Korko kaverivipille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cadaver
  • Aloitettu Aloitettu
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.
Oot mulle vieläkin sen 1e velkaa siitä yhdestä Kobbarbergistä. :lol2:

Joo. Mullakin oli yksi "kaveri", jolle hyvää hyvyyttäni lainasin rahaa, jotta päästiin ryyppäämään (:D) ja sitten heti seuraavana päivänä lisää, että hän saisi ruokaa. Lupasi maksaa takaisin heti seuraavasta palkasta. No, itse olin ehtinyt jo armeijaan seuraavan palkan tullessa, joten rahaa ei tullut. Eikä kuulunut myöhemminkään. Joskus kesällä sain sitten karhuttua äijältä puolet lainoista takaisin, ja päätin, että en ikinä ole hänen kanssaan tekemisissä ja lähinnä haukun hänet, jos puheeksi nousee. Se äijä oli ihan täysi luuseri, mutta todella ystävällinen. Hänellä ei varmaan ollut rahaa, mutta vitutti se selkärangattomuus, ettei pystynyt sanomaan suoraan, ettei pysty maksamaan. Tuli "muutama" vihaista viestiä ja puhelua vastaajaan jätettyä.

Ikinä en enää lainaa, ellei lainaaja ole täysin varma ja läheinen.

edit. Vai olikohan se 1.5e.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oot mulle vieläkin sen 1e velkaa siitä yhdestä Kobbarbergistä. :lol2:

Juu, muistan toki tuon, jäähän noita yksittäisiä juomia aina piikkiin toiseenkin suuntaan mutta yritän ainakin niitä kompensoida vaikka hakemalla välillä ämpärit pöytään. Muistaakseni olet sinäkin pari kertaa istunut ämpärin äärellä :dance2:
 
Juu, muistan toki tuon, jäähän noita yksittäisiä juomia aina piikkiin toiseenkin suuntaan mutta yritän ainakin niitä kompensoida vaikka hakemalla välillä ämpärit pöytään. Muistaakseni olet sinäkin pari kertaa istunut ämpärin äärellä :dance2:
Hehe. No totta helvetissä olen, ja minähän tässä olenkin se pummi osapuoli :D. Mua ei henkilökohtaisesti tollaset <10e jutut kiinnosta yhtää, mutta silti on kiva muistella tuota juttua(itseasiassa ihme juttu, että muistan koko hommaa). MHK on mukava ja rehti mies :worship:
 
Olen ottanut käytännöksi, etten lainaa kenellekään mitään. En rahaa, enkä omaisuuttani. Parhaimmillaan kaikki sujuu hyvin, mutta en halua sitä pahimmillaan-skenaariota enää riesaksi.
 
Lainasin marraskuussa naispuoliselle kaverille 80euroa. Sopi että maksaa heti takaisin kun saa rahaa. Aina kun otan takaisinmaksun puheeksi, tämä tyttö ei enää suostu oleen mun kanssa missään yhteyksissä.

Naiset on perseestä.
 
Lainaillaas topikkia.. Edellis kesän työnantajalta on edelleenkin saamatta about 300e kilometrirahoja.. Asiahan olis simppeli, mikäli kyseinen kaveri ei olis onnistunut pitkittämään tilannetta palkkaturvan ylitse. Noh rahoja kyseltiin liiton juristien kautta tuossa vuodenvaihteessa.. Jälleen sama virsi "maksan jotain nyt ja loput kun saan rahaa". Noh ei paljoa ole kuulunut vieläkään. Juristin kanssa tota pohdittiin ja tultiin siihen tulokseen et ei käräjille kannattaisi lähteä. Koska kaveri ilmeisesti "varaton".
Tosin nyt kesätyöasioilla soittelin tämän "aliurakoitsijan" työllistäneelle firmalle. Selvisi että kaveri jatkaa samaa aliurakointia tämän kesän ja kaverin uusi puhelin numerokin. Noh kokeilin soittaa uuteen numeroon. Ei niin hirmuisa yllätys mutta kaveri ei vastaa. Hetkenpäästä soitin uudestaan ja puhelin oli kiinni. Oisko tähän ny joku järkiperäinen selvittely tapa vai onko se hyvästi sille pikkurahalle. Mitähän lie sitten korot moisesta viivästymisestä? Kun tässä pohdittiin että vissiin se pitää kaveri ottaa matkaan ja lähteä jututtamaan, että lähteekö se tavarana vai löytyykö sitä maksaa.. Muttakun luonteeltaan on kiltti niin erillaisen lähestymistavan asialle tahtoisi löytää.
 
Jos tilanne antaa perusteita näin ankaraan linjaan, saattaa olla suositeltavaa vaihtaa tuttavapiiri kokonaisuudessaan.

Miksi? Ei mun mielestä tuttavuus/ystävyys velvoita lainan antoa, jos ei halua.
 
Mitäs kautta lähden liikkeelle, kun sisko on mulle pystyssä useamman tuhatta euroa muutaman vuoden takaa. Maksun piti tulla aika pian lainan jälkeen, mutta v*tuikshan se meni.:D
 
Lainasin marraskuussa naispuoliselle kaverille 80euroa. Sopi että maksaa heti takaisin kun saa rahaa. Aina kun otan takaisinmaksun puheeksi, tämä tyttö ei enää suostu oleen mun kanssa missään yhteyksissä.

Naiset on perseestä.

Ehdota vaihtoehtoisia maksutapoja :pano: :whip: :D
 
Miksi? Ei mun mielestä tuttavuus/ystävyys velvoita lainan antoa, jos ei halua.

Tässä tapauksessa saattaa sittenkin olla syytä tarkistaa omia asenteita, ehkä itsekkyyden tienoilla. Jos kaveri tarvitsee jotain kovasti, näkisin, että se on hänelle syytä myöntää ellei se osoittaudu täysin ylitsepääsemättömäksi. Johan Kultainen sääntökin tähän velvoittaa, ellei katso olevansa täysin omavarainen kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa.
 
On muutama tosiystävä, jolle ultimatehädän tullessa harkitsisin lainaavani.
Mutta mitään ryyppyrahoja tms en ala kenellekään lainaamaan. Kutsukaa itsekkääksi, ei haittaa.

Edit: Ja tämä ketjukin on pullollaan esimerkkejä, jolloin se ystävä ei olekaan maksanut. Mä en vaan halua ikinä vahingossakaan joutua siihen tilanteeseen, että raha-asiat tulisi ystävyyden/kaveruuden väliin. Ihmisistä koskaan tiedä.
 
Tässä tapauksessa saattaa sittenkin olla syytä tarkistaa omia asenteita, ehkä itsekkyyden tienoilla. Jos kaveri tarvitsee jotain kovasti, näkisin, että se on hänelle syytä myöntää ellei se osoittaudu täysin ylitsepääsemättömäksi. Johan Kultainen sääntökin tähän velvoittaa, ellei katso olevansa täysin omavarainen kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa.
Älä nyt vaan väitä, ettet tunne tai ole tavannut sellaista ihmistä, joka maksaa jos jaksaa. Kyllä niitä varmaan on sunkin kaveripiirissäs. No joo, kyllä ite yleensä vippaan jos pyydetään, mut mulla itelläni on takaraivossa "musta lista".
 
On muutama tosiystävä, jolle ultimatehädän tullessa harkitsisin lainaavani.
Mutta mitään ryyppyrahoja tms en ala kenellekään lainaamaan. Kutsukaa itsekkääksi, ei haittaa.

Edit: Ja tämä ketjukin on pullollaan esimerkkejä, jolloin se ystävä ei olekaan maksanut. Mä en vaan halua ikinä vahingossakaan joutua siihen tilanteeseen, että raha-asiat tulisi ystävyyden/kaveruuden väliin. Ihmisistä koskaan tiedä.

Ja kun oikein asiaa ajattelee, niin jos sitä rahaa pitää vipata ryyppäämiseen, siis sen takia että on oikeasti perse auki, niin ehkä ei kannatakkaan edes harkita lainaamista. Eiköhän tuossa jo kohtuu hyvin näe, että miten henkilö käsittelee rahojaan... Ja saahan sitä pikavipillä rahaa jos niin kovin tekee kaljaa mieli.

Erijuttu kokonaan, jos sitä rahaa nyt ei jostain syystä johonkin hätään saa, ollaan vaikka baarissa ja pankkikortti himassa tai jotain vastaavaa. Kännivipit on vain siitä vähän vittumaisia, että tuppaa asioita unohtumaan!

Vittumaisinta on lainata jollekin sukulaiselle ja sitten ei ehkä saakkaan rahojaan takas.
 
Kyllä se kaveruus tahtoo raha-asioissa tosiaan yleensä loppua. Näistä virheistä tosin aina oppii enkä itse lainaa kenellekään paria euroa suurempaa summaa ilman että paperit tehdään. Ei ole tosin kukaan enää moneen vuoteen yrittänyt yhtään lainata.
Näin. Myös Phoboksen postausta voin komppailla.

Kaikkein selvintä, kun ensinnäkin pitää kaveruuden, ystävyyden ja rakkauden erillään raha-asioista ja jos ne on pakko jossain kohti yhdistää, järkätään virallinen ja lainvoimainen sopimus asiasta.
 
Heh, joskus täs laskeskelin niin joku 400e yhteensä vipattu tällä hetkellä parille tyypille. Toinen on hyvä kaveri edelleen ja toisenkin muksu on mun kummipoika.

En oo kehdannu kysyä, kun molemmat ovat sellaisia että jos sattuvat vaikka paariin samaan aikaan niin tarjoavat jatkuvasti ja viimeksikin toinen hoiti 30e:n pihvilaskuni ravintolassa mitään kysymättä. Teki silloin mieli sanoa että heitähän se 200e niin ei tarvi tarjoilla, mutta antaa olla.
 
Älä nyt vaan väitä, ettet tunne tai ole tavannut sellaista ihmistä, joka maksaa jos jaksaa. Kyllä niitä varmaan on sunkin kaveripiirissäs. No joo, kyllä ite yleensä vippaan jos pyydetään, mut mulla itelläni on takaraivossa "musta lista".

Totta kai on tullut vastaan tälläisiä henkilöitä, kenelleppä ei olisi. Mutta oma postaukseni otti kantaa "Jepun" linjaukseen olla absoluuttisesti koskaan lainaamatta mitään kenellekkään. Pidän tuollaista linjausta hyvin epäkäytännöllisenä, sillä mikä on sellaisen ystävän arvo, joka ei auta, kun apua kaivataan.

edit.
Jepu on näköjään lieventänyt linjaasa hieman inhimillisempään suuntaan :)
 
Back
Ylös Bottom