Kolesterolia alentavat luontaistuotteet

Nyt on semmonen tilanne, että äitimuorillani on kolesteroliarvot jonniinverran koholla, ldl on siinä 4.5 paikkeilla, hdl suht ok. Se sai kolesterolilääkityksen joka auttoi, mutta kaupanpäälle maksa-arvot rupes nouseen ja se lopetti lääkkeen syönnin.

Nyt olen ruvennut metsästämään kaikkia luontaistuotteita, joista voisi olla apua. En ole sen tarkemmin vielä perehtynyt aineisiin, mutta seuraavat aineet on tullut esiin:

- soijalesitiini
- punariisi
- latva-artisokka
- guarkumi

Onkohan kellään muita kolesterolia alentavia luontaistuotteita mielessä joista voisi olla apua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuolta ei kysymääni asiaan löytynyt vastausta.
Ei ollut tarkoituskaan löytyä, mikäli "luontaistuotteen" pitää löytyä pullosta tai pilleristä...

Viittasin tuohon hiilareiden laadun seurantaan.

Vogelilla oli joku kolesterolia (ainakin esitteen mukaan) alentava litku, taisi olla latva-artisokasta tehty. Ostin juuri monta pulloa Vogelin maksarohtoa Carduus Mariaanusta ja samassa esitteessä oli juttua kolesterolin alentamisesta. Olen kova tinkaamaan ja ostan mielummin ison satsin kerralla halvalla. Raportoi auttaako rohdot, jos äititsi testaa. Olisi kiva tietää toimiiko Vogelit miten hyvin.

treenaisko sanoi:
Ostin juuri monta pulloa Vogelin maksarohtoa Carduus Mariaanusta
Tiesitkö muuten että tuota silymariinia saa taas tabletteina, tuossa vogelin tipassa on tosi vähän vaikuttavaa ainetta. En uskalla laittaa linkkiä, kun mainostaminen on kielletty.

Liukenevat kuidut alentavat myös kolesterolia. Niitä löytyy mm. kauran ja ohran leseistä, pellavansiemenestä ja marjoista. En nyt sitten tiedä kuinka tehokkaasti, mutta kuitenkin.

Quadzilla sanoi:
Tiesitkö muuten että tuota silymariinia saa taas tabletteina, tuossa vogelin tipassa on tosi vähän vaikuttavaa ainetta. En uskalla laittaa linkkiä, kun mainostaminen on kielletty.

Jos HEPAa tarkoitat, niin sitäkin on testattu, mutta se oli Carduus Benedictus ja ei taida olla ihan sama kuin silymariini. Itse silymariiniakin taisi joku putiikki myydä.

Vogelin pullossa oli annostus 5-10 tippaa ruoan jälkeen. Ajattelin, että 20-30 tippaa on bodarille sopiva määrä. Pitäisikö laittaa enempi? Tosi riittoista pullo, kestää useamman viikon. Olen sekoittanut tilkkaan light cokista ja on kuin kossucolaa joisi. Nestemäinen lisäravinne kuulemma imeytyy paremmin kuin tabut.

treenaisko sanoi:
Jos HEPAa tarkoitat, niin sitäkin on testattu, mutta se oli Carduus Benedictus ja ei taida olla ihan sama kuin silymariini. Itse silymariiniakin taisi joku putiikki myydä.
En tarkoita hepaa, sitäkin olen joskus kokeillut, kuten myös noita Vogelin tippoja. Valmistaja Reflex, valmisteen nimi on milk thistle. Enempää en uskalla mainostaa ettei tule sanomista.
:piis:

Kuinka äitimuorisi on tottunut syömään, valmistamaan ruokiaan sekä liikkumaan?
Oikea ruokavalio on kuitenkin peruspointti kolesterolin suhteen. Tietysti siihen vaikuttaa myös perimä yms. mutta itsekin pystyy vaikuttamaan. Eli kovat rasvat pois sekä pannukahvi. Ja kuten Nike ja Jalmari jo mainitsivatkin, niin paljon kuituja ja tarpeeksi hyviä rasvahappoja. Ruoka on myös hyvä valmistaa uunissa tai muuten ilman rasvaa. Ja kuntoliikuntaa tietysti ohjelmaan. Noilla ohjeilla pitäisi muutenkin pysyä rouvan kunnossa :)

Kaipa tuolta luontaistuotteistakin löytyy ihan toimivia vaihtoehtoja, joihinkin tuotteisiin vain suhtaudun hieman skeptisesti. No, toivottavasti äitisi kolesteroli arvot laskevat millä keinolla hän päättääkin kokeilla.

kata sanoi:
Kuinka äitimuorisi on tottunut syömään, valmistamaan ruokiaan sekä liikkumaan?
Oikea ruokavalio on kuitenkin peruspointti kolesterolin suhteen. Tietysti siihen vaikuttaa myös perimä yms. mutta itsekin pystyy vaikuttamaan. Eli kovat rasvat pois sekä pannukahvi. Ja kuten Nike ja Jalmari jo mainitsivatkin, niin paljon kuituja ja tarpeeksi hyviä rasvahappoja. Ruoka on myös hyvä valmistaa uunissa tai muuten ilman rasvaa. Ja kuntoliikuntaa tietysti ohjelmaan. Noilla ohjeilla pitäisi muutenkin pysyä rouvan kunnossa :)

Kaipa tuolta luontaistuotteistakin löytyy ihan toimivia vaihtoehtoja, joihinkin tuotteisiin vain suhtaudun hieman skeptisesti. No, toivottavasti äitisi kolesteroli arvot laskevat millä keinolla hän päättääkin kokeilla.
Liikunta ja ruokavalio ovat kunnossa. Muori on erittäin motivoitunut hoitamaan asian kuntoon luonnollisin keinoin. Olin sitä lääkehoitoa vastaan alunperinkin, mutta se halus sitä kokeilla. Sukurasitusta on, sillä papparainen kuoli tulppaan nelikymppisenä ja mummollakin oli sydänviat sun muut.

Vai on teidänkin suvussanne rasiteena tätä suomalaisten kansantautia :( No, hyvä pitää kunnosta ja ruokavaliosta erityisesti huolta. Toivottavasti verenpaine on hyvissä arvoissa. On hienoa, että kiinnostaa pitää itsestään huolta muutenkin kuin lääkkeillä. Tietysti on tilanteita, jolloin lääkkeiden otto on kannattavampaa sivuvaikutuksista huolimatta..

jalmari sanoi:
Ainakin omega-3 kalaöljy

Toinen ääni tälle. Kalaöljyllä on niin paljon todettuja hyviä vaikutuksia kolesterolijutun lisäksi että IMO ei ole mitään järkeä olla käyttämättä. Itse otan yleensä jonkun vajaat 10 g päivässä.

Äitilläni oli sama ongelma, ennenkuin laitoin hänet käyttämään Benecol- ja Pro.Activ-tuotteita. Lääkäri olisi aloittanut statiinit, mutta kehoitti ensin kokeilemaan ruokavaliomuutoksia. Kolesteroli laski ainoastaan em. tuotteita lisäämällä parissa kuukaudessa pari yksikköä, muita muutoksia ruokavalioon ei tehty. Kannattaa kokeilla.

Tumma kaakao on todettu monta kertaa terveellisemmäksi mitä vihreä tee. Ei ole kukaan jaksanut tarkemmin testata ennen.

Lähteenä:

Tekniikan Mailma
Tiede-lehti
7-päivää !!! :thumbs:

Kourassa viimeisin verikoe, tulokset ja suluissa muutos neljässä kuukaudessa:

fS-Kol 2,8 (-1,4)
fS-Trigly 0,7 (+-0)
fS-Kol-HDL 1,4 (+0,1)
fS-Kol-LDL 1,1 (-1,5)

S-ALAT 30 (-21)

Mitä muutin 4kk aikana? Ruokavaliota ainakin. 100g kauraleseitä aamiaisella, ei ylimääräistä sokeria päivän aikana, ruoka muuten normaalia aamiaista lukuunottamatta, iltaisin lähes päivittäin kanaa ja/tai kananmunia. Lisäravinteina vain protskuja ja toisinaan kreatiinia. Iltaisin vitamiininappi ja 2 nappia halpisbrändin Omega-3 kalaöljyä. Lisäksi yksi nappi melatoniinia iltaisin, jos se nyt mitenkään mihinkään liittyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom