Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Mikä tekee siitä paskan? Se suojaa käsittääkseni aika hyvin vakavalta tautimuodolta ja long covidilta. Onko teillä jotain tietoa, mitä minulla ei ole? Faktoja tai hyvinperusteltuja ammattilaisten tulkintoja siis. Oikeiden ammattilaisten siis. Sellaisten, jotka harjoittavat tiedettä ja omaavat jonkinlaisen selkärangan, ei sellaisten jotka haluavat huomiota olemalla eri mieltä. Ei tokentubea eikä anonyymeja ruskettuneita jätkiä, jotka vaan sattuvat olemaan samaa mieltä kanssanne.
En mä tarvitse sitä monen muun kanssa niin mitä vittua meille koitetaan pakottaa tätä ja lapsiakin aletaan tähän muottiin tunkemaan?

Sori jos en ole iltalehden "parasta dataa tällä hetkellä", mutta hevonpaskan näkee kaikki järjissään olevat.

Toivottavasti eivät pidä tuosta 80% rokotuskattavuustavoitteesta kiinni rajoitusten poiston edellytyksenä. Ei nimittäin ole lähelläkään. Ekanki rokotteen vasta ottanut vajaa 68% ja tahti hidastuu. Siis vaikka nuo lopu 12% saataisin ekalle piikille tänään, tulisi rokotekattavuustavoite täyteen vasta marraskuun puolessa välissä.

edit. elleivät tarkoita ensi vuoden lokakuuta :LOL:
edit2. viitaten siis tuohon hesarin juttuun

En tarvitse enkä ole koskaan tarvinnut. En tarvitse mitään flunssapiikkejä vaan pidän oman vastuskykyni ja terveyteni kunnossa ITSE.

Joten miksi vitussa kyselet miksi en tarvitse sitä?
Ihmettelin miten voit olla niin varma, ettet sairastu vakavaan tautimuotoon. Riskit siinä ovat kuitenkin aika paljon isommat kuin rokotteen ottamiseen liittyvät riskit.
Hieno homma, että huolehdit terveydestäsi. Miten huolehdit vastustuskyvystäsi ITSE? Kuinka rautainen se sinun vastutuskykysi on ja miten olet sen selvittänyt? Oletko saanut mitään rokotuksia? Syötkö lääkkeitä jos sairastut? Ottaisitko lääkehoitoja vastaan jos sairastuisit esim syöpään?

View: https://twitter.com/lasleh/status/1425733047765327875?s=20

EI toi Muuta tarkota imo kun keikat ja baarit on normisti auki.

Hetken tässä oli väärät lukemat, laskuvirhe paholainen.

80% saavutetaan jos kaikki yli 18 vuotiaat ovat ottaneen rokotteen.

90% saavutetaan jos kaikki yli 9 vuotiaat ovat ottaneet rokotteen.

Tuleekohan THL sitten suosittelemaan myös rokotteita 9 vuotta täyttäneille, koska muuten tuo 90% tavoite ei ole mahdollinen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielestä aika mielemvikasta et ton ikänen lapsi saa ite päättää ottaako tollasen niille täysin turhan myrkkypiikiin. Ihan kaikkeen muuhun kyllä sit tarvitaan vanhempien allekirjotukset yms...

Tosin vanhemmathan sen loppupeleissä päättää tai sit on menny jotain kasvatuksessa pieleen...
Myrkkypiikistä en tiedä mutta täsmälleen samaa mieltä. Kummallinen juttu, mullakin on useampi eri ikäinen lapsi enkä todella muista et koskaan ennen olisi minkään rokotteen kohdalla hoettu näin paljon et lapsi saa itse päättää ottaako rokotteen vaan kyllä kaikessa on aina käännytty vanhempien puoleen.

Koulussa oli eilen ensimmäisenä koulupäivänä ilmoitettu et koronarokotteet aletaan antamaan perjantaina. Oli tiedusteltu myös ketkä aikoo ottaa rokotteen ja ilmoitettu et rokote on vapaaehtoinen mutta samaan syssyyn ilmoitettu et teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen.

Meillä lapsi oli ilmoittanut ettei ota rokotetta, et olemme perheen kesken päättäneet, että me lapset emme osallistu tähän koska korona on lapselle lähestulkoon aina täysin oireeton ja vaikka olisi rokotettu koronan voi saada silti ja levittää sitä eteenpäin.

Katsotaan miten tilanne kehittyy kun rokotteita aletaan antamaan.
Saako kysyä minkä ikäinen muksu on?

Myrkkypiikistä en tiedä mutta täsmälleen samaa mieltä. Kummallinen juttu, mullakin on useampi eri ikäinen lapsi enkä todella muista et koskaan ennen olisi minkään rokotteen kohdalla hoettu näin paljon et lapsi saa itse päättää ottaako rokotteen vaan kyllä kaikessa on aina käännytty vanhempien puoleen.
Just tämä. Koskaan aiemmin ei ole tälläistä julistamista ollut että lapsi päättää itse. Osin tämän vuoksi tämä homma haiskahtaa aika sakeasti.

teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen.

On tämä järjetöntä. Lapsi päättää vanhemmilla ei oikeutta. Myös sukupuoli pitää päättää lapsena (jos on väärä eli valkoinen tuleva heteromies).

Mutta ei kuitenkaan rikosoikeudellista vastuuta, koska ei osaa päättää oikeen ja väärän puolesta. Vanhempien kontolla. En saanut edes tiliä avattua lapsilleni vaan pitää molempien vanhempien suostumus olla. Puhumattakaan sijoitustilistä.

Kerroin tuossa aikaisemmin et pojalla jolla ollu hiukan astmaoireita lapsesta asti ja sai koronan. Nyt poika tuntee olonsa jo normaaliksi. Oli ollu pääkipua, lihaskipua ja yleisesti huonoa oloa jonku päivän. Ei kuumetta. Poika 20vuotias ja palailee ensiviikolla suomeen kuhan saa negatiivisen koronatodistuksen. Eli peruslfunssa nuorella.

Aiemmin kerroin +50 vuotiaasta tuttavasta joka joutu meneen sairaalan huonon hapensaannin takia, oli vajaa kolme viikkoa sairaalassa saamassa lisähappea mutta nyt kotiutunu. Omien sanojen mukaan väsyny ja hengästyy helposti. Lääkäri oli sanonu et korona teki tuhoja keuhkoihin. Katsotaan kuinka pitkä toipuminen on edessä.

On tämä järjetöntä. Lapsi päättää vanhemmilla ei oikeutta. Myös sukupuoli pitää päättää lapsena (jos on väärä eli valkoinen tuleva heteromies).

Mutta ei kuitenkaan rikosoikeudellista vastuuta, koska ei osaa päättää oikeen ja väärän puolesta. Vanhempien kontolla. En saanut edes tiliä avattua lapsilleni vaan pitää molempien vanhempien suostumus olla. Puhumattakaan sijoitustilistä.

Tässä on niin vaaralliset slippery slopet kyllä tulilla näillä menoilla... Mitä kaikkea voidaankaan vääntää jatkossa, jos lapset saadaan kontrolliin ja vanhemmat jätetään ulkopuolelle jo päätöksissä. Ei helvetti. Onko tämä jotain unta vai? Yleensä näissä kohtaa heräilee pikkuhiljaa

Koulussa oli eilen ensimmäisenä koulupäivänä ilmoitettu et koronarokotteet aletaan antamaan perjantaina. Oli tiedusteltu myös ketkä aikoo ottaa rokotteen ja ilmoitettu et rokote on vapaaehtoinen mutta samaan syssyyn ilmoitettu et teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen.

Meillä lapsi oli ilmoittanut ettei ota rokotetta, et olemme perheen kesken päättäneet, että me lapset emme osallistu tähän koska korona on lapselle lähestulkoon aina täysin oireeton ja vaikka olisi rokotettu koronan voi saada silti ja levittää sitä eteenpäin.

Katsotaan miten tilanne kehittyy kun rokotteita aletaan antamaan.
Voi olla opettajilla vaikeaa. Varmasti osa vanhemmista alkaa vaatia rokottamattomien lasten eristämistä rokotetuista... ja ainakaan ei saa vapaa-ajalla tavata yhtään.

Voi olla opettajilla vaikeaa. Varmasti osa vanhemmista alkaa vaatia rokottamattomien lasten eristämistä rokotetuista... ja ainakaan ei saa vapaa-ajalla tavata yhtään.
Toivottavasti ei. Kyselin lapselta et moniko kaveri aiko ottaa rokotteen niin osa hänen parhaista kavereista aikoi ottaa mutta lasten kesken ai ainakaan vielä ole ollut mitään ihmettelyjä miksi et ota vaikka toiset aikaa ottaa.

Hieman ihmetyttää tällainen yleinen kysely koko asiasta, yleensä terveystiedot on salassa pidettäviä niin miksi koronan takia voidaan kysellä kaikkien kuullen et kuka aikoo ottaa ja kuka ei?

Toivottavasti ei. Kyselin lapselta et moniko kaveri aiko ottaa rokotteen niin osa hänen parhaista kavereista aikoi ottaa mutta lasten kesken ai ainakaan vielä ole ollut mitään ihmettelyjä miksi et ota vaikka toiset aikaa ottaa.

Hieman ihmetyttää tällainen yleinen kysely koko asiasta, yleensä terveystiedot on salassa pidettäviä niin miksi koronan takia voidaan kysellä kaikkien kuullen et kuka aikoo ottaa ja kuka ei?
Juuri siksi että tehdään kovaa meteliä kuka ottaa ja kuka ei. Pidetään asia pinnalla.

Ei tämä ole normaalia... Oikeasti tuonne menisi muksut lupalappujen kanssa perjantaina ja koko asiasta ei enää puhuttaisi missään ja painotettaisiin että täysin vapaaehtoinen vanhempien luvalla. Jos siis oltaisiin normaalissa...

Mä kaipaan viime kevättä kun sai lähinnä nauraa maskipäille. Tää ei oo kivaa enää.

Olen kyllä itsekin yllättävän monelta kuullut suht tuntuvista sivareista etenkin 2. rokotteen kohdalla. Olen ainakin tähän saakka kuulunut onnellisten joukkoon, jotka ei saa koskaan mistään rokotteesta paikallista lihastuntemusta kummempaa, olen siis optimisti ja luotan, ettei toisestakaan rokotteesta mitään tule. Raportoin 3 viikon päästä tippuuko käsi irti yms :)

Päivä piikin jälkeen pieni lämmönousu tuli joka laski yhdellä särkkärillä tuli tosta kakkosesta. Seuraavana päivänä olin jo salilla.

Back
Ylös Bottom