Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Älä nyt vedä herneitä turhaan tästä, mutta tuo ajattelumalli on vaan niin perushyvä :)

Vasta kun tulee niitä oikeasti ikäviä seurauksia, niin havahdun asiaan. Ja siis ihan asiaahan tuossa on myös, ei kenenkään omastakaan mielestä nyt kannata pelätä tai syyllistää tästäkään sen enempää kuin joidenkin salilla käymisestäkään. Ei siitäkään mitään hyvää seuraa. Eli kunhan vähän hymähdin tuolle meidän basic mentaliteetille :)

Btw ajattelin alakertaan ruveta jotain pääasiassa kehonpainoilulle tarkoitettua tilaa säätämään; renkaat kattoon, sohva varastoon jne. Vaikka muuten nyt ajankohtaisesti vituttaakin, että vaimo on PT, niin plussaa on se, että sieltä saa nyt kaikenlaista käsipainoa, tankoa ja muuta tämän ajaksi lainattua...
Niin, en ole huolestunut hamstrauksesta niin kauan kun kaupat päivittävät varastot päivittäin. Miksi olisi järkevää huolestua siitä nyt? Normaali kotivara mulla on kotona koko ajan, sillä selviäis hätätilanteessa pitkällekin. Tilaan ruokaostokset kerran viikossa kotiin, ja kertaakaan ei ole ollut ong...jaa, nyt valehtelin. Toissa viikon tilauksesta puuttui chiansiemenet. Asun sen verran lähellä sukulaisia ja kavereita että jos kotivara ei riitä tarpeeksi pitkälle, apua ois lähellä.

Niin että miksi mun pitäis huolehtia siitä että hamsterit sai vessapaperinsa, ja kyyhöttää nyt sitä jyrsimässä seuraavat 3-4 viikkoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, en ole huolestunut hamstrauksesta niin kauan kun kaupat päivittävät varastot päivittäin. Miksi olisi järkevää huolestua siitä nyt? Normaali kotivara mulla on kotona koko ajan, sillä selviäis hätätilanteessa pitkällekin. Tilaan ruokaostokset kerran viikossa kotiin, ja kertaakaan ei ole ollut ong...jaa, nyt valehtelin. Toissa viikon tilauksesta puuttui chiansiemenet. Asun sen verran lähellä sukulaisia ja kavereita että jos kotivara ei riitä tarpeeksi pitkälle, apua ois lähellä.

Niin että miksi mun pitäis huolehtia siitä että hamsterit sai vessapaperinsa, ja kyyhöttää nyt sitä jyrsimässä seuraavat 3-4 viikkoa?

Khyl khyl, ei ollutkaan tarkoitus sanoa, että nyt pitäisi sinänsä mitään huolestua, en mä itsekään ole huolestunut ja tuo viikon välein tilaaminen kuulostaa hyvinkin fiksulta ratkaisulta.

Toivotaan vaan, että tuon OIKEAN hamstraamisen (jota ei ole ostokset kerran viikossa) määrä pysyy kohtuullisena, koska kyllä mä käännän kelkkani ja hyppään hamstraajien kelkkaan, jos alkaisi oikeasti jotkut itselle oleelliset elintarvikkeet olla oikeasti jatkuvasti kortilla.

Mutta mutta, Suomessa nyt varmaan kohtuu fiksusti jengi on asian kanssa, en siis mitään huolenaihetta tässä itsekään vielä näe. Tartuin ihan yleisemmin vaan meille kaikille ajoittain aika tyypilliseen ajattelumalliin, en varsinaisesti nyt itse asiaan. Kunhan mökkihöperyyttäni jotain skeidaa kirjoittelen ajankuluksi :)

Jos lavalla on 400 pakettia paskapaperia, rekkaan mahtuu 21 lavallista kerrallaan ja kaikille suomalaisille pistetään käteen yhtenä päivänä 1 pkt, niin se on pyöreesti 600 rakallista paskista.
Nyt kun sitä hamstrataan 3 pakettia kerralla, niin voinee kuvitella mimmosta rallia se on se hamstrauksen tuoma myyntipaikkojen täyttäminen.
Eli järkeväähän olisikin ostaa kerralla pidemmän ajan tarvikkeet mutta kun nykymaailmassa ennen koronaa on eletty ns. rulla kerrallaan niin tämä hamstraus aiheuttaa aikamoisia haasteita.
Esimerkkiä voi soveltaa vaikka sitten jauhelihapakettiin - sama homma.

Meinaat että sitä paskapaperia ostetaan samaan tahtiin joka päivä kuukausien ajan? Sehän tarkoittaisi sitä että paperin kulutus on kasvanut älyttömänä. Kyllä se varmasti jonkin verran on kasvanut kun porukka enempi kotona. Eikö kaupoilla kannata silloin lisätä työntekiöitä jos ruuan ja paperin kulutus kolminkertaistuu normaaliin?

Meinaat että sitä paskapaperia ostetaan samaan tahtiin joka päivä kuukausien ajan? Sehän tarkoittaisi sitä että paperin kulutus on kasvanut älyttömänä. Kyllä se varmasti jonkin verran on kasvanut kun porukka enempi kotona. Eikö kaupoilla kannata silloin lisätä työntekiöitä jos ruuan ja paperin kulutus kolminkertaistuu normaaliin?
Sulla tais mennä pointti ohi?
Paskapaperin kulutus on aika vakio. Täten jos sitä yhtäkkiä hamstrataan, niin siihen tulee kulutuspiikki.
Yritin tuossa selvetää hatusta vedetyillä luvuilla sen, mitä se meinaa. Eli mitä se hamstraus aiheuttaa. - hetkellisesti tietty.
Ei se pysyvä kulutus mihinkään kasva.

Sulla tais mennä pointti ohi?
Paskapaperin kulutus on aika vakio. Täten jos sitä yhtäkkiä hamstrataan, niin siihen tulee kulutuspiikki.
Yritin tuossa selvetää hatusta vedetyillä luvuilla sen, mitä se meinaa. Eli mitä se hamstraus aiheuttaa. - hetkellisesti tietty.
Ei se pysyvä kulutus mihinkään kasva.

Joo kyllä mä sen älysin, mutta en usko että se on ongelma muulloin kuin nyt aluksi kun osa meni paniikkiin. Kaupat luultavasti varautuu paremmin ja hastraajien iskut osuu isommalle ajalle eikä kaikki hyökkää kerralla. Sittepä näkee.

Joo kyllä mä sen älysin, mutta en usko että se on ongelma muulloin kuin nyt aluksi kun osa meni paniikkiin. Kaupat luultavasti varautuu paremmin ja hastraajien iskut osuu isommalle ajalle eikä kaikki hyökkää kerralla. Sittepä näkee.
Juu en siis väittänytkään, että se olisi kovinkaan pitkäaikaista.
Mutta joku täällä vähätteli hamstrausta joten siihen kommentoin.
Tuoretuotteilla on vähän vaikea vain varautua. Esim. jauheliha. Eikä lihatalot voi päiväysherkkää kamaa valmistella kauheasti ylimääräistä.
Mutta mitä maltillisemmin sitä ruokaa ostetaan (ja muita päivittäistavaroita), niin sitä parempi tilanne on kaikkien kannalta.

Pidin tuossa taannoin pienet kemut joissa oli jotain 20-24 ihmistä ja ehken puolet muikkeleita niin ne saatana käytti melkein pari rullaa paperia.
Tämä jäi siksi mieleen että vaihdoin ihan tarkoituksella täyden rullan mutta ei mennyt kuin pari tuntia niin yksi eukko pyysi uuden rullan ja aamulla sekin oli lähes finaalissa.
Itsellä kestää varmaan puoli vuotta 6rll paketti.

En olisi ikinä kuvitellut, että olen Trumpin kanssa samaa mieltä, tai ainakin melkein. Hoito ei saa olla haitallisempaa kuin sairaus. Nythän asioita on katseltu yksilön kärsimyksen kautta, ei kansantalouden tai kansanterveyden makronäkökulmasta. Ihmishenget ja talous laitetaan vastakkain, vaikka näin ei ole. Taloudellinen katastrofi aiheuttaa sekin inhimillistä kärsimystä ja kuolemaa ja myöhemmin vähentää terveydenhuoltoon käytettävissä olevia varoja. Nythän tehdään poliittisia päätöksiä koska paine on niin kova. On menossa poliittinen kilpalaulanta siitä, kuka uskaltaa esittää kovimpia liikkumisrajoituksia. On huomattava sekin, että voimakas eristäminen nyt pitkittää epidemiakautta lieventämisen lisäksi. On kyse siitä, ajetaanko iso valtamerilaiva karille ja kuinka kovalla vauhdilla, sen tähden että väistetään tielle tullutta pikkuvenettä. Hyviä päätöksiä ei nyt ole olemassakaan, vain hieman vähemmän huonoja. Ja mitä haukuttuun Ruotsiin tulee, niin enpä tiedä ovatko huonoimpia silloin kun loppulasku tästä kaikesta esitetään, sweduilla on taipumus pudota aina jaloilleen.

Muistetaan että Yhdysvalloissa useista eri syistä korona saisi paljon enemmän tuhoa aikaan kuin nyt esimerkiksi Ruotsissa, jos sen annettaisiin rellestää vapaasti. Todennäköisesti joku 1% amerikkalaisista kuolisi koronaan, tietenkin pääosin iäkkäitä ja perussairaita, joista jälkimmäisiä muuten jenkeissä riittää. Mutta se tarkoittaisi silti sitä, että käytännössä melkein jokaisen amerikkalaisen joku tuttu, sukulainen, työkaveri tms. kuolisi koronaan. Vaikka talous myrskyn laannuttua olisikin hieman paremmassa kunnossa kuin tässä nyt valitussa vaihtoehdossa, niin luulenpa että aika moni olisi silloin vaatimassa Trumpin päätä vadille.

Ruotsissa nyt tilanteen tekee haastavaksi muun muassa se, että niillä alueilla, joissa liikkumisen rajoittamisesta, koulujen sulkemiset yms. olisi eniten hyötyä on myös tietyn tyyppisiä kansalaisia sen verran paljon, että jos kaupat ja liiketilat sulkisivat ovensa ja ihmiset kaduilta vetäytyisivät neljän seinän sinään niin alkaisi sellainen ryöstely ja autojen polttelu, että siinä jäisi korona sivujuonteeksi. Toivottavasti ei länsiraja vuoda enää kuin seula siinä vaiheessa jos ja kun Ruotsissa paska osuu tuulettimeen.

Ruotsissa voi olla muuten ihan potentiaalinen mellakkavaara.
Anarkistit ja mamut kun saa rivinsä kuntoon ja kunnolla agitoitua että kaikki on ruotsalaisen valkoisen miehen syytä niin johan taas on lähiöt tulessa.
Voisin kuvitella että siellä on ihan todellinen mahdollisuus kunnon maailmanlopun meininkiin suurkaupungeissa.

Intiassa laittoivat kovat piippuun. Kolmeen viikkon ei saa tulla ulos talosta. Jännä nähdä miten jengi ottaa tuon vastaan. Reilu miljardi ihmistä niin aika vaikea niitä on pakottaa, jos ei homma kiinnosta. Lieköhän toi ulos talosta on käännöskukkanen vai oikeasti vetivät noin järeän toimenpiteen.

Prime Minister Narendra Modi of India declared an extensive lockdown on Tuesday, a day after the authorities grounded all domestic flights.

Mr. Modi said the decree would take effect at midnight.

“There will be a total ban of coming out of your homes,’‘ Mr. Modi said.

“Every district, every lane, every village will be under lockdown.’‘“If you can’t handle these 21 days, this country will go back 21 years,” he said.

“The only option is social distancing, to remain away from each other,” he said. “There is no way out to escape from coronavirus besides this.”

Viimeksi muokattu:
Se on ahdistavaa, että nyt ei ole voinut ostaa vessapaperia lainkaan leimautumatta hamstraajaksi. Meillä alkaa loppua ja en ole tän sekoilun aikana ostanut ainuttakaa rullaa. Pikkupaketin kun ostaa, niin varmana tulee arvioivia katseita ja tyypit miettii että paljonko tolla kotona tuota on.. :)

No toi kevennys, mutta totta on etten ole ostanut wc paperia nyt ja pitäis pian ostaa. Mun pitä nyt linjata että ostanko normimäärän vai tuplat..

Taitaa olla tuppukylän etuja, mutta pitkästäaikaa jouduin käymään lääkärissä ja apteekissa, kävin samalla normaalisti kaupassa.
Ainut ero yhtään mihinkään ikinä ennen oli se että kaupalla tuli kaijuttimista hygienia ja yskimisohjeita musiikin sijaan.
Kaikki käyttäytyivät normaalisti, yhdelläkään ihmisellä ei ollut hamsterikasoja.
Hieman olin aluksi huolissani kun näin kuvia ulkomailta ja liitto ihan tukossa päivärahahakemuksineen = ei rahaa yli kuukauteen...
Onneksi on perhe joka auttaa, mutta vähän mietin että mitäs jos mulkut ostaa pähkinät ja tonnikalat ennenkuin itse teen niin :)

Juu en siis väittänytkään, että se olisi kovinkaan pitkäaikaista.
Mutta joku täällä vähätteli hamstrausta joten siihen kommentoin.
Tuoretuotteilla on vähän vaikea vain varautua. Esim. jauheliha. Eikä lihatalot voi päiväysherkkää kamaa valmistella kauheasti ylimääräistä.
Mutta mitä maltillisemmin sitä ruokaa ostetaan (ja muita päivittäistavaroita), niin sitä parempi tilanne on kaikkien kannalta.

Luin väärin tuon viestin. Eipä tuohon lisättävää..

Luin väärin tuon viestin. Eipä tuohon lisättävää..

Olin edelliseen heittämässä että tulee mieleen ekana vaihtoehdot 3kpl siitä jauhelihasta :)

1) Ite tai joku tarpeeksi läheltä metsästää
2) Omia elukoita
3) Ja se yleisin: Sulla on pakastin ja otat hyvästä alennuksesta talteen
e: 4) Päätit pelata varmanpäälle ja ostit korillisen kun alkoi hässäkkä :)

Pidin tuossa taannoin pienet kemut joissa oli jotain 20-24 ihmistä ja ehken puolet muikkeleita niin ne saatana käytti melkein pari rullaa paperia.
Tämä jäi siksi mieleen että vaihdoin ihan tarkoituksella täyden rullan mutta ei mennyt kuin pari tuntia niin yksi eukko pyysi uuden rullan ja aamulla sekin oli lähes finaalissa.
Itsellä kestää varmaan puoli vuotta 6rll paketti.
Toi on kyllä niin omituista. Meillä kestää rulla kaksi päivää jos käy säkä. Vaimo oli vuosi sitten kaksi viikkoa pois kotoa, ulkomailla, ja sillä välin mä en vaihtanut vessapaperirullaa kertaakaan. Mulle ei ole vieläkään selvinnyt miksi siihen toosan pyyhkimiseen tarvitaan mytty paperia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom