Kokonaan eroon kofeiinista

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan tämän laillisen psykoaktiivisen huumeen kuluttamisen?

Ajattelin vieroittaa itseni täysin kaikesta kofeiinista lähinnä kahdesta syystä: kofeiinicrushin takia ja kofeiinipitoisen juoman nauttimisen jälkeisen pahoinvoinni ja ripulin takia.

Vähän taustatietona: En itse ole koskaan ollut kahvin suurkuluttaja, en edes päivittäinen. Viimeisen vuoden olen juonut ennen treeniä kahvi/preworkoutin tai napannut kofeiinipillerin. Lisäksi sillointällöin kahvikupillinen vain sen hyvän maun takia. Kuitenkin yllämainittujen syiden takia olen päättänyt hankkiutua eroon kokonaan tästä stimulantista. Minkälaisia kokemuksia on porukalla kofeiinista luopumisesta? Olen kyllä syklitellyt kofeiinia sen tehon säilymiseksi, pisimmilllään 10pv oon ollu off-caffeine. Mut mites kokonaan luopuminen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tosiaan tulee pahoinvointi ja ripuli niin eikö tuo ole todella vahva motivaattori luopua moisesta itsensä kiusaamisesta?

Itse tykkään niin paljon juoda kahvia ja siitä on havaittu olevan kaikenlaisia terveyshyötyjäkin että aion jatkaa. Tosin voisipa testata mielenkiinnon takia periodin pelkästään kofeiinitonta kahvia.

Veikkaisin että jos et oo juonu kahvia edes päivittäin etkä sillonkaan enempää kun kupin päivässä, dramaattisinta mitä lopettamisen yhteydessä saattaa tapahtua on että ens vuonna huomaat kaapissa vanhaksi menneen kahvipaketin. Kunnon kahvinarkeillakin (kuten minä) yleensä vieroitusoireet on luokkaa lievä päänsärky muutaman päivän, joten en usko että sun käyttötahdilla huomaat mitään eroa vaikket juokaan.

Taannoin tuli lopetettua päivittäinen käyttö ja viikon verran väsymys oli jotain sanoinkuvaamatonta. Päänsärkyä ei ollut, motivaatio kaikenlaiseen tekemiseen hyvin olematon. Mutta viikon jälkeen olo normalisoitui ja muuttui tasaisemmaksi kuin kofeiinia vedellessä. Eiköhän tuosta kohtuu helpolla pääse irti kun sen viikon sietää mahdollisia vierotusoireita, mitä sulle ei varmaan edes tule jos harvemmin muutenkin käytät.

Mulla oli ekalla kerralla kertaheitolla kofeiinittomaan siirryttäessä migreeni kaks viikkoa. Siitä opin miten teen ton katkolle menon nykyään.

Mustassa teessä ja vihreässä on melko paljon kofeiinia. Esimerkiksi kofeiiniyliherkille ei sovi. Itse välttelen "offilla". On sitä kofeiinia lukemattomissa muissakin aineksissa. Google tietää. Sitten on tietenkin erikseen kofeiinittomat teemerkit.

Mustassa teessä ja vihreässä on melko paljon kofeiinia. Esimerkiksi kofeiiniyliherkille ei sovi. Itse välttelen "offilla". On sitä kofeiinia lukemattomissa muissakin aineksissa. Google tietää. Sitten on tietenkin erikseen kofeiinittomat teemerkit.
Juurikin näin, eli jos haluaa eroon kofeiinista, ei kahvista teehen siirtyminen auta. Musta tee on pitkään haudutettua, niin siinä ei ole yhtä paljon kofeiinia kuin vihreässä, mutta vihreässä on myös enemmän antioksidantteja. Ja maksatoksisia aineitakin valitettavasti, SUURILLA annoksilla.

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan tämän laillisen psykoaktiivisen huumeen kuluttamisen?

Ajattelin vieroittaa itseni täysin kaikesta kofeiinista lähinnä kahdesta syystä: kofeiinicrushin takia ja kofeiinipitoisen juoman nauttimisen jälkeisen pahoinvoinni ja ripulin takia.

Vähän taustatietona: En itse ole koskaan ollut kahvin suurkuluttaja, en edes päivittäinen. Viimeisen vuoden olen juonut ennen treeniä kahvi/preworkoutin tai napannut kofeiinipillerin. Lisäksi sillointällöin kahvikupillinen vain sen hyvän maun takia. Kuitenkin yllämainittujen syiden takia olen päättänyt hankkiutua eroon kokonaan tästä stimulantista. Minkälaisia kokemuksia on porukalla kofeiinista luopumisesta? Olen kyllä syklitellyt kofeiinia sen tehon säilymiseksi, pisimmilllään 10pv oon ollu off-caffeine. Mut mites kokonaan luopuminen?
Mä pystyin olemaan ilman kahvia kokonaisen kaksi viikkoa. Jossain vaiheessa kahvin päivittäinen määrä oli noussut ihan järkyttäviin määriin ja tajusin, että olisi aika rajoittaa. Join joka päivä töissä kolme keskikokoista kahvikuppia ja töiden jälkeen vielä kotona n. 5 dl jättikupillisen ennen treenejä.

Kaksi ensimmäistä päivää ilman kofeiinia olivat suoraan sanottuna helvettiä. Väsymys oli jotain käsittämätöntä, mutta pääkipua ei juurikaan ollut. Kun pahin väsymys oli ohi, alkoi elämä pikkuhiljaa voittamaan ja viikon kofeiinittomana olon jälkeen olo oli jo paljon parempi.

Kahden viikon jälkeen kuitenkin sorruin juomaan kahvia. En kofeiinin piristävän vaikutuksen vuoksi, vaan maun ja jonkunlaisen kahviin muodostuneen tunnesiteen vuoksi. Työpaikalla vitutti "kahvitauolla" olla ilman kahvia ja katsoa muiden nauttivan sitä, ja aina kotiinkin päästyä rankan duunipäivän jälkeen olin tottunut siihen, että saan ottaa kupin kahvia ja hengähtää hetken ennen treeniä. Kofeiinistä ei varsinaisesti ole tullut mulle vuosiin enää minkäänlaista virkistymisen tunnetta, vaan lähinnä sen avulla olen voinut palauttaa itseni ns. "normaaliin" tilaan. Luulen, että tää on monille suomalaisille aika tyypillinen kuvio – kahvia juodaan, jotta työpäivästä selviää edes jotenkin kotiin asti.

Tätä kirjoittaessa kyllä väistämättä tulee itsellenikin fiilis, että kahvin juonti todellakin on mulle ongelma. :D Tuon tauon jälkeen olen juonut maksimissaan kaksi kuppia päivässä ja olen tässä rajassa kyllä pysynytkin. Toisaalta vieläkin mietin, josko kofeiinista pitäisi vierottua kokonaan ja kokeilla vielä vaikka kuukauden tai jopa kahden totaalitaukoa.

Kofeiinistä ei varsinaisesti ole tullut mulle vuosiin enää minkäänlaista virkistymisen tunnetta, vaan lähinnä sen avulla olen voinut palauttaa itseni ns. "normaaliin" tilaan. Luulen, että tää on monille suomalaisille aika tyypillinen kuvio – kahvia juodaan, jotta työpäivästä selviää edes jotenkin kotiin asti.

Tätä kirjoittaessa kyllä väistämättä tulee itsellenikin fiilis, että kahvin juonti todellakin on mulle ongelma. :D Tuon tauon jälkeen olen juonut maksimissaan kaksi kuppia päivässä ja olen tässä rajassa kyllä pysynytkin. Toisaalta vieläkin mietin, josko kofeiinista pitäisi vierottua kokonaan ja kokeilla vielä vaikka kuukauden tai jopa kahden totaalitaukoa.
En tiedä olenko kofeiiniyliherkkä sen takia etten juo kahvia vai enkö juo kahvia sen takia, ettei se sovi mulle, mutta tämä palautti mieleen miksi saa olla tyytyväinen ettei ole ikinä opetellut juomaan kahvia. Tunnen elämäni olevan siltä osin helpompaa, etten tarvitse aamukahvia herätäkseni tai kahvitaukoja pitääkseni itseni normaalitilassa. Kyllä mä voin ottaa kylässä puolikkaan kupillisen kahvia, kun se on joko kahvi tai tee ja aina ihmetellään jos ei ota kumpaakaan. Jos kaadetaan enemmän niin jätän osan juomatta, koska siitä tulee aivan järkyttävä olo.

En tiedä olenko kofeiiniyliherkkä sen takia etten juo kahvia vai enkö juo kahvia sen takia, ettei se sovi mulle, mutta tämä palautti mieleen miksi saa olla tyytyväinen ettei ole ikinä opetellut juomaan kahvia. Tunnen elämäni olevan siltä osin helpompaa, etten tarvitse aamukahvia herätäkseni tai kahvitaukoja pitääkseni itseni normaalitilassa. Kyllä mä voin ottaa kylässä puolikkaan kupillisen kahvia, kun se on joko kahvi tai tee ja aina ihmetellään jos ei ota kumpaakaan. Jos kaadetaan enemmän niin jätän osan juomatta, koska siitä tulee aivan järkyttävä olo.
Näinpä juuri. Se, että kahvia tai mitä tahansa muuta ainetta tarvitaan vain elämästä selviämiseen, ei ole normaalia. Kyllä minäkin vielä muistan ne ajat, jolloin kaksi pientä kuppia kahvia sai aikaan todella vireän olotilan ja oikein tunsi kuinka iho alkoi hohtaa punaisena. Nykyään vastaava annos ei aiheuta mitään tuntemuksia enkä edes tiedä, saati halua yrittää, kuinka paljon kofeiinia tuohon oloon nykyään tarvittaisiin.

Useinhan kahvin juojat vielä puolustavat tämän mustan myrkyn nauttimista sillä, että tutkimuksissa sen on todettu laskevan tyypin 2 diabetekseen sairastumisriskiä ja ties mitä muuta. En epäile, etteikö tämä pitäisi paikkansa, mutta tuskin tähän ennaltaehkäisevään vaikutukseen tarvitaan hevosannoksia, jolloin niitä kofeiinin liikasaannin negatiivisiakin puolia alkaa esiintyä. Loppujen lopuksi kofeiinikin on stimulantti, joka kiihdyttää sympaattista hermostoa, eikä tämän vuoksi sen suurkuluttaminen ja sen seurauksena se, että tyypillisellä suomalaisella on kofeiinia veressä koko valveillaoloajan, kuulosta erityisen fiksulta ajatukselta.

PS. kirjoitin tämän viestin kahvikupposen äärellä.

Aina juonut kahvia. Yleensä 1-3 kuppia päivässä. Ei ole kyllä koskaan piristänyt ollenkaan, mutta hyvin tehty kahvi on hyvää. Normaali suodatinkahvin juontia olen töissä vähentänyt ja varsinkin aterioiden jälkeen en nykyään juo kahvia jos sillä on jotain merkitystä ruokien imeytymiseen. En kyllä keksi mitään isompaa hyötyä miksi lopettaisin kahvin juonnin.

No ...jos tahdot kokeilla, niin huomaat varmaan, että kuppi harvoin piristääkin. Mutta jos juo vain maun takia, niin sampa se sille.

Itekki tulee maun takia juotua. Samalla siitä tullu semmonen mukava tapa ja rentoutumishetki, mistä ei haluais luopua vaikka aika herkkä oonki kofeiinille. Nykyään tulee varsin laihaa kahvia keitettyä ja paljo menee kofeiinittomia kahveja. Cafe jag ja jacobs ainaki noita tekee.

Itse olen vähentänyt pariin kuppiin päivässä. Eli käytännössä tulee ainoastaan töissä kahvitauoilla juotua ja viikonloppuisin ainoastaan aamukahvi. Ennen tuli juotua 5-6 kuppia päivässä, joten lasku on huomattava.

Suositut

Back
Ylös Bottom