konsulttien palkat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
D.Yates sanoi:
Kaataa kahvia, leikkaa pullaa ja juttelee mukavia. Hyvät on liksat hommiin nähden.

:rolleyes:

Konsulttifirmojen työnkuvat löytyy heidän nettisivuiltaan. Eiköhän ne jotakin saa aikaiseksi, kun firmat niitä palkkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
Olen tässä harkinnut uusiin hommiin siirtymistä ja mua kiinnostais kuulla kokemuksia konsultoinnista. Erityisesti McKinsey & company kiinnostaa. Onko kellään tietoa minkälaisissa summissa pyörii esim. kyseisen firman associate tai partnerin kuukausipalkka ja bonukset? Jenkkien vastaavan tilanteen tiedän ja niihin palkkoihin olisin tyytyväinen, mutta epäilenpä ettei suomessa ihan samoihin päästä.

Ihan jos puhtaita lukuja kaipaa, niin meillä (haarakonttori kv-yrityksessä liikkeenjohdonkonsultointi) karkeasti: (isoilla voi olla sitten omat taulukot, mutta nämä neuvottelemalla pk-seudulla)

3000 eur kk alkupalkka etuineen, jos työkokemusta ei ole niin voi olla et tarjois 2100-2400 +tulossidonnaista bonusta.

senioritason alkupalkkapyynnit on yleensä +/- 6000eur +edut ja pienehkö kk-tulos perusteinen bonus + vuosibonus. Näillä hinnoilla henkilön saa töihin. Alle noiden on vaikea saada sopivaa.

Ei kohtuuttomia se on pakko olla melko tiukka neuvotteluissa kun muita avuja ei ole. :D

Jam sanoi:
Ihan jos puhtaita lukuja kaipaa, niin meillä (haarakonttori kv-yrityksessä liikkeenjohdonkonsultointi) karkeasti: (isoilla voi olla sitten omat taulukot, mutta nämä neuvottelemalla pk-seudulla)

3000 eur kk alkupalkka etuineen, jos työkokemusta ei ole niin voi olla et tarjois 2100-2400 +tulossidonnaista bonusta.

senioritason alkupalkkapyynnit on yleensä +/- 6000eur +edut ja pienehkö kk-tulos perusteinen bonus + vuosibonus. Näillä hinnoilla henkilön saa töihin. Alle noiden on vaikea saada sopivaa.

Ei kohtuuttomia se on pakko olla melko tiukka neuvotteluissa kun muita avuja ei ole. :D

Saako kysyä mistä firmasta on kysymys? Jos mckinsey tarjoaa suomessa tuommoisia palkkoja, niin eipä voi kuin ihmetellä. Juttelin eilen erään kyseisen firman ison herran kanssa ja vaikka tarkoista numeroista ei ollutkaan puhetta (firman politiikkaan kuuluu, ettei niistä puhuta ennen varsinaista työtarjousta), niin kyllä ne tuossa aiemmin mainittuihin summiin menee. Eli alussa 100k taalan paremmalle puolelle plus mehevät bonukset. Hän sanoi että neljän vuoden jälkeen ollaan sitten normaalisti 300k taalan kahta puolta. Ymmärtäisinhän minä sen, että suomessa olisi hieman huonommat palkat, mutta jos alkupalkassa puhutaan 5 kertaisesta erosta, niin eipä siinä ole enää mitään mieltä.

Tässä on itsekin joutunut ihmettelemään näitä Suomen ja USA:n palkkaeroja. Koulusta kun valmistun niin palkka huitelee jossain 2300-2600e hujakoilla jos ei mitään ihmeellistä tapahdu. USA:ssa esim. tässä firmassa junior engineer ottais sellaset 3500-4500e/kk heti kättelyssä ja ajan kuluessa tietenkin enemmän. Eli jos tänne jäisi/pääsisi duuniin niin elelisi vähän saatanan herroiksi verrattuna Suomeen.

Toinen esimerkki: Duunikaverin vaimo valmistuu 2kk päästä sairaanhoitajaksi joista täällä on huutava pula. Keskeneräisiä opiskelijoita draftataan duuniin ja koitetaan saada kirjoittamaan sopimukset ennen valmistumista jotta hommat on selvillä eikä sairaanhoitajat lopu kesken. Olen ihan omin silmin nähnyt yhden tällaisen tarjouksen, jossa sairaanhoitajalle (siis suoraan koulunpenkiltä) tarjotaan $4000-5000 /kk + $20 000 sign-up bonus. (kyllä, nollia on oikeasti neljä kappaletta :) ). On se jumalaut ihmeellistä :D

D.Yates sanoi:
Kaataa kahvia, leikkaa pullaa ja juttelee mukavia. Hyvät on liksat hommiin nähden.
Tuohon sen verran, että juuri tuon asenteen takia on firmoja kusessa ja jopa mennyt konkurssiin kun luotetaan omiin kykyihin liikaa. Tässä parhaillaan koitan diplomityokseni parsia firman järjestelmää kuntoon kun kaikki on ollut päin persettä sen takia kun ei ole viitsitty laittaa muutamaa taalaa siihen, että joku viisaampi (=konsultti)olisi tullut laittamaan hommat järjestykseen heti alkutilanteessa.

Tämän järjestelmän olisi saanut pystyyn n. $20 000 mutta nyt kun sille on annettu jo vuoden verran tekohengitystä, niin rahaa on palanut jo n. $55 000 ja loppua ei näy...

Pulla sanoi:
Tuohon sen verran, että juuri tuon asenteen takia on firmoja kusessa ja jopa mennyt konkurssiin kun luotetaan omiin kykyihin liikaa. Tässä parhaillaan koitan diplomityokseni parsia firman järjestelmää kuntoon kun kaikki on ollut päin persettä sen takia kun ei ole viitsitty laittaa muutamaa taalaa siihen, että joku viisaampi (=konsultti)olisi tullut laittamaan hommat järjestykseen heti alkutilanteessa....

Voitko heittää pari ihan konkreettista esimerkkiä siitä miten joku firma on tehnyt hölmösti ja miten viisas konsultti muutamalla taalalla korjaa tilanteen? Toki ilman nimiä tietenkin. Kysyn tätä siksi koska koko tätä konsulttibisnestä leimaa niin ihmeellinen mystifiointi että mulla ei kaiken sen jargonin alla ole mitään käsitystä siitä mikä on konkreettinen ongelma ja mikä siihen konkreettinen ratkaisu. Siis esimerkin tasolla. Voitko myös vähän konkretisoida mitä tarkoitat sillä että konsultointi on halpaa, yleinen mielikuva kun on päinvastainen.

Tämä on täysin IMO mutta mä nään kyllä juuri toisinpäin kun sinä tän asian. En tietenkään niin kärjistetysti D. Yates mutta anyhow: JOS yritykset luottaisivat enemmän maalaisjärkeensä ja ongelmanratkaisukykyihinsä suurin osa konsulteista olisi ilman duunia. Konsultointeja tilataan paljon kun ei haluta ottaa vastuuta ongelmanratkaisusta vaikka oma järki riittäisi aivan hyvin monissa tilanteissa.

Yksikään konsultti joita mä olen elämäni varrella tavannut ei ole kyennyt kertomaan mulle yhtä ainoaa konkreettista esimerkkiä siitä mitä työpäivä pitää sisällään. Mä en tiedä mistä se kertoo mutta kyllä se jostakin kertoo.

Newton sanoi:
Kokemukset konsulttifirmoista kiinnostuvat myös minua. Onko kellään tietoa Accenture-nimisestä firmasta. Exculla puhuivat 50 h työviikoista. Te jotka tiedätte niin kertokaa nyt tarkemmin mitä ne koiranpalkat ja paskaduunit on! Paljonko euroja tulee kuussa tilille ja mitä etuja on saatavilla??

Kompensaatio riippuu kokemuksesta, neuvottelutaidosta ja tietenkin hommasta mitä menee tekemään. Itse koodasin ja lähtöpalkka 2500 €.
En pitänyt yhtään koko puljusta. Hirveää kyttäämistä duunissa, sulkeutunut ilmpiiri, väkinäistä. Ihmiset ei niin mulkkuja olleet, ympäristö taisi vaikuttaa enemmän kaikkiin. Riippuu varmaan paljon projektista missä on.
Ylitöitä piti tehdä, eli jos kieltäydyit niin katsottiin vinoon. Niistä maksettiin max. 100 %, eli täysin työaikalainvastaisesti. Porukka silti tossuna väänti niitä ilman oikeita korvauksia. No otin tuon takia itse loparit. Palkanlaskennassa kehtasivat vielä vielä väittää että mun työsopimuksessa lukee että niistä maksetaan max. 100 % No ei siellä mitään tietenkään lukenut, sehän olisi laitonta koska tuo määritellään laissa.
Uhkasin lakimiehellä ja sain ylityöt maksettuna oikeilla korvauksilla, tosin myöhässä, mutta kuitenkin.

Edit: kyllä tuolla töitä tekee silti pelkästään rahan takia, mutta en mä kauaa jaksaisi.

Simba sanoi:
Yksikään konsultti joita mä olen elämäni varrella tavannut ei ole kyennyt kertomaan mulle yhtä ainoaa konkreettista esimerkkiä siitä mitä työpäivä pitää sisällään. Mä en tiedä mistä se kertoo mutta kyllä se jostakin kertoo.

Niin. Sepäs siinä juuri onkin. Työpäivän voi rakentaa muistakin asioista, kuin aina toistettavista rutiineista. Siinäpä juuri suurin syy miksi viihdyn nykyisessä toimessani. :)

Konsultoinnin kannattavuudesta: Henkilökohtaisesti pyrin rakentamaan laskutuskäytännöt lisäarvoperusteisesti. --> Ilman konkreettista tulosparannusta halutulle toiminnolle ei paljon laskutustakaan sille konsultille tipu. Riittäköön tuo vastaukseksi kannattavuudesta.

Simba sanoi:
Voitko heittää pari ihan konkreettista esimerkkiä siitä miten joku firma on tehnyt hölmösti ja miten viisas konsultti muutamalla taalalla korjaa tilanteen? Toki ilman nimiä tietenkin. Kysyn tätä siksi koska koko tätä konsulttibisnestä leimaa niin ihmeellinen mystifiointi että mulla ei kaiken sen jargonin alla ole mitään käsitystä siitä mikä on konkreettinen ongelma ja mikä siihen konkreettinen ratkaisu. Siis esimerkin tasolla. Voitko myös vähän konkretisoida mitä tarkoitat sillä että konsultointi on halpaa, yleinen mielikuva kun on päinvastainen.

Tämä on täysin IMO mutta mä nään kyllä juuri toisinpäin kun sinä tän asian. En tietenkään niin kärjistetysti D. Yates mutta anyhow: JOS yritykset luottaisivat enemmän maalaisjärkeensä ja ongelmanratkaisukykyihinsä suurin osa konsulteista olisi ilman duunia. Konsultointeja tilataan paljon kun ei haluta ottaa vastuuta ongelmanratkaisusta vaikka oma järki riittäisi aivan hyvin monissa tilanteissa.

Mä en ole konsulttihommia tehnyt, enkä edes nähnyt. Aika monta tylsää kirjaa olen kyllä siitä lukenut ja yhtä monen konsultin pitämällä oppitunnilla istunut. Voi olla, että olen kuitenkin aika kaukana totuudesta. Mitä nyt yleensä muistuu mieleen, niin ihan kuin ketä tahansa niin konsulttejakin on hyviä ja sitten paskoja.

Tämä perustuu oppikirjoihin, mutta ainakin mun maalaisjärki näitä tukee. Jos konsultin palkkaaminen johtaa epäonnistumiseen, niin usein taustalla on se, että konsultin luullaan olevan joku jumala, joka yksin tulee ja tekee kaiken. Voi olla asioista missä tämäkin onnistuu, mutta esim. liikkeenjohdollisissa kysymyksissä tuskin. Firmassa ei välttämättä ole aitoa halua tehdä koko hommaa, oli konsultti mukana tai ei. Ja silloinkin tulos on huono. Konsultin ei myöskään pitäisi ottaa tehtävää, mitä ei osata hoitaa. Monissa firmoissa ei välttämättä osata konsulttipalveluja ostaa oikein. Tosin sen ymmärtää, jos toinen osapuoli välttämättä haluaa maksaa, että toinen ottaa homman vastaan. Tämän luulisi olevan enemmän joidenkin yhden tai kahden miehen firmojen ongelma.

Tämäkin on taas vain luettua ja kuultua, mutta niin ovat väittäneet, että parhaimpiin tuloksiin useimmissa tapauksissa päästään siten, että konsultti ei sano mitä tehdään, vaan esim. auttaa firman henkilöitä itse löytämään ratkaisun. Eli, jos odotellaan, että joku tulee sanomaan, että tehkää näin tossa lasku, niin varmaan tuleekin huonoja tuloksia. Konsultoinnissa ei välttämättä ongelmat olekaan konkreettisia, ei kai niitä konsultteja tarvittaisikaan, jos ongelmat olisi helppoja. Konsultteja, kun voi käyttää esim. sen konkreettisen ongelman etsimiseenkin.

Ja jos joku ei osaa kertao, että mitä työpäivä pitää sisällään, niin voisiko se johuta siitä, että joka päivä on erilainen. Ja liukuhihnatyöntekijän on aika helppo kertoa mitä työ pitää sisällään. Monen muunkin työ on esim. sellaista, että päivä saattaa koostua vaikkapa puhumisesta. Tuon, kun kertoo niin varmasti saa kuulla tuhahteluja, että ei tee mitä ja saa silti paljon liksaa.

Näkisin konsulttien toiminnan ns. "perseelle potkimisena", jossa urautuneita ihmisiä ja rutinoituneita toimintamalleja pyritään herättelemään ja kyseenalaistamaan. Konsultti voi tuoda uusia ratkaisumalleja asioihin joista henkilöstö voi itse herätä valitsemaan oikean esim. johtamaan muutosta. Hyvä esimerkki voisi olla esim. keinoja kasvun tavoittelemiseksi innovaatioiden tuotteistamisen tehostamisen avulla tai ihan vaikka aivoriihen käyttö uudella ja piristävällä luovuutta edistävällä tavalla. Edelleenkään konsultti ei ole se perkuleen poppamies, joka parantaa firman jollain taikasauvan iskulla.

Palkat varmasti ovat korkeita, mutta töitä saa varautua tekemään paljon. Konkreettisia esimerkkejä liksoista onkin jo jonkin verran tässä threadissa esiintynyt. Voisi olla mukava lukea myös lisää käytännön esimerkkejä konsulttien työpäivien sisällöstä. :)

IronMind sanoi:
Tässähän tuo liikeidea tulikin kiteytettyä aika mukavasti. Eli hommataan n kpl kunnianhimoisia, nuorehkoja, 'ei muuta elämää'-työntekijöitä ja pistetään heidät kilpailemaan koiran palkalla ja tuplatunneilla keskenään yhdestä tai kahdesta paikasta seuraavalle portaalle.

Mielenkiintoinen kysymys mielestäni on, mitä tapahtuu niille n-2:lle työntekijälle, kun he perheytyvät ja ikää karttuu? Tajuavatko he viimein "aasille porkkana"-kuvion, jolla heitä juoksutetaan ja vaihtavat maisemaa vai pistetäänkö heidät tietoisesti ulos talosta tehokkaammin juoksutettavien tieltä?

Amen to that. :)

Niille n-2:lle tapahtuu se, että tajuttuaan (siinä 28-30 tienoilla), että samaa tietä partneriksi menisi vielä muutama vuosi. Elämä on lyhyt, nainen / vaimo kotona (kyllä, useimmat konsultit ovat miehiä, mutta tietysti naisiakin löytyy) hermostuu kun miestä ei kotona näy, tai ainakaan henkisesti ole läsnä... Silloin iskee epäilys, että tässäkö tämä on. Ja silloin nämä n-2 ihmiset vaihtavat työpaikkaa. Kuten varmasti arvaatte, McKinsey ym. näyttävät hyvältä CV:ssa ja monet tahot ovat kiinnostuneita ko. osaamisesta ja asenteesta työhön: vaikka McK kaveri tekisi duunia vain puoliteholla, voi tulos olla sama kuin normikaverin...

Ei konsulttifirmojen idea olekaan pitää kaikkia kyydissä partner-tiehen asti, vaan kasvattaa osa nuorista (usein vastavalmistuneista) manager tasolle. Ja totta sekin, että tarvitaan aikamoinen lauma tekemään ne powerpoint-slidet ym. raportit ja ylipäätään ne hommat, joita kukaan muu ei viitsi tehdä.

Kovaa duuniahan toi konsultointi on, siksi siitä maksetaan. Varmaan se jonkun esittämä 70' /vuosi osuu oikeaan, väittäisin että 6 vuoden jälkeen voisi olla jopa 120' + mausteet jos on kova tyyppi. Ja tietysti on pidettävä mielessä, että sinne tasolle yltää vain harva. :rock:

Simba sanoi:
Voitko heittää pari ihan konkreettista esimerkkiä siitä miten joku firma on tehnyt hölmösti ja miten viisas konsultti muutamalla taalalla korjaa tilanteen? Toki ilman nimiä tietenkin. Kysyn tätä siksi koska koko tätä konsulttibisnestä leimaa niin ihmeellinen mystifiointi että mulla ei kaiken sen jargonin alla ole mitään käsitystä siitä mikä on konkreettinen ongelma ja mikä siihen konkreettinen ratkaisu. Siis esimerkin tasolla.
Esimerkki ilmailualalta missä nyt duunailen. Ystäväni on perustanut konsulttifirman jossa hän konsultoi ilmailualan ihmisiä ja välittää heille helikoptereiden moottorin osia. Ts. tietää missä mistä asiakas saa parhaat ja taloudellisimmat osat, korjauksen ja huollon. Jos asiakas menee itse puhelinluettelosta hakemalla tilaamaan osia, korjausta tai huoltoa niin vaarana on, että laatu on huonoa --> osa hajoaa --> helikopteri putoaa --> ihmisiä kuolee --> lentofirman imago romuttuu --> firma menee konkkaan. Tässä nyt ensimmäinen esimerkki mikä tuli mieleen.

Voitko myös vähän konkretisoida mitä tarkoitat sillä että konsultointi on halpaa, yleinen mielikuva kun on päinvastainen.
En nyt olen aivan varma missä kohtaa sanoin, että konsultointi olisi halpaa. Mutta joka tapauksessa viikon konsultointi yksinään on vähän saakelin kallista mutta jos sen suhteutat siihen, että se voi poikia tuottoa tulevaisuudessa tai pelastaa yriyksesi niin silloin se ei sitä enää ole.

JOS yritykset luottaisivat enemmän maalaisjärkeensä ja ongelmanratkaisukykyihinsä suurin osa konsulteista olisi ilman duunia.
Tässä on usein ongelmana se, että firmoissa ihmisillä on kädet täynnä omia hommiaan, joten ei ole aikaa eikä resursseja moiseen. Siksi palkataan ulkopuolinen henkilo joka varmasti sen osaa. Tässä yrityksessä missä olen duunissa, toimittiin juuri edellä esittämälläsi tavalla vaikka resursseja ajan puolesta ei ollut. Homma hoidettiin puolihuolimattomasti vasurilla ja tulos oli pitkälti juosten kustu. Sitä tässä nyt sitten paikkaillaan. Sen sijaan, että konsultti tai vastaava olisi homman tehnyt, olisi viikon touhu maksanut $5000. Nyt homman korjaamiseen on jo laitettu n. $30 000 ylimääräistä eikä loppua näy...

Tuohon ei voi sanoa muuta kuin että et ole tainnut ihan viisaimpia konsultteja tavata :D

urkki sanoi:
Saako kysyä mistä firmasta on kysymys? Jos mckinsey tarjoaa suomessa tuommoisia palkkoja, niin eipä voi kuin ihmetellä. Juttelin eilen erään kyseisen firman ison herran kanssa ja vaikka tarkoista numeroista ei ollutkaan puhetta (firman politiikkaan kuuluu, ettei niistä puhuta ennen varsinaista työtarjousta), niin kyllä ne tuossa aiemmin mainittuihin summiin menee. Eli alussa 100k taalan paremmalle puolelle plus mehevät bonukset. Hän sanoi että neljän vuoden jälkeen ollaan sitten normaalisti 300k taalan kahta puolta. Ymmärtäisinhän minä sen, että suomessa olisi hieman huonommat palkat, mutta jos alkupalkassa puhutaan 5 kertaisesta erosta, niin eipä siinä ole enää mitään mieltä.

Eipä siinä tosiaan mitään mieltä olekaan. Puhutaan todellakin 5x erosta. Liikkeenjohdon ja tal.hal konsultit sentään arvotetaan vielä jotenkin jos verrataan vaikka tilintarkastajiin... toisaalta suomessa 5 vuotta on jo senior. Muutamissa muissa maissa junior on 5 vuotta... Se vois tasia hieman eroa ja toki suurissa kaupungeissa maailmalla palkat ovat hyvät samoin edut. Duunia onkin sitten paljon. Suomessa pystyy toimimaan 37,5 tunnin viikoilla. Se on itsestä kiinni miten suhtautuu ylipitkiin päiviin. Itse pidän kiinni tiukasti, että kk. keskiarvo asettuisi tuohon 157-165 haarukkaan. Saman sitä kuitenkin saa + vatsahaavan jos raahaa noita juttuja edes ajatuksissa taustalla himaan. nyt menee jo ohi aiheen eli rahan.

dear_a sanoi:
Amen to that. :)

Ei konsulttifirmojen idea olekaan pitää kaikkia kyydissä partner-tiehen asti, vaan kasvattaa osa nuorista (usein vastavalmistuneista) manager tasolle. Ja totta sekin, että tarvitaan aikamoinen lauma tekemään ne powerpoint-slidet ym. raportit ja ylipäätään ne hommat, joita kukaan muu ei viitsi tehdä.

Kovaa duuniahan toi konsultointi on, siksi siitä maksetaan. Varmaan se jonkun esittämä 70' /vuosi osuu oikeaan, väittäisin että 6 vuoden jälkeen voisi olla jopa 120' + mausteet jos on kova tyyppi. Ja tietysti on pidettävä mielessä, että sinne tasolle yltää vain harva. :rock:

Powerpointslide-horot. anyway oma järki näissä hommissa on pidettävä mukana muuten sinne 6. vuodelle ei päästä. Jengiä näyttää putoilevan koko ajan riveistä ja uusia tilalle sitten. Itse olen kerran "mokannut" =löytänyt itseni sairaalasta, joten nyt näkymät ja ote duuniin on realistisempi. Ei sellainen repivän kunnianhimoinen, joita meillekin jatkuvasti tuntuu tulevan. Joillakin on kuitenkin oikeaa otetta jo suoraan, eikä kaikkea tarvitse kiertaa kantapään kautta. Sellaista arvostaa ja toivoo että olisi itse välttänyt omat oppirahansa ja mokansa. :whip:

urkki sanoi:
Saako kysyä mistä firmasta on kysymys? Jos mckinsey tarjoaa suomessa tuommoisia palkkoja, niin eipä voi kuin ihmetellä.

Sinun kohdallasi tulee vielä enemmän ihmetyksen aihetta, kun ottaa vertailukohdaksi akateemisen maailman Suomessa. Tohtorin tutkinto ei tietysti takaa professoriksi pääsyä ihan nopeaan, mutta muutaman vuoden tutkimusrupeamalla se voi, lähtötasosta riippuen, olla ihan realistista. Silloin palkka on n. 60 kEUR + esim. 20 kEUR verovapaita apurahoja - ja työaika oman tahdon mukaan järjestettävissä (pitää vaikka 2 kk kesäloman välillä, jos siltä tuntuu). Tähän tulotasoon pitää jo olla aika korkealla konsulttihierarkiassa, jossa bonukset ei sentään vielä verovapaita ole ;-)

Kääntöpuolensa kaikella ja akateemisessa maailmassa se on tietysti kova kilpailu + niukasti virkoja.

eldd sanoi:
Sinun kohdallasi tulee vielä enemmän ihmetyksen aihetta, kun ottaa vertailukohdaksi akateemisen maailman Suomessa. Tohtorin tutkinto ei tietysti takaa professoriksi pääsyä ihan nopeaan, mutta muutaman vuoden tutkimusrupeamalla se voi, lähtötasosta riippuen, olla ihan realistista. Silloin palkka on n. 60 kEUR + esim. 20 kEUR verovapaita apurahoja - ja työaika oman tahdon mukaan järjestettävissä (pitää vaikka 2 kk kesäloman välillä, jos siltä tuntuu). Tähän tulotasoon pitää jo olla aika korkealla konsulttihierarkiassa, jossa bonukset ei sentään vielä verovapaita ole ;-)

Kääntöpuolensa kaikella ja akateemisessa maailmassa se on tietysti kova kilpailu + niukasti virkoja.

Minulle on tarjottu yliopistovirkoja Suomesta, mutta en ole kiinnostunut professorin virasta. Syitä on monia esim. tieteen taso Suomessa, yliopistojen byrokratia, opetuksen määrä, palkkaus, uranäkymät siitä eteenpäin jne. Professorin virka on eläkevirka ja jos ottaisin semmoisen vastaan, niin toimenkuva ja palkkaus pysyisi suunnilleen samana loppuun asti. Verovapaiden apurahojen suhteen on kyseisessä virassa hiljaista. Tiedän mitä akatemian piirissä oleminen tarkoittaa aina huippuvirkoihin asti (myös ulkomailla), enkä näe sitä pidemmän päälle kiinnostavana. Tällä hetkellä kiinnostaisi siirtyminen business maailmaan ja hyvämaineinen konsulttifirma on yksi hyvä keino siihen.

Pulla sanoi:
Tässä on itsekin joutunut ihmettelemään näitä Suomen ja USA:n palkkaeroja. Koulusta kun valmistun niin palkka huitelee jossain 2300-2600e hujakoilla jos ei mitään ihmeellistä tapahdu. USA:ssa esim. tässä firmassa junior engineer ottais sellaset 3500-4500e/kk heti kättelyssä ja ajan kuluessa tietenkin enemmän. Eli jos tänne jäisi/pääsisi duuniin niin elelisi vähän saatanan herroiksi verrattuna Suomeen.
No Suomessahan on tämä yhteiskuntasopimus, jonka mukaan kaikkien pitää saada suurinpiirtein samaa liksaa ja jos joku saa enemmän niin verottaja pitää niistäkin fyrkista hyvää huolta. USAssa taas on yhteiskuntarauhasta vähät välittävä luokkayhteiskunta, jossa hyvään duuniin vaadittu koulutus maksaa maltaita.

Fiksu optimoi opiskelemalla Suomessa, menemällä USAaan duuniin ja tulemalla tänne kun alkaa tarvitsemaan yhteiskunnan ilmaiseksi tarjoamaa koulutusta tenaville ja terveydenhuoltoa itselle. Tää on ns. rusinat pullasta -malli.

urkki sanoi:
Minulle on tarjottu yliopistovirkoja Suomesta, mutta en ole kiinnostunut professorin virasta. Syitä on monia esim. tieteen taso Suomessa, yliopistojen byrokratia, opetuksen määrä, palkkaus, uranäkymät siitä eteenpäin jne. Professorin virka on eläkevirka ja jos ottaisin semmoisen vastaan, niin toimenkuva ja palkkaus pysyisi suunnilleen samana loppuun asti. Verovapaiden apurahojen suhteen on kyseisessä virassa hiljaista. Tiedän mitä akatemian piirissä oleminen tarkoittaa aina huippuvirkoihin asti (myös ulkomailla), enkä näe sitä pidemmän päälle kiinnostavana. Tällä hetkellä kiinnostaisi siirtyminen business maailmaan ja hyvämaineinen konsulttifirma on yksi hyvä keino siihen.

Jos on kansainvälistä kärkeä, voi aina pitää sapattivapaita ja käydä jonkin asiallisen firman tutkimuspuolella duunissa tyyliin Nokia Research, Microsoft Research, AT&T Labs jne.. (tai jäädä sinne pidemmäksi aikaa). Noihin kun pääsee research fellow-positioon omalla budjetilla, on pullat hyvin uunissa duunin sisällön ja kompensaation kannalta.

urkki sanoi:

Voinko tiedustella miltä alalta sulla tuo tohtorin tutkinto on? Itselläni kohta rahoituksen KTM ja mietin ja harkitsen jatko-opiskeluja.

jarivaha sanoi:
Voinko tiedustella miltä alalta sulla tuo tohtorin tutkinto on? Itselläni kohta rahoituksen KTM ja mietin ja harkitsen jatko-opiskeluja.

Neuroscience. Eipä siitä tutkinnosta haittakaan ole, jos kiinnostusta riittää. Ei ole hajuakaan, miten paljon tuon alan jatko-opintoja arvostetaan yritysmaailmassa verrattuna perustutkintoon. Itellä on suurena ongelmana, ettei oman alan hommia juurikaan löydy Suomesta. Isoilla lääkefirmoilla on lähinnä vain myyntipuolta suomessa ja biotech puolelta ei ole kuin muutama isompi peluri ja niilläkään ei näytä menevän kovin kummoisesti.

Skeema: No eipä niitä sapattivapaita nyt kokoaikaa pysty pitämään. Käytäntönä näyttää olevan puoli vuotta kerran tai pari. Kyllähän proffan virassa varmaankin ihan leppoisaa olisi olla, mutta kun ikää ei ole vielä kovinkaan paljoa niin haluan katsella muita vaihtoehtoja. Lähemmäs 40 vuotta samassa virassa kuulostaa todella tylsälle... Aina voi palata tieteen pariin, jos myöhemmin siltä tuntuu.

urkki sanoi:
Konsulttifirmojen työnkuvat löytyy heidän nettisivuiltaan. Eiköhän ne jotakin saa aikaiseksi, kun firmat niitä palkkaa.
Ah sori, sekoitin konsultin ja konsulentin :)

Ja mitä tuossa joku kertoili työstään (hekon huoltojen järkkäily), niin tuohan kuulostaa lähinnä bodyshoppaukselta. En mä osaisi pitää itseäni konsulttina, jos vähän teen projekteja eri firmoille. Eli projekti-insinööriä vastaava jopi ei-insinöörialoilla = konsultointi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom