Korisvalmentajan ehdottama punttisohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leso
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koripallovalmentajani päätti tässä, että nykyinen joukkueemme alkaa vetämään hänen periaatteensa mukaan punttia. Tuli ihan mielenkiintoinen tunne valmentajan tietoudesta, kun hänen ehdottamansa ohjelma oli:

Penkki 6x8-10
Hauiskääntö 6x8-10
Takakyykky 6x8-10

Tämä tuntui itsestäni hullulta vaikken itse kauheasti kunnolla ole punttia vetänyt, mutta tämä näyttää sotivan kaikkia pakkiksen periaatteita vastaan :D Toisaalta valmentaja on keski-ikäinen musta jenkki, joka on valmentanut useita vuosia ja ollut myös jenkeissä kovan tason valmennuksessa, joten hänellähän sitä kokemusta ja tietoa toimivasta treenistä pitäisi olla...

En tietenkään tiedä haluaako hän vetää samaa settiä koko kauden, vai onko muutoksia tiedossa.

Hahahah :lol2: Sano valmentajalles että moikka! :D Luulis et korikses tarttis voimaa ojentajiin mutta enpä jaksa siitä edes jauhaa ku toi on muutenki tollanen :david: ohjelma :D

Aika hyvä juu.. Kolme liikettä joista penkin ja kyykyn varsinkin ymmärtää hyvin. Mutta jos vaan kolme liikettä niin mitä helvettiä toi hauiskääntö tekee tossa :D. Haba helvettiin ja tilalle vaikka MaVe, dippi ja leuat niin siinä ois jo ihan perus settiä. Ja pohkeita ja vatsoja kanssa kun luulis että niitä tarvis koriksessa. Mutta tiedä nyt näitä..

Valmentaja siis on erittäin hyvä lajivalmennuksessa, mutta ihmettelen että kun on niin kova valmentaja lajitreeneissä niin mikä sitten tämä punttiohjelma oikein oli olevinaan ?

Anna valmentajalles pakkiksen osoite niin eiköhän ala teijänkin korisjengin pelit kulkea ihan uudella teholla ;)

Leso sanoi:
Koripallovalmentajani päätti tässä, että nykyinen joukkueemme alkaa vetämään hänen periaatteensa mukaan punttia. Tuli ihan mielenkiintoinen tunne valmentajan tietoudesta, kun hänen ehdottamansa ohjelma oli:

Penkki 6x8-10
Hauiskääntö 6x8-10
Takakyykky 6x8-10

Tämä tuntui itsestäni hullulta vaikken itse kauheasti kunnolla ole punttia vetänyt, mutta tämä näyttää sotivan kaikkia pakkiksen periaatteita vastaan :D Toisaalta valmentaja on keski-ikäinen musta jenkki, joka on valmentanut useita vuosia ja ollut myös jenkeissä kovan tason valmennuksessa, joten hänellähän sitä kokemusta ja tietoa toimivasta treenistä pitäisi olla...

En tietenkään tiedä haluaako hän vetää samaa settiä koko kauden, vai onko muutoksia tiedossa.

No minun nykyisessä ja entisessä seurassani oli/on ihan pätevät fysiikkavalmentajat. Voisin lähettää jotain ohjelmiakin, mutta pelkäänpä, että ne häviävät sen mukaan kun kierto vaihtuu. Hauiksella et koripallossa tee mitään. Opettele pienillä painoilla hyvät tekniikat kyykkyyn ja rinnallevetoon. Siinä on koripalloilijan tärkeimmät punttiharjoitteet. Jaloissa kyykky, jalkaprässi ja pohkeet. Muuten penkki ja rinnalleveto. Lisäksi oman viitseliäisyyden mukaan muita yläkroppaliikkeitä. Tee lisäksi paljon vatsa/selkä liikkeitä, vaikka ne tuntuisi kuinka vittumaisilta. Sarjakestoista muut osaa varmaan sanoa paremmin, mutta kymmenen toistoa on varmaan ihan hyvä. Itse aloitin punttaamisen itsenäisesti ja raakasti virheitä tuli tehtyä, tosin koriksen takia en puntille kyllä vaivautunut. Kannattaa muuten ostaa palautusjuomaa ja hörppiä sitä reenin jälkeen. Auttaa kummasti palautumiseen ja valmentaja saa kuvan, että reenaat tosissaan. :D

Koripalloilijan ei tarvitse olla lihaksikas kasa, vaan on liikkuva ja urheilullinen, kuten Kevin Garnett. Tuossa iässä tulisi aloittaa jo loikkaharjoituksetkin, koska kehitys on parhaimmillaan.

edit: kukas tuo valmentaja on? minulla on pahat aavistukset...

kummalliselta vaikuttaa. kyllä koripalloilija tarvitsee punttitreeneissäkin selkeetä kausijakoa. ei voida olettaa, että esim. mainitulla kolmella liikkeellä ja suppealla kuormitusmallilla treenattaisiin menestyksellä vuosi ympäri. koripallo vaatii hyvin monipuolisia voimaominaisuuksia ja aika suoraan kyseisen ohjelman tuomitsisin. lajivalmennuksessa ko. herra saattaa olla hyvinkin kova naama, mutta voimaharjoittelusta hän ei tiedä mitään. piste.

jto sanoi:
kummalliselta vaikuttaa. kyllä koripalloilija tarvitsee punttitreeneissäkin selkeetä kausijakoa. ei voida olettaa, että esim. mainitulla kolmella liikkeellä ja suppealla kuormitusmallilla treenattaisiin menestyksellä vuosi ympäri. koripallo vaatii hyvin monipuolisia voimaominaisuuksia ja aika suoraan kyseisen ohjelman tuomitsisin. lajivalmennuksessa ko. herra saattaa olla hyvinkin kova naama, mutta voimaharjoittelusta hän ei tiedä mitään. piste.

Mutta olisikohan tuossa iässä viisainta tehdä ensin se peruspohja kuntoon ja opetella tekniikat. Kausivaihtelut tulevat mielestäni kyseeseen hieman myöhemmin. Yhtä mieltä olen siitä, että tuolla ohjelmalla ei pitkälle päästä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä kausijakoa enempi määrän ja liikepainotuksen kuin intensiteetin kohdalla tuossa iässä.. Itse olen helppojen perusliikkeiden ja simppelin perusvoiman kannalla tuossa iässä. Toki niitä rinnallevetoja ja tempauksiakin on hyvä jo opetella varastoon, mutta välillä näkee koko jengin vääntävän jatkuvasti pelottavan huonolla tekniikalla rv:tä ja tempausta, muutama sen oppii ja suurin osa ei kehity yhtään. Alussa pelkkä perusvoiman lisäys "hitaillakin" liikkeillä nostaa jo sinällään lajivoimaa, jatkossa tietysti eri juttu. Loikka- ja hyppelyharjoitteet myös hyvä lisä, mutta ei heti jotain "kinkkaa asfaltilla" -settiä, mitä myös valitettavasti joskus näkee:-(

alkoholix sanoi:
Mutta olisikohan tuossa iässä viisainta tehdä ensin se peruspohja kuntoon ja opetella tekniikat. Kausivaihtelut tulevat mielestäni kyseeseen hieman myöhemmin. Yhtä mieltä olen siitä, että tuolla ohjelmalla ei pitkälle päästä

Eihän nuo toisiaan pois sulje.
Mä teen meidän seurassa kilpamelontajunnuille punttiohjelmat tiiviissä yhteistyössä kahden muun kaverin kanssa jotka vastaavat lajikohtaisesta, tekniikasta ja aerobisesta. Ja koska muukin harjoittelu on kausitettua pitää tämänkin olla jotta kokonaispaketti toimii. :)

Me lähdetään liikkeelle ihan perusteista eli kyykyt, penkki, rinnallevedot, leuat, soudut jne. Kaikki vapailla painoilla.

Olet pyranha kyllä oikeassa. Koripallossa vain tuo punttireenaus on aivan lapsenkengissä. teidän (melonta) junnuilla tuntuu olevan jauhot hyvin pussissa jos valmentajat tosiaankin osaavat kommunikoida keskenään ja suunnitella reenejä toisiaan tukien.

röhnis: Meidän seurassa juniorit tekevät paljon juuri kyykkyjä ja rinnallevetoa, mutta siitä on pidetty huoli, että tekniikka on hallussa. Itseasiassa puntilla ei juuri ole muita kuin tankoja, levypainoja, penkki, leuanvetoteline ja kyykkypaikka
Ja loikat suoritetaan nurmella tai pururadalla. Paikalliset lätkäjunnut tekevät paljon hyppyjä asfaltilla. Eikö juuri lätkävalmennuksen pitäisi tässä maassa olla huippuluokkaa

alkoholix:
sen peruspohjan tekemiseen nimenomaan tarvitaan huomattavasti monipuolisempaa treenaamista. ei hirveetä kasaa liikkeitä, mutta muuten.

jääkiekkovalmennuksessa on aika hyvääkin touhua, mutta totaalisen ihmeellisiä käsittämättömyyksiäkin tulee vastaan tosi paljon. parhaana esimerkkinä ne iänikuiset hapolliset ylämäki- ja porrasjuoksut PERUSKUNTOkaudella junnuille...

En nyt viitsi valmentajan nimeä kertoa, koska en halua kuvitella seurauksia, jos hän tietäisi kyseenalaistavani hänen harjoitusmetodejaan... Toisaalta jos hän edes tietäisi pakkiksesta, voisi luulla ohjelman olevan hieman erilainen :D

Olen siis tosiaan juuri a-junnuissa aloittanut, ja kyllä noita tekniikoita sun muita on tahkottu vähintäänkin viimeiset kolme vuotta eri valmentajien johdolla.

itsekin aikanani koriksen tasovalmennuskurssille osallistuneena en kauheen luottavainen suomalaisen koripallon fyysisen valmennuksen touhuihin ole. päädyin melkein pitämään kurssin itse, kun homma meni ihan höpöhöpöksi ja liikkeiden opetusvideokin oli lähinnä sarjaa pelottava.

Itellä oli kohtuu junnuna aikoinaan tosi hyvät fysiikkatreenit eräässä suomalaisessa seurassa. Aluksi aloitettiin peruskunnon kohottamisella ja tehtiin paljon intervallia sekä keppijumppaa, kuntopiiriä. Kun jengi alko saamaan peruskunnon kohalleen, niin siirryttiin myös salille, jossa kaikkien kanssa käytiin läpi tekniikat ja annettiin ohjelma käteen, joka oli muistaakseni 3krt/viikossa HST. Ohjelma sisälsi juurikin rinnallevetoa, kyykkyä, prässiä isoilla painoilla, good morningia. Nykyään kun miettii niin kyllä ne kaverit ties ihan millä päästään hyvään tulokseen.

Kaikki avaimet oli hyvään kuntoon, mutta oma motivaatio oli vaan siinä vaiheessa ihan täyttä kuraa. Nykyään kyllä kaduttaa, kun ei panostanut kunnolla.

Tosta Leson valmentajan ohjelmasta en kommentoi mitään. Voihan se valmentaja ollakin helvetin hyvä korisvalkku, mutta ei se sitä välttämättä tarkota, että se punttiksesta jotain tietäisi.

Noh, nyt sentään tuli jotain järkeä jakoon. Coach sanoi että maanantaisin vedetään treenien jälkeen kädet + rinta ja tiistaisin ennen treenejä jalat. Eihän tuo puntin ja lajitreenin yhdistelmä ole kovin järkevää, mutta kaippa se on pakko valmentajan käskyjen mukaan tehdä. Pitää varmaan sitten treenata selkä + olkapäät omana päivänään itse.

:offtopic:
alkoholix sanoi:
Paikalliset lätkäjunnut tekevät paljon hyppyjä asfaltilla. Eikö juuri lätkävalmennuksen pitäisi tässä maassa olla huippuluokkaa
Onhan se huipputasolla varmasti kunnossa. Suomessa vaan sattuu olemaan n+1 juniorijääkiekkojoukkuetta ja niihin kaikkiin ei varmasti löydy tarpeeksi pätevää valmentajaa. Koutseja ja on moneen lähtöön ja osa olisi pitänyt jättää asemallekin. Ei tämä varmasti ole yksin jääkiekon ongelma.

Leso sanoi:
Noh, nyt sentään tuli jotain järkeä jakoon. Coach sanoi että maanantaisin vedetään treenien jälkeen kädet + rinta ja tiistaisin ennen treenejä jalat. Eihän tuo puntin ja lajitreenin yhdistelmä ole kovin järkevää, mutta kaippa se on pakko valmentajan käskyjen mukaan tehdä. Pitää varmaan sitten treenata selkä + olkapäät omana päivänään itse.

Miksi helvetissä rinta treenataan, mutta olkapäitä ei? Totta kai kädet pitää treenittää, mutta mihin helvettiin tarttee rintoja koriksessa? Olkapäät vaan ennemmin mukaan. Taitaa valmentaja olla ahkera penkkimies. Jalatkin treenataan ennen treenejä? Ei oikeasti kukaan liiku mihinkään jaloillaan kunnon jalkatreenin jälkeen. Sanopa sille valmentajalle, että jaottaa homman vielä kerran uudelleen. Selkä on myös ensiarvoisen tärkeä. Koeta painottaa sille jauhoavoille näitä asioita niin eiköhän se siitä ala uskoa.

Back
Ylös Bottom