konsulttien palkat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja urkki
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä harkinnut uusiin hommiin siirtymistä ja mua kiinnostais kuulla kokemuksia konsultoinnista. Erityisesti McKinsey & company kiinnostaa. Onko kellään tietoa minkälaisissa summissa pyörii esim. kyseisen firman associate tai partnerin kuukausipalkka ja bonukset? Jenkkien vastaavan tilanteen tiedän ja niihin palkkoihin olisin tyytyväinen, mutta epäilenpä ettei suomessa ihan samoihin päästä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuoremmilla konsulteilla ei palkka ole kovin hyvä työmäärään nähden. Toisaalta McKinsey on hyvä ponnahduslauta, josta voi päästä hyviin töihin hyvälle palkalle nopeammin kuin muuta kautta. Jos konsultin homma kiinnostaa pidempään, niin kannattaa harkita ulkomaille lähtemistä. Englannissa taitaa senior partnereiden palkat olla aika mukavaa tasoa.

Jep, junior associatesit tai associatesit ei tosiaan siihen ~60 tunnin viikkotyömäärään nähden saa niin erikoista liksaa.

Uncle Sam sanoi:
Jep, junior associatesit tai associatesit ei tosiaan siihen ~60 tunnin viikkotyömäärään nähden saa niin erikoista liksaa.

Tässähän tuo liikeidea tulikin kiteytettyä aika mukavasti. Eli hommataan n kpl kunnianhimoisia, nuorehkoja, 'ei muuta elämää'-työntekijöitä ja pistetään heidät kilpailemaan koiran palkalla ja tuplatunneilla keskenään yhdestä tai kahdesta paikasta seuraavalle portaalle.

Mielenkiintoinen kysymys mielestäni on, mitä tapahtuu niille n-2:lle työntekijälle, kun he perheytyvät ja ikää karttuu? Tajuavatko he viimein "aasille porkkana"-kuvion, jolla heitä juoksutetaan ja vaihtavat maisemaa vai pistetäänkö heidät tietoisesti ulos talosta tehokkaammin juoksutettavien tieltä?

urkki sanoi:
Olen tässä harkinnut uusiin hommiin siirtymistä ja mua kiinnostais kuulla kokemuksia konsultoinnista. Erityisesti McKinsey & company kiinnostaa. Onko kellään tietoa minkälaisissa summissa pyörii esim. kyseisen firman associate tai partnerin kuukausipalkka ja bonukset?

Tuo partnerihan ei taida olla mikään rivityöntekijä, jolle katotaan palkka taulukosta vaan henkilö, joka omistaa osan yrityksestä? Miten päästä partneriksi? Yritykselle tulee olla jotain annettavaa: mm. ammattitaitoa ja kokemusta, rahaa ja hyviä asiakkaita...

IronMind sanoi:
Mielenkiintoinen kysymys mielestäni on, mitä tapahtuu niille n-2:lle työntekijälle, kun he perheytyvät ja ikää karttuu? Tajuavatko he viimein "aasille porkkana"-kuvion, jolla heitä juoksutetaan ja vaihtavat maisemaa vai pistetäänkö heidät tietoisesti ulos talosta tehokkaammin juoksutettavien tieltä?

Näitä juniorikonsultteja nimitetään jossain yhteyksissä myös "jauhajiksi" eli niiksi, joille annetaan kaikki paskahommat. Konsulttifirmojen työntekijärakennetta voi kuvata pyramidillä, jossa alimman kerroksen muodostaa juuri nämä jauhajat, joita on myös eniten. Toimeksiannoissa tämä joukko tekee kaikki ns. rutiinihommat, joita on eniten. Vanhemmilla ja korkeammin palkatuilla konsulteilla, joita on myös vähemmän, ei toisin sanoen ole järkevää teetättää näitä hommia. Niin kuin jo todettiinkin niin näistä kymmenistä juniorikonsulteista muutama (pätevin) etenee aina seuraavalla askeleelle pyramidissa. Käsittääkseni tälle ensimmäiselle portaalle ei kenenkään ole tarkoituskaan jäädä vaan siinä toimii "ylös tai ulos" -periaate. Kukaan ei edes halua tehdä paskahommia montaa vuotta ja mikäli tältä askeleelta ei muutamassa vuodessa pääse ylöspäin niin yrityksen puolelta aletaan ehkä jo ehdottelemaankin muita hommia. Tämä porukka vaihtuu siis paljon, koska yritys voi näin seuloa aina parhaat seuraaville askeleille mikä ei olisi edes mahdollista jos niitä loppuja ei-potentiaalisia kavereita ei ohjattaisi ulos.

Yllä mainitun firman esittelytilaisuudet ovat 'hieman' yliampuvia, koko hommaa rakennetaan jonkinlaisen henkilökultin varaan. Yhdessä tilaisuudessa aikanaan kävin, jossa esittelijä kertoi ihannehenkilön olevan todella hyvin koulussa menestynyt olympiaurheilija tai sinfoniaorkesterin soittaja. Jonkinlaista renesanssi-ihmistä siis haetaan. Meinasin kysyä, kuinka monella ammattiviulistilla on aikaa tehdä töitä 40h viikossa, kun pelkkään treeniin menee täysi työpäivä. Sitten esittelijä veti pari esimerkkiä, että tämmöisiä heillä tosiaan on töissä. Olympiaurheilija oli tässä esimerkissä Iso-Britannian hiihtojoukkueen jäsen, mikä kertoikin jo tarpeeksi. Muutaman kaverin tiedän, jotka ovat/olivat töissä McKinseyllä, toki hyviä opiskelijoita, mutta ei mitenkään huippuja joka asiassa.

Kuten yllä on todettu, tie partneriksi on kiven takana ja kestää varmasti yli 5 vuotta. Vastaavassa ajassa selvästi paremmille tienesteille pääsee jossain isossa investointipankissa, tosin niissä pitää sitten olla myös kovaa substanssiosaamista rahoituksesta, pelkkä hyvä esiintyminen ja itsevarmuus ei riitä.

eldd sanoi:
Kuten yllä on todettu, tie partneriksi on kiven takana ja kestää varmasti yli 5 vuotta. Vastaavassa ajassa selvästi paremmille tienesteille pääsee jossain isossa investointipankissa, tosin niissä pitää sitten olla myös kovaa substanssiosaamista rahoituksesta, pelkkä hyvä esiintyminen ja itsevarmuus ei riitä.

Komppaan tätä. Olen kuullut juttua, että partneriksi voisi päästä 7-8 vuoden jälkeen. Työviikot näinä etsikkovuosina ovat kuulemma 70-90 tuntisia, tosin lauantaisin ja sunnuntaisin tehdään vain lyhyttä 8-12 tunnin päivää :rolleyes:

Onko kellään heittää summia, mitä nämä koiranpalkat on? Associaten paikasta on ollut firman kans puhetta, mutta palkasta ja bonuksista ei tunnu oikein tietoa irtoavan. Ainoa motiivi kyseiseen alaan olisi raha ja kokemus business maailmasta. Jos palkat on oikeasti huonoja niin en tuhlaa aikaani haastatteluihin.

Työaikojen suhteen kyseinen firma puhuu 60h työviikosta ja vapaista viikonlopuista. Onko tästä kellään omakohtaista kokemusta?

Edit: Asun parhaillaan ulkomailla ja etsin paikkaa nimenomaan Suomesta. Matkustelen mielellään, mutta haluan silti pitää Suomea tukikohtana.

urkki sanoi:
Onko kellään heittää summia, mitä nämä koiranpalkat on? Ainoa motiivi kyseiseen alaan olisi raha ja kokemus business maailmasta. Jos palkat on oikeasti huonoja niin en tuhlaa aikaani haastatteluihin.

Jos raha on ainoa/suurin/suuri motiivi alalle, niin suosittelen kääntämään katsetta toisaalle. Palkka menettää merkityksen hyvin nopeasti.

T: Liikkeenjohdon konsultti, partneri

Kokemukset konsulttifirmoista kiinnostuvat myös minua. Onko kellään tietoa Accenture-nimisestä firmasta. Exculla puhuivat 50 h työviikoista. Te jotka tiedätte niin kertokaa nyt tarkemmin mitä ne koiranpalkat ja paskaduunit on! Paljonko euroja tulee kuussa tilille ja mitä etuja on saatavilla??

SniffDaddy sanoi:
Millainen on konsultin average työpäivä?

24/7 :)

Ajatustyötä et pääse pakoon mihinkään. Koneen voit sulkea ja lähteä duunista, mutta oma pieni prosessori työstää ajatuksia ympäri vuorokauden eteenpäin kuitenkin. Toisaalta rutiineja tasan 0, joten sopii mulle.

En oikeasti suosittele, ellet omaa lehmän hermoja sekä roimasti itsetuntoa ja kykyä siirtää työasiat pyörimään (nimenomaan) taka-alalle kotiasioiden tieltä.

Alkuperäiseen kysymykseen...

Pari vuotta sitten tsekkasin erään entisen opiskelutoverini verotiedot. Ensimmäisenä kokonaisena vuotenaan tienasi vähän vajaat 70 tonnia. Ei mielestäni mitenkään huono, ottaen huomioon, että alussa siellä ollaan vain ja ainoastaan "valamassa kannuksia."
Kyseessä oli siis toinen näistä oikeista konsulttitoimistoista.

Stu sanoi:
Alkuperäiseen kysymykseen...

Pari vuotta sitten tsekkasin erään entisen opiskelutoverini verotiedot. Ensimmäisenä kokonaisena vuotenaan tienasi vähän vajaat 70 tonnia. Ei mielestäni mitenkään huono, ottaen huomioon, että alussa siellä ollaan vain ja ainoastaan "valamassa kannuksia."
Kyseessä oli siis toinen näistä oikeista konsulttitoimistoista.

Me laskutetaan 850+alv euroa päivä (9-16) + matkakulut + päiväraha.

vuonna 2000 mulle tarjottiin konsultin hommia accenturesta ja silloin portaat meni tyyliin, junior konsultti, konsultti, manager, senior manager, partner...palkkatarjous oli muistaakseni 22.000 markkaa peruspalkka ja tulospalkkio olisi ajan muodin mukaan maksettu 'osuuksina uuden teknologian kasvuyrityksissä'....

Minulla ei ole aavistustakaan mita Suomessa noista hommista maksetaan. Jenkeissa, Kanadassa ja Britanniassa tohtorin tutkinnon tai vastaavan patevyyden omistavan associaten / senior associaten alkupalkka liikkuu 120 000 dollarin hujakoilla, ja siihen paalle tulee vuosibonuksia mita tahansa 20 - 50 % valilta. Ja muita etuja, kuten elakesaastotili (tyonantaja pistaa sinne samanverran mita itse laitat), vakuutukset, asuntolainakorot jne. Palkka saattaa sitten nousta tosi nopeastikin, ja noin viiden vuoden sisaan sen pitaisi kaksinkertaistua (jos kaikki menee niin kuin pitaa). Siita mina en ole niin varma onko Suomi paras mahdollinen paikka ruveta tekemaan konsulttihommia?

Aloitan itse vastaavassa hommassa ensi kuussa (en siis Suomessa). Kavin jututettavana monessa paikassa, en tosin McKinseylla. Eri yritysten valilla on tosi isoja eroja siina millaista tyotahtia edellytetaan, ja miten suuri vaihtuvuus siella hierarkian alaosassa on. Minulle ainakin oli iso merkitys silla miten suuri osa aloittavista associateista paasee partneriksi, ja milla aikataululla. Siksi oli hyva kayda monesssa paikassa, ja samalla palkkatarjoukset paranevat kun saa useampia tyotarjouksia.

Amy sanoi:
Minulla ei ole aavistustakaan mita Suomessa noista hommista maksetaan. Jenkeissa, Kanadassa ja Britanniassa tohtorin tutkinnon tai vastaavan patevyyden omistavan associaten / senior associaten alkupalkka liikkuu 120 000 dollarin hujakoilla, ja siihen paalle tulee vuosibonuksia mita tahansa 20 - 50 % valilta. Ja muita etuja, kuten elakesaastotili (tyonantaja pistaa sinne samanverran mita itse laitat), vakuutukset, asuntolainakorot jne. Palkka saattaa sitten nousta tosi nopeastikin, ja noin viiden vuoden sisaan sen pitaisi kaksinkertaistua (jos kaikki menee niin kuin pitaa). Siita mina en ole niin varma onko Suomi paras mahdollinen paikka ruveta tekemaan konsulttihommia?

Jep. Tämä oli minullakin tiedossa sillä asustelen parhaillaan USA:ssa ja olen täällä asioita selvitellyt. Jotenkin epäilyttää, ettei Suomessa päästäisi läheskään samoihin palkkoihin. En kuitenkaan viihdy täällä, vaan työskentelen mieluummin jäyhässä Suomen maassa. Tekisin kuitenkin mielelläni projekteja muissakin maissa ja matkustelu ei ole ongelma, mutta tukikohtana Suomi.

Aimo: Ei se raha ole ainoa motiivi, vaan kuten mainitsin haluaisin kokemusta business maailmasta ja tiedän että projektityyppinen työ sopii minulle hyvin. Tohtorin tutkinto on ja tutkimuspuolelta on menestyksekäs ura (tosin lyhyehkö). Ongelmana on, ettei Suomessa ole juurikaan parempia oman alan (neuroscience, biotech, pharma) hommia akatemian ulkopuolelta. Muutenkin uudet haasteet kiinnostavat. Miksi mainitsin rahan? Akatemian piirissä tehtävässä tutkimuksessa on oikeasti ne koiranpalkat ja näillä palkoilla ei ole varaa mielestäni kohtuulliseen elintasoon. Ja palkkaanhan ei vaikuta työtunnit, tuotteliaisuus ja menestys...

Aarne sanoi:
Mitäs tuo tarkalleen ottaen tekee tuo konsultti? Suomessa? Ulkomailla?
Kokemuksia.
Kaataa kahvia, leikkaa pullaa ja juttelee mukavia. Hyvät on liksat hommiin nähden.

:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom