Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
On toi älyvapaata touhua toi testaamisen glorifointi. Joku kuumeilee himassa, niin on ihan pakko lähteä sitten sompailemaan tautinsa kanssa (oli sitten perusflunssa tai korona) pitkin julkisia testeihin. Tuntuu että testien oletetaan olevan parannus. Ihan kiimassa hössöteteään miten hienoa kun saadaan testattua 1000 ihmistä päivässä. Se on saatana 1000 kontaktia lisää. Jos oot kipee, pysy himassa ja välttele ihmisiä, vittuako sä minnekään sairaalaan meet tartuttaan muita vain saadaksesi tietää että HERRANJESTAS, MÄ OLEN KIPEENÄ. Huonolla tuurilla sä meet sinne sairaalaan perusflunssan takia ja nappaat mukaan koronan joltain idiootilta joka halus välttämättä mennä testattavaksi. Ja eihän tää riitä, just tässä ketjussa luin miten joku oli testattu jo kolmatta vai neljättä kertaa. Hei oikeesti, jos se tarve saada korona on noin kova, niin menkää sitten tonne julkisiin nuolemaan ovenkahvoja, kyllä se meinaan tarttuu jos ramppaa paikoissa, jossa todennäköisesti käy sairastavia.

Minun työpaikalla ohjeistuksena on että jos on flunssan oireita, niin jäädään kotiin ja työterveyden kautta mennään testiin että se korona saadaan suljettua pois. Itse kävin keskiviikkona testissä, ja tänään tuli negatiivinen tulos, ja palasin töihin kun vointi on hyvä. Eipähän tartte arpoa että onko vai eikö ja jäädä kotiin varuilta jumittamaan jos muuten on työkunnossa. Itse menin omalla autolla varattuun aikaan jolloin siellä ei muita ollut, maski laitettiin ovella ja ainoa ihmiskontakti oli testin tehnyt hoitaja koko reissulla. Sit suorilta himaan odottamaan tuloksia. Tämä siis yksityisellä puolella. Julkisesta en tiedä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun työpaikalla ohjeistuksena on että jos on flunssan oireita, niin jäädään kotiin ja työterveyden kautta mennään testiin että se korona saadaan suljettua pois. Itse kävin keskiviikkona testissä, ja tänään tuli negatiivinen tulos, ja palasin töihin kun vointi on hyvä. Eipähän tartte arpoa että onko vai eikö ja jäädä kotiin varuilta jumittamaan jos muuten on työkunnossa. Itse menin omalla autolla varattuun aikaan jolloin siellä ei muita ollut, maski laitettiin ovella ja ainoa ihmiskontakti oli testin tehnyt hoitaja koko reissulla. Sit suorilta himaan odottamaan tuloksia. Tämä siis yksityisellä puolella. Julkisesta en tiedä
No mutta olet sitten flunssassa töissä ja tämä tässä on aivan sairasta. Normaali influenssa tappaa joka vuosi ihmisiä helvetisti Suomessakin, mutta eihän ketään se kiinnosta, vaan ilomielin levitetään sitä kunhan vaan ei ole korona, joka toistaiseksi ei tapa paskanvittua. Missä vaiheessa korona teki normaalista influenssasta jotenkin merkityksettömän?

Ja kuten mua vastaan on MONTA kertaa argumentoitu, niin mä voin tehdä saman. Nyt sä olet mahdollisesti saanut jo koronan ja tietämättäsi levität sitä. Kävit paikassa jossa on todennäköisesti käynyt sairastavia ja sait negatiivisen testin, mutta ei se näy se samalla kerralla tarttunut korona sulla.

No mutta olet sitten flunssassa töissä ja tämä tässä on aivan sairasta. Normaali influenssa tappaa joka vuosi ihmisiä helvetisti Suomessakin, mutta eihän ketään se kiinnosta, vaan ilomielin levitetään sitä kunhan vaan ei ole korona, joka toistaiseksi ei tapa paskanvittua. Missä vaiheessa korona teki normaalista influenssasta jotenkin merkityksettömän?

Ja kuten mua vastaan on MONTA kertaa argumentoitu, niin mä voin tehdä saman. Nyt sä olet mahdollisesti saanut jo koronan ja tietämättäsi levität sitä. Kävit paikassa jossa on todennäköisesti käynyt sairastavia ja sait negatiivisen testin, mutta ei se näy se samalla kerralla tarttunut korona sulla.

Toki olen töissä kun työkunnossa olen? Pikku nenän vuotaminen on vähän eri juttu kuin influenssa. Kaikki lenssut ei oo influenssaa... Täällä missä minä olen, on viimeks ollut todettu koronatartunta toukokuussa. Jos nyt sen sain testipaikalta jossa ainoa ihmiskontakti oli hoitaja, molemmilla meillä oli maskit, käsidesit vedettiin mennen/tullen eikä koskettu mihinkään, niin sit se saa tulla😊 Argumentoi toki niin paljon kuin haluat. Tämä ei ollut kohdistettu sinua vastaan. Kerroin vain kokemuksestani, mutta ois ehkä ollut viisaampi olla hiljaa

Kyllä. Tämähän tässä se ongelma onkin, kun ei se nuha oikein ole vielä syy jäädä kotiin. Normaaliaikana ainakaan. Kaiketi tällä pyritään siihen että kun testataan nopeesti, niin saadaan henkilö nopeemmin töihin kuin että se jäis pariks viikkoo varulta kotiin

Onko sen aktiivisen testaamisen tarkoitus saada mahdolliset tartuntaketjut mahdollisimman hyvin selville? Tällöin mahdollisesti altistuneet saadaan eristettyä tehokkaammin. Eikös tämä ole täsmäiskueristämistä, jota koko valtakunnan sulkemisen sijaan on kaivattu?

Me on tosiaan kerran käyty nyt testeissä. Mentiin omalla autolla ja drive-in homma oli hoidettu sen verran hyvin, että varmasti ei reissusta saatu tartuntaa, tai saastaisina oltaisi tartutettu ketään. Se on aivan totta, että julkisilla kulkeva testattava on aikamoinen riski joka suuntaan.

edit- meillä on töissä ollut keväästä asti käsky tehdä nuhaisena/yskäisenä etätöitä. Esimiehen luvalla saa myös sairastaa sen vajaa 2 viikkoa. Mun mielestä ihan fiksut linjaukset. Ymmärrän tosin että tällainen malli ei kaikkiin hommiin oikein toimi.

Onko sen aktiivisen testaamisen tarkoitus saada mahdolliset tartuntaketjut mahdollisimman hyvin selville? Tällöin mahdollisesti altistuneet saadaan eristettyä tehokkaammin. Eikös tämä ole täsmäiskueristämistä, jota koko valtakunnan sulkemisen sijaan on kaivattu?

Me on tosiaan kerran käyty nyt testeissä. Mentiin omalla autolla ja drive-in homma oli hoidettu sen verran hyvin, että varmasti ei reissusta saatu tartuntaa, tai saastaisina oltaisi tartutettu ketään. Se on aivan totta, että julkisilla kulkeva testattava on aikamoinen riski joka suuntaan.

edit- meillä on töissä ollut keväästä asti käsky tehdä nuhaisena/yskäisenä etätöitä. Esimiehen luvalla saa myös sairastaa sen vajaa 2 viikkoa. Mun mielestä ihan fiksut linjaukset. Ymmärrän tosin että tällainen malli ei kaikkiin hommiin oikein toimi.
Ilmeisesti julkinen ei kovin hyvin noita toteuta.

Tapaan yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat käyneet koronatestissä monta kertaa, kertoo lääkäri Pippa Laukka kolumnissaan
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006599695.html

Tapaan yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat käyneet koronatestissä monta kertaa, kertoo lääkäri Pippa Laukka kolumnissaan
Ei tarvitse olla ennustaja nähdäkseen, että tästä syksystä tulee poikkeuksellinen, kirjoittaa erikoislääkäri Pippa Laukka. Koronapuhelimet ja päivystykset ruuhkautuvat, resurssit hupenevat ja hoitohenkilökunta on vaarassa uupua.
Pippa Laukka
Julkaistu: 13.8. 2:00, Päivitetty 13.8. 7:02

94706aa071e1469081971f15c05e695b.jpg

KORONAA testataan nyt liukuhihnalta ja se tulee laittamaan terveydenhuollon koville.
Kun pandemia alkoi, puhuttiin tehohoidon ylikuormittumisesta. Juuri nyt ei tarvitse olla huolissaan erikoissairaanhoidosta vaan perusterveydenhuollon kantokyvystä. Kovin paine nimittäin kohdistuu tällä hetkellä terveyskeskuksiin ja sairaalapäivystyksiin.

Paine syntyy siitä, että lähestulkoon mikä tahansa tavallinen akuuttioire voi olla koronaa, kunnes toisin on osoitettu. Esimerkiksi heikko olo, väsymys, kurkun karheus, vatsakipu, lievä lämpöily tai huonovointisuus voivat kaikki olla koronan oireita – tai sitten ei.
Kaikki päivystykseen hakeutuvat, joilla on hiukankin koronan kaltaisia oireita, joudutaan eristämään.
VALTIOVALTA on linjannut, että koronaepäiltyjä jäljitetään ja testataan matalalla kynnyksellä. Testaaminen kuluttaa terveydenhuollon voimavaroja muuhunkin kuin itse testien tarjoamiseen.
Potilaita hoitaessani olen ollut monta kertaa yllättynyt, kuinka paljon on niitä potilaita, jotka ovat tähän mennessä viime kuukausien kuluessa käyneet monta kertaa koronatestissä ja joiden testitulos on joka kerta ollut onneksi negatiivinen.

Positiiviset koronatulokset ovat tällä hetkellä harvinaisia ja lähes kaikki, jotka hakeutuvat hoitoon, sairastavat muuta tautia, kuten tavallista flunssaa, vatsatautia tai muuta kotihoitoista virustautia.

EI TARVITSE olla ennustaja, epidemiologi tai tilastonikkari nähdäkseen, että terveydenhuolto tulee ylikuormittumaan syksyn aikana, etenkin nyt kun lapset palaavat kouluihin ja harrastuksiinsa.
Koronapuhelimet ja päivystykset ruuhkautuvat ja henkilöstöresursseja hupenee. Kaikki päivystykseen hakeutuvat, joilla on hiukankin koronan kaltaisia oireita, joudutaan eristämään. Suojavarusteita ja aikaa kuluu.

En väitä, että testaaminen olisi turhaa tai resurssien haaskausta. Se, mikä minua huolettaa, on henkilökunnan jaksaminen. Nyt on jo merkkejä siitä, että auttavat kädet ja henkilökunnan jaksaminen eivät riitä kaikkeen.
Flunssan nujertamisesta on suoraa konkreettista hyötyä koronataistelussa.
TERVEYDENHUOLLON kannalta onnistumisen mittari voisikin olla se, että pystyttäisiin pienentämään tavallisten flunssien ja kausi-influenssan määrää. Tavallista flunssaa kun on paljon koronaa enemmän. Tästä on myös tilastotietoja menneiltä vuosilta, joten onnistumista on mahdollista mitata.
Flunssan nujertamisesta on suoraa konkreettista hyötyä koronataistelussa, kun vähemmille sairastuneille voidaan tarjota nopeampi apu, löytää joukosta koronapotilaat ja lopettaa tartuttaminen alkuunsa.

Kyllä se tavoitteena on. Testauskynnys on tehty mahdollisimman matalaksi jotta sinne päästäis mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on suht iso kansainvälinen firma jossa pääpaikalla noin 550 ihmistä. Kaikki kynnellekykenevät ovat etätöissä mutta iso osa joutuu olemaan työpaikalla työn luonteesta johtuen. Pomo pystyy kirjoittamaan 7 päivää sairauslomaa meillä

Ilmeisesti julkinen ei kovin hyvin noita toteuta.

Tuota se Mike tais viestissään tarkoittaa. Itse tosiaan menin varattuna aikana ja olin ainoa. Sivuovesta sisään erilliseen testaushuoneeseen ja heti pois. Meni ehkä minuutti koko hommassa. Tämä siis yksityisellä

Tuota se Mike tais viestissään tarkoittaa. Itse tosiaan menin varattuna aikana ja olin ainoa. Sivuovesta sisään erilliseen testaushuoneeseen ja heti pois. Meni ehkä minuutti koko hommassa. Tämä siis yksityisellä
Yllättävän huonosti toteutettu näköjään Oulussa, vaikka keväästä ollu aikaa varautua.
Onkohan siellä vielä riskiryhmiin kuuluvat muiden seassa odottamassa, ala-arvoista toimintaa...

Nyt kun testausta on laajennettu, niin positiivisten osuus testatuista on puolen prosentin luokkaa. Keväällä kun kriteerit oli tiukemmat, osuudet oli 5-10%. Jonkinlaisena mittarina on pidetty tuota viittä prosenttia, sen yli jos menee, niin pitää huolestua. Testejä tehdään siis paljon ihan turhaan, mutta minkäs teet. Nyt ainakin nää kaikki yksityiset toimijat pitää ottaa täysillä talkoisiin mukaan

Ja jos sinne vielä menee ilman julkisia, niin alkaa olemaan ihan asiallista. Mutta noin yleisesti aivan hullua juoksuttaa ihmisiä testeihin kun tartuntariski ei ainakaan sillä pienene.

Ja jos sinne vielä menee ilman julkisia, niin alkaa olemaan ihan asiallista. Mutta noin yleisesti aivan hullua juoksuttaa ihmisiä testeihin kun tartuntariski ei ainakaan sillä pienene.

Joo omalla autolla menin. Aika hyvin oli kyllä järjestetty tuo

Me käytiin julkisella puolella, mutta siellä oli sellainen teltta, johon ajettiin autolla. Näppärää ja nopeaa. Tästä on tosin noin 1kk aikaa, jolloin ruuhkia ei juurikaan ollut. Eihän tuollaisessa odotushuonehommassa ole mitään järkeä.

Tosi monella työssäkäyvällä on tietty menettely, jonka mukaan sairaustapausksisa mennä. Oman mielen mukaan kotiin parantelemaan jääminen ei ole oikein realismia.

Tosi monella työssäkäyvällä on tietty menettely, jonka mukaan sairaustapausksisa mennä. Oman mielen mukaan kotiin parantelemaan jääminen ei ole oikein realismia.
Yksi hyvä puoli koronassa voisi olla se, että ehkä on opittu entistä paremmin hyödyntämään etätöitä ja mahdollisesti tulevaisuudessa useammille on mahdollista jäädä etätöihin kun nenä vuotaa räkää ja olo on perseinen.

Yksi hyvä puoli koronassa voisi olla se, että ehkä on opittu entistä paremmin hyödyntämään etätöitä ja mahdollisesti tulevaisuudessa useammille on mahdollista jäädä etätöihin kun nenä vuotaa räkää ja olo on perseinen.

Niin ja jenkkien jo valmiiksi isoimmat tech-yritykset maailmassa nettoaa tästä vaan enemmän ja kirii pidemmälle karkuun. Kaikki ATH. Trump vielä pikkusen ampu juoksussa kiinalaisia polveen, kun kieltää niiden palveluja, niin jenkit tehny ei niin ideaalista koronapolitiikasta huolimatta valtion talousmahdin kannalta kovan luokan dominoivaa ulkopolitiikkaa. Niinku aina.

Täällä kyllä testataan vaikka on 99% varma ettei ole koronaa. Pojalla ollut pari kertaa kurkunpääntulehdus ja siitä ei kyllä voi erehtyä että mikä on kyseessä. Nyt oli työkaverin pojalla nenä vuotanut tarhassa niin koko porukka testeihin ja loppuviikko töistä pois.

Joo no tällaista infoa olen kyllä muilta tutuilta myös saanut. Keväällä tilanne oli eri ja ehkä nyt kävi viimeksi vain huono tuuri. Että ilmeisesti ei ole yleistettävissä nämä omat kokemukset.

Suositut

Back
Ylös Bottom