Simba sanoi:
Voitko heittää pari ihan konkreettista esimerkkiä siitä miten joku firma on tehnyt hölmösti ja miten viisas konsultti muutamalla taalalla korjaa tilanteen? Toki ilman nimiä tietenkin. Kysyn tätä siksi koska koko tätä konsulttibisnestä leimaa niin ihmeellinen mystifiointi että mulla ei kaiken sen jargonin alla ole mitään käsitystä siitä mikä on konkreettinen ongelma ja mikä siihen konkreettinen ratkaisu. Siis esimerkin tasolla. Voitko myös vähän konkretisoida mitä tarkoitat sillä että konsultointi on halpaa, yleinen mielikuva kun on päinvastainen.
Tämä on täysin IMO mutta mä nään kyllä juuri toisinpäin kun sinä tän asian. En tietenkään niin kärjistetysti D. Yates mutta anyhow: JOS yritykset luottaisivat enemmän maalaisjärkeensä ja ongelmanratkaisukykyihinsä suurin osa konsulteista olisi ilman duunia. Konsultointeja tilataan paljon kun ei haluta ottaa vastuuta ongelmanratkaisusta vaikka oma järki riittäisi aivan hyvin monissa tilanteissa.
Yksikään konsultti joita mä olen elämäni varrella tavannut ei ole kyennyt kertomaan mulle yhtä ainoaa konkreettista esimerkkiä siitä mitä työpäivä pitää sisällään. Mä en tiedä mistä se kertoo mutta kyllä se jostakin kertoo.
Mä en ole konsulttihommia tehnyt, enkä edes nähnyt. Aika monta tylsää kirjaa olen kyllä siitä lukenut ja yhtä monen konsultin pitämällä oppitunnilla istunut. Voi olla, että olen kuitenkin aika kaukana totuudesta. Mitä nyt yleensä muistuu mieleen, niin ihan kuin ketä tahansa niin konsulttejakin on hyviä ja sitten paskoja.
Tämä perustuu oppikirjoihin, mutta ainakin mun maalaisjärki näitä tukee. Jos konsultin palkkaaminen johtaa epäonnistumiseen, niin usein taustalla on se, että konsultin luullaan olevan joku jumala, joka yksin tulee ja tekee kaiken. Voi olla asioista missä tämäkin onnistuu, mutta esim. liikkeenjohdollisissa kysymyksissä tuskin. Firmassa ei välttämättä ole aitoa halua tehdä koko hommaa, oli konsultti mukana tai ei. Ja silloinkin tulos on huono. Konsultin ei myöskään pitäisi ottaa tehtävää, mitä ei osata hoitaa. Monissa firmoissa ei välttämättä osata konsulttipalveluja ostaa oikein. Tosin sen ymmärtää, jos toinen osapuoli välttämättä haluaa maksaa, että toinen ottaa homman vastaan. Tämän luulisi olevan enemmän joidenkin yhden tai kahden miehen firmojen ongelma.
Tämäkin on taas vain luettua ja kuultua, mutta niin ovat väittäneet, että parhaimpiin tuloksiin useimmissa tapauksissa päästään siten, että konsultti ei sano mitä tehdään, vaan esim. auttaa firman henkilöitä itse löytämään ratkaisun. Eli, jos odotellaan, että joku tulee sanomaan, että tehkää näin tossa lasku, niin varmaan tuleekin huonoja tuloksia. Konsultoinnissa ei välttämättä ongelmat olekaan konkreettisia, ei kai niitä konsultteja tarvittaisikaan, jos ongelmat olisi helppoja. Konsultteja, kun voi käyttää esim. sen konkreettisen ongelman etsimiseenkin.
Ja jos joku ei osaa kertao, että mitä työpäivä pitää sisällään, niin voisiko se johuta siitä, että joka päivä on erilainen. Ja liukuhihnatyöntekijän on aika helppo kertoa mitä työ pitää sisällään. Monen muunkin työ on esim. sellaista, että päivä saattaa koostua vaikkapa puhumisesta. Tuon, kun kertoo niin varmasti saa kuulla tuhahteluja, että ei tee mitä ja saa silti paljon liksaa.