Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Nyt kun sun teksteistä helposti huomaa että olet lääketieteen ammattilainen, niin kerropa miten potilaan subjektiiviseen näkemykseen luottamatta diagnisoit vaikkapa migreenin, kun sen diagnostiset kriteerit on seuraavat:

APotilaalla on ollut ainakin viisi kohtausta, jotka täyttävät kriteerit B–D
BPäänsärkykohtaus kestää 4–72 tuntia (ilman hoitoa tai jos hoito ei tehoa).
CAinakin kaksi seuraavista neljästä päänsäryn piirteistä täyttyy:
1Särky on toispuoleista.
2Särky on sykkivää.
3Särky on kohtalaista tai kovaa.
4Tavanomainen ruumiillinen rasitus (esim. kävely tai portaiden nousu) pahentaa päänsärkyä, tai päänsärky johtaa sen välttämiseen.
DPäänsäryn aikana on ainakin toista seuraavista:
1pahoinvointia tai oksentelua
2valo- ja ääniarkuutta.

Tuosta kun ottaa pois sun ammattitermiä käyttääkseni muut kuin "fyysiset sairauden oireet", jäljelle jää oksentaminen joka nyt on kohtuullisen objektiivisesti ulkopuolisen havaittavissa. Jos sitä sais käyttää ainoana luotettavana kriteerinä, puolet opiskelijoista sais diagnoosin kroonisesta viikottain toistuvasta migreenistä.

Mulla ei ole hajuakaan voiko korona pitkittyä vai ei, mutta sen verran hajulla oon että jotkut sairaudet voi aiheuttaa useammanlaisia oireita joita ei ole labrakokeella mitattavissa. Nyt jos me puhutaan taudista joka on kierrelly pallolla vuoden verran, niin en mä ny valtavan järkyttyny olis jos siihen liittyis jotain mitä lääketiede ei vielä tiedä, kohta ehkä tietää.

Ja totta kai alkuvaiheessa on järkevintä toteuttaa tutkimusta potilaiden kertomusten perusteella. Jos 10 000 haastatellusta 1700 ilmottaa kärsivänsä voimakkaasta vasemman korvan kutinasta, varmaan kannattaa ruveta tutkimaan mikä tää korvajuttu nyt oikein muka on, sen sijaan että alun alkaenkin ottaa kaikki 10 000 täyteen lääkärintarkastukseen.
Jos menen lääkäriin ja sanon, että päätä on särkenyt parin kuukauden aikana 7 kertaa. Kestänyt 4-5 tuntia, enkä ole ottanut buranaa. Sanon särkyni olevan toispuoleista, sykkivää ja kohtalaista. Liikkuminen sattuu enemmän, paikoillaan hyvä. Sanon myös, että on hieman huono olokin ollut enkä kestä lasten kovaa ääntä.

Saan diagnoosin migreeni, vaikka kaikki perustuu vain kertomaani tarinaan, jota ei voi todentaa. Tuohan ei liity mielenterveyteen, mutta voin tarkoituksellisesti harhaanjohtaa lääkäriä ja saan diagnoosin. Yhtälailla ihminen voi kuvitella ja suurennella oireensa, vaikka niitä ei juuri olisi. Kuuluuko ihmisen tuntea jotakin, jos on elossa vai olla tuntematta? Jos alat miettimään jokaista tuntemustasi ja etsimään sille selitystä pystyt diagnosoimaan itsellesi vaikka mitä sairauksia. Vallankin näin googlen aikana se on todella helppoa. Sieltä sitten keksit kolotuksiin sopivan sairauden ja olet melkein varma, että sinuilla sellainen on. Sitä sitten esität lääkärille ja pahimmassa tapauksessa lääkäri ei pysty millään kokeilla todentamaan tautia.

Pitkittyneen koronen oireita mm. seuraavaa:

neurologisia oireita, tunnottomuutta, puutuneisuutta, lihassärkyjä, nivelsärkyjä, lihasnykäyksiä, pistelyä, kihelmöintiä kasvoissa, paineentunnetta poskionteloissa, rinnassa ja vatsassa, vatsaoireita, päänsärkyä.
Melkein kaikki sellaisia, joita ei testein tai kokein järkevästi pysty toteamaan, vaan on luotettava potilaan kertomukseen...

Tottakai tuota pitääkin tutkia, mutta varmasti osa saattaa liittyä mielenterveyden ongelmiin, vaikka osa sen tahtoo kiistää.

Miten kun näitä on muuallakin? Jos oikeasti 10-30% niin ei kait ne kaikki voi kuvitella omiaan tai olla hulluja?? Jos aiemmin ovat urheilleet aktiivisesti koko elämän niin koronan saatua alkavat kuvittelee omiaan, lopettavat liikunnan ja työt. Joopa joo.. Eikö ole myös pieni mahdollisuus ettei tästä vielä paljoa tiedetä? Entä jos se kuitenkin jää kroppaan niin kuin vesirokko ja aiheuttaa ties mitä vielä vuosienkin päästä? Vai eikö se ole mitenkään mahdollista??
Itsekin olen keuhkokuumeen jälkeen sairastanut pitkään siihen liittyvää "jälkitautia", mutta se diagnosoitiin. Mutta nyt on tapauksia, missä "potilas" on todettu fyysisesti täysin terveeksi, mutta silti hän kokee olevansa sairas. Ja niin kuin jo aiemmin sanoin, niin osan oireista saattaa hyvinkin selittyä muilla syillä, kuin fyysisinä sairauksina.

Samaa se kuulemma voi olla päiväkodeissa.
Useampi työntekijä yhtä aikaa jotenkin sairaana /altistunut, niin ei särkymisvaraa yksinkertaisesti ole.

Tämä kyseenalaistaa kirkkaasti kaikki karanteeniohjeet - kun ei se nyt olekaan niin nöpönuukaa lukkiutua kotiinsa ja avata ulko-ovi vain tilatun ruokakassin poimimiseksi sisälle.

Duunissa ollaan taas eristämässä Covid-potilaille omaa tilaa päivystyalueella. Hip hei, taas se alkaa.

Eikös kaikki kipu ja heikkous ole subjektiivistä? Pällijutuista puhumattakaan? Voihan murtuneella nilkallakin kävellä pitää vain kestää kipu.

Juu - ja olen tavannut viimeksi tänään henkilön, jonka operoitu polvi esti käsienkin liikuttamisen. Ei voi sitä kännykkää itse pöydältä ottaa, kun polvi on pipi :confused:

Minä en ole kävellyt murtuneella nilkalla, mutta konttasin eteenpäin.

Juu - ja olen tavannut viimeksi tänään henkilön, jonka operoitu polvi esti käsienkin liikuttamisen. Ei voi sitä kännykkää itse pöydältä ottaa, kun polvi on pipi :confused:

Minä en ole kävellyt murtuneella nilkalla, mutta konttasin eteenpäin.
Se vaan halus että sie passaat ja pidät huolta, tais vaan tykätä sinusta.

Jos menen lääkäriin ja sanon, että päätä on särkenyt parin kuukauden aikana 7 kertaa. Kestänyt 4-5 tuntia, enkä ole ottanut buranaa. Sanon särkyni olevan toispuoleista, sykkivää ja kohtalaista. Liikkuminen sattuu enemmän, paikoillaan hyvä. Sanon myös, että on hieman huono olokin ollut enkä kestä lasten kovaa ääntä.

Saan diagnoosin migreeni, vaikka kaikki perustuu vain kertomaani tarinaan, jota ei voi todentaa. Tuohan ei liity mielenterveyteen, mutta voin tarkoituksellisesti harhaanjohtaa lääkäriä ja saan diagnoosin. Yhtälailla ihminen voi kuvitella ja suurennella oireensa, vaikka niitä ei juuri olisi. Kuuluuko ihmisen tuntea jotakin, jos on elossa vai olla tuntematta? Jos alat miettimään jokaista tuntemustasi ja etsimään sille selitystä pystyt diagnosoimaan itsellesi vaikka mitä sairauksia. Vallankin näin googlen aikana se on todella helppoa. Sieltä sitten keksit kolotuksiin sopivan sairauden ja olet melkein varma, että sinuilla sellainen on. Sitä sitten esität lääkärille ja pahimmassa tapauksessa lääkäri ei pysty millään kokeilla todentamaan tautia.

Pitkittyneen koronen oireita mm. seuraavaa:

neurologisia oireita, tunnottomuutta, puutuneisuutta, lihassärkyjä, nivelsärkyjä, lihasnykäyksiä, pistelyä, kihelmöintiä kasvoissa, paineentunnetta poskionteloissa, rinnassa ja vatsassa, vatsaoireita, päänsärkyä.
Melkein kaikki sellaisia, joita ei testein tai kokein järkevästi pysty toteamaan, vaan on luotettava potilaan kertomukseen...

Tottakai tuota pitääkin tutkia, mutta varmasti osa saattaa liittyä mielenterveyden ongelmiin, vaikka osa sen tahtoo kiistää.
En mä kiistä etteikö erilaiset luulosairaat varmasti ole alttiita saamaan jos millaistakin hyppykuppaa. Mä kommentoin viestiä jossa todettiin että tietynlaisia todennettavia oireita ei ole, ainoa vaihtoehto on pipopuolen ongelmat. Joo, ne on vaihtoehto, muttei ainoa vaihtoehto, ellei nyt oireet ole luokkaa korvasta kuuluva Napoleonin ääni.

Nyt kun puhutaan taudista jonka pitkäaikaisista vaikutuksista ei tiedä juuri kukaan mitään, varmasti on mahdollista myös toisinpäin eli se että oikeasti jostain pitkittyvästä oireesta kärsivä leimataan luulosairaaksi. Jos vesirokosta voi saada parinkymmenen vuoden päästä vyöruusun, herpeksestä parinkymmenen vuoden päästä enkefaliitin tai borrelioosista ehkä mahdollisesti MS-taudin, kukaanhan ei vielä tiedä voiko koronasta saada parinkymmenen vuoden päästä kipeitä finnejä nenään, keuhkojen toimintavaikeuksia vaiko ei yhtään mitään. Siksipä hyvä jos tutkivat.

Tämä kyseenalaistaa kirkkaasti kaikki karanteeniohjeet - kun ei se nyt olekaan niin nöpönuukaa lukkiutua kotiinsa ja avata ulko-ovi vain tilatun ruokakassin poimimiseksi sisälle.

Duunissa ollaan taas eristämässä Covid-potilaille omaa tilaa päivystyalueella. Hip hei, taas se alkaa.
Siellä on peräti 7 sairaalahoidossa koronan takia ja teholla 3. Hyvähän se on tietysti varautua mutta vaikea uskoa että tuosta jotain suurta yleisöryntäystä tulisi koronaosastolle.

Hurja otsikko, mutta jutussa käy selväksi että Ruotsi on ainut maa joka ei liioittele tätä tautia:

"Ruotsissa testataan nyt noin 160 000 ihmistä viikossa, ja positiivisten testien osuus on noussut viime aikoina kolmesta prosentista viiteen, Tegnell sanoi.

Valtionepidemiologin mukaan keväällä testejä tehtiin Ruotsissa noin 20 000 viikossa, eikä tartuntatilanne ole hänen mukaansa nyt niin vakava kuin silloin.

”Tartuntojen leviäminen oli keväällä laajempaa, mutta silloin meillä ei ollut kapasiteettia testata niin montaa.”"

"Tällä haavaa sairaalahoitoa vaativien määrä on kuitenkin kaukana kevään lukemista. Esimerkiksi huhtikuussa Tukholman sairaaloissa oli yli 600 koronapotilasta.

”Tilanne on vakava, vaikka valtaosa sairaustapauksista on nyt lieviä”, sanoi Tukholman alueen vastaava tartuntatautilääkäri Maria Rotzén Östlund tiedotustilaisuudessa."

Ruotsi jatkaa pelkillä suosituksilla, toisin kun Suomessa ja monessa muussa EU maassa jossa aletaan taas todella tuhota yrittäjien elämää.

Tämä otsikko voi vaikuttaa lievältä mutta voi todellisuudessa tarkoittaa monen ihmisen elämän tuhoamista:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uusi korona oire. "Huolestuttava hyvävointisuus":

Naisen mukaan hänellä ei ollut lainkaan oireita lievää kurkkukipua lukuun ottamatta.

– Olin huolestuttavan hyvävointinen, olisin voinut vaikka treenata tai olla töissä. En yhtään ihmettele, jos ihmiset eivät oivalla olevansa sairaita, jos ovat täysin oireettomia, Hartlin pohtii.

En ymmärrä miksi lehdissä jatkuvasti näitä ”taudin oireet yllättivät”, ”olin pitkään kipeä” jne.. kukaan ei kai kiellä etteikö kotonaan voisi pahimmassa tapauksessa vaikka kuolla, aivan kuten kausi-influenssaakin taikka syöpään. Mitenkään en halua vähätellä kenenkään kokemaa sairastamista, mutta on sitten täysin eri asia pitääkö mun sen takia laittaa himassa ovet tuplalukkoon..

Kuten sanottua, Suomessa tilanne on ollut koko ajan hyvä. Suomessa ei ole ollenkaan sellaisia rajoituksia kuin muualla Euroopassa, Ruotsia ehkä lukuun ottamatta. Myös Venäjä on nyt asettanut kovempia rajoituksia ja Usassa korona leviää nyt myös maan keskiosissa. Tästä seuraa Suomelle se, että täälläkään ei tapahdu paluuta normaaliin ihan heti. Niin paljon meillä on kytköksiä ja riippuvaisuuksia muihin maihin. Matkailulla varsinkin on kovat ajat. Suomi ei pärjää pelkkien kotimarkkinoiden voimin.
Koronan vakavuutta ei voi tarkistella pelkästään Suomen tilanteen perusteella. Näyttää tuo virus tarttuvan suht helposti ja se luo massan voimalla painetta myös terveydenhuoltoon. Näinhän on käynyt jo monissa Euroopan maissa. Kyse ei ole kuolleiden määrästä, se ei ole ainoa mittari. Maita ei voi siis laittaa paremmuusjärjestykseen kuolleiden perusteella. Menee ainakin pari vuotta, ennen kuin selviää, kuka tästä selvisi kuivimmin jaloin.

Menee ainakin pari vuotta, ennen kuin selviää, kuka tästä selvisi kuivimmin jaloin.

Chinavirus from China. Koko maailma tästä vielä sekaisin jalat likomärkinä, paitsi... ...China!
Kiinassa ei virusta juuri ollenkaan(?) ja talous jo isompi kuin viime vuonna tähän aikaan, eiköhän voittaja ole jo löytynyt. Outo juttu kertakaikkiaan...🧐
"Hu predicts 5.5% GDP growth in the fourth quarter, 15% in the first quarter of next year, for annual growth of 2% in 2020 and 8.5% in 2021."

Uusi korona oire. "Huolestuttava hyvävointisuus":

Naisen mukaan hänellä ei ollut lainkaan oireita lievää kurkkukipua lukuun ottamatta.

– Olin huolestuttavan hyvävointinen, olisin voinut vaikka treenata tai olla töissä. En yhtään ihmettele, jos ihmiset eivät oivalla olevansa sairaita, jos ovat täysin oireettomia, Hartlin pohtii.
Kyllä varmaan vituttaa kun ei päässyt teho-osastolle jeesustelemaan.

Mitä tarkoittaa, kun sain vasta-ainetestistä arvon 0,08 (verikoe, immunoglobulin total)? Lapussa lukee, että 1 olisi raja reagentille tapaukselle. Onko tämä todiste siitä, että minulla on ollut kauan sitten korona vai voiko tämä antaa pieniä lukemia, vaikkei koronaa olisi ollutkaan? Sikaflunssa mulla oli useita vuosia sitten ja helmikuun lopulla oli flunssa, jonka kaltaista mulla ei koskaan ole ollut.

Eikö se hoitava lääkäri, joka sut sinne vasta-ainetestiin laittoi, kertonu sulle mitä tulos tarkoittaa?
En mä ole hoidossa, enkä tunne koko lääkäriä. Työpaikalle pääsyyn tämän testin tarvitsin - kahden varsinaisen koronatestin lisäksi. Kielimuurikin on sitä luokkaa, että vasta-ainetestin yksityiskohdat jäävät kyllä käsittelemättä. Sen verran sain vähän tiedonjyviä keräiltyä, että ilmeisesti lääkärin mielestä tämä indikoisi sitä, että korona olisi joskus ollut tuloillaan mulle. Voin toki ymmärtää väärin tämänkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom