Koronavirus, COVID-19

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

  • Kyllä

    Votes: 88 27,4%
  • Ei

    Votes: 233 72,6%

  • Total voters
    321
Voi noita jotka nyt siitä flippailevat, ikävä elämä tulee olemaan kun ei enää salia, kaupassa ei uskalla käydä, ei voi tavata sukulaisia jne. Kotona nököttävät lopun elämäänsä kun sporassakin tarttuu ilmateitse jos siellä sattuu joku sairas hengittämään. Salilta tarttuu jos siellä on 3 tuntia sitten ollut joku sairas. Kyllä, luitte oikein, nämä kaikki tässä ketjussa. Jos muutoin ajattelette, olette trolleja ja tyhmiä.
Jaa-a, treenivarusteita löytyy myös kotoa. Toki sali oli ihan jees, mutta nyt mennään näin. Kaupassa ei kiinnosta pyöriä huvikseen muutenkaan. Sukulaisista ja lähipiiristä löytyy syöpäpotilaita, ikäihmisiä ja astmaatikkoja yms, niin välttely on ihan perusteltua. Spora? Joo ei oo eikä tarvi. Neliöitä on ihan riittävästi, niin ei hajota ollenkaan. Enemmän hajottais olla siellä kehä 3 sisällä, missä pelkästään parkkipaikan saaminen autolle on tyyliin lottovoitto.

Ennen kuin otat itseesi, niin ihan itse sä käyt tasaisin väliajoin tässä ketjussa trollaamassa. Sulle on sanottu alusta asti että tiede korjaa itseään ja sillä tiedolla mennään mitä on. Meistä jokainen voi mutuilla mitä haluaa, mutta ei se meistä kenestäkään asiantuntijaa tee. Voitais tässä riekkua sullekin siitä, kuinka totesit ettei voi tartuttaa jos ei ole oireita. Tähän astisen tiedon mukaan tilanne on aivan toinen.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt ihmisissä alkaa vähitellen näkyä sellaista, että tämä asia tavallaan arkipäiväistyy ja muututaan välinpitämättömimmiksi. Kävin nimittäin kaupassa, eikä siellä suurinta osaa näyttänyt kiinnostavan turvavälit enää paskan vertaa. Kassallakin tungetaan viereen pakkaamaan, vaikka on ohjeistus, että annetaan pakkausrauha. Pyrin itse olemaan huomaavainen enkä mennyt lähelle kun ei tiedä miten tarkka kukakin siitä turvavälistä on, mutta jos joku tunki mun lähelle, niin en minäkään jaksanut siitä päreitäni polttaa.
 
Nyt ihmisissä alkaa vähitellen näkyä sellaista, että tämä asia tavallaan arkipäiväistyy ja muututaan välinpitämättömimmiksi. Kävin nimittäin kaupassa, eikä siellä suurinta osaa näyttänyt kiinnostavan turvavälit enää paskan vertaa. Kassallakin tungetaan viereen pakkaamaan, vaikka on ohjeistus, että annetaan pakkausrauha. Pyrin itse olemaan huomaavainen enkä mennyt lähelle kun ei tiedä miten tarkka kukakin siitä turvavälistä on, mutta jos joku tunki mun lähelle, niin en minäkään jaksanut siitä päreitäni polttaa.

Täällä on paikallisiin S-marketteihin tullut käsien desinfiointiautomaatit, niin silti suuri osa porukasta ei niitä käytä. Tuota pidän kyllä käsittämättömänä. Ja samaten turvavälimerkinnät on kassajonojen kohdalle tehty, niin silti joku jonne energiajuomineen tunkee selkään kiinni. Juuri älytöntä välinpitämättömyttä osoittaa nämä. Mulle selvää, että desinfioin kädet kauppaan mennessä ja myös poislähtiessä, kun on helpoksi tehty. Ja sama pätee turvavälien noudattamiseen.
 
Mä mietin tätä yksi päivä ja tulin siihen lopputulokseen, että tuollaista määräystä ei ole tulossa. Sitä ei vain voi tehdä. Siitä seuraisi se, että maskeista tulee vielä suurempi pula kuin nyt, porukka hamstraa niitä ja toiselle puolelle ei riitä ollenkaan. Milläs siinä sitten menet kauppaan, jos ilman maskia ei pääse, mutta niitä ei saa mistään. Täydellistä utopiaa edes miettiä tuollaista.
Thaimaassa osassa provinsseissa on maskipakko. Sakko 20.000-40.000 thb jos ei oo maskia. Todella epännäköistä sama tulis Suomeen, Aasian maissa muutenki tottuneet käyttämään maskia jo pelkkien ilmansaasteiden takia. 3 jätkää sai 3kk linnaa ku rikko ulkonaliikkumieskieltoa, vielä on vara Suomessa kiristää ruuvia tiukemmalle.
 
Laittoihan tuo Tekniikan maailman juttu miettimään. Tosin koko ajan olen ihmetellyt, miksi koronakuolema on niin paljon tärkeämpi ja merkittävämpi kuolinsyy kuin mikään muu kenties vuosikymmeniin - ainakin jos median kirjoitteluun vertaa. Joillakin tuntuu olevan lisäksi kova tarve selitellä ja puolustella alkuaikojen panikointiaan. Ei, ei koronan kanssa leikkimistä ole, mutta ihmiskunnan suurin katastrofi ns. modernina aikana - mitä v****a. Tuli mieleen uutisjuttu sikaflunssan ajoilta. Media uutisoi, että nuori tyttö oli kuollut siihen (muistaakseni Oulussa). Tämä aiheutti paniikkia ainakin yhdessä rokotusjonossa, kun pelättiin, riittääkö rokote kaikille ja saako sen varmasti ajoissa. Myöhemmin sikainfluenssaa on muisteltu juurikin tuon rokotteen takia, eikä positiivisessa sävyssä. Tämä kertoo mielestäni sen, kuinka helposti joukkohysteria valtaa ihmiset.

Kokonaiskuolleisuus ei välttämättä tänä vuonna muutu miksikään. Syynä se, että korona tosiaan on vaarallinen ikäihmisille ja riskiryhmään kuuluville (brutaalisti ehkä sanottu, mutta kyse siis ihmisistä joiden elinakanodote joka tapauksessa olisi ollut lyhyt) . Media toki tekee sydäntä särkeviä juttuja jokaisesta "perusterveestä" ja nuorena kuolleesta, mutta tosiasia on silti, että erittäin harvinaisia tapauksia ovat. Espanjantauti taas vei parhaassa iässä olevia miehiä ja naisia. Tästä muuten tuli juuri hyvä dokumentti Yleltä. Mitä tulee kasvomaskien riittävyyteen, niin sellaisen voi jokainen tehdä itse itselleen, ohjeita löytyy netistä. Joten riittävyys ei ole ongelma. Sairaalaolosuhteisiin tarkoitetut maskit ovat eri asia ja niistä on kova pula. Ensi hätään riittää pelkkä kaulahuivi. Se ei anna absoluuttista suojaa, mutta se parantaa suojaa merkittävän paljon ja se on se pointti.
 
Infektiotautien torjunnasta ja rokotuksista vastaava ylilääkäri Nohynek on ihan tyytyväinen, että on nyt myös koronan kokemusasiantuntija:
"Se oli raskasta, mutta haluan ajatella, että kokemusasiantuntijuus ei ole terveydenhuoltoalalla huono asia"

Mä oon seurannut monttu auki THL:n ja nyt myös tuoreeltaan huoltovarmuuskeskuksen sähläystä. Keräsin oheiseen kuvaan näiden molempien instituutioiden mun silmiin sattuneet ulostulot aikajanalle. Lopussa lähteet ja graafi piirretty vapaalla kädellä worldometer.com:n dataa apuna käyttäen.

korona timeline.jpg


Miten näiden suoritusten jälkeen voi uskoa yhtään mitään mitä noista laitoksista ulos suolletaan?

Ehkä seuraavaksi tilataan lääketäydennys Tranberg & Ranta-aho Co:lta. Jakelun hoitanee Aarnio.



Lähteet:
Näin viesti koronaviruksen vaaroista on muuttunut – THL tammikuun lopulla: ”Pieni riski sille, että virus leviäisi Suomeen etenkin epidemiana”
Uudellamaalla 130 ihmistä joutuu karanteeniin – kolme uutta koronavirustartuntaa
THL:n pääjohtaja vaikutti silminnähden nuhaiselta tiedotustilaisuudessa: pahoitteli Twitterissä esiintymistään
Tässä on ratkaisu terveydenhuoltoa uhkaavaan suojavarustepulaan: Huoltovarmuuskeskus tekee historiaa ja avaa varastonsa ovet
The New York Times: Suomi parhaiten pandemiaan varautunut Pohjoismaa
Tiina Jylhän kauneusklinikka markkinoi suojamaskeja väärennetyllä sertifikaatilla – rikostausta ja ulosotto eivät pysäyttäneet viiden miljoonan euron kauppoja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa
THL:n koronaa tutkiva ylilääkäri sairastui itse: ”Taudin rajuus ja kesto yllättivät”
Koronan tukalat oireet yllättivät tartunnan saaneen THL:n ylilääkärinkin – kertoo nyt avoimesti koettelemuksesta
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland
 
Nyt ihmisissä alkaa vähitellen näkyä sellaista, että tämä asia tavallaan arkipäiväistyy ja muututaan välinpitämättömimmiksi. Kävin nimittäin kaupassa, eikä siellä suurinta osaa näyttänyt kiinnostavan turvavälit enää paskan vertaa. Kassallakin tungetaan viereen pakkaamaan, vaikka on ohjeistus, että annetaan pakkausrauha. Pyrin itse olemaan huomaavainen enkä mennyt lähelle kun ei tiedä miten tarkka kukakin siitä turvavälistä on, mutta jos joku tunki mun lähelle, niin en minäkään jaksanut siitä päreitäni polttaa.
Ootappa ku tulee vappu. Viimestään juhannus...
 
Ootappa ku tulee vappu. Viimestään juhannus...
Mä ennustin tätä lähemmäs kuukausi sitten, että tapahtuu jossain vaiheessa, mutta nyt näyttäisi siltä, että se tapahtuu aiemmin kuin osasin odottaakaan. Juhannuksena ei ole kyllä ihmisten käytöksen perusteella mistään epidemiasta tietoakaan.
 
Juhannuksena ei ole kyllä ihmisten käytöksen perusteella mistään epidemiasta tietoakaan.
Mietippä vähän, ei siitä muutenkaan ole tietoakaan. Kukaan ei tiedä ketään sairastunutta tai kuollutta. Kaikkien joiden kanssa olen jutellut, eivät tiedä ketään jolla olisi korona tai olisi ollut. Älytön tauti kun jengiä pitäis kaatua ympärillä, mutta kellään ei tautia ole. THL arpoo lukemia ja sitten forumilla aina joku neropatti kaivaa sen synkimmän lukeman ja taas mennään.
 
Korona-virus- ja covid-19-ab -testauksista:

Nämä testit selvittävät sitä että onko meillä elimistössämme 2019-nCoV:a tai jotain sen osaa (RT-PCR tekniikat) tai niitä vastaan kehittyneitä vasta-aineita (Ab-perusteiset ELISA yms. määritykset) mutta ne eivät anna täyttä varmuutta siihen, onko ihminen sairastanut koronan.
– Covid-19-vasta-ainetestit, kuten 2019-nCoV -virustestitkään eivät anna edelleenkään 100 prosentin vastausta sairauteen eikä tällä hetkellä kansainvälinen tiedemaailmakaan vielä tiedä tuovatko vasta-aineet immuniteettia koronaa vastaan.... joten ....
niin positiivisen kuin negatiivisenkin tuloksen saatuaan ihmisten täytyy edelleen huolehtia turvaväleistä ja huolellisesta käsihygieniasta, välttää tarpeettomia ihmiskontakteja ja olla tarpeen mukaan karanteenissa ohjeistusten mukaan turvatakseen omaa ja läheistensä terveyttä.

.... "Niin muuttuu mailma, Eskoni" /Nummisuutarit, Aleksis Kivi




"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)
 
Kuka muistaa millon viimeks suomi oli näin kiinni tai lähes koko maailma? Ihan kohtuu muisti, mutta pari vuotta sitten ei taatusti ollu rajat kiinni ja kokoontumisrajotteita.
Nyt tekee muisti sulla kepposen. Vai tekeekö se mulla...Kummalla? Tai oliko pelko hengityskoneiden vähyydestä tai kasvomaskeista tai muista suojavarusteista pulaa? Avattiinko huoltovarmuuskeskus? Oliko terveydenhuolto täysin kusessa? Oliko helsingin sairaalassa ruumiskontit jo valmiina.

Saatto olla, mutta ite en tällästä muista.


Mitä ihmettä sinä taas höpöttelet? minä laitoin faktaa, ja sinä hyppäät sivuraiteelle. Eli vielä kertauksen vuoksi tosiasiat, 2016-2017 välillä OLI pahempi epidemia euroopassa, kuin nykyinen (siis ainakin toistaiseksi). pääpointtina tässä oli se, että kun asiaa ei panikoitu, eikä media sillä klikkihuorannut, se jäi monilta jopa huomaamatta. Silti se nosti euroopan kuolleisuutta 200 000 ja suomessakin noin 1500 nämä asiat ovat faktoja, eivätkä muutu, vaikka miten höpötät asian vierestä.
 
Mitä ihmettä sinä taas höpöttelet? minä laitoin faktaa, ja sinä hyppäät sivuraiteelle. Eli vielä kertauksen vuoksi tosiasiat, 2016-2017 välillä OLI pahempi epidemia euroopassa, kuin nykyinen (siis ainakin toistaiseksi). pääpointtina tässä oli se, että kun asiaa ei panikoitu, eikä media sillä klikkihuorannut, se jäi monilta jopa huomaamatta. Silti se nosti euroopan kuolleisuutta 200 000 ja suomessakin noin 1500 nämä asiat ovat faktoja, eivätkä muutu, vaikka miten höpötät asian vierestä.
Faktaa se on tuo minunkin sivuraide. :D

Ja silti 100k ihmistä on vitusti. Eli onko argumentti että koska 200k ihmistä kuoli, nämä toimet on täysin ylimitoitettuja eikä ole kovin vakava tauti kun on ''vain'' 100k ihmistä kuollu so far? Vai voisko sanoa että aikasempi pandemia oli väärin hoidettu kun menetettiin 200k ihmistä? Näin ei voi aatella?

Se on tullu selväks me aatellaan eri tavoin tämä. 100k ihmistä on vähänlaisesti kun verrataan maailman väkilukuun. Mun mielestä 100k kuollutta on 100k kuollutta liikaa. Ja ihan vitullinen määrä ihmisiä. 100k on 100k vertaa sitä tai ei. Nyt varmaan joku apina tulee sanomaan ''ootpa sä hieno ja jalo ihminen''...(enkä muuten ole edes vihervassari)

Ei mun mielestä pidä eikä tarvitse noita lukuja sinällään verrata mihinkään. Tai suhteuttaa. Ihminen ei ole numero.

:) :)
 
Viimeksi muokattu:
Mietippä vähän, ei siitä muutenkaan ole tietoakaan. Kukaan ei tiedä ketään sairastunutta tai kuollutta. Kaikkien joiden kanssa olen jutellut, eivät tiedä ketään jolla olisi korona tai olisi ollut. Älytön tauti kun jengiä pitäis kaatua ympärillä, mutta kellään ei tautia ole. THL arpoo lukemia ja sitten forumilla aina joku neropatti kaivaa sen synkimmän lukeman ja taas mennään.

En ole nähny lintuja, niitä ei siis ole olemassa. Voi luoja.
 
Ne THL:än arpomat luvut on laboratorio varmistettuja. Lukema on muuten aika paljon suurempi.
Ps. tämäkin on fakta.
 
En ole nähny lintuja, niitä ei siis ole olemassa. Voi luoja.
Niin että ei se ole mikään ihme jos ihmiset alkaa lipsumaan. Mutta se pointti sulta tais mennä tossa ohi. Kyse EI OLE siitä etteikö virusta olisi, vaan ihmiset eivät kohtaa käytännössä virusta eivätkä tiedä ketään, niin alkaa hiljalleen välinpitämättömyyttä tulla. Teidän hysteerikkojen takia kontrasti todellisuuteen on niin valtava, ettei monet kohta enää usko mitään varoituksia kun ne on kaikki aivan törkeesti liioteltuja. Samalla kun THL arpoo, niin uskottavuus menee sielläkin. Rauhallisempi suhtautuminen olisi ollut alusta saakka parempi, mutta ei, ruumitaa huudettiin alusta saakka.
 
Faktaa se on tuo minunkin sivuraide. :D

Ja silti 100k ihmistä on vitusti. Eli onko argumentti että koska 200k ihmistä kuoli, nämä toimet on täysin ylimitoitettuja eikä ole kovin vakava tauti kun on ''vain'' 100k ihmistä kuollu so far? Vai voisko sanoa että aikasempi pandemia oli väärin hoidettu kun menetettiin 200k ihmistä? Näin ei voi aatella?

Se on tullu selväks me aatellaan eri tavoin tämä. 100k ihmistä on vähänlaisesti kun verrataan maailman väkilukuun. Mun mielestä 100k kuollutta on 100k kuollutta liikaa. Ja ihan vitullinen määrä ihmisiä. 100k on 100k vertaa sitä tai ei. Nyt varmaan joku apina tulee sanomaan ''ootpa sä hieno ja jalo ihminen''...

Ei mun mielestä pidä eikä tarvitse noita lukuja sinällään verrata mihinkään. Tai suhteuttaa. Ihminen ei ole numero.

:) :)


Se on selvää, että olemme tästä asiasta täysin erimieltä, mutta tuo 100k lukema, ei ole (edes tässä vaiheessa) totuus. Todennäköisesti valtaosassa euroopan maita (Italiaa lukuunottamatta) kokonaiskuolleisuus tulee olemaan ehkä jopa pienempi tänä vuonna, kuin viimevuonna. Ikävä tosiasia myös on se, että nämä kapitalismin rattaat vain on pidettävä pyörimässä, vaikka se sitten tarkoittaisikin tietyn määrän ihmishenkiä (valtaosin +80v monisairaita vuodepotilaita, jotka muutenkin olisivat lähdössä just kohta heti). Tiedän, kyyninen ja kylmä tapa ajatella, mutta ilman meitä, ei olisi myöskään teitä parempia ihmisiä......
 
Korona tappaa etenkin mustaihoisia. Syynä ei ole mustaihoisten huonot elintavat tai ettei heitä kiinnosta karanteenisäännöt paskaakaan, vaan tietenkin valkoihoisten luoma epäoikeudenmukainen yhteiskunta!

Vasemmistoideologia sulkee pois, että etnisillä vähemmistöillä olisi oma vastuu jostakin.

Vaikka kirkot ovat kiinni, moskeijat saavat olla auki. Ja sen takia meitä valkoihoisiakin tulee kuolemaan tähän tautiin enemmän.

 
Niin että ei se ole mikään ihme jos ihmiset alkaa lipsumaan. Mutta se pointti sulta tais mennä tossa ohi. Kyse EI OLE siitä etteikö virusta olisi, vaan ihmiset eivät kohtaa käytännössä virusta eivätkä tiedä ketään, niin alkaa hiljalleen välinpitämättömyyttä tulla. Teidän hysteerikkojen takia kontrasti todellisuuteen on niin valtava, ettei monet kohta enää usko mitään varoituksia kun ne on kaikki aivan törkeesti liioteltuja. Samalla kun THL arpoo, niin uskottavuus menee sielläkin. Rauhallisempi suhtautuminen olisi ollut alusta saakka parempi, mutta ei, ruumitaa huudettiin alusta saakka.

Olen tämän episodin alusta saakka käynyt töissä julkisilla ja kun tämä alkoi niin ensimmäinen maanantai (oliko 3 vai 4 viikkoa sitten) oli junat ja metrot aivan tyhjät. Oli aika apokalyptinen tunnelma olla yksin ruoholahden liukuportaissa. Siitä on selkeästi ollut näkyvissä, että pikkuhiljaa porukkaa liikkuu enemmän ja enemmän. Osassa junia on jo melkein saman verran porukkaa kuin ennen tätä koko episodia.

Tuo vappu tulee kyllä olemaan jännittävä. Jengi ollu himassa neljän seinän sisällä, pikkuhiljaa alkanu kumppanin naama nyppimään ja muutenkin hermo vähän pinkeenä ni siihen vähän alkoo ni alkaa tapahtumaan. Olis mielenkiintoista nähdä jotain tilastoa, et miten tää tilanne näkyy tai tulee näkymään esim. järjestyshäiriötilastoissa. Vois olettaa, että kotihälytykset on ainakin vahvassa kasvussa.
 
Mitä ihmettä sinä taas höpöttelet? minä laitoin faktaa, ja sinä hyppäät sivuraiteelle. Eli vielä kertauksen vuoksi tosiasiat, 2016-2017 välillä OLI pahempi epidemia euroopassa, kuin nykyinen (siis ainakin toistaiseksi). pääpointtina tässä oli se, että kun asiaa ei panikoitu, eikä media sillä klikkihuorannut, se jäi monilta jopa huomaamatta. Silti se nosti euroopan kuolleisuutta 200 000 ja suomessakin noin 1500 nämä asiat ovat faktoja, eivätkä muutu, vaikka miten höpötät asian vierestä.
Kultaseni, oot ymmärtänyt väärin, kuten ehkä tuo toimittajakin hiukan - tai sitten hän vaan kirjottaa epäselvästi. Kauden 2016-2017 influenssakausi oli paha, koska sen YLIKUOLLEISUUS oli vähän reilu 1400, ei KUOLLEISUUS tai edes AIHEUTTAMAT KUOLEMAT Vertailun vuoksi, kauden 2017-2018 ylikuolleisuus on vähän reilu tuhat.

Influenssakauden ylikuolleisuus tarkoittaa sitä, että kyseisellä kaudella kuolee kyseisen luvun verran enemmän ihmisiä verrattuna kauden ulkopuoliseen vastaavaan kuolleisuusjaksoon ja aiempiin kausiin. Syytä huomata kaksi asiaa: kaikki nämä henkilöt eivät ole välttämättä kuolleet influenssaan, ja ylikuolleisuus ei siis tarkoita että niin monta henkilöä enemmän kuoli influenssaan kuin aiempina vuosina.

Tässäpä vielä tilastokeskuksen tilasto kuolintapauksista, joissa influenssa oli joko peruskuolinsyy tai välillinen tai välitön, ei sisällä myötävaikuttavia:

taskinen_influenssa-01.svg



Myötävaikuttaminen tarkoittaa siis suunnilleen samaa kuin se täällä viljelty "ois ne kuolleet muutenkin".
 
Back
Ylös Bottom