Konsolimaailma, suuri konsolikeskustelu

EDIT: Niin ja kyllähän siis kännykän ruudun kokoinen 1080p ja 50" näytön vastaava on sinänsä yhtä hyvät että mukaan että kummallakin on sama määrä pikseleitä. Eli kuva on yhtä tarkka molemmissa. Olettaen että ymmärrän 1080p:n oikein.

Tarkkuutena yleensä ajatellaan pisteitä/pinta-ala, esimerkiksi DPI.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo. En väitä että on näytön koko ei vaikuta katseluelämykseen. Tässä kuitenkin keskusteltiin levyjen kapasiteetista esim. BlueRaylla tai vastaavalla. Tarkoitin sitä että jos materiaali on HD-matskua se vie saman verran tilaa sieltä levyltä katsoit sitä sitten 40" töllöltä tai et. Yksityiskohtia ei ole yhtään sen enempää tai vähempää itse datassa.

Jos taas sitten on sitä mieltä että HD-materiaali on turhaa pienemmällä töllöllä. Niin tuskin kannattaa ostaa HD-kuvaa lähettävää konsolia. Grafiikka ei kuitenkaan perustelkkarissa pääse oikeuksiinsa.

En tosin ole varma ymmärsinkö oikein mitä Rafael tarkoitti.

EDIT: Niin ja kyllähän siis kännykän ruudun kokoinen 1080p ja 50" näytön vastaava on sinänsä yhtä hyvät että mukaan että kummallakin on sama määrä pikseleitä. Eli kuva on yhtä tarkka molemmissa. Olettaen että ymmärrän 1080p:n oikein.


joo periaate on oikein, mutta kännykän kuvaa pitää kattoa silmä kiinni ruudussa ja 50" näyttöä pitää katsoa useamman metrin päästä että kuva näyttää yhtä tarkalta. pikselien määrä on siis sama, mutta koko eri. 50" telkussa on luonnollisesti paljon isommat pikselit kuin kännykän ruudussa.

vertaahan nykykännyköiden(s60v3) ~400x200 resoa kattomalla kännykän ruudulta samaa kuvaa minkä venytät 19" monitoriin koko näytölle. kyllä se monitorissa aika karulta taitaa näyttää vaikka kännykän ruudulla olisi kuinka hieno hyvänsä.

oot kyllä oikeessa että sillä ei oo mitään väliä vaikka levylle menis 500Pt dataa, jos sekin data on videota tasan samalla resoluutiolla kuin kilpailijalla jonka levylle menee "vaan" 15Gt. tuo kapasiteettiero tulee ensimmäisenä vastaan varmaankin tietokonemaailmassa ja varmuuskopioinnissa, ei todellakaan elokuvan kuvanlaadussa.
 
Tarkkuutena yleensä ajatellaan pisteitä/pinta-ala, esimerkiksi DPI.

Noh, ok. Sanotaan sitten niin että 1080p kuvassa näytön koosta riippumatta on aina yhtä paljon informaatiota. 16:9 kuvalla 1080p tarkoittaa 1920 x 1080 resoluutiota. Tämä ei riipu näytön tuumakoosta.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, ok. Sanotaan sitten niin että 1080p kuvassa näytön koosta riippumatta on aina yhtä paljon informaatiota. 16:9 kuvalla 1080p tarkoittaa 1920 x 1080 resoluutiota. Tämä ei riipu näytön tuumakoosta.

Mutta vertaile 32" HD-telkun kuvaa 50"+ HD-telkun kuvaan ja tulet huomaamaan kuvanlaadussa eroa. HD-tykki+erittäin hyvä kangas = orgasmeja silmille.
Tietenkään nuo telkkujen resot ei tuohon 1080p:n lopu, kun tuntuu, että tarkempaa ja tarkempaa halutaan.
 
Mutta vertaile 32" HD-telkun kuvaa 50"+ HD-telkun kuvaan ja tulet huomaamaan kuvanlaadussa eroa. HD-tykki+erittäin hyvä kangas = orgasmeja silmille.
Tietenkään nuo telkkujen resot ei tuohon 1080p:n lopu, kun tuntuu, että tarkempaa ja tarkempaa halutaan.

Tiedän ja olen täysin samaa mieltä. Tämä juttu kun vaan lähti siitä tallennuskapasiteetista. Pointtini oli että ihan sama minkä kokoinen HD-näyttö niin jos on HD tavaraa vaatii saman verran tallenuskapasiteettia riippumatta siitä minkä kokoinen / tasoinen näyttölaite on.

Lyhyesti sanottuna konsoli jossa on HD tason kuvan tuotto --> HD tason välianimaatio ja grafiikka peliin --> Suurempikapasiteettinen tallennusmedia kuten BlueRay vaikuttaa loogiselta.

Suurempi tallennnusmedia --> Enemmän ja parempitasoista sisältöä peleihin.

Näin yksinkertaistettuna.
 
Muuten, kun puhutaan HD-tason grafiikasta, miksi se veisi enemmän tilaa? Voihan sitä resoluutiota runkata mielensä mukaan eikä se kaiketi vaikuta mitenkään mallinnuksiin? Tekstuureistako se tulee?
 
Muuten, kun puhutaan HD-tason grafiikasta, miksi se veisi enemmän tilaa? Voihan sitä resoluutiota runkata mielensä mukaan eikä se kaiketi vaikuta mitenkään mallinnuksiin? Tekstuureistako se tulee?

Tekstuureista suurin osa, ja jonkin verran sitten 3d malleista..
Jos on "tiheät" 3d mallit ja tekstuurit on rupiset niin huonoltahan se näyttää ja päinvastoin jos on hyvät tekstuurit mutta 3d mallit veistetty kirveellä niin ei sekään hyvä ole. Tekstuureissakaan ei pelkkä lisääntynyt tarkkuus (HD kuvalle HD tekstuuritkin, muuten näyttää suttuiselta) vaan se että niitäkin tuppaa olemaan monta kerrosta, perusväritys taso, heijastuvuus taso, kohokuviointi/bumpmap taso, likaisuus taso, yms.
 
HD-tarkkuus vaikuttaa ainoastaan rasterointitarkkuuteen (eli kuinka tiheään pikseleitä piirretään). Noissa koneissa käytettävän näyttömuistin kapasiteetti tulee vastaan samassa pisteessä, käytettiin sitten HD-tarkkuutta tai mitä tahansa muuta tarkkuutta. Eli "HD-tason grafiikassa" ei käytetä sen kummempia tekstuureita kuin muissakaan tarkkuuksissa. Kuvahan luonnollisesti näyttää terävämmältä kun rasterointitarkkuutta kasvatetaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä käytettävien tekstuurien kanssa...
 
HD-tarkkuus vaikuttaa ainoastaan rasterointitarkkuuteen (eli kuinka tiheään pikseleitä piirretään). Noissa koneissa käytettävän näyttömuistin kapasiteetti tulee vastaan samassa pisteessä, käytettiin sitten HD-tarkkuutta tai mitä tahansa muuta tarkkuutta. Eli "HD-tason grafiikassa" ei käytetä sen kummempia tekstuureita kuin muissakaan tarkkuuksissa. Kuvahan luonnollisesti näyttää terävämmältä kun rasterointitarkkuutta kasvatetaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä käytettävien tekstuurien kanssa...

Aivan. Muistin määränkin täytyy olla oikeassa suhteessa tiedonsiirtoväylien nopeuteen, väylien nopeudet voivat toimia pullonkaulana, jolloin muistin määrän kasvaessa toiminta voi jopa hidastua aiheuttaen mm. nykimistä kuvassa.

Ps. En tiedä miten oma lisäykseni liittyi aiheeseen, ja toivottavasti olin edes oikeassa. ;)
 
Täytyy myöntää että en ole mikään asiantuntija tähän liittyen mutta heitänpä mielipiteeni kuitenkin. HD-tarkkuudella ei varmasti suoraan ole mitään tekemistä tekstuurien tarkkuuden kanssa ja tekstuureja rajoittaa lopulta kuitenkin muistin määrä.

Toisaalta mitä tarkempi resoluution sitä paremmin yksityiskohdat näkyvät. Jos malleissa on vähän polygoneja ja tekstuurien tarkkuus on huono näkyy se tarkemmalla kuvalla selkeämmin. Siispä jotta HD-tason kuva näyttäisi hyvältä olisin sillä kannalla että siihen vaaditaan paremmat tektuurit ja monimutkaisemma mallit verrattuna perus PAL-kuvaan.

Kaveri on duunissa pelialalla, joten voisin ehkä udella ihan oikeaakin tietoa siltä...

EDIT: Niin lisätään vielä se että animaatioissa tai leffoissa HD-kuva vie tietysti enemmän tilaa koska niissä konkreettisesti kuvaan liittyyvää informaatiota täytyy olla enemmän. Muuten kuvan taso on yhtä paskaa kuin heikomalla kuvanlaadulla.
 
HD-tarkkuus vaikuttaa ainoastaan rasterointitarkkuuteen (eli kuinka tiheään pikseleitä piirretään). Noissa koneissa käytettävän näyttömuistin kapasiteetti tulee vastaan samassa pisteessä, käytettiin sitten HD-tarkkuutta tai mitä tahansa muuta tarkkuutta. Eli "HD-tason grafiikassa" ei käytetä sen kummempia tekstuureita kuin muissakaan tarkkuuksissa. Kuvahan luonnollisesti näyttää terävämmältä kun rasterointitarkkuutta kasvatetaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä käytettävien tekstuurien kanssa...

Niin, tarkoitin noin yleensä "vanha-SD" vs. nykyinen HD... että tekstuurien tarkkuutta on tietenkin kasvatettu. Toki se on myös visuaalinen kysymys, jos on mahdollisuutta käyttää tarkempia tekstuureita niin niitä käytetään niin paljon kuin kapasiteettia riittää niin tehoissa, muistissa ja levyllä.
 
suomen ostomäärillä tuo hinnanpudotus tulee suomeen 2458 EU:n erillisellä määräyksellä :D
:D Niinpä!

Nyt näyttäisi siltä että Mikkisofta suunnittelee taas uutta versiota X360:sta:
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1808&Itemid=1

Eli muuten ihan basic-malli, mutta 200Gb:n kiintolevyllä. Huomatkaa että uutista ei ole varmistettu vielä täysin varmaksi.. minkähänlaisia kiintolevyjä näissä käytetään, poikkeavatko ne kovasti esim. PC:n kiintolevyistä? Tuskin niissä vielä SSD-levyjä on, joten mikseivät laittaisi samantien vaikkapa 500Gb?
 
Eli muuten ihan basic-malli, mutta 200Gb:n kiintolevyllä. Huomatkaa että uutista ei ole varmistettu vielä täysin varmaksi.. minkähänlaisia kiintolevyjä näissä käytetään, poikkeavatko ne kovasti esim. PC:n kiintolevyistä? Tuskin niissä vielä SSD-levyjä on, joten mikseivät laittaisi samantien vaikkapa 500Gb?

Eikös noissa käytetä ihan läppäreissäkin käytettäviä kiintolevyjä.
 
MS parantaa takuuehtojaan, on kyllä aikakin jo ;)

Lähteenä XBOX.com (tässä ei ole kaikki kohdat, ainoastaan olennaiset)
Expanded Xbox 360 Warranty Coverage FAQ
Q: What are you rolling out that is new?
A: While we maintain our one-year console warranty (two years in some countries), Microsoft is extending the terms of its Xbox 360 warranty to three years for certain general hardware failures which are indicated by three flashing red lights on the console. This will apply to new and existing customers and we will retroactively pay back the out-of-warranty repair costs paid by customers for console problems indicated by the three flashing red lights.

Q: How does this warranty differ from your existing warranty?
A: Currently, any Xbox 360 is covered by a one year manufacturer’s warranty (two years in some parts of the world). If the console is out of warranty, there is a charge to have it repaired. It then comes with an additional one year repair warranty. With these changes, there is effectively a three year warranty with no charge for repair for general hardware failures indicated by the three flashing red lights error code which displays on the console.

Q: Is this effective worldwide?
A: Yes, these policies are global. The new policies are now being instituted in our customer service centers around the world, which may take a few days to fully implement.

Q: When does the policy change go into effect?
A: These new policies are now being instituted in our customer service centers around the world, which may take a few days to fully implement. They will apply to new and existing customers. For the latest information, customers should visit Xbox.com.

Q: Is there any health or safety issue at play here?
A: This is in no way related to any sort of product safety issue.

Q: Do I get a refund?
A: Yes, we will reimburse any customer who was out of warranty and paid for repairs due issues indicated by the three flashing red lights error message. Customer should expect to receive a check in 10-12 weeks.

Q: How does this affect my extended warranty bought from my retailer?
A: You’re still covered under your existing warranty for issues outside the scope of this specific three-year warranty.

Q: Have you identified a root cause that can lead to failure?
A: There is not a single issue that we can point to as being a problem. We test the product extensively, including accelerated life testing, but the nature of the console itself is very complex, as it’s a consumer electronic product that contains more than 1,700 different components and 500 million transistors.

There are a variety of scenarios that can cause a general hardware failure. Only the indicator (the three flashing red lights) is always the same.

Q: Who do I contact with further questions?
A: Please contact your local Xbox Customer Service (1-800-4-MY-XBOX in the US and Canada).
 
Heh, Hesarin uutisten mukaan Xbox360:n korjauksiin on mennyt jo 740 Me. Varmaan tosi tuottava konsoli ;-))

taitaa olla vähän kiikun kaakun ps3:n kanssa...molemmat kilpailee siitä kannattamattomimman ykkössijasta :D
 

Suositut

Back
Ylös Bottom