen kerran torstaina jäällä ottamassa tuntumaa.
– Nyt tilanne on ihan hyvä. Sain lääkäreiltä terveen paperit, mutta olen fyysisesti tällä hetkellä niin heikossa kunnossa, että tässä on vielä matkaa päästä pelikuntoon. Pikkuhiljaa rakennetaan pelikuntoa, mutta en vielä tiedä, milloin olen takaisin askissa.
Ristolainen haluaa omalla esimerkillään kertoa, että koronavirukseen on suhtauduttava vakavasti. Pahimmillaan se voi lyödä nuoren hyväkuntoisen huippu-urheilijan kanveesiin viikoiksi, kuten Ristolaiselle kävi.
– Olen koko liigan kovakuntoisimmasta päästä ja elämäntavat ovat viimeisen päälle kunnossa, mutta silti tämä tauti voi iskeä ja romuttaa kaiken. Ihmiset ovat kysyneet paluuaikataulusta vähän siihen tyyliin, että ihan kuin minulla olisi joku flunssa. Tässä ei nyt ihan hetkeen pelata. Tämä on aika kova tauti, Ristolainen kertoo.
– Koronan jälkioireisiin kuuluu se, että väsyttää koko ajan. Tällä hetkellä vain nukun suurimman osan ajasta. Menen iltaisin kahdeksan aikaan nukkumaan. 12 tunnin yöunien jälkeen tuntuu, että on nukkunut viisi minuuttia. Menen päivisin hallille hikoilemaan ja tulen kotiin nukkumaan. Ei ihan ideaalitilanne, mutta ei auta.
Tarkkaa paluuaikataulua Ristolainen ei uskalla vielä maalailla.
– Jos kaikki menee hyvin, varmaan paluuta voisi miettiä jossain kohtaa ensi viikkoa, mutta katsotaan nyt rauhassa. Joukkue on tällä hetkellä vierasreissussa. Nyt on oikeastaan kaikista kovin tilanne, kun pääsee treenaamaan ja tajuaa, miten huonossa kunnossa tällä hetkellä on. Hommia riittää, ilmoittaa Ristolainen.
– Turhauttava tilanne, mutta en ole ennenkään mennyt helpoimman kautta. Nämä kokemukset vain vahvistavat. Haasteet ovat aina kivoja. Niitä tässä nyt ainakin riittää.
Hallitus on saanut valmiiksi esityksensä pakkotestauksista rajoilla. Muutokset rajojen terveysturvallisuudesta ja koronatestauksista tehdään tartuntatautilakiin. Eduskunnalle annetun esityksen pääkohdista kertovat perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) ja johtaja Jari Keinänen...
areena.yle.fi