kokonaisvaltainen lisäravinnetarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _mecca_
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Kyseessä on siis lisäravinteiden tarpeellisuus ja se mitkä ovat tarpeellisia ja mitkä ovat tarpeettomia ravinteita. Tällä tarkoitan vain että kaikki markkinoilla olevat lisäravinteet eivät ole varmasti tarpeellisia. Eli näiden valmisteiden hyöty on jo niin pieni prosentuaalisesti, ettei normaalin treenaajan kannata sijoittaa rahojaan näihin erikoistuotetteisiin.

Jos lähdemme pohjalta niin kaikki ovat varmaan yksimielisiä siitä, että välttämättömin(lue pakollinen) lisäravinne on proteiini(palautusjuoma). Ilman tätä kehitys ja palautuminen on varmasti hitaampaa.

Mutta tämän jälkeen mikä/mitkä ovat tarpeellisia lisäravinteita.
Heitän tähän muutaman tuotteen joiden tarpeellisuutta sitten voi spekuloida. ja jos jokin puuttuu minkä koette aivan välttämättömäksi kehityksen kannalta, kertokaa toki.

1. Nopeavaikutteinen proteiini(hera,palautusjuomaan) tuote esimerkki:Evolution Ultra Whey
2. Hidasvaikutteinen proteiini(soija, maito,iltapala) tuote esimerkki:Evolution calcium caseinate
3. Kreatiini tuote esimerkki:Evolution Creatine Monohydrate
4. Glutamiini tuote esimerkki:Evolution L-Glutamine
5. Aminohapot tuote esimerkki:US-Product Line Master BCAA´s
6. Vitamiinit + öljyt

Kyseenalaisia tuotteita:
1. Prohormoonit(ei sallittu suomessa)
2. Tribulus
3. HMB

Laihdutus on asia erikseen ja en tässä käsittele laihdutusvalmisteita tai niiden tarpeellisuutta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No lasketaanko palautusjuoman malto? Ei sinne salille mitään banaaneita halua ruveta kantamaan.

Hidasvaikutteinen proteiini on mielestäni lisäravinteena jo paljon turhempi kuin kakkossijan veroinen, sillä sitähän saa niin helposti maito liha jne tuotteista.

Melkein pistäisin noi vitamiinit ja öljyt ylemmäs listalla?

Tuota noin. Ei näitä kaikkia edes ollut käytettävissä ennenmuinoin. Ja silti treenattiin ja kehityttiin ihan mukavasti. Ihan tällä perusteella väitän ettei ehdottoman tarpeellista normaali treenaajalle noista ole muuta kun syödä hyvin ja monipuolisesti terveellisesti suositusten mukaan erityisesti lisääntynyt proteiinin tarve huomioiden (lisäprotskua jos ei syömällä pysty).

Sitten lompakon ja treenauksen vakavuuden sekä tavoitteiden mukaan lisäilee tosta sun listalta tässä järjestyksessä:
1. Palautusjuoma
2. Vitamiinit + öljyt (erityisesti c ja b vitamiinit tärkeitä)
3. Kreatiini
4. Glutamiini
5. Muut

Parhaiten rahoilleen saa vastinetta kohdista 1&2. Mitenkään muita asioita tietenkään väheksymättä, mutta jos kaikkea ei voi saada täytyy keskittyä olennaiseen. Puhuttiin siis normaali treenaajasta, jolla lompakossa ei ole koskaan liikaa täytettä.

123jippo sanoi:
Sitten lompakon ja treenauksen vakavuuden sekä tavoitteiden mukaan lisäilee tosta sun listalta tässä järjestyksessä:
1. Palautusjuoma
3. Kreatiini
4. Glutamiini
5. Muut

Minun listani olisi tällainen:

1. Palautusjuoma
2. Glutamiini + Kreatiini (todella hyvin toimiva yhdistelmä, joka melkein omalla kohdallani jopa sivuuttaa tuon palautusjuoman 1. paikalta)
3. Öljyt (kyllähän näistä öljyistä saa juuri tärkeät rasvahapot jotka menee minun listalla vitamiinien ohi ihan surutta.. rypsäri ROKS)
4. Vitamiinit ja kuidut (multi-tabs neo.. ihan toimiva aine näin dieetillä) (c-vitamiinia saa kun juo appelsiinimehua kun taas b-vitamiinia taas ei saakkaan niin helposti)
5. Muut

Voiko noita öljyjä nyt oikein pitää lisäravinteina? Ei minun mielestäni, koska niitä käytetään ihan tavallisessa ruoanlaitossa.

horroroso sanoi:
Voiko noita öljyjä nyt oikein pitää lisäravinteina? Ei minun mielestäni, koska niitä käytetään ihan tavallisessa ruoanlaitossa.

No vetävätkö ihmiset yleensä päivässä rypsäriä paljonkin tyyliin 4-5 rkl paljaaltaan? Eivät tietääkseni ja tämähän ei vielä ole edes paljon jos rkl olisi noin 9g niin jotkut täältä ottavat lähes ja yli 10 rkl päivässä. Mielestäni tämä kyllä menee lisäravinteena tai paremminkin ravinnelisänä, rasvalisänä, josta saa todella hyviä rasvoja oikeassa suhteessa.

1. palautusjuoma
2. vitamiinit ja hivenaineet
4. kreatiini
3. öljyt
5. proteiinivalmisteet

näistä on tällä hetkellä kunnossa kohdat 1-4. Erillisiä proteiinilisiä en tällä hetkellä koe tarvivani, koska ruoka maistuu ja saan helposti tuon 2-3g proteiinia/kg kunhan vaan jaksaa vähän panostaa ruuanlaittoon ja syömisiin. Kaikki muu on omasta enemmän tai vähemmän turhaa mutta näistä taas varsinkin kohdat 1 ja 2 on lähes pakollisia. Vaikka ilman palautusjuomaakin varmasti kehyttyisi, koen että on paljon mielekkäämpää viedä salille tuommonen nestemäinen juoma kuin alkaa vetämään siellä jotain rahkakompoa. En kuitenkaan halua että lihaksisto on katabolisessa tilassa joka treenin jälkeen vähintään puoli tuntia ja pahimmassa tapauksessa 2-3 tuntia.

Itsellä;

1-Hera (palautus)
2-Monivit/miner.(vahvaa) + C-vit. + Zn_Glukon+Kupari + kalaöljy

3-Krea
4-EC-yrtit

Muita ei tässä oikeen tule käytettyäkään. Paha tapa usein unohtaa kreatiinikin ottaa mutta kahdella ekalla tuun toimeen pääasiassa. Kolmonen ja nelonen on myös "mukana". Ec vain silloin kun tarve on.

Näissä siis olen pitäytynyt, jotenkin tuntuu että näihinkin menee jo ihan tarpeeksi rahaa, siksi en lähde hifittelemään liiaksi.

Edit; tosiaan ja hitaat ja muut protskut otan ruoasta. Kyllä tossa yks kaseiinipussikin on mut tulee tarpeeseen ehkä kerran kahdessa viikossa.

1. Hyvälaatuinen hera (isolaatti)
2. Kreatiini
3. Vitamiinit
4. Glutamiini
5. Kalaöljy

IN:
1. Maitoproteiini
2. Kreatiini
3. vitamiinit & hivenaineet & öljyt
4. erilaiset yleisterveyttä/stressiä/yms. parantavat kasvis uutteet/tiivisteet

OUT:
1. malto
2. palautusjuoma
3. hera
4. glutamiini

Mites noi hyödyttömät ja/tai hyperkalliit tuotteet? Kuinka moni käyttää tai on käyttänyt joitain spesiaalituotteita ja onko toiminut?

_mecca_ sanoi:
Mites noi hyödyttömät ja/tai hyperkalliit tuotteet? Kuinka moni käyttää tai on käyttänyt joitain spesiaalituotteita ja onko toiminut?

Lukemastani päätellen se krean hifiversio (V12/Swole jne) tuntuu monilla toimivan hyvin ja useat vannoo sen nimeen. Pakkiksen Immediate Actionit sun muut crp shuttlet on ilmeisesti vakuuttanut monet? Kertokoon ketkä käyttää. Mulla on noista vitskujutuista sellanen "hifi"versio tai sinne päin. Ei valittamista vaikka sinänsä maksaakin enemmän. Itse tein uteliaisuudesta (pakko kokeilla itse sitten kuitenkin) myös pienen kokeilun koskien ns. prohorkkia, mulla oli methyl 1-test + 4AD tossa kokeilussa (reilu 2 vkoa) jolloin paino nousi n. 3kg ja voimia riitti reenissä, mutta äkkiä iski koko päivän kestävät superväsymykset (lethargy?) eikä mistään tullu enää mitään eikä yöllä saanu unta ja selkäkivut nousi taas niin voimakkaks että itku meinasi päästä välillä. Lopetin siis kokeilun siihen! Enkä kokeile niitä enää koskaan.

123jippo sanoi:

1. Palautusjuoma

Karvahattubudjetilla kun treenailee niin minulle riittää nuo listan kaksi ensimmäistä ja palautusjuomankin tilalle saatan vetää palautusruuat 30 minuutin sisällä treenin päättymisestä. Olen huomannut että talvella iho kuivaa ja hilseilee jos kohdassa 2 on puutteita. Kyllähän vitamiinit ja öljyt on muutenkin ratkaisevan tärkeitä yleiskunnolle ja hermojen toiminnalle.

:david:

_mecca_ sanoi:
Kyseessä on siis lisäravinteiden tarpeellisuus ja se mitkä ovat tarpeellisia ja mitkä ovat tarpeettomia ravinteita...
Tuo tarpeellisuus on ihan kiinni siitä, mitkä on tavoitteet kehonrakennuksen saralla.
1. Vitamiinit.
2. Palautusjuoma.
3. lisäProteiini.

Suositut

Back
Ylös Bottom