Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Kuuluu itsemäärämisoikeuden piiriin. Toimintani on tässä tilanteessa vastuullisinta mahdollista.
Mutta lääke se ei ole.
Varmaan käsitellään vastuullisuus eri tavalla. Mutta toisaalta sallittakoot se.
Myös mannerheimintiellä telttailevat toimivat vastuullisesti - omasta mielestään. Mutta minä en pidä sitä toimintaa vastuullisena.

Vastuullista minun mielestäni olisi ottaa piikit ja jatkaa normaalimpaa elämää. Mitä pidempää sitä vastaan taistelee, niin sitä pidempään tilanne jatkuu. Senhän näyttää jo maailman tilanne. Mutta - en mä usko että sitä piikkiä tulee kaikki ottamaan ja täten voin vetästä johtopäätöksen että tätä tilannetta mistä kukaan ei pidä niin tulee jatkumaan vielä pitkään.
Mutta itseähän ei haittaa, piikit otettu, passi täten voimassa. Maskia käytän ku tarve sille on (tällä hetkellä ei oo tainnu ku pari kertaa joutunu sitä naamalle laittaa viime kuukausien aikana) ja tadaa - elämä on ainakin tältä osin normaalia itelle.

Ymmärrän että ihmisillä on periaatteita ja että niiden mukaan toimitaan, mutta mitä ajattelit tuolla voittaa? Siis jos et taivu kiristyksen alla niin missä se näkyy ja kenelle? Ei kukaan päättäjä tuolla huomaa, että Möykkynen ei ottanut rokotetta koska koki tulleensa kiristetyksi. Se on just se periaate mistä pidät nyt kiinni, vaikka sillä ei ole isommassa mittakaavassa mitään merkitystä ja täten sillä ei ole myöskään vastuullisuuden kanssa mitään tekemistä.
Se, että en taivu kiristyksen alla, näkyy eniten minulle itselleni. Voin päivän päätteeksi katsoa itseäni peiliin ja todeta, että olen vähintäänkin yrittänyt toimia vastuullisesti ja suoraselkäisesti.

Helpon tien valitsee suurin osa ihmisista ajatellen, että yksittäisen ihmisen kannanotoilla ei ole mitään merkitystä vaan helpointa on tehdä mitä käsketään, oli siinä järkeä tai ei. Tällä periaattellahan ei kannattaisi edes esim. vaivautua äänestämäänkään.

@MÖYKKYNEN eikö niinku helpoin ja oman elämän sujumisen kannalta olisi helpoin käydä ottaa rokotteet?
Asiahan ei minulle kuulu mutta aika pöljältä kuulostaa, jos kauhee duuni ja sitten vielä riski rikoksen tekemisestä on vaakakupissa siihen, että käy ottaa pari piikkiä.

Tulipa käytettyä pitkästä aikaa maskia, kun kävi terveysasemalla. Ei haitannu.
Molemmat piikit otettu ja nyt tuli jo melkeen 2 kk toisesta. Ei tullu mitään oireita ottaessa, ottamisen jälkeen eikä vieläkään. Ja ettei tartte ihmetellä miksi noin aikasten ottanu toisenkin, niin keuhkoahtauma.

Tuohan on tämän kiristyksen avainkohta juuri

"eikös sun nyt vain ole helpointa ottaa tämä vitun piikki niin pääset normaaliisi? Eikös? "

Ei onnistu. Säälittäviä ovat ne jotka ajattelevat asian noin koska teille voi vaikka syöttää paskaa jos se olisi vaatimuksena vaikka lomamatkaan.
Taisi tulla hyvää previewiä tässä muutamalta mitä syksyllä aletaan määkimään ja kunnon syyllistäminen alkaa. Kehtaakin puhua vastuullisuudesta jos ei omaa edes omaa älyä.

Se, että en taivu kiristyksen alla, näkyy eniten minulle itselleni. Voin päivän päätteeksi katsoa itseäni peiliin ja todeta, että olen vähintäänkin yrittänyt toimia vastuullisesti ja suoraselkäisesti.
Mua ei ainakaan kukaan ole kiristänyt. Ja ihan on voinut seurata maailmaa objektiivisesti ja tehdä johtopäätökset.
Rokotekattavuuden nousu aiheuttaa rajoitusten vähenemistä - tuon minä olen päätellyt iha ite.
Ja on oletettavaa, että rokotettuihinkin tarttuu tauti. Mutta jos kuolemantapaukset vähenee niin voidaan tehdä johtopäätös, että rokotekattavuuden saavuttaessa 100% (HUOM! se ei ikinä tietysti tule olemaa täysi sata) niin rajoitteista luovutaan ja esim. maskisuosituksista voidaan luopua.
Mutta sitten toisaalta, kun maailma näyttää tuon "vapautensa ilmaista mielipiteensä" niin tuskin tässä ihan loppumetreillä ollaan.

Tuohan on tämän kiristyksen avainkohta juuri

"eikös sun nyt vain ole helpointa ottaa tämä vitun piikki niin pääset normaaliisi? Eikös? "

Ei onnistu. Säälittäviä ovat ne jotka ajattelevat asian noin koska teille voi vaikka syöttää paskaa jos se olisi vaatimuksena vaikka lomamatkaan.
Näin minustakin. Ollaan valmiita hyväksymään tai jopa edistämään ihmisten perustuslaillisten oikeuksien polkeminen sillä varjolla, että pääsee ulkomaille makaamaan johonkin hiekkakasan päälle muna pystyssä. Aika halvalla menee veteraaniemme perintö.

Mua ei ainakaan kukaan ole kiristänyt. Ja ihan on voinut seurata maailmaa objektiivisesti ja tehdä johtopäätökset.
Rokotekattavuuden nousu aiheuttaa rajoitusten vähenemistä - tuon minä olen päätellyt iha ite.
Ja on oletettavaa, että rokotettuihinkin tarttuu tauti. Mutta jos kuolemantapaukset vähenee niin voidaan tehdä johtopäätös, että rokotekattavuuden saavuttaessa 100% (HUOM! se ei ikinä tietysti tule olemaa täysi sata) niin rajoitteista luovutaan ja esim. maskisuosituksista voidaan luopua.
Mutta sitten toisaalta, kun maailma näyttää tuon "vapautensa ilmaista mielipiteensä" niin tuskin tässä ihan loppumetreillä ollaan.
Ei vielä. Kannattaa katsoa mitä esim. Ranskassa tapahtuu. Rokotottamattomuudesta voi tietyissä tilanteissa seurata jopa puoli vuotta vankeutta. Se on kiristämistä.

Siinä vähän miettimistä näille ohjeiden ja määräysten mukaan toimiville.....

221477512_354188119511017_895982533050295138_n.jpg

Lähettelin Jussi Sanelle sähköpostia, tässä vastaus;

''Kiitos viestistä. En oikein ehdi vastaamaan kaikkeen kansalaispostiin mutta vastaanpa nyt tähän:)

Korona ja influenssa ovat eri viruksia mutta toki jakavat tiettyjä hengitystieinfektioille tyypillisiä ominaisuuksia. Kuolleisuuden vertaaminen kausi-influenssan ja uuden pandeemisen viruksen välillä ei ole kovin yksiselitteistä sillä influenssaa vastaan on olemassa tiettyä taustaimmuniteettia ja näin ollen varsinaista rajua pandeemista leviämistä ei pääse syntymään vaan kyse on nimenomaan kausivaihtelun mukaisista epidemioista. Näin tulee todennäköisesti käymään myös koronan suhteen.

Yhden IFR-luvun käyttäminen sekä koronan että influenssan suhteen ei ole kovin järkevää koska riski on niin vahvasti riippuvainen iästä, koronan suhteen vielä selvemmin. On selvää, että korona on ollut merkittävästi vaarallisempi tauti yli 65-vuotiaille kuin kausi-influenssa mutta nuoremmissa ikäryhmissä ero on pienempi tai itse asiassa influenssan arvioitu IFR on korkeampi (lapset ja nuoret). Kun korona ns endemisöityy ja jää kiertämään monen muun hengitystieinfektion tavoin, mutta tilanteessa missä valtaosa väestöstä globaalisti on joko saanut rokotteen ja/tai sairastanut taudin, sen vakavuusprofiili myös muuttuu ja laskennallinen IFR voi tulla olemaan influenssaa pienempi.

Suomessa on aivan varmasti ollut enemmän koronatartuntoja kuin raportoitu tapausmäärä mutta kuinka paljon enemmän on epävarmaa. Tämä ns raportoitujen ja todellisten tartuntojen suhde vaihtelee maittain ja etenkin köyhemmissä Afrikan ja Aasian maissa kerroin on hyvin korkea (esimerkiksi Intiassa tuoreimpien tutkimusten mukaan noin 70% väestöstä on altistunut).

terv

Jussi''

Näin minustakin. Ollaan valmiita hyväksymään tai jopa edistämään ihmisten perustuslaillisten oikeuksien polkeminen sillä varjolla, että pääsee ulkomaille makaamaan johonkin hiekkakasan päälle muna pystyssä. Aika halvalla menee veteraaniemme perintö.
Aika halvaksi pistät veteraaniemme elämän jos olet sitä mieltä, että tämä jo vakavaksi todettu tauti kuitataan vain "pikku flunssana".

Tää alkaa jo syyttämään rajoituksista meitä. Ihan kuin me olisimme tämän hevonpaskan keksineet. Aitoa vasemmistoa.

Aika halvaksi pistät veteraaniemme elämän jos olet sitä mieltä, että tämä jo vakavaksi todettu tauti kuitataan vain "pikku flunssana".
Niin, ainoastaan 99,9x% sairastuneista selviää. Kyseessä on normaali influenssa, ei "pikku flunssa". Samat toimenpiteet riittävät kuin aiempienkin influenssojen kanssa. Veteraanimme eivät taistelleet sen puolesta, että influenssan takia ihmisten perustuslaillisia oikeuksia aletteisiin polkemaan.

Helpon tien valitsee suurin osa ihmisista ajatellen, että yksittäisen ihmisen kannanotoilla ei ole mitään merkitystä vaan helpointa on tehdä mitä käsketään, oli siinä järkeä tai ei. Tällä periaattellahan ei kannattaisi edes esim. vaivautua äänestämäänkään.
No niin, eli se on juuri niin kuin ajattelinkin. Se on sulle henkilökohtainen asia. Mutta onko siinäkään sitten lopulta mitään järkeä jos teet periaatteen vuoksi elämästäsi vaikeampaa? Tosin ei periaatteet järkeen oikein perustukaan. Yksittäisen ihmisen teoilla ei tällaisessa asiassa nimenomaan olekaan mitään merkitystä, mutta äänestäminen on kyllä eri juttu. Siinä sillä on merkitystä ketä äänestit, tai mitä puoluetta äänestit. Jokaisella ihmisellä on se pieni vaikuttamismahdollisuus. Sen sijaan tämän rokotteen kanssa ainut vaikutusmahdollisuus olisi se jos tarpeeksi iso joukko jättäisi rokotteen ottamatta, niin alettaisiin ihmetellä, että mikäs nyt, mutta se juna taisi mennä jo.

No niin, eli se on juuri niin kuin ajattelinkin. Se on sulle henkilökohtainen asia. Mutta onko siinäkään sitten lopulta mitään järkeä jos teet periaatteen vuoksi elämästäsi vaikeampaa? Tosin ei periaatteet järkeen oikein perustukaan. Yksittäisen ihmisen teoilla ei tällaisessa asiassa nimenomaan olekaan mitään merkitystä, mutta äänestäminen on kyllä eri juttu. Siinä sillä on merkitystä ketä äänestit, tai mitä puoluetta äänestit. Jokaisella ihmisellä on se pieni vaikuttamismahdollisuus. Sen sijaan tämän rokotteen kanssa ainut vaikutusmahdollisuus olisi se jos tarpeeksi iso joukko jättäisi rokotteen ottamatta, niin alettaisiin ihmetellä, että mikäs nyt, mutta se juna taisi mennä jo.
On kyllä melkoinen pandemia jos näillä eväillä pitäisi rokote ottaa :D

ota niin pääset teneriffalle äkkii... ota nyt
Ettekö näe kuinka naurettavia nämä teidän jutut on tässä vaiheessa.

Näinhän se on. Periaate, joka perustuu vastuulliseen toimintaan, oli siitä hyötyä tai ei. Luultavasti ei enää ole. Se juna on varmaankin jo mennyt.

Toisaalta, millaista on sellainen toiminta, että otetaan piikki + piikkitodistus poliiittisista syistä tai jopa painostetaan muita ottamaan? Varmasti se tekee ainakin elämästä helpompaa mutta onko se vastuullista toimintaa? Ei tietenkään, päinvastoin.

Kuten sanottu, suurin osa ihmisistä valitsee helpon tien. Valintojen maailma.

Niin, ainoastaan 99,9x% sairastuneista selviää. Kyseessä on normaali influenssa, ei "pikku flunssa". Samat toimenpiteet riittävät kuin aiempienkin influenssojen kanssa. Veteraanimme eivät taistelleet sen puolesta, että influenssan takia ihmisten perustuslaillisia oikeuksia aletteisiin polkemaan.
Juurihan tossa mikasan viestistä kävi ilmi, että ei ole normaali influenssa. Vaan tappavampi varsinkin veteraanien ikäisille.
Jolloin mun logiikalla rokotus on vastuullista eikä rokottamattomuus.

Juurihan tossa mikasan viestistä kävi ilmi, että ei ole normaali influenssa. Vaan tappavampi varsinkin veteraanien ikäisille.
Rokote ei estä tartuntoja vaan vähentää vaikeiden oireiden todennäköisyyttä sen ottajalle. Minun ikäryhmälleni tauti on influenssa. Ei liity mitenkään vastuullisuuteen.

no vittu annetaan niitten kuolla jotka päättää olla ottamatta rokotetta. Minä ainakin olen valmis ottamaan tämän riskin! Vittuako sitä pakottaa ihmisille

Tottahan se on että rokotetta vastaan purnaajat hävisivät homman jo aikoja sitten suuressa kuvassa, ei mitään vaikutusta millään tavalla suurella otannalla ihmisten rokotukseen kyseisellä toiminnalla, omaan lähipiiriin vaikutus on myös loppujen lopuksi hyvin pieni vaikka kuinka asiasta mölistään. Yksinäisiä kepin heiluttajia suurin osa, jotka lyövät mietteensä yhteen "julkisesti" somessa, mutta käytännössä asiat menevät aivan erilailla mitä on muille yritetty todistella. Hienoa että mielipiteitä asioista löytyy sekä niistä keskustellaan, silti tietty realismi on hyvä pitää elämässä mukana.

Back
Ylös Bottom