Tein torstaipäivällä päätöksen, etten treenaa itse toistaiseksi salilla, enkä myöskään edellytä sitä yhdeltäkään valmennettavalta. Virus tarttuu parhaan nykytiedon mukaan siinä määrin tehokkaasti nimenomaan lähikontakteissa ilmateitse, että salilla niiden vältteleminen voi olla mahdotonta. Oireettomatkin tartuttavat. Saa kyllä minun puolestani edelleen käydä salillakin, jos katsoo riskien pysyvän hallussa (eli pystyy pitämään reilut, vähintään metrin etäisyydet muihin). Itse arvaan mieluummin varovaiselle puolelle.
Jotta kukaan ei kokisi tarvetta lähteä salille vain siksi, ettei tiedä miten kotona treenaisi, rakensin yleisluontoisen ja mahdollisimman vähällä välineistöllä toteutettavan ohjelman valmennettaville ja tuota sitten kustomoidaan yksilöllisemmäksi käytettävissä olevien treenivälineiden mukaan. Treenaan itsekin samalla ohjelmalla toistaiseksi.
Norja, Tanska ja viime tiedon mukaan Tsekki ovat sulkeneet kaikki salit, joten syytä varautua siihen, että Suomi seuraa nopeasti perässä. Pari ketjua on näin jo toiminutkin.