Tyhmistä tai mielenvikaisista en tiedä, mutta ilmeisesti ootte uskonnollisia tai jonkinlaisella vakaumuksella liikkeellä. Vai kuka näin on tarkoittanut? Ja miksi? Ehkä niitä suuria kysymyksiä joihin emme koskaan saa vastausta.
Mutta mun mielestä nää viime sivut on avannu erimielisyyksiä hyvin. Jos on sitä mieltä että ihan sama kuoleeko vai ei tai menehtyykö läheisiä, niin eihän sillon koronassa oo mitään mistä huolehtia. Eikä kyllä juur missään muussakaan, paitsi ehkä siinä jos sattuu jäämään henkiin. Mut oli tarkoitettu tai ei, niin luulis että haluais lähteä suhteellisen kivuttomasti, ja ehkä vielä saman suoda läheisilleenkin. Korona ilman hoitoa taitaa olla riskiryhmäläisille vähän sellainen hidas tukehtuminen. Tällä hetkellähän ei vielä tiedetä miten pysäytettäis, mutta jos hidastettais noudattamalla rajoituksia saattais sairaalassa petipaikat ja hoito riittää niin että pääsis lähtemään vähän loivemmasta mäestä? Tai no ei silläkään ehkä kaikille niin väliä.
ei ole mitään uskonnollisia vakaumuksia.
Ihmiskuntahan käy jatkuvaa taistelua kuolemaa vastaan ja halutaan ikuista elämää. Tähän mennessä luonto on näyttänyt voimansa ja sen että sitä on vaikeaa ja jopa mahdotonta hallita.
Meillä Suomessa on siinä mielessä mahtava asua, että meillä luonnonvoimat näyttäytyvät vielä melko heikkona muuhun maailmaan verrattuna.
Amerikassa ja muuallakin maailmassa moni asuu esim. mannerlaattojen samakohdissa. Vaikkapa San Franciscossa. Uskomattoman lunkia porukkaa siihen verrattuna, että maa järisee usein ja kuolemanriski on läsnä. Sama Lyngenin vuonolla Pohjois-Norjassa, jossa vuonon reunaman sortuessa koko kylä ja tuhansia ihmisiä kuolee valtavan tsunamin alle. Silti porukka siellä asuu, vaikka voisi muuttaa poiskin. En usko, että he ovat sen uskovaisempia kuin muutkaan?
Itse olen monesti miettinyt, kuinka mahdottoman tuntuista on elämä amerikassa, jossa pyörremyrskyt ja maanjäristykset pyyhkii infraa ja ihmisiä miten tykkää. Luulen kuitenkin, että ihmiset eivät siellä elä jatkuvassa pelossa.
Aikanaan täältä on hävinnyt dinosaurukset jne. Miksi myös ihmiskunta ei voisi hävitä? Luonto korjaa tasapainoa maapalolla. Ihminen tekee maapalolla paljon kaikkea, joka horjuttaa maapallon tilaa. Aasiassa estetään pilvien muodostumista, jottei olympialaisissa sataisi, pohjoiskorea posauttelee ydinpommeja maan alla, tehtaat syytää paskaa taivaalle. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja monista asioista ei edes vielä tiedetä. Esim. pilvien poistaminen taivaalta tuntuu näin maallikon mielestä sellaiselta toimelta, joka saattaa kostautua jollain tavalla jossain päin maailmaa.
Taudit eivät ole maailmasta loppuneet, eikä tule loppumaan. Joihinkin keksitään, rokotteita, hoitoja ja estokeinoja, mutta uusia tulee, kun vanhat ns. poistuu. Tämä lienee loputonta?
Ennen vanhaan, siis tosi kauan sitten ihminen kuoli ruumiin heikkouteen, kun ei tunnettu tauteja. Siitä ollaan edistytty huimasti, mutta silti emmä elä ikuisesti. Ehkä joskus? Elokuvien mukaan ikuinen elämä on mahdollista hienojen laitteiden ja tekniikan avulla, mutta niissäkin sitten lopulta ihminen tappaa toisen ihmisen