Näinpä. Lähtemällä tähän vouhotukseen mukaan sosiaalisen paineen takia ei tee mitään muuta, kuin haittaa. Se vaan pitkittää tätä absurdia tilannetta. Tuo sosiaalinen/ryhmäpaine on kyllä mielenkiintoinen juttu näin maallikon näkökulmasta, jotta kuinka valtava vaikutus sillä on isoon osaan ihmisiä. En ehkä osaa suhtautua siihen ymmärtävästi, koska itse en ole mielestäni ole juuri koskaan tehnyt mitään sosiaalisen paineen takia vaan juuri niin kuin itse näen parhaaksi. Joskus teinivuosia, jolloin ihminen lienee sosiaaliselle paineelle ja yhteenkuuluvuuden tunteelle alttiimillaan, en välittänyt näistä silloinkaan. Kun kaikkien muiden piti saadan ne merkkifarkut ym. niin itse painoin menemään talvisin toppahousuissa ja kesäisin tuulipuvussa.
Toinen juttu on ihmisten hyväuskoisuus ns. auktoriteetteihin ja virkamiehiin siinä mielessä, että he ajattelisivat ihmisten ja kansan parasta. Myös tähän itselläni on hyvin kyyninen näkemys kokemuksen kautta. Olin urani alkuvuosina voitelemassa (lue: lahjomassa) virkamiehiä ym. sidosryhmiä ja vaikuttajia entisissä/nykyisissä ryssävaltioissa ja näin aitiopaikalta kuinka helposti se käy. Siinä mielessä on hyvin vaikea uskoa, miksei sama toimisi myös länsimaissa mutta vaan vielä paremmin peiteltynä
Sekavaa ja huonosti jäsenneltyä juttua mutta ei ollut parempaakaan tekemistä. Tulipahan horistua.