Korko kaverivipille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cadaver
  • Aloitettu Aloitettu
Kertoo jo aika paljon kaverisi asenteesta sinua kohtaan, jos ei noin pientä lainaa voi takaisin maksaa. En ihmettelisi yhtään, jos olisi pian entinen kaveri.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli yläasteella yks puolkaveri (jehovantodistaja) kuka makso sovitut korot ihan mukisematta. Hieno mies. Yks kaveri (narkomaani) ei maksa velkojaan, en lainaa.

Yks ainut kaveri on kenen kanssa ei velkoja niin tarkkaan katella. Tarjotaan toisille jos sille päälle satutaan ja rahaa on.

Tässä vajaan 20 vuoden aikana on kuitenkin oppinut, ettei kenellekkään kannata lainata rahaa. Itteään siinä vain kusee nilkkaan.
 
Kertoo jo aika paljon kaverisi asenteesta sinua kohtaan, jos ei noin pientä lainaa voi takaisin maksaa. En ihmettelisi yhtään, jos olisi pian entinen kaveri.
Mie oon samaa mieltä. Jonkun 70 euroa voi vaikka antaa kaverille, jos on hädässä, mutta jos se lainataan ja toinen vielä valehtelee maksavansa takaisin, niin sitten alkaa jo periaatteellisella tasolla vituttaa. Mie tunnen kanssa muutaman näitä "pummeja" jotka aina ois kaikkea vailla, muttei takaisin heru mitään kun tinkaamalla. Niitten kanssa eläminen on helppoa, kun ei anna niille koskaan mitään. Sitten muutaman hyvän kaverin kanssa voi vaikka lähteä saunomaan ja tajota lavetin kaljaa tjsp ilman mitään takaisinmaksuedellytyksiä, kun tietää, ettei ne kaverit häviä mihinkään ja niiden kanssa se homma pelaa toisinkin päin. Muutamat kympit menettää merkityksensä. Mutta laina on laina,saatana...
 
Olen itsekin täysin samaa mieltä mitä tst tossa edellä. Eli jos rahaa LAINATAAN niin se maksetaan takaisin, olipa kyse sitten 7 eurosta tai 700 eurosta. Itsellä on vitun vähän periaatteita, mutta jos rahaa vipataan, se maksetaan takas. Tottakai joku päissään vipattu 20 euroa voi ihan oikeasti unohtua, mutta jos siitä muistutetaan tai se muistuu mieleen, pitää asia hoitaa pois kuleksimasta.

Iso on kynnys itelläkään lainata kellekkään. Vittumaista hommaa periä rahoja takas. Parempina pysyy kaverisuhteet kun ei lainaile. Ei pitäs lainata yhtään mitään, ei esim. dvd levyjäkään, niitäkään ei tahdo ikinä saada takas jos ei käy ite hakemassa pois.
 
Lainasin joskus entiselle naapurille muutaman CD-levyn. En sitten varmaan vuoteen muistanut, että olin ne edes lainannut. Kun sitten kerran menin tälle naapurille kylään, niin ihmettelin, että mikä se täällä jalkojen alla narskuu.

No...siellähän ne mun CD:t oli pitkin lattioita kaikkien tallottavina ja naarmuilla. Oli tosin tän kaverin omatkin CD:t siellä lattialla. Kämppä muutenkin helvetin sotkuinen.
 
Toin yhdelle kaverille Ruotsista tornin nuuskaa viime syyskuussa, sovittiin että 80€ siitä maksaa. Kaveri lupas maksaa "heti kun nähdään." Saman tien kun pääsin takaisin kotiin niin kaveri tuli käymään. Nappas nuuskat mukaan ja makso 20€ sinä päivänä. Velka saatiin viimein päätökseen tossa kuukaus sitten. Kaveri oli maksanu velan tipoittain 6 kuukauden aikana. Kun tuli aika maksaa viimeinen 20€, alko kaveri väittää että velkaa on enää 10€ jäljellä. Itse olin sitä mieltä että kyllä sitä on vielä se 20€ jäljellä. Hirveen väännön jälkeen sain sen 10€ eikä kaveria ole sen koommin näkynyt.

En tiedä menikö halvalla vai ei, mutta kyllä vituttaa. Ei niinkään se 10€, vaan se, että ensin luvataan massin saman tien, mutta oikeasti niitä saa kaivella sitten puoli vuotta aina tipoittain. Sitten yhtenä päivänä jätkä esitteli mulle uutta kännykkää ja kelloa... Ei muka ollut rahaa.. siinä sitten pyysin jätkää maksamaan lopun veloistaan. Sitten aletaan vänkäämään ja väittämään kaikkea paskaa. Mä kuulemma muistin summan väärin ja että pitää eka muuttaa kruunuista euroiksi ja blaaablaa.. Ehkä mä oli väärässä ja muistin summan väärin. Mutta se jätkä valehteli ja koskaan ei kuulemma ollut rahaa maksaa mulle velkoja!
 
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.
 
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Näin on! Selitykset ovat kyllä aina mahtavia, kun rahaa pitäisi saada lainattua. "Mulla on tilipäivä ylihuomenna ja saat rahasi takaisin ihan varmasti heti silloin aamulla..." "Saan omia velkoja takaisin ensi viikolla ja maksan heti sulle..." Maksupäivän aamuna puhelin on yllättäen kiinni tai jotain mystistä on tapahtunut eli palkka ei olekaan tullut tai hommat kusee muuten. Mutta ihan parin päivän päästä on rahaa tulossa...

Persaukiset paskat joutuu lainaamaan rahaa toisilta.
 
Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.


Mä otan kyllä tuosta 100% herneen nenuuni, ikinä ei ole miesten tarvinnut kustantaa mun menoja, enkä mä tajua miksi miesten pitäsi olla maksumiehinä vaikkapa juuri taksien kanssa. Eli vaikkapa sit se 99% naisista.
 
Mä otan kyllä tuosta 100% herneen nenuuni, ikinä ei ole miesten tarvinnut kustantaa mun menoja, enkä mä tajua miksi miesten pitäsi olla maksumiehinä vaikkapa juuri taksien kanssa. Eli vaikkapa sit se 99% naisista.

En olekaan matkustanut kanssasi taksilla joten en voinut tietää :) lasketaampa siis takaisin 99%iin :D

EDIT: pointti tuossa jutussa siis oli että minulle olisi aikamoinen yllätys jos naisihminen vaikkapa viikon viiveellä oma-alotteisesti alkaisi korvailemaan jotain kulujuttuja ilman vihjailuja. Miehet sen aika monesti tekee, naiselle taas on defaultti enemmän se että kaipa se mies aina tarjoaa jos ei samantien maksun jälkeen ala tivaamaan takaisin sitä 4,67euroa. Pikkujuttu sinänsä mutta ilahduttaisi kovasti jos tämä kompensaatiojuttu edes joskus tapahtuisi.

EDIT2: ei herneitä, nämä on siis ihan vain pieniä kokemusperäisiä juttuja eikä mitään yleistyksiä :pano:
 
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.

:D semi-kyynistä sakkia täällä.
 
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.


Todistat väkevästi, naisille en lainaa enää ikinä.

Tuossa jokin aika sitten naisystävä lainasi 500 euroa, kun sillä oli massit loppu ja piti maksaa laskuja, lupasi maksaa heti takaisin kun saa rahaa. No, homma meni sitten poikki, mutta sovittiin että maksaa ensitilassa pois. Facebookissa oli sitten kuvia kun huora on risteilyllä sun muuta, pistin viestiä että massia tänne, niin ei lehmällä ollut rahaa. Ihmettelin sitten, että miten kantturalla on varaa käydä botskilla, mutta ei maksaa velkojaan, asia ei kuulunut kuulemma minulle. Tässä vaiheessa paloi lorttoon käpy ja asianajajaan yhteys, asianajaja pisti horolle kirjeen, että alappa maksaa. Ei ole rahoja kuulunut. Tässä mietin, että pitäisikö kannetta laittaa perään, ikävä kyllä todisteet on heppoiset.

Oppirahat tuli maksettua, että ikinä ei pidä lainata kenellekään kovin suuria summia ilman että laittaa mustaa valkoiselle.
 
Kannattanee siirtää rahat aina verkkopankin kautta ja viestikenttään vielä että laina tai jotain vastaavaa. Varsinkin jos kyse on esim. satasista. Jääpähän edes joku dokumentti jos jotakuta ei se maksupuoli sitten satukkaan kiinnostamaan.
 
Kannattanee siirtää rahat aina verkkopankin kautta ja viestikenttään vielä että laina tai jotain vastaavaa. Varsinkin jos kyse on esim. satasista. Jääpähän edes joku dokumentti jos jotakuta ei se maksupuoli sitten satukkaan kiinnostamaan.

Totta. Itse oli tuolloin vielä niin hyväuskoinen ja kiltti, että ei uskonut, että toinen voisi tehdä tuollaiset oharit. No, jokaisen pitää elämässä maksaa oppirahansa ja jos rahalla siitä selviää niin se on hyvä, jotkut maksaa kalliimmalla.

Mutta tuosta naisille lainaamisesta vielä: hyvän kaverin tyttöystävän sisko on sellainen, että siltä tietää tasavarmasti että rahoja ei saa takaisin jos erehtyy lainaamaan. Tyttö tulee pummilla jokaiseen reissuun mukaan ja esim. baarissa tarjoutuu hakemaan juotavaa tiskiltä ettei itse tarvi jonottaa. Yleensä ei vain vaihtorahoja kuulu takaisin. Tuosta oppi aika nopeasti, ettei kannata antaa sille edes euroa, koska sitä ei tule enää ikinä näkemään.
 
Sen nyt on 32 vuodessa oppinut ettei sitä lainaa kannata antaa oikeastaan kellekään jos ei ole valmis luottotappioihin.

Varsinkin naiset tekevät 99% varmuudella oharit maksujutuissa jos vähänkin siltä tuntuu. En itseasiassa muista että kukaan nainen olisi ikinä maksanut mitään vippiä takaisin, maksanut taksikyytejä jälkikäteen, saati tarjonnut vaikkapa drinkkiä vuorovedoin ihan omaehtoisesti (ellei kuittaus tapahdu 5min sisällä, sen ne ehkä muistaa jos varovaisesti vihjailee), joten nostetaampa tuo prosentti sittenkin 100%iin.
Ikävää yleistystä. Ite aina maksan kaiken takas vaikka toinen ei haluais. Musta on epäkohteliasta ottaa vastaan turhaan ilmasia juomia tai taksikyytejä ilman hyvää syytä. Varsinkin miespuolisilla ystävilläni on tapana tarjota usein siideriä baarissa ja en pidä sellasesta periaatteesta että naisille pitäisi tarjota. Ihan voin itsekin maksaa siiderit ja kaljat, ja ne taksikyyditkin.
 
Ikävää yleistystä..

EDIT2: ei herneitä, nämä on siis ihan vain pieniä kokemusperäisiä juttuja eikä mitään yleistyksiä :pano:

Äläs nyt, mun prosentit tulee omista jutuistani niikuin jo aiemmin sanoin. Varmaan tilastokeskuksen virallisten taulukoiden mukaan prossat olisi pienemmät :whip: luetaan niitä posteja loppuun asti!
 
Itse lainasin kaverille 200e kun oli käteisestä puutetta. Puhe oli, että summa maksetaan ihan parin päivän sisällä takaisin. (Kaverilla oli useampi tonni tilillä tällöin, mutta nostorajan takia ei saanut nopeasti tarpeeksi käteistä. Lainasin toki, olihan kyseessä kaveri jo lapsuudesta asti.) No, lähdin seuraavalla viikolla kahdeksi viikoksi etelään ja takasin tullessani kaveri ei ollut suinkaan nostanut minulle 200e takaisin (tai laittanut tilille) vaan onnistunut ryyppäämään käytännössä kaiken mitä omisti. Vitutus oli melko suuri, koska kaveri lupaili aina maksaa seuraavan tilin tullessa, mutta aina ennenkuin ehdin saada kaverin kiinni, oli tili jo ryypätty. Näin meni se puolisen vuotta ennenkuin sai velkansa maksettua. Tässäkään ei ollut kyse siitä, että olisin akuutisti tarvinnut rahoja takaisin, mutta kyllä se kaverisuhdetta hiersi, enkä mielelläni rupea muistuttamaan "Ainiin, muistatkos että olet edelleen sen 200e pystyssä? Millonhan ajattelit maksaa?" Noh, velat on maksettu ja kavereita ollaan edelleen, opin kuitenkin ettei aina kannata lainata edes niille kavereille.
 
Varsinkin seurustelun alkuvaiheessa on tyhmää, että miehen oletetaan tarjoavan kaiken.
Äkkiä tulee parin viikon tapailun hinnaksi useampi satku, kun pitää käydä hohtokeilailemassa,syömässä,juomassa, maksaa taksimaksut yms yms.
Ainakin mulle on tullut vanhemmiten piheyden vikaa, jos puhutaan ulkona käymisestä sellaisen kanssa, joka ei varmasti maksa mitään:
Taksit: 20-30€
Snägärit:15-20€
Pihvit:40-60€
juomat:40-150€
mahdolliset tekemiset: 10-30€
ja hintaa on tullutkin illalle: 120-290€

Sitten kun on homma vakiintunut, niin toki tarjoillaan jos niikseen tulee.
 
Back
Ylös Bottom