Kolmijakoinen, 6x viikossa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ehkä vähän offtopicia, mutta minä olen saanut semmosen käsityksen täällä että ainoa oikea ohjelma on 2-jakoinen. Itse en sitä käytä, mutta kaikki suosittelee. Voisin sitäkin kokeilla, mutta tunnen tarvitsevani suuremman jaon saadakseni jotain perille. Ja tämä ei ole mitään vittuilua ym. sanoin vaan mielipiteeni.

Ja mulla on 5-jakoinen, ja siitä ei tartte teidän alkaa nalkuttaa, että ei toimi ynnä muuta. Eli 5 kertaa viikossa käyn salilla, ja hyvältä tuntuu. Tulokset, painot, ympärysmitat kasvaa jatkuvasti. Niille jotka mussuttaa et 5-jakoinen ei toimi niin kannattas varmaan joskus koklata sitäkin. Itse en tyrmää 2-jakoista, mutta koen 5-jakoisen sopivan minulle paremmin.

Se siitä.

Eli olenko nyt ymmärtänyt (ja improvisoinut) oikein, kun miellän kevyen päivän painoiksi noin 60% ja tavanomaiseen 80% kovan päivän rautamäärästä?

Lisäksi vielä (toivottavasti viimeinen) kyseenalainen asia, eli ajattelin "sivuharrastuksena" myös pistää pikajuoksukuntoani (60-100m) hieman kovemmaksi, lahjoja kun siihen(kin) lajiin löytyy. Saisin saman tien myös edes puolet synneistäni anteeksi harrastamalla edes jotakin pientä kestävyyttä vaativaa liikuntaa. Olisiko jalkavatsatreenin jälkeen hyvä hetki muutamaan pyrähdykseen, vai suositteletteko jotain muuta ajankohtaa? Pitäisikö koko ajatus kenties hylätä?

Kompostiturska sanoi:
Eli olenko nyt ymmärtänyt (ja improvisoinut) oikein, kun miellän kevyen päivän painoiksi noin 60% ja tavanomaiseen 80% kovan päivän rautamäärästä?
Noi prosentit nyt heittelee niin tapauskohtaisesti etten niillä välttämättä lähtisi pelaamaan. Raskaat treenit voisit tehdä aika matalilla toistomäärillä, tyyliin ylävartalolle ja takareisille 6-10 ja etureisille ja pohkeille sitten hieman pidempää. Nämä sarjat voisit tuupata siten loppuun, että viimeinen nosto tulee omin avuin ylös. Kevyeen treeniin laittaisin muutaman toiston lisää (eli vastaavista pienemmillä painoilla) ja jättäisin 2-3 toistoa vajaaksi. Kokonaan kevyellä viikolla sitten pumppailisin miten haluttaa, mutta toistoja jätetään reserviin jo sitten kunnolla. Pääsääntöisesti siinäkin hieman pidempää sarjaa.

Tuossa vaan oma mielipiteeni.

Kompostiturska sanoi:
Eli olenko nyt ymmärtänyt (ja improvisoinut) oikein, kun miellän kevyen päivän painoiksi noin 60% ja tavanomaiseen 80% kovan päivän rautamäärästä?QUOTE]

jos teet esimerkiksi penkkiä 100kg x6 toistoa kovalla viikolla,niin kevyellä teet 60-70kg samat toistomäärät eli 6,ei kevyt viikko ole sellainen että painoja pienennetään ja toistoja lisätään!:eek:
se ei ole tarkoituksen mukaista ollenkaan.

se 60%-70% lasketaan treenipainosta ei maksimista!

Ohhoh, kylläpäs minut osataan ymmärtää väärin.
Olen kehonrakentaja ja vain kehonrakentaja. Tämä tarkoittaa sitä, että en välitä hevon vittujakaan enimmäistuloksista, enkä niitä myöskään kokeile.

Tarkoitin siis, että ainakin peveliuksen antamaa toimintamallia noudattaen olisi kolme voimakkuudeltaan erilaista harjoituslajia: kova, tavanomainen ja kevyt.
Tähän mennessä kallooni on jo mainiosti uponnut, että kevyt on n. 60% suurimmasta mahdollisesta romun määrästä, millä pystyn sarjaa tekemään (=kova). Olisiko näin siis tavanomaisen/normaalin/neutraalin (kielenraiskaajille ja suomea ymmärtämättömille nuo kaksi jälkimmäistä) harjoituksen painomäärä 80% kovasta treenistä, muodostaen kolmikosta siis matemaattisesti kauniin 60-80-100 -asetelman?

Tämä saman pilkunrakastelukysymyksen uusiminen siis vain selventämään kantaani ja oikaisemaan väärinymmärrys, prosenteilla pelaaminen sikseen ja kokeilemaan omakohtaisesti :)

joo, onhan toi 60-80-100 yksi ihan hyvä ja selkeä tapa lähestyä aihetta.
mun mielestä homman voi silti miettiä myös vähän laajemminkin, kuten toolate jo sanoi:

kova=isommat romut, paljon sarjoja ja usein loppuun asti, erikoistekniikoita (pakkotoistot, rest-pauset), pientä huijausta viimosissa toistoissa jne. esim. 5x5-8 pääliikkeissä, apuliikkeissä 2-3x6-10. sarjatauot 2-3min.

normaali= enemmän toistoja vähän pienemmillä painoilla kuin kovassa, tehokas nosto ja rauhallinen (3-5s) lasku. viimeinen sarja ns. positiiviseen loppuun asti, eli itse tehtynä ja hyvällä tekniikalla. sarjoja vähemmän kuin kovassa. sarjatauot n.1 min., sarjat ja toistot esim. 3x(6)8-12(15).

kevyt=painot huomattavasti kevyemmät kuin molemmissa edellisissä, toistot 10-15(30), sarjoja vain 1-2 per liike, sarjat aina poikki reilusti ennen failurea. huoltavaa, niveliä ja jänteitä vahvistavaa treeniä ja mahdollisesti hiukan maitohappoa. sarjatauot 2min. liikkeitäkin voi pudottaa ja keskittyä isoihin juttuihin ja lyhyeen (max 30min) treeniin. ajatus on, että kevyen treenin jälkeen on semmonen olo, että "tässäkö tää oli? vielä menis kevyesti vaikka kaksi samanlaista perään". kevyet viikot on kuitenkin sitä aikaa jolla kerätään kovista treeneistä tulokset ja varmistetaan että kroppa ei hajoa tai ylikunto ei iske.

Bodaaja sanoi:
Ehkä vähän offtopicia, mutta minä olen saanut semmosen käsityksen täällä että ainoa oikea ohjelma on 2-jakoinen. Itse en sitä käytä, mutta kaikki suosittelee. Voisin sitäkin kokeilla, mutta tunnen tarvitsevani suuremman jaon saadakseni jotain perille. Ja tämä ei ole mitään vittuilua ym. sanoin vaan mielipiteeni.

Ja mulla on 5-jakoinen, ja siitä ei tartte teidän alkaa nalkuttaa, että ei toimi ynnä muuta. Eli 5 kertaa viikossa käyn salilla, ja hyvältä tuntuu. Tulokset, painot, ympärysmitat kasvaa jatkuvasti. Niille jotka mussuttaa et 5-jakoinen ei toimi niin kannattas varmaan joskus koklata sitäkin. Itse en tyrmää 2-jakoista, mutta koen 5-jakoisen sopivan minulle paremmin.

Se siitä.

Olet treenannut 5-jakoisella, hyvä ohjelma sekin, mutta 2-jakoisella kehittyy nopeammin. ;)

Ja miten voit tietää kehittyväsi paremmin 5-jakoisella jos et ole 2-jakoista koskaan edes kokeillut?

Ja siitä päästäänkin siihen, että miten minä voin tietää pumppaavani itseni tukkoon käymällä salilla kuusi kertaa viikossa? ;) (pyydän, huomatkaa ylitsepursuava totisuus)

Mutta miten sijoitan pienen 100m spurttailun, tuon lähestulkoon aerobisen ja hapenottokykyä parantavan piristyksen, almanakkaani? Urheilukenttä kun on vierimismatkan päässä kotoa, niin voin helposti mennä pienelle juoksentelulle milloin vain kotiolosuhteissa. Onko suositeltavaa antaa vastaharjoitetuille, proteiinisynteesiä huutaville jaloille kyytiä? Vai pitäisikö peräti lopettaa iänikuinen kysely ja selvittää asioita itse? :rolleyes:

pidä halutessasi välipäivä puntista ja juokse. ihan sama mikä reeni olisi vuorossa. tee juoksuhommat pääkopan ehdoilla, älä mieti liikaa. ei se mielestäni sen kummempaa tarvitse.
muutenkin pitää osata ottaa kevyesti juuri silloin kun ei ole mahtavaa fiilistä mennä salille, vaikka ohjelman mukaan olisi kova treeni vuorossa. homman pitää olla kivaa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom