Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
En mäkään ymmärrä tota hysteria leimaa. Tapana on tehdä päätökset faktoihin perustuen, ei mutuiluun.

Mä myös luen tessin suurpiirteisesti läpi kun vaihdan työpaikkaa, tiedän suunnilleen lonkalta heittää paljonko menee kuussa rahaa sähköön, veteen, kaukolämpöön, ruokaan ja bensaan yms jatkuvaan peruskuluun. Lasken myös verokorttini joka vuosi uusiksi kun ne arviot on mitä sattuu ja lainakulutkin on laskettu niin, että niin kauan kuin liitonraha juoksee pystyy asuntolainaa maksamaan ilman lyhennysvapaita. Ai niin, en myöskään ajele bensavalolla ilman tietoa että paljonko olen sillä ajanut, kun ei kiinnosta jäädä tien päälle.

Toisille tuo on hysteriaa, toisille se on normaalia arjen ennakointia.

Se miksi ajattelen noin on, että kun katsoo italia, espanja, nyt usa,... niin vaikea on uskoa, että virus suomessa leviäisi jotenkin huonommin ellei jotain tehdä paremmin. Ei suomessa olla jotain geneettisiä superihmisiä tms. joihin virus ei tartu.
Kyllä varmasti leviäminen tulee olemaan erilaista, ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Asukastiheys, kun on aivan toista luokkaa.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Tuolta näkee hyvin esim. tuon Yhdysvaltojen tilanteen, kun näkee tartunnat piirikunnittain. Isot tiheästi asutetut kaupungit ympäristöineen sisältää ainakin 90% tartunnoista. New Yorkin osavaltio, missä ~17k tartunnasta on 16k New Yorkin kaupungin ympärillä. Toki siellä varmasti eniten testattu, mutta kyllä tuo suuntaa antaa.

Kyllä varmasti leviäminen tulee olemaan erilaista, ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Asukastiheys, kun on aivan toista luokkaa.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Tuolta näkee hyvin esim. tuon Yhdysvaltojen tilanteen, kun näkee tartunnat piirikunnittain. Isot tiheästi asutetut kaupungit ympäristöineen sisältää ainakin 90% tartunnoista. New Yorkin osavaltio, missä ~17k tartunnasta on 16k New Yorkin kaupungin ympärillä. Toki siellä varmasti eniten testattu, mutta kyllä tuo suuntaa antaa.

Mun veikkaus on, että lähtee suomessa hitaammin liikkeelle, mutta räjähtää käsiin ilman toimenpiteitä. Johan ne etelän heput lähti lappiin ja oli tiet tukossa ja baareissa toki edelleen pörrätään jne.

Mut siis en mä halua mitään lietsoa, jokainen voi kohdallaan tehdä omat päätökset. Fiksuinta olis käyttäytyä niin kuin olisi jo oireeton taudinkantaja. Niin keinoin leviäminen hidastuu maksimaalisesti.

Tämä piilaakso(kalifornia) missä mä asun ei ole mitään metropolia edes. Loputon espoo kuvaa parhaiten tätä seutua. Täällä leviäminen tapahtuu koulujen, työpaikkojen, baarien jne. kautta ja ne on nyt pakotettu kiinni karanteenin avulla. Manhattan toki new yorkissa on sit ihan erilainen ympäristö, missä on massiivisesti ihmisiä yhtäaikaa samassa paikassa ja siellähän on metrot sun muut myös.

Mun veikkaus on, että lähtee suomessa hitaammin liikkeelle, mutta räjähtää käsiin ilman toimenpiteitä. Johan ne etelän heput lähti lappiin ja oli tiet tukossa ja baareissa toki edelleen pörrätään jne.

Mut siis en mä halua mitään lietsoa, jokainen voi kohdallaan tehdä omat päätökset. Fiksuinta olis käyttäytyä niin kuin olisi jo oireeton taudinkantaja. Niin keinoin leviäminen hidastuu maksimaalisesti.

Tämä piilaakso(kalifornia) missä mä asun ei ole mitään metropolia edes. Loputon espoo kuvaa parhaiten tätä seutua. Täällä leviäminen tapahtuu koulujen, työpaikkojen, baarien jne. kautta ja ne on nyt pakotettu kiinni karanteenin avulla. Manhattan toki new yorkissa on sit ihan erilainen ympäristö, missä on massiivisesti ihmisiä yhtäaikaa samassa paikassa ja siellähän on metrot sun muut myös.
Itse taas uskon, että Suomessa pärjätään kohtuullisen hyvin ehkä ihan eteläisintä Suomea lukuunottamatta, juuri sen takia, että hitaammin lähtenyt liikkeelle, eikä noita tartuntoja niin mahdottomasti muualla vielä ole, mutta kuitenkin samat toimet tehty ympäri maata ja iso osa ihmisistä on rajoittanut liikkumista, sekä se että iso osa vanhuksista on hoitokodeissa yms.

Manhattan toki new yorkissa on sit ihan erilainen ympäristö, missä on massiivisesti ihmisiä yhtäaikaa samassa paikassa ja siellähän on metrot sun muut myös.
Jep NYC metrossa tehdään normaalisti 7 miljoonaa matkaa päivässä, ja liikkumisen rajoittamisen jälkeen 2 miljoonaa.

Sehän on ihan julkista tietoa että valmistautuneet siihen.
Ainoa resurssi jos halutaan oikeasti sulkea uudenmaan kokoinen alue mutta todennäköisyys moiseen puuhaan taitaa olla aika pieni ja sitten nämä kauhuskenaarioissa elävät saisi vettä myllyyn että nyt armeija kaduilla, me kuallaan kaikki.

Mulle heräs siitä uutisesta tietynlainen kansallisylpeys ja valmius toimia jos tarvitsee :) Toisaalta taas tuli vähän sellainen olo että miten munaton laitos sivari sitten on?
Ne tyypit nimittäin on vissiin 13kk harjoitelleet JUURI TÄTÄ VARTEN, epäsotilaallista kriisinhoitoa... Varmaan joo pare jos kutsuvat armeijan mieluumin paikalle :)

Mun mielestä tässä ois hyvä ymmärtää harmaan sävyjä. Ei, ei oo syytä hysteriaan. Mutta toisaalta ei, ei voi levollisin mielin jatkaa niin kun mitään ei ois tapahtunu.

On totta että luultavasti me kaikki ei kuolla. Osa kuolee. Mut on silti totta että kannattais noudattaa niitä suosituksia, ettei tulis niitä pakotteita. Siis jos ei oo henkisesti esimurros-nönnönnöö-et sä oo mun äiti et sä voi pakottaa -ikäinen. Päästään kaikki helpommalla kun ulos saa mennä, kunhan älyää pysyä kaukana muista.

Onko muilla havaintoa, että kansalaiset olisivat pahan silmän ja kyttäilyn lisäksi alkaneet vihamieliseen sävyyn kommentoimaaan toistensa ulkona liikkumista? Esim. koirankusettaja kokee olevansa oikeutettu liikkumaan ulkona, kun taas muilla tätä oikeutta ei hänen mielestään ole, tietämättä kuitenkaan syitä miksi toinen on ulkona, esim, työmatka yms. Itse olen havainnut että tälläistä on ollut ilmassa. Pahimmillaan omatoiminen kansalaisvalvonta voi eskaloitua fyysiseksi agressioiksi, joka taas sen vastareaktioksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko muilla havaintoa, että kansalaiset olisivat pahan silmän ja kyttäilyn lisäksi alkaneet vihamieliseen sävyyn kommentoimaaan toistensa ulkona liikkumista? Esim. koirankusettaja kokee olevansa oikeutettu liikkumaan ulkona, kun taas muilla tätä oikeutta ei hänen mielestään ole, tietämättä kuitenkaan syitä miksi toinen on ulkona, esim, työmatka yms. Itse olen havainnut että tälläistä on ollut ilmassa. Pahimmillaan omatoiminen kansalaisvalvonta voi eskaloitua fyysiseksi agressioiksi, joka taas sen vastareaktioksi.

Täällä ihmiset kiertää toisensa kauempaa, kun niitä tulee vastaan päiväkävelyllä. Mutta jengi on ystävällistä ja nykyään morotetaan vastaantulijat. Kai morottaminen kompensoi sitä epämukavuutta mitä koetaan, kun väistetään vastaantulijaa kauempaa. Et en inhoo sua, mutta oon nyt vähän varuillani. Ja moro vaan!

Mutta yhden asian mä tiedän.
Kun tästä päästään ylöspäin niin tulee takuuvarmasti joku koronavero millä maksetaan tästä paskasta tulleet massiiviset kulut kunnille ja valtiolle.
Eipä siinä mitään, ajatellaan että ne on tavallaan sotakorvaukset joista on ennenkin selvitty.
Ei haittaa jos tälläinen tulee, maksan mukisematta.

Kyllä tässä tilanteessa tuntuu osittain vallitsevan sellainen minä olen oikeassa tunnelma, vaikka toinen osapuoli esittäisi ihan aiheellisen vasta argumentin tai ihmettelisi toisen suhtautumista asiaan. Molemmin puolin. Osa ottaa asian erittäin vakavasti, osa erittäin hälläväliä ja siihen väliin jää muu porukka.

Se, että esitetään faktoja ja graafeja on hyvä juttu, koska niistä asiat aukenee. Se, että esitetään pidemmän aikavälin faktoja, ei joillekkin käy ja siitä pahoitetaan mieli.

Osa kokee tilanteen ahdistavaksi, kun nopeasti kuolee paljon ihmisiä ja toiset vertaavat lukuja pidemmällä aikavälillä. Molemmat varmasti ovat huolissaan tilanteesta.

Itse kuulun tällä hetkellä siihen osan mielestä inhottavampaa ihmistyyppiin, joka koittaa ajatella asiaa laajemmalla skaalalla ja vertaa kuolleisuutta esim. syöpiin tai tapaturmiin.

En yleensäkään osaa pelätä kuolemaa, koska yritän elää tässä hetkessä, koska huomista ei välttämättä tule. Turhia riskejä tietysti yritän välttää.

Osa vetoaa täällä lähimmäisiin, että miltä tuntuisi jos oma isäsi tai muu sukulainen kuolisi. Vanhemmat ovat molemmat kuolleet ja osa sukulaisitakin. En sitä myöten pääse tuhon ajatukseen. Osa elossa olevistakin sukulaisita tappaa itseään esim. alkoholilla ja minään maanantaina ei tiedä onko he enään elossa.

Aika rankkaa olisi, jos kuolemaa kovasti pelkäisi.

Ja tämä oli vain omaa ajatelmaani asiasta, ketään syyllistämättä 😊

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää, että ulkona lenkkipoluilla liikkuminen koiran kanssa tai ilman on ihan ok. Kauppakeskuksissa, kahviloissa ja muissa ihmismassoissa pyöriminen sen sijaan ei ole.

Kyllä tässä tilanteessa tuntuu osittain vallitsevan sellainen minä olen oikeassa tunnelma, vaikka toinen osapuoli esittäisi ihan aiheellisen vasta argumentin tai ihmettelisi toisen suhtautumista asiaan. Molemmin puolin. Osa ottaa asian erittäin vakavasti, osa erittäin hälläväliä ja siihen väliin jää muu porukka.

Se, että esitetään faktoja ja graafeja on hyvä juttu, koska niistä asiat aukenee. Se, että esitetään pidemmän aikavälin faktoja, ei joillekkin käy ja siitä pahoitetaan mieli.

Osa kokee tilanteen ahdistavaksi, kun nopeasti kuolee paljon ihmisiä ja toiset vertaavat lukuja pidemmällä aikavälillä. Molemmat varmasti ovat huolissaan tilanteesta.

Itse kuulun tällä hetkellä siihen osan mielestä inhottavampaa ihmistyyppiin, joka koittaa ajatella asiaa laajemmalla skaalalla ja vertaa kuolleisuutta esim. syöpiin tai tapaturmiin.

En yleensäkään osaa pelätä kuolemaa, koska yritän elää tässä hetkessä, koska huomista ei välttämättä tule. Turhia riskejä tietysti yritän välttää.

Osa vetoaa täällä lähimmäisiin, että miltä tuntuisi jos oma isäsi tai muu sukulainen kuolisi. Vanhemmat ovat molemmat kuolleet ja osa sukulaisitakin. En sitä myöten pääse tuhon ajatukseen. Osa elossa olevistakin sukulaisita tappaa itseään esim. alkoholilla ja minään maanantaina ei tiedä onko he enään elossa.

Aika rankkaa olisi, jos kuolemaa kovasti pelkäisi.

Ja tämä oli vain omaa ajatelmaani asiasta, ketään syyllistämättä 😊

Voi kokea oman tai muiden menetyksen johdosta surua/tunteita ilman pelkoa. Jos nyt huonon metaforan haluaa niin en mä sadetta pelkää, mutta inhoan olla sateessa. En mä pelkää, että isä kuolee, se on väistämätön asia joka on edessä. Mieluusti vielä viettäisin vuosia rakkaiden kanssa. Se tapahtuu mitä tapahtuu, mutta jos voi omilla toimilla viedä asioita suuntaan tai toiseen niin voi miettiä mitä valintoja tekee.

Jos ei koe mitään surua tai menetystä omasta tai niiden puolesta joiden ystäviä, perhettä, rakkaita kuolee niin on melko ontto elämä. Ehkä on jotain mennyt jossain kohtaa pahasti pieleen ettei ole syntynyt hyviä ja tärkeitä suhteita muihin ihmisiin. Surullista on miettiä, että joku joutuisi menemään elämän läpi ihan yksin ja ilman rakkautta.

Voi kokea oman tai muiden menetyksen johdosta surua/tunteita ilman pelkoa. Jos nyt huonon metaforan haluaa niin en mä sadetta pelkää, mutta inhoan olla sateessa. En mä pelkää, että isä kuolee, se on väistämätön asia joka on edessä. Mieluusti vielä viettäisin vuosia rakkaiden kanssa. Se tapahtuu mitä tapahtuu, mutta jos voi omilla toimilla viedä asioita suuntaan tai toiseen niin voi miettiä mitä valintoja tekee.

Jos ei koe mitään surua tai menetystä omasta tai niiden puolesta joiden ystäviä, perhettä, rakkaita kuolee niin on melko ontto elämä. Ehkä on jotain mennyt jossain kohtaa pahasti pieleen ettei ole syntynyt hyviä ja tärkeitä suhteita muihin ihmisiin. Surullista on miettiä, että joku joutuisi menemään elämän läpi ihan yksin ja ilman rakkautta.

Enhän sanonutkaan, etten koe surua omista tai muiden menetyksistä. Niitä kokeneena en kuitenkaan pelkää niitä asioita etukäteen samalla lailla, kuin ennen yhdenkään läheisen menetystä.

Tiedän ihmisiä, jotka pelkäävät, että lapsi kuolee koulumatkalla auton alle, kumppani työmatkalla kolarissa, auto hajoaa vähänkin pidemmällä matkalla, kanasta saa salmonella jollei sitä kypsennä rutikuivaksi yms. Itse en kyseisiä asioita koe painostaviksi. Voin antaa ajatuksen asialle, mutta ymmärrän että olen melko voimaton noiden asioiden edessä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Enhän sanonutkaan, etten koe surua omista tai muiden menetyksistä. Niitä kokeneena en kuitenkaan pelkää niitä asioita etukäteen samalla lailla, kuin ennen yhdenkään läheisen menetystä.

Tiedän ihmisiä, jotka pelkäävät, että lapsi kuolee koulumatkalla auton alle, kumppani työmatkalla kolarissa, auto hajoaa vähänkin pidemmällä matkalla, kanasta saa salmonella jollei sitä kypsennä rutikuivaksi yms. Itse en kyseisiä asioita koe painostaviksi. Voin antaa ajatuksen asialle, mutta ymmärrän että olen melko voimaton noiden asioiden edessä

Tän asian eteen on hyvin helppo keino minimoida kuolemia. Käyttäytyy kuin olisi jo oireeton viruksenkantaja. Ei vaadi paljoa eikä tuon toteuttamiseen tarvi pelkoa. Suojaa itseänsä ja muita hyvin pitkälti noilla keinoin. Ei pakolliset jutut kuten salit ja baarit ja autoreissut leville voi helposti jättää nyt välistä. Töissä jos on pakko käydä niin sitten on pakko, mutta sielläkin voi miettiä, että onko pakko syödä lounas yhdessä muiden kanssa ja toki pitää hygieniasta extra hyvää huolta.

Suositut

Back
Ylös Bottom