Onko teiän mielestä ihan ok, että kaveri joka testasi positiiviseks Koronalle 4pv sit liikkuu jo nyt ihmisten ilmoilla vailla huolen häivää? Oma Korona kesti yli 3 viikkoo, ku laskee jälkioireet päälle. Himassa kärsin tuon ajan. Vaikka voisiki hyvin, ni ite en ainakaa hänen seuraan oo hakeutumussa nyt.
Mä olen juurikin tuota testaamista, sairastamista ja "omaehtoista karanteenia" miettinyt tässä aika paljon - itsekin sairastin tammikuussa ilman rokotteita ihan siedettävän pariviikkoisen koronan.
Homma ei tosiaan ole ihan mustavalkoinen.
Ensinnäkään, kotitestien tuloksista ei ilmeisesti voi päätellä juuri mitään. Ne on leluja käytännössä.
Toiseksi, jos positiivinen tulos on ns. virallinen, eli PCR tai antigeeni, niin erityisesti PCR voi antaa positiivisen tuloksen, vaikka ei olisi mitään oireita. Mun ymmärrys on, että jos ei ole oireita niin silloin ei myöskään tartuta. Ainakaan paljoa. Tarkoittaa siis sitä, että
periaatteessa suuri viruskuorma ihmisessä = huomattavat oireet = suuri tartuttavuus. Ja pieni viruskuorma = vähäiset tai huomaamattomat oireet = vähäinen tai olematon tartuttavuus.
Tähänkin varmasti on poikkeuksia, ihan jo siitäkin syystä että joillain ihmisillä on merkittävän korkea sietokyky, eivätkä vaikuta juurikaan sairailta vaikka olisivatkin melko tarttuvassa vaiheessa infektiota. Jotkut taas ovat sängyn pohjalla, vaikka infektio ei ole edes kunnolla päässyt alkuun.
Eli tuossa kysymyksessäsi ottaisin huomioon sen, mikä se kaverisi olotila tällä hetkellä on. Jos on terve, niin en mä nyt spitaalisena kohtelisi. Jos taas röhii ja hikoilee ruuhkabussin keskiosassa reitin pisteestä A pisteeseen Ö, niin kyllä sellainen mua vituttaisi, vaikka olisi vain perus nuha.
Sitten myös: kaikki nuo ylläolevat huomioiden, mun mielestä tässä ollaan tehty melkoinen virhe siinä että ihmiset on saatu ajattelemaan niin että testeissä pitäisi ravata alituiseen ja vetää heti karanteeni päälle jos joku superherkkä PCR-testi näyttää positiivista. Paljon enemmän pitäisi katsoa
a) päivän sen hetkistä kuntoa ja
b) jos on riskiryhmäläinen, parhaan keinon mukaan suojata itsensä (ei pelkkä rokote vaan se kokonaisuus)
c) mikä vaikutus laajamittaisilla karanteeneilla ja suluilla on meidän kansantalouteen.