Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Voihan se tietysti olla mahdollista, että minunkin työpaikalla on joku iso salainen hoito-osasto, jossa hoidetaan kaikki ne vakaviin rokotteen aiheuttamiin oireisiin sairastuneet. Ne kuolleet ehkä pilkotaan palasiksi ja hävitetään muun biojätteen joukossa, ettei tule tilastomerkintöjä ja samalla ohitetaan normaali kuolinsyyntutkinta.

Pitääpä kuljeskella kellarikerroksilla...
Sä varmaan katat kaiken tässä asiassa.... Ihan kuin joku haittavaikutus olisi se isoin syy miksi tätä turhaa ei oteta...

Se on vain bonus surkeus tässä kokonaisuudessa. Haittavaikutukset kuitenkin on todellisuutta.

Tehohoitoon joutuneista 81,2% on ollut vähintään yksi riskitekijä. Keski-ikä ollut 63 vuotta (Alhainen keski-ikä selittyy sillä, että paikat ollut täynä ja 70- vuotiaita ei ole kovin herkästi otettu tehohoitoon). Riskitekijöihin ei näytä kuuluvan ylipaino, koska se ei ole sairaus.

IkäTartunnatTeho%Kuolleet%
0-930141410,136 %90,030 %
10-19144165610,042 %60,004 %
20-291897362470,130 %220,012 %
30-391936734550,235 %470,024 %
40-4920023311020,550 %1160,058 %
50-5917458022961,315 %3730,214 %
60-698818531143,531 %10321,170 %
70-794010625826,438 %32788,173 %
80-90244705022,051 %596524,377 %
90-10958100,091 %380334,705 %

Tässä tilastossa näkee, että Ruotsissa oli pahimpana aikana tehohoito paikat täynnä. Koska 80-90 ja 90- vuotiaita on kuollut huomattavasti paljon enemmän kuin mitä heitä on ollut tehohoidossa.

Näistä osa on siten, että sama potilas on käynyt useamman tehohoidon, jolloin se näkyy tilastoissa useaan kertaan.

Edelleen taudin vakava muoto painottuu iäkkäille ja riskiryhmille. Heille rokote on tarpeellinen.

Lähteet:

IkäTartunnatTeho%Kuolleet%
0-930141410,136 %90,030 %
10-19144165610,042 %60,004 %
20-291897362470,130 %220,012 %
30-391936734550,235 %470,024 %
40-4920023311020,550 %1160,058 %
50-5917458022961,315 %3730,214 %
60-698818531143,531 %10321,170 %
70-794010625826,438 %32788,173 %
80-90244705022,051 %596524,377 %
90-10958100,091 %380334,705 %

Tässä tilastossa näkee, että Ruotsissa oli pahimpana aikana tehohoito paikat täynnä. Koska 80-90 ja 90- vuotiaita on kuollut huomattavasti paljon enemmän kuin mitä heitä on ollut tehohoidossa.
Ei kai jotain 8-kymppisiä useinkaan oteta tehohoitoon vaikka tehohoitopaikat olisivat tyhjillään? Tai ainakin itse olen ymmärtänyt niin, ettei heidän kunto useinkaan kestäisi itse tehohoitoa jolloin ennuste on yksinkertaisesti niin huono, että annetaan mieluummin armollisesti kuolla pois. Sitten tilanne toki eri jos kyseessä on joku maratonjuoksua harrastava 80v supervaari :)

Ei kai jotain 8-kymppisiä useinkaan oteta tehohoitoon vaikka tehohoitopaikat olisivat tyhjillään? Tai ainakin itse olen ymmärtänyt niin, ettei heidän kunto useinkaan kestäisi itse tehohoitoa jolloin ennuste on yksinkertaisesti niin huono, että annetaan mieluummin armollisesti kuolla pois. Sitten tilanne toki eri jos kyseessä on joku maratonjuoksua harrastava 80v supervaari :)

En tosiaan tiedä millaiset on käytännöt. Joten tuo, että paikat olisi ollut täynnä on omaa päätelmää, joka voi mennä pahastikin pieleen. 🙄

Välillä Ukkolaltakin tulee kehnoja kirjoituksia:
Tältä on tainnut tulla melko outoja juttua tähän liittyen... Jotenkin uskomatonta miten monet "järjen" ihmiset vaipuu tässä casessa taas täysin typeryyteen. Ilmeisesti tuo pitkäaikainen pelolla manipulointia ja väsytys tekee tehtävänsä. Hajoita ja hallitse. Kyllähän se naurattaa vähän kun tyyliin persutkin tappelee keskenään tästä flunssasta ja yleisesti saatu jaettua porukkaa entisestään pitkin maailmaa. Well played kuka tätä ajaakin

Koulussa oli eilen ensimmäisenä koulupäivänä ilmoitettu et koronarokotteet aletaan antamaan perjantaina. Oli tiedusteltu myös ketkä aikoo ottaa rokotteen ja ilmoitettu et rokote on vapaaehtoinen mutta samaan syssyyn ilmoitettu et teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen.

Meillä lapsi oli ilmoittanut ettei ota rokotetta, et olemme perheen kesken päättäneet, että me lapset emme osallistu tähän koska korona on lapselle lähestulkoon aina täysin oireeton ja vaikka olisi rokotettu koronan voi saada silti ja levittää sitä eteenpäin.

Katsotaan miten tilanne kehittyy kun rokotteita aletaan antamaan.

Koulussa oli eilen ensimmäisenä koulupäivänä ilmoitettu et koronarokotteet aletaan antamaan perjantaina. Oli tiedusteltu myös ketkä aikoo ottaa rokotteen ja ilmoitettu et rokote on vapaaehtoinen mutta samaan syssyyn ilmoitettu et teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen.

Meillä lapsi oli ilmoittanut ettei ota rokotetta, et olemme perheen kesken päättäneet, että me lapset emme osallistu tähän koska korona on lapselle lähestulkoon aina täysin oireeton ja vaikka olisi rokotettu koronan voi saada silti ja levittää sitä eteenpäin.

Mun mielestä aika mielemvikasta et ton ikänen lapsi saa ite päättää ottaako tollasen niille täysin turhan myrkkypiikiin. Ihan kaikkeen muuhun kyllä sit tarvitaan vanhempien allekirjotukset yms...

Tosin vanhemmathan sen loppupeleissä päättää tai sit on menny jotain kasvatuksessa pieleen...

"ilmoitettu et rokote on vapaaehtoinen mutta samaan syssyyn ilmoitettu et teidän ikäiset lapset saa itse päättää ottaako rokotteen eikä aikuisen lupaa tarvita siinä vaiheessa jos lapsi itse päättää ottaa rokotteen"

Ei vittu kun saa karvat pystyyn tämä... miten nuo voivat sanoa suoraan noin ettei teidän vanhempien lupaa tähän tarvita? Ei tämä ole normaalia. Puhutaan kuitenkin lapsista jotka ovat lapsia vielä pitkän aikaa eivätkä todellakaan pysty itse päättämään asioistaan.

Ei vaan se on paskapiikki mikä pitäisi olla kaikille vapaaehtoinen eikä sen ottamisesta tai ottamattajätöstä tule mitään toimia.
Mikä tekee siitä paskan? Se suojaa käsittääkseni aika hyvin vakavalta tautimuodolta ja long covidilta. Onko teillä jotain tietoa, mitä minulla ei ole? Faktoja tai hyvinperusteltuja ammattilaisten tulkintoja siis. Oikeiden ammattilaisten siis. Sellaisten, jotka harjoittavat tiedettä ja omaavat jonkinlaisen selkärangan, ei sellaisten jotka haluavat huomiota olemalla eri mieltä. Ei tokentubea eikä anonyymeja ruskettuneita jätkiä, jotka vaan sattuvat olemaan samaa mieltä kanssanne.

ELi saleihin vissiin rupee vaikuttaa? kö? Vai oliko 58 d kun rupee vaikuttaa?
----------

Lähikontaktilla tarkoitetaan ihmisten oleskelua samassa sisätilassa alle kahden metrin etäisyydellä toisistaan yli 15 minuutin ajan tai fyysistä kontaktia toisiinsa ja ulkotilassa fyysistä kontaktia toisiinsa.

Päätökset eivät koske yksityistilaisuuksia.

YHTEISYLEISÖMÄÄRÄÄ koskevista rajoista voi sisä- ja ulkotiloissa poiketa eriyttämisjärjestelyin.

Tiloissa tulisi tällöin olla käytettävissä useita katsomolohkoja tai yleisölle tarkoitettuja rajattavissa olevia alueita ja tilaisuuteen osallistuva yleisö voidaan sijoittaa omille istumapaikoille tai omille alueille sisätiloissa enintään 25 ja ulkotiloissa enintään 50 henkilön erillisiin katsomolohkoihin tai yleisölle tarkoitettuihin alueisiin

Lisäksi poikkeus edellyttää, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden on mahdollista välttää lähikontakti toisiinsa ja turvallisuus voidaan varmistaa noudattamalla opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 31.5.2021 antamaa ohjetta.

Lisäksi käytössä olevien lohkojen välille on järjestettävä selkeä suojavyöhyke. Jokaiselle lohkolle tulee olla omat kulkureitit, palvelut, kuten mahdolliset tarjoilupalvelut ja saniteettitilat sekä tapahtumahenkilökunta.

Lohkot voivat käyttää samoja palveluja, jos niiden käyttö voidaan porrastaa ja pintojen puhdistuksesta huolehditaan lohkojen välillä asianmukaisesti.

”Nämä ovat arvioitu välttämättömiksi”, sanoi yliylijohtaja Merja Ekqvist Etelä-Suomen aluehallintovirastosta tiedotustilaisuudessa torstaina.

ETELÄ-SUOMEN aluehallintoviraston määräys velvoittaa myös laajasti eri toimijoita Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kuntien alueella varmistamaan, että niiden ylläpitämissä tiloissa asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontakti toisiinsa.

Päätös koskee laajalti sekä julkista että yksityistä sektoria eli seuraavia toimijoita: yksityiset yhteisöt, säätiöt ja muut oikeushenkilöt, yksityiset elinkeinonharjoittajat, kunnat ja kuntayhtymät, uskonnolliset yhdyskunnat ja julkisoikeudelliset laitokset.

Määräys koskee sisätiloja, joissa on samanaikaisesti yli kymmenen asiakasta tai osallistujaa.

Ulkotiloissa vastaava asiakasmääräraja on viisikymmentä. Korkean tartuntariskin tiloissa, kuten sisäliikuntatiloissa, määräystä on noudatettava, vaikka asiakkaita olisi samanaikaisesti vähemmänkin.

Koskeeko määräys myös lasten harrastustoimintaa?

Määräys ei koske oppilaitosten toimintaa, varhaiskasvatusta, ammattiurheilemista eikä yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaa toimintaa.

”Kaikki muu myös lasten harrastustoiminnan osalta kuuluu määräykseen piiriin”, kertoo Aluehallintoylilääkäri Mikko Valkonen HS:lle tekstiviestitse.

TOIMIJOIDEN pitää tehdä kirjallinen suunnitelma siitä, miten asiakkaiden tai osallistujien väliset lähikontaktit estetään.

Toimijat voivat määritellä keinot tähän itse. Jos toimintaa ei ole mahdollista järjestää lain edellyttämällä tavalla, tiloja ei voi käyttää.

Suunnitelma on pidettävä tiloissa esillä siten, että asiakkaat tai toimintaan osallistuvat näkevät sen. Suunnitelmaa ei lähetetä aluehallintovirastolle hyväksyttäväksi.

Asiakastilojen käytöstä vastaavien täytyy ottaa huomioon myös tartuntatautilain pykälän 58 c mukaiset yleiset hygieniavaatimukset muun muassa pintojen tehostetusta puhdistamisesta ja asiakkaiden ohjeistamisesta käytännöistä, joilla ehkäistään viruksen leviämistä.

ETELÄ-SUOMEN aluehallintovirasto kertoo seuraavansa alueen epidemiatilanteen kehittymistä jatkuvasti ja kumoaa nyt tehdyt rajoitukset, jos tilanne paranee ja päätöksen edellytykset eivät enää täyty.

Back
Ylös Bottom