Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ero on se, että Mike saa rahaa siitä, että asiasta vängätään.

Ei tuossa mölyämisessä muuten mitään järkeä ole.

Onko sulla esittää jotenkin, että tarttuis? Kenties tapauksia? Miten hyvin harvaväkisillä saleilla se tarttuisi paremmin mitä lentokonessa tai julkisissa? Ihan vain huomiona kun teillä kiimaisilla on sali iso ongelma.

Olisiko sulle OK, että esim. kyseisellä lennolla olleita, nyt kaiketi omaehtoisessa karanteenissa olevia, henkilöitä tulisi kanssasi samaan aikaan salille? Pitäisikö sitä minkäänlaisena riskinä? Jos tietäisit heistä, menisitkö eri aikaan, tai menisitkö toiselle salille?

Olisiko sulle OK, että esim. kyseisellä lennolla olleita, nyt kaiketi omaehtoisessa karanteenissa olevia, henkilöitä tulisi kanssasi samaan aikaan salille? Pitäisikö sitä minkäänlaisena riskinä? Jos tietäisit heistä, menisitkö eri aikaan, tai menisitkö toiselle salille?
Menisin, koska en mä niiden kanssa siellä tekemisissä ole. Eikä se selkeesti tartu tosta vain, muuten mulla se jo olisi.

Ero on se, että Mike saa rahaa siitä, että asiasta vängätään.

Ei tuossa mölyämisessä muuten mitään järkeä ole.
Pysy asiassa kiitos. Älä mene henkilökohtaisuuksiin. Tiedän että se on suunnattoman vaikeaa, mutta yritä. Ylilaudalla saat kuitenkin huudella rauhassa jos ei vain pysty.

Viimeksi muokattu:
Siellä on reipas 130 tyyppiä ollut hengittämättä lennon ajan kun täähän tarttuu tosta vain kuulemma.
No kerroppa miten se menee. 24 tartuntaa lennolla olleista, kerro ihmeessä montako oikeasti sitten on kun paremmin tiedät.

Sehän siinä just on ettei sitä vielä tiedä montako lennolla sairastui. Voi olla ettei ole enempää kuin tuo 24, mutta voi olla enempikin.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, että Suomeen tulee koneellinen jengiä, sitten testataan ja jengi matkustaa junalla kotiin odottamaan testituloksia. Ja ohhoh positiivisia on.

Spekulaatio oli että Romanian koneella tulleet 1/3 osaa testistä kieltäytyneitä oli ulkomaalaisia.

Miksei testata ennen koneeseen astumista? Negatiivisella tuloksella ja 2vko karanteenilla lupa astua koneeseen. Siten tänne tulis aina puhdas koneellinen jengiä. Joihinkin maihin lentäessä pitää olla viisumikin ennen koneeseen astumista.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, että Suomeen tulee koneellinen jengiä, sitten testataan ja jengi matkustaa junalla kotiin odottamaan testituloksia. Ja ohhoh positiivisia on.

Spekulaatio oli että Romanian koneella tulleet 1/3 osaa testistä kieltäytyneitä oli ulkomaalaisia.

Miksei testata ennen koneeseen astumista? Negatiivisella tuloksella ja 2vko karanteenilla lupa astua koneeseen. Siten tänne tulis aina puhdas koneellinen jengiä. Joihinkin maihin lentäessä pitää olla viisumikin ennen koneeseen astumista.
Japanissa ne maahan saapuvat laitetaan kaikki pakotettuun 14 päivän karanteeniin.

Koskeeko se Japsien linja kaikista maista tulevia? Tää Suomen karanteeni koskee vain niistä riskimaista saapuvia.

Koskeeko se Japsien linja kaikista maista tulevia? Tää Suomen karanteeni koskee vain niistä riskimaista saapuvia.
Koskee yli sadasta maasta tulevia ja mun käsitykseen itseasiassa kaikkia jotka maahan tulee, oli sitten turisti tai natiivi.

(2) All nationals arriving from all regions are requested to wait 14 days at a location designated by the quarantine station chief and to refrain from using public transportation.

The measure described in paragraph 2 (2) will be implemented until the end of August. The period can be renewed.

Sanna Marinin hallituksen päätös antaa anteliaan rahaedun koronariskin maihin matkustaneille – ”Ei ole mitään ylärajoja”
Riskimaista Suomeen palaavat saavat Kelan maksamaa tartuntatautipäivärahaa, joka vastaa karanteeniin määrätyn palkkaa.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) kertoi maanantaina tiedotustilaisuudessa, että Suomeen riskimaista saapuvat henkilöt asetetaan jatkossa pakolliseen karanteeniin. Aiemmin riskimaista tulleiden matkustajien on pitänyt jäädä ”omaehtoiseen karanteeniin”.

STM:stä kerrotaan, että riskimaista Suomeen palaavat saavat Kelan maksamaa tartuntatautipäivärahaa, jota maksetaan niille, jotka ovat joutuneet tartuntatautilain tarkoittamaan karanteeniin.

Tartuntatautipäivärahan määrä on ansionmenetyksen suuruinen, eli se vastaa karanteeniin määrätyn palkkaa.

Nice

Mä näen testauksen olevan kyllä aika suuri ongelma tämän viruksen leviämisen osalta.

Itse olin nyt toista kertaa testeissä edellispäivänä; taas tuli negatiivinen tulos.

Mutta molemmilla kerroilla, niin keväällä kuin nytkin, olen saanut puhelimessa mielestäni turhan paljon vääntää asiasta. Itse olen kuitenkin sosiaalipuolen alalla duunissa ja jo keväällä Sanna Marin puheessaan linjasi, miten sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät tulee testata, mikäli on pienikin epäilys koronavirustartunnasta.

En mä naiivi ole, toki tuolloinkin pelkäsin tämän olevan sanahelinää, mutta jos olisin tyytynyt ensimmäisiin tai toisiinkin ohjeistuksiin, niin olisi jäänyt molemmilla kerroilla kyllä testit tekemättä.

Kyllä tämä ihmisten testauskapasiteetti on aika merkittävä syy sille, millä tavalla korona tulee jatkossa leviämään. Sääli.

Eniten mietityttää tuo "karanteeni"? Kun Raisiossa todettiin.. Oliko 5 tapausta ja todennäköisimmin itä-euroopasta tulleita telakan työläisiä, asuivat kimppakämpissä ja kaikki karanteeniin. Niin kuka sitä karanteenia valvoo? Väitän että nuo kaverit vähät välittää mistään ja juoksevat kaupassa ja varmaan töissäkin, paitsi jos työnantajalle ilmoitettu.

Niin ja tuo testauskapasiteetti myös. Ei saisi olla mitään 3 päivän jonoja testaukseen.

MITES tää?

Turun yliopistollisen keskussairaalan kliinisen mikrobiologian ylilääkäri Antti Hakanen kuitenkin arvioi, ettei kapasiteetti kestä enää kovin kauan nykyistä testausohjeistusta. Ohjeistuksen mukaan kaikki hengitystieinfektio-oireiset potilaat testataan koronan varalta.

– Olemme sorsametsällä ampumassa ilmaan ja odotamme, että sorsa sattuisi lentämään haulipilveen. Tämä ei voi jatkua näin. Erilaisista testeissä tarvittavista välineistä alkaa olla pula, koska koko pohjoinen pallonpuolisko on samassa rytmissä hengitysvirusten kanssa.

– On täysin mahdollista, että homma leviää käsiin jo kahdessa viikossa. Tämä on nyt valitettavasti tällaista lööppikamaa, mutta on ehkä ihan hyvä sanoa asiat niin kuin ne ovat. Tilanne tulee menemään hyvin nopeasti mahdottomaksi, koska koulujen alkamisen jälkeen harmittomat flunssat leviävät väestössä lisää, Hakanen toteaa.

Mitä järkeä aiheesta on täällä keskustella, jos mistään ei saa mitään spekuloida? Jokainen voi käydä itsekeseen lukemassa faktat vaikkapa Hesarin sivuilta. Tuletko tähän keskusteluun säännöllisesti mölyämään noita juttujasi, jotta keskustelu pysyy aktiivisena vai mikä on motiivi? Sun kanta on ollut selvillä jo 3kk.
Niin kyllä se vaan on oltava niin, että pelkkä fakta lasketaan, tilanteet ei voi kehittyä tai ainakaan niistä ei voi spekuloida. Eilinen 24 muutukin jo tänään parilla ylöspäin, mutta se uus fakta on nyt sitten 26. Sama varmaan koskee salilla käyntiä, jos tänään meni 6x100 niin se on se fakta eikä ens viikolla voi mennä enempää tai ainakaan ei asiasta voi spekuloida.

Kerrankin vähän asiallisempi korona -juttu, ja ihan aiheellisia kysymyksiä.

"Silti tämä eettisesti vaikea kysymys täytyy voida esittää: pitäisikö koronavirusta kantavista ihmisryhmistä antaa nykyistä tarkempia tietoja, jotta muut osaisivat vältellä vaaranpaikkoja?

Nyt virusepidemiasta on muodostunut yleisölle epätarkka ja hähmäinen kuva – ikään kuin kaikilla ihmisryhmillä olisi yhtä suuri riski saada tartunta tai menehtyä siihen. Seurauksena on se, että muutaman tuhannen todetun tartunnan takia koko 5,5 -miljoonainen kansa sairastaa terveenä."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom