- Liittynyt
- 11.10.2005
- Viestejä
- 27
Virallinen korkeakoulutustavoite (yliopistot ja AMK:t) taitaa olla 70% ikäluokasta. Tietääkö kukaan Pakkislaisista, miten tätä tavoitetta perustellaan? Olisi mukava kuulla.
Voidaan perustella vaikka niin, että "koulutus luo parempaa hyvinvointia ja palkkaa - lisää siis koulutusta kaikille". Meniköhän tuo nyt ihan noin? Selvä, koulutetaanpa nyt sitten 70% ikäluokasta korkeakouluissa, ja ihmetellään sitten, että miten koulutusta vastaavaa työtä ei löytynytkään kaikille. Korkeakoulutuksen saaneet taas eivät halua "paskahommiin", kun "on koulutusta ja silleen".
Luuleeko asiasta päättävät elimet, että Suomesta tulee tietoyhteiskunta, jossa keskitytään vain asiantuntijatehtäviin, muut tehkööt paskahommat. Eikö muualla maailmassa osata ajatella? Tosiasia on, että Suomi on hyvinkoulutettujen Kiina. Korkeastikoulutettu työvoima on täällä halpaa. Kysymys kuuluukin, kuka tekee Suomessa työt, jotka ovat välttämättömiä joka tapauksessa? Ei se jäljellejäävä 30% millään ehdi ajaa kaikkia busseja, rahastaa kassalla, siivota rakennuksia jne.
Käy valtiolle tolkuttoman kalliiksi kouluttaa turhaan ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan pääse koulutusta vastaavaan työhön.
Itselleni tolkutettiin pienenä, että koulutus kannattaa. Samaa jauhettiin lähes joka kodissa tuolloin (ja varmaan vieläkin). Kannattaako koulutus enää? Valitettavan paljon on myös näitä sankareita, jotka lähtee opiskelemaan "nyt edes jotain", koska koulutusta pitää olla. Mitä yhteiskunta tekee tällaisella alaansa motivoitumattomalla ns. osaajalla, joka on hankkinut tutkinnon pelkästään tutkinnon takia?
Huomatkaa, että en tässä puhunut sanallakaan ammattikouluista tai oppisopimuksista. Alkaa tuntua, että he ovat pelanneet korttinsa paremmin kuin moni (anteeksi kärjistys) tradenomi tms.
Kertokaapa mielipiteitänne - hyvin koulutetut ihmiset! ;)
Voidaan perustella vaikka niin, että "koulutus luo parempaa hyvinvointia ja palkkaa - lisää siis koulutusta kaikille". Meniköhän tuo nyt ihan noin? Selvä, koulutetaanpa nyt sitten 70% ikäluokasta korkeakouluissa, ja ihmetellään sitten, että miten koulutusta vastaavaa työtä ei löytynytkään kaikille. Korkeakoulutuksen saaneet taas eivät halua "paskahommiin", kun "on koulutusta ja silleen".
Luuleeko asiasta päättävät elimet, että Suomesta tulee tietoyhteiskunta, jossa keskitytään vain asiantuntijatehtäviin, muut tehkööt paskahommat. Eikö muualla maailmassa osata ajatella? Tosiasia on, että Suomi on hyvinkoulutettujen Kiina. Korkeastikoulutettu työvoima on täällä halpaa. Kysymys kuuluukin, kuka tekee Suomessa työt, jotka ovat välttämättömiä joka tapauksessa? Ei se jäljellejäävä 30% millään ehdi ajaa kaikkia busseja, rahastaa kassalla, siivota rakennuksia jne.
Käy valtiolle tolkuttoman kalliiksi kouluttaa turhaan ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan pääse koulutusta vastaavaan työhön.
Itselleni tolkutettiin pienenä, että koulutus kannattaa. Samaa jauhettiin lähes joka kodissa tuolloin (ja varmaan vieläkin). Kannattaako koulutus enää? Valitettavan paljon on myös näitä sankareita, jotka lähtee opiskelemaan "nyt edes jotain", koska koulutusta pitää olla. Mitä yhteiskunta tekee tällaisella alaansa motivoitumattomalla ns. osaajalla, joka on hankkinut tutkinnon pelkästään tutkinnon takia?
Huomatkaa, että en tässä puhunut sanallakaan ammattikouluista tai oppisopimuksista. Alkaa tuntua, että he ovat pelanneet korttinsa paremmin kuin moni (anteeksi kärjistys) tradenomi tms.
Kertokaapa mielipiteitänne - hyvin koulutetut ihmiset! ;)