Kolesteroli tappaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nat_Ural
  • Aloitettu Aloitettu
Kolesteroli tappaa ilmeisesti myös diacorin kardiologeja. Diacorin asiakaslehdestä löytyy loistava artikkeli kolesterolin vähentämistä. Artikkelin paras anti on tässä kappaleessa:

Korkea kolesteroli on vaaratekijänä salakavala ”tauti”, johon voimme onneksi itse ratkaisevasti vaikuttaa muuttamalla elintapojamme terveellisemmiksi: siirtymällä kevyempään ruokavalioon ja lisäämällä säännöllistä liikuntaa. Näin pysyvät myös liikakilot kurissa. Ylipaino kun tunnetusti altistaa verisuonisairauksille. Eläinrasvojen osuutta ravinnossa tulisi selkeästi vähentää. Kalaa olisi hyvä syödä vähintään kolme kertaa viikossa, mieluiten rasvaista merikalaa. Kolesterolin nostajia ovat kananmuna, katkaravut ja äyriäiset. Ruokavalioon on hyvä lisätä ravintoaineita, jotka tutkitusti vaikuttavat kolesterolia alentavasti.

http://www.diacor.fi/tv_2003_1_16.cfm

Kananmunaa tai äyriäisiä siis ei yksinkertaisesti saa syödä, vaan pitää syödä tutkitusti kolesterolia alentavia ravintoaineita. Niinpä tietenkin. Kananmunien tai äyriäisten kolesterolia nostavaa vaikutusta ei perustella mitenkään, mutta varmaan diacoriin voi luottaa. Rasvan saannin vaikutusta kolesteroliin ei käsitellä juuri tämän syvällisemmin. Miten ihmisten oletetaan muuttavan tapojaan, kun terveysalan asiakasjulkaisut ovat tällaisia?

Kaikesta tästä sekä tärkeitä rasvahappoja koskevista huomioista täytyy kyllä antaa neljä ritariässää viidestä.

:david: :david: :david: :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on käsitys, että ravinnon rasvoilla on suurempi merkitys kolesterolitasoihin kuin ravinnon kolesterolilla. Vosiko joku asiasta tietävä valistaa?

Originally posted by Billy
Minulla on käsitys, että ravinnon rasvoilla on suurempi merkitys kolesterolitasoihin kuin ravinnon kolesterolilla. Vosiko joku asiasta tietävä valistaa?

Näin se on. Etenkin takavuosina mm. kananmunien kolesterolipitoisuuksilla peloteltiin tarpeettoman paljon. Kun elimistö saa ravinnosta valmista kolesterolia se vähentää omaa kolesterolituotantoaan. Itsekin söin ennen neljäkin kokonaista kananmunaa päivässä ja kolesteroliarvoni olivat mittarin näyttökykyä alhaisemmat.

Re: Re: Kolesteroli tappaa

Originally posted by Tomi
Kananmuna

Matkarapu

Olen kyllä lukenut finelini, enkä vähäksynyt munien kolesterolisisältöä. Tarkoitus oli sanoa, että noilla diacorin ohjeilla ei kolesterolia lasketa juurikaan pidemmällä tähtäimellä, ellei satu olemaan 5 munaa päivässä syövä vegaani. Asia vain on niin, etteivät epidemiologiset tutkimukset juuri tue munien tai matkarapujen harkitsematonta murhaa. 4 hasselhofia pysyy edelleen :)

Billy, pubmedistä löydät varmasti asiaa käsitteleviä ilmaisia tutkimuksia.

Originally posted by Billy

"Kolesteroli
Ravinnon kolesterolin merkitys veren kolesteroliarvoihin on kovia rasvoja (tyydyttyneet ja transrasvat) vähäisempi. Ruokavalion kolesteroli saattaa lisätä ateroskleroosin vaaraa kolesterolille herkillä henkilöillä, joilla ruoan kolesteroli lisää veren kokonais- ja LDL-kolesterolia. Ruoan kolesterolin vaikutus on haitallinen, jos samanaikaisesti ruokavalio sisältää tyydyttynyttä rasvaa. Siksi kananmunan keltuaisen ja katkarapujen kolesterolin vaikutus veren kolesteroliin on vähäisempi kuin rasvaisten maito- ja lihavalmisteiden, joissa on tyydyttynyttä rasvaa. "

Tuossakin pitää tietenkin muistaa että tyydyttynyttäkin rasvaa pitää saada 5-10E%. Ja esim punaisen lihan totaalinen poisjättäminen ruokavaliosta ei ole hyvä juttu.

lähde http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/03_sv_ravinto.shtml#2_1

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom