Korko kaverivipille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cadaver
  • Aloitettu Aloitettu
Entäs hävityt vedonlyönnit? Itsellä on tällä hetkellä saamatta 100€ ja kaksi kossupulloa eri kavereilta, jonka ne ovat vedonlyönneillä hävinneet. Muutaman kerran oon jaksanut kysyä, mutta kyllä tollaiset pitäisi olla kunnia-asia hoitaa. Selkärangattomia äijiä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu vähän vedosta, jos on selvinpäin ja tosissaan tehty niin pitäis hoitaa loppuun asti. Kännivedot on taas ihan eri asia, harva niitä ottaa tosissaan seuraavana päivänä
 
Totta kai on tullut vastaan tälläisiä henkilöitä, kenelleppä ei olisi. Mutta oma postaukseni otti kantaa "Jepun" linjaukseen olla absoluuttisesti koskaan lainaamatta mitään kenellekkään. Pidän tuollaista linjausta hyvin epäkäytännöllisenä, sillä mikä on sellaisen ystävän arvo, joka ei auta, kun apua kaivataan.

edit.
Jepu on näköjään lieventänyt linjaasa hieman inhimillisempään suuntaan :)

Sen mä vain sanon, että jos olisin itse rahapulassa, en ikinä edellyttäisi ystäviltäni, että he olisivat oitis valmiita lainaamaan rahaa mulle.
 
Jos puhutaan jostain kymppien lainoista niin oisin mä ainakin vähän helvetin kummissani jos kaverit joilla on siihen hyvin varaa eivät suostuisi lainaamaan vaikka sitä 40 euroa. Tosin omassa tietyssä piirissä se lainaaminen onkin jo kautta aikain ollut melko jatkuvaa kun jokainen on vuorotellen perse auki niin sitten mennään sen rahoilla jolla sitä sattuu olemaan. En mä jaksais sellasten kanssa edes pyöriä jotka ovat niinkin paskoja kavereilleen että rahaa kusettavat.
 
Oma lukunsa on vielä ne, kun on älyttömän pihejä, vaikkei sitä myönnäkkää. Itelleni sattunu esim että hra X:n kans sovitaan et alotellaa lauantai-ilta mun kämpillä niinku aina. X saapuu paikalle, ja huomaa, et "oho, eihän täs päkis ollukkaa enää ku kuus bissee". Ja tietysti kello jo yli ysin. Kapakin ovella huomaa ettei ollukkaa käteistä messis, ja sisäänpääsyä tai narikkaahan ei voi kortilla maksaa läheskään kaikissa paikoissa. Jos toi kävis vaan joskus ni ei siinä mitään, mut kun se otettu tavaks. Ja aina kun asiasta huomauttaa ni alkaa tietysti vitullinen nillitys ja murjottaminen.
 
Mä en oo lainannu kavereilta rahaa. Hätätilanteita varten on Visakortti. Mä haluan tulla ite toimeen taloudellisesti, ja jos en tule, niin sit on varmasti syytä tarkastella omia kulutustottumuksia ja sitä miksi raha ei riitä. Vakituisen työn myötä rahoitusongelmia ei ole ollut enää vuosiin, mut silloin viel kun teki määräaikaisia, niin oli välillä katkoksia tuloissa. Ja siksi opin pitämään rahaa säästössä kakkostilillä. Ja jos johonkin ei ole varaa, niin sit ollaan ilman.

Mä en tajua ollenkaan tollasta kännäämislainaamista, ja siks en oo lainannut rahaa kaverille, joka ryyppää joka vkloppu ja sit on peeaa ennen tilipäivää. Sen sijaan opiskelevan siskoni laskuja olen maksellut ilman edellytystä takaisinmaksusta. Mulla on siis erittäin tarkka tarveharkinta! Olen vetäny tiukkaa linjaa kaverilainoissa, koska en yksinkertaisesti jaksa toimia sosiaalitoimistona vapaa-aikanakin.
 
Ihan alkuperäiseen kysymykseen:

Jos velalle oli sovittu eräpäivä, maksetaan korko tuosta. Mikäli ei, on velka maksettava vaadittaessa, jolloin korko lasketaan tuosta ajankohdasta. Tietenkin sinun pitäisi sitten pystyä tarvitteasse näyttämään toteen sekä velka että sen vaatiminen takaisinmaksetuksi.

Mikäli korottomuudesta tai muusta korosta ei ole sovittu, määräytyy korko korkolain 4 §:n mukaan ja viitekoron määrä taas määritellään puolivuosittain, ajankohtaisen ja historiatiedon saat Suomen pankin sivuilta.

... ja nyt siis oli kyse viivästyskorosta, sillä sitähän ilmeisesti tässä mietit?
 
Kysynpä neuvoa täältä:

Kyse oli tietokoneen kokoamisesta ja sovittu että maksaa koneen yhdessä erässä, sekä kokoamisen toisessa.Toista erää ei kuulunut, eräpäivä heinäkuun lopussa 2008. Kyse 50 eurosta.
Tiesin tyypin ja pistettiin mustaa valkoiselle, korko 11,5%.

Mitä kannattaisi tehdä? Odottaa koron kasvamista? Kasvaako korkoa korolle?
Maksua on parin kuukauden välein kyselty.

Mitä tekisitte?
 
Back
Ylös Bottom