Koronavirus, COVID-19

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

  • Kyllä

    Votes: 88 27,4%
  • Ei

    Votes: 233 72,6%

  • Total voters
    321
Siinä koulussa on myös sosiaalinen puoli ja sitten se henkinen puoli kun aletaan palaamaan normaaliin elämään, sinällään turhaa se kaksi viikkoa siitä ei pääse mihinkään. Meillä tosin hieman eri asia kun erilainen koulu mutta jokatapauksessa.
Itse just tahkosin tuossa muksun kanssa ensin Englantia jota en ole koskaan lukenut niin kieliopista ei sitten niin mitään hajua ja sen jälkeen oppimishaluttoman kanssa matikkaa ja tuntuu että 5 luokan matikka alkaa olemaan jo itsellekkin haastavaa niin hiukset harvenee päästä entisestään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä taas koulujen avaaminen olisi näillä tiedoin vaan hyödyllinen ainakin uudenmaan ulkopuolella, voisi avata jo vapun jälkeen. Taudin leviäminen on esim. täällä satakunnassa terveydenhuollossa tehtyihin valmiustoimenpiteihin nähden aivan liian hitaasti etenevä. Ytimestä saadun tiedon mukaan tuolla on siis lääkäreitä ja hoitajia pyörittämässä peukaloita, kun odottavat niitä potilaita ja ei heitä uskalleta siirtää takaisin heidän normi työtehtäviin. Samaan aikaan muiden asioiden jonot vaan kasvaa ja kasvaa.
Ollaan tilanteessa että korona ei häviä mihinkään, mutta leviäminen on taltutettu liiankin hyvin ja tilanne tulee kestämään tätä tahtia aivan liian kauan.

Lisäksi tuossa etenkin yläaste-ikäisissä on jo selkeästi nähtävissä että sosiaaliset lapset ei enää pysy millään kotona ja lähtevät jo liikkeelle.
Ihan samaa mieltä että saisi heti kuun alusta avata mutta monet vanhemmat repii peliverkkareita jo nyt siitä kahdesta viikosta.
 
Mun mielestä taas koulujen avaaminen olisi näillä tiedoin vaan hyödyllinen ainakin uudenmaan ulkopuolella, voisi avata jo vapun jälkeen. Taudin leviäminen on esim. täällä satakunnassa terveydenhuollossa tehtyihin valmiustoimenpiteihin nähden aivan liian hitaasti etenevä. Ytimestä saadun tiedon mukaan tuolla on siis lääkäreitä ja hoitajia pyörittämässä peukaloita, kun odottavat niitä potilaita ja ei heitä uskalleta siirtää takaisin heidän normi työtehtäviin. Samaan aikaan muiden asioiden jonot vaan kasvaa ja kasvaa.
Ollaan tilanteessa että korona ei häviä mihinkään, mutta leviäminen on taltutettu liiankin hyvin ja tilanne tulee kestämään tätä tahtia aivan liian kauan.

Lisäksi tuossa etenkin yläaste-ikäisissä on jo selkeästi nähtävissä että sosiaaliset lapset ei enää pysy millään kotona ja lähtevät jo liikkeelle.

Hyviä näkökulmia. Itse, kuten useimmat meistä, luonnollisesti tulkitsen tilannetta omasta viitekehyksestäni. Meillä tässä pienehkössä kaupungissa ei esim. käytännössä ole ostoskeskuksia ym. missä nuoret kokoontuisivat ja tuollainen sosiaalinen kokoontuminen on aikalailla loppunut/siirtynyt vielä enemmän virtuaaliseksi. Tietysti nyt kevät etenee ja hormonit hyrrää niin tuokin tilanne korjaantuu ja kylillä pyöriminen taas alkaa.

Kokonaisuutta ajatellen olen kyllä kanssa varovaisesti sillä kannalla että nyt asteittain puretaan yleisiä rajoituksia ja katsotaan jos tilanne lähtee laukalle. Jos ei lähde niin sitten seuraavaa höllennystä kehiin.
 
Alkaa olemaan jo paniikkia ilmassa, kun on liian vähän tartuntoja.

"Järvisen mukaan väestötasolla lapsia ja nuoria aikuisia, joille tauti on keskimäärin melko vaaraton, pitäisi saada sairastamaan tauti jo nyt,eikä syksyllä. Riskiryhmiä eli iäkkäitä taas pitää suojella edelleen hyvin."

Ranskaan ja Espanjaan ei ole tämä viesti mennyt vielä kauhean hyvin. Näissä maissa eivät lapset ole päässeet edes ulos leikkimään kuukauteen ja vielä aiotaan rajoituksia jatkaa. Ihan uskomatonta touhua.
 
Spain extends lockdown till May 9, but will let children out on short walks



A decision allowing children out on short walks for the first time in more than a month as the government voted to extend Spain's lockdown until May 9.

Children under 14 will be allowed outside between 8 a.m. and 10 p.m. for up to one hour a day and must be accompanied by an adult with whom they live,
according to a provisional government document seen by La Sexta television.

Children can "run, jump and exercise" but will not be allowed to use play parks and must respect social distancing rules, says the document, which is still under debate and could change.
 
Olen aikeissa vaihtaa myös hybridimalliin. Eli vapun jälkeen taas salille, muu varovaisuus ennallaan. Perustelut: Oman maakuntani tilanne tällä hetkellä; 1 kuollut (sekin jo alkuvaiheessa), tehohoidossa 0, sairaalahoidossa 1, todettuja tartuntoja 70. Tiedän senkin, että sali jossa käyn, on tod. varsin tyhjä edelleen (ei ruuhkaa aikaisemminkaan). Oikeastaan melkein mikä muu riski tahansa alkaa näyttää todennäköisemmältä kuin vakava sairastuminen koronasta. Eipä silti. Olen taas löytänyt juoksun ja omapainoharjoittelun. Pitkät sarjat tuntuu sopivan, kolotuksetkin vähentyneet :).

Hirveä mörkö tuosta koronasta on tosiaan tehty. Ongelma ei ole niinkään ihmiset jotka eivät pilkulleen noudata esim. turvavälejä. Ongelma on se, että moni jättää väliin täysin perustellut lääkärissäkäynnit ja tutkimukset. Ei uskalleta lähteä, kun pelätään terveyskeskusten ja sairaaloiden olevan kuin kenttäsairaaloita, hirveässä paineessa ja resurssit ihan tapissa. Media on tehnyt "hyvää" työtä. Varsinkaan moni ikäihminen ei halua olla vaivaksi. Todellisuudessa useimmissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa yms. on jopa tavallista hiljaisempaa.

Mitä tulee opettajien natisemiseen, niin kyllähän tässä moni ammattiryhmä on käynyt edelleen normaalisti töissä; hoitohenkilökunta, kauppojen myyjät, rakennusmiehet ja moni muu. Ja sekin on jo todettu, että lasten vakavat oireet koronasta ovat äärimmäisen harvinaisia.

Kunha tänhetken mummot ja papat on haudattu, kukaan ei edes tiedä miten kapina tehdään :)
 
Mainitsi myös siitä että että ei kiireellinen sairaanhoito on telakalla ja sieltä tulee myös patoutunutta hoidontarvetta joka johtaa vääjäämättä myös ongelmiin.

Jep. Sairaalassa on jo useamman viikon ollut leppoisa sunnuntaitunnelma, joten kauhistuttaa se ruuhka, mikä jossain vaiheessa pakosti tulee. Se kuluttanee henkilöstöresursseja paljon enemmän kuin koronaepidemia, jos sairaalahoitoa tarvitsevien määrä pysyy näin alhaisena jatkossakin.
 
Päivän uutisia lännestä:


"Ruotsalaiset ovat typeriä

Lilla Torgetilla Malmön keskustassa elämä rullaa lähes tavalliseen tapaan. Aurinkoisena iltana lähes kaikkien ravintoloiden pöydät ovat täynnä, ja monessa ravintolassa ihmisiä seisoo baaritiskeillä, vaikka se on vastoin yleisiä ohjeistuksia.
..
41-vuotias Maria on yksi niistä, jotka nauttivat keväauringosta. Hän on huomannut tanskalaisten kasvaneen määrän Malmössa. "-Olin kauppakeskus Emporiassa tänään ja siellä oli paljon tanskalaisia. He shoppailivat, kävivät laitattamassa kynsiä ja kulmakarvoja. Tanskassahan kaikki on suljettu", hän sanoo.
...
22-vuotias Osman on työskennellyt baarimikkona Australiassa. Hän palasi kotiin kaksi viikkoa sitten ja on hieman shokissa. "-Täällä on kuin olisi paratiisissa. Australiassa ulos saa mennä vain töihin, apteekkiin tai ruokakauppaan. Että lähteä ulos oluelle keskiviikkoiltana ei voisi edes kuvitella. Siksi nautin tästä ja olen ulkona paljon", Osman kertoo."


"Sairaanhoitaja kuollut koronaan

Sairaanhoitaja Tukholmasta sai positiivisen testituloksen viime perjantaina. Nyt hän on kuollut. Noin 40-vuotias sairaanhoitaja työskenteli koronapotilaiden kanssa.
...
Sairaanhoitaja kirjoitti perjantaina facebookissa, että hän muutaman muun kollegan kanssa tunsi olonsa huonoksi, joten heille tehtiin koronatesti. "-Rukoilkaa puolestani, että tulos on negatiivinen, jotta voimme jatkaa niiden hoitamista, jotka meitä tarvitsevat", hän kirjoitti."


"Vanhojen potilaiden osuus vähenee voimakkaasti

Maaliskuun lopussa tulivat uudet ohjeistukset koronapandemian aikana tehtävistä priorisoinneista tehohoidossa. Sen jälkeen yli 70-vuotiaiden koronapotilaiden osuus on yli puoliintunut Tukholman alueella.
Osuus on vähentynyt 26 prosentista 11 prosenttiin huhtikuun aikana. Koko Ruotsissa osuus on pudonnut 28 prosentista 19 prosenttiin."


"Liikkeenomistajat odottavat yhä alennettuja vuokria

On kulunut lähes kuukausi siitä, kun hallitus esitteli suunnitelmansa vuokratuesta eri liikkeenomistajille. Kuitenkin on monia, jotka maksavat yhä samaa vuokraa kuin aiemminkin.

- Meille tämä on ollut äkkipysähdys. Olemme olleet tiiviissä yhteydessä vuokraisäntäämme, mutta he ovat sanoneet ei. Viime perjantaina saimme sähköpostin, missä kerrottiin, että ellemme maksa huhtikuun vuokraa, meitä odottaa ulosotto, kertoo Victoria Denie, joka pyörittää vaatekauppaa Tukholman ulkopuolella.

Jotta valtio maksaisi vuokratukea, täytyisi kiinteistönomistajan suostua ensin vuokranalennukseen. Valtio korvaisi sen jälkeen osan alennuksesta vuokranantajalle jälkikäteen. Viime viikolla EU-komissio näytti vihreää valoa tuelle, joka loi toivoa, että moni liikkeenomistaja saisi tästä turvaa. Alajärjestö Svensk Handelin mukaan kiinteistönomistajien kiinnostus on kuitenkin ollut heikkoa.

- On todella monta kiinteistönomistajaa, jotka eivät joko halua tai eivät voi tehdä mitään vuokrille, sanoo Karin Johansson, Svensk Handelin toimitusjohtaja.

Kiinteistönomistajien alajärjestö korostaa, että on omistajia, jotka ovat jo laskeneet vuokria, mutta järjestön mielestä hallituksen antama esitys on niin epämääräinen, etteivät he tällä hetkellä halua antaa kiinteistönomistajille mitään ohjeita siitä, kuinka tulisi toimia."
 
Mainihen jo valmiiks että itellä ei oo oikee kantaa tästäkää- enää, ainoastaan linkkaan uutisen tähän ketjuun. Ainoastaan että jokainen arvioi itte käykö salilla vai ei.
Enkä ite moralisoi ketään.
 
En jaksa selvittää itse, joten kysyn täältä, jos joku tietäis asiasta: voiko poliisi tehdä esimerkiksi vappuna mitään, jos ihmiset kokoontuvat ohjeiden vastaisesti julkisille paikoille? Ymmärtääkseni tosta ei voi rangaista, kun kyse on eräänlaisista suosituksista. Resursseja tuskin riittää, vaikka näin olisikin.
 
Mainihen jo valmiiks että itellä ei oo oikee kantaa tästäkää- enää, ainoastaan linkkaan uutisen tähän ketjuun. Ainoastaan että jokainen arvioi itte käykö salilla vai ei.
Enkä ite moralisoi ketään.

Itse ajattelin parin viikon päästä alkaa saleilemaan. Nyt toki sillä erotuksella entiseen, että jumpat/lämpät teen kotona ja kävelen salille tekemään painoilla tehtävät liikkeet, tuo vähentää salilla vietettävän ajan puoleen entisestä tai alle. Tässä alkaa nyt pikkuhiljaa sellanen jakso että ihmiset alkaa päättää mikä se ensimmäinen asia on joka otetaan mukaan ja missä vielä himmaillaan. Mulle tuo salille pääsy on iso juttu kun paljon muuta en ole edes joutunut muuttamaan arjessa, etätyöt tietty jatkuu vielä.
 
Mainihen jo valmiiks että itellä ei oo oikee kantaa tästäkää- enää, ainoastaan linkkaan uutisen tähän ketjuun. Ainoastaan että jokainen arvioi itte käykö salilla vai ei.
Enkä ite moralisoi ketään.

Itellä juuri kova polte päästä taas treenaamaan. Vaikee päätös itselle siitä syystä, että tämä epidemiahan tulee todennäköisesti kestämään pitkälle syksyyn ja sitten vielä mahdolliset uudet aallot jne. Epätietoisuus tulevasta ja tän epidemian kestosta on mulle pahin juttu tässä.

Kova paikka olis olla ilman salia useita kuukausia. Ja pahaa tekee kun kävelee paikallisen ketjusalin ohi ja siellä jengi treenailee ihan normaalisti. Miten sitä sitten motivoisi itseä pysymään pois salilta?

Kadullakin kun kävelee niin näkee porukkaa parveilemassa usean hengen porukoissa ja itse elänyt nyt 6 viikkoa lähes eristyksissä muista kun yksin asun ja etänä työskentelen. Alkaa vähän motivaatio rakoileen.

Ajattelin kuitenkin katsella vielä ainakin muutaman viikon päähän että mikä tilanne silloin. Voi olla että kesän aikana salille menen.
 
Mainihen jo valmiiks että itellä ei oo oikee kantaa tästäkää- enää, ainoastaan linkkaan uutisen tähän ketjuun. Ainoastaan että jokainen arvioi itte käykö salilla vai ei.
Enkä ite moralisoi ketään.

Tänään juuri selailin paikkakunnan saleja. Näyttää olevan asiakaspalvelut kiinni, joten kertakäyntiasiakkuus ei onnistu.
Minulla on erinomainen mahdollisuus saada tartunta töissä, joten 1) saattaisin kyllä olla oireeton supertartuttaja kuntosalilla ja 2) kuntosalin välttäminen tartuntapelossa ei tunnu työpäivän kontakteihin verrattuna oikein todelliselta ja 3) entä jos saisin itse tartunnan kuntosalilta ja tartuttaisin potilaan töissä... :unsure:
 
Tänään juuri selailin paikkakunnan saleja. Näyttää olevan asiakaspalvelut kiinni, joten kertakäyntiasiakkuus ei onnistu.
Minulla on erinomainen mahdollisuus saada tartunta töissä, joten 1) saattaisin kyllä olla oireeton supertartuttaja kuntosalilla ja 2) kuntosalin välttäminen tartuntapelossa ei tunnu työpäivän kontakteihin verrattuna oikein todelliselta ja 3) entä jos saisin itse tartunnan kuntosalilta ja tartuttaisin potilaan töissä... :unsure:

Oletko kuitenkin hoito-alan ihmisenä sitä mieltä, että salitreeni tämänkaltaisen epidemian aikana on moraalisesti ok? Ja mitä mieltä muut? Salilla käynti ei tietenkään välttämätöntä kenellekkään ole kun liikuntaa voi harrastaa vaikka metsässä juoksemalla jne. Mutta kuitenkin aika tärkeää henkisen hyvinvoinnin kannalta monelle.

Kyllähän saleilla tuo virus varmasti leviää ainakin jonkin verran...sitä ei tietysti voi sanoa että kuinka paljon.

Ja en yritä hankkia mitään siunausta muilta salille menemiselle. Jokainen sen päätöksen itse tekee.
 
Oletko kuitenkin hoito-alan ihmisenä sitä mieltä, että salitreeni tämänkaltaisen epidemian aikana on moraalisesti ok?

Apua, liian iso kysymys. Mutta sanotaan niin, että pystyisin yöuneni nukkumaan, vaikka kävisinkin salilla treenaamassa. Omat fyysiset kivut ja liikkumattomuuden negatiivinen vaikutus mielialaan ovat iso ja todellinen uhka minulle. Jos voin itse huonosti, en jaksa tehdä työtäni.
 
En jaksa selvittää itse, joten kysyn täältä, jos joku tietäis asiasta: voiko poliisi tehdä esimerkiksi vappuna mitään, jos ihmiset kokoontuvat ohjeiden vastaisesti julkisille paikoille? Ymmärtääkseni tosta ei voi rangaista, kun kyse on eräänlaisista suosituksista. Resursseja tuskin riittää, vaikka näin olisikin.
Ainaki puistoissa jne voi. Kunta/kaupunkihan voi esim sulkea ne.
 
Oletko kuitenkin hoito-alan ihmisenä sitä mieltä, että salitreeni tämänkaltaisen epidemian aikana on moraalisesti ok? Ja mitä mieltä muut? Salilla käynti ei tietenkään välttämätöntä kenellekkään ole kun liikuntaa voi harrastaa vaikka metsässä juoksemalla jne. Mutta kuitenkin aika tärkeää henkisen hyvinvoinnin kannalta monelle.

HUS:n johtaja puhui asteittaisen rajoitusten purun puolesta, olisiko sinunkin ensimmäinen purkutoimi mennä vaikka alkuun 1-2 kertaa viikossa salille? Sullakin muut kontaktit on niin nollissa, että en pitäisi pahana.
 
HUS:n johtaja puhui asteittaisen rajoitusten purun puolesta, olisiko sinunkin ensimmäinen purkutoimi mennä vaikka alkuun 1-2 kertaa viikossa salille? Sullakin muut kontaktit on niin nollissa, että en pitäisi pahana.

Hyvä ehdotus.

Tosiaan varmasti itse kullakin nyt se pohdinta edessä, että ottaako askeleita lähemmäs normaalia elämää ja kuinka paljon. Kaikki turhat kotibileet ja porukassa hengailut pitäisi olla helppo jättää pois, mutta usean kuukauden erossa oleminen kavereista ja sukulaisista yms voi olla monelle aika raskasta pidemmän päälle. Saa nähdä miten tilanne etenee kesän tullessa...
 
Itse käynyt yöllä treenaamassa sekä joka kerta yksin, desit jne löytyy salilta vimpan päälle. Duunit teen kotona, kaupassa käynyt juuri ennen sulkemista tai tilannut himaan, kontaktit muihin niin alhaalla kuin vain itse voi. Rytmi tietysti vähän perseellään, mutta ei voi mitään. Näin mennään niin pitkää kun homma jatkuu, oma elämä ei oikeastaan kärsi mitenkään.
 
Back
Ylös Bottom