Kokkausketju, reseptit

Makuasuoista kiisteleminen on hauskinta ;)
Mikäs sen parempaa :D
Pussitettu aurajuusto muruina ja aurajuusto folioon käärittynä palana ovat kyllä aivan eri asia. Koitappa esim. sekoittaa tuo murusina oleva aurajuusto lihapataan, jää sellaisiksi kökkäreiksi ja saa ruskean värin pintaan.
Jaa, enpä oo huomannu. Hyvin mulla on aina toiminut ja molempia olen käyttänyt aika paljon. Nykyään kylläkin tota pussitettua enemmän, koska koen sen helpoksi, enkä ole kyllä maussakaan huomannut mitään eroa.
valmiiksi marinoitu liha :urjo:
Tästä ainakin ollaan samaa mieltä. Varsinkin naudanlihan ei pysty valmiiksi marinoimalla kuin pilaamaan. Possu ja kana vielä menee, mutta ei nekään ole lähelläkään sitä mitä maustamattomat.

Kokeile itse :thumbs:
Oon kokeillut joo. En vaan pidä tota mun carbonara-sotkotusta niin hienona, että menisin siihen tuhlaamaan kunnon parmesan-palan. Ja voin melkein lyödä vetoa, että et maistaisi eroa valmiista ruoasta onko siellä pussiparmesaania vai kunnon tavaraa.

Enkä kyllä pidä itseäni kovin hienona kokkinakaan. Tärkeintä on, että ruoka maistuu hyvältä ja että sitä on helvetin paljon. :D

Saatte kyllä perustaa ihan oman ketjun sille, missä voitte vääntää kättä siitä, mikä on makuasioissa parasta ja mikä on oikeaoppista. Ei siis viitsi tuhlata tämän ketjun sivuja turhaan väittelyyn edes hymiöiden kera :whip:

Saa toki täälläkin tuoda erilaisia näkemyksiä sekä tieto-taitoa esiin, mutta ilman sitä kädenvääntöä. Tämähän on kaikille hyödyksi. Itse kuulen mielelläni perusteluja, miksi joku asia kannattaa tehdä toisin kuin itse teen tai ylipäätään jollain tietyllä tavalla tai miksi kannattaa käyttää tiettyjä raaka-aineita.

Mulle itselleni ketjun perustajana on tärkeää hyvä ruoka, on se sitten autenttista tai vähemmän autenttista. Itse pyrin laittamaan silloin maininnan (jos muistan), että resepti on mukaeltu. Kyllähän moni ruokalaji muokkautuu ajanvarrella kokkaajien käsissä eikä se ole aina välttämättä huono asia. Sitten on taas ne ruokalajit, jotka kannattaa tehdä juuri niinkuin ne on alunperin tarkoitettu tehtävän, jotta ruoka ei muutu ihan toiseksi. Vaikka mä olenkin joissain keittiöasioissa melkoinen hifistelijä, en kuitenkaan ole harrastelijakokkina mikään täydellinen, joka ei tekisi virheitä ja joka tietäisi kaiken. Uskon, että minulle sekä suurimmalle osalla täällä ei tee pahitteeksi oppia uusia asioita.

Eiköhän jatketa iloitsemista hyvästä ruuasta ja sen laittamisesta! :dance:

Hedelmäinen makaronisalaatti sinihomejuustolla

HEDELMÄINEN MAKARONISALAATTI SINIHOMEJUUSTOLLA

1 pss (400g) makaronia
1 tlk säilykepersikkaa (tölkki painaa n. 400g, jossa persikkaa n. 250g)
1 iso omena
250-300 g siemenettömiä viinirypäleitä
1 maustekurkku
1 pss (150g) sinihomejuustoa murusina (tai muuta juustoa kuutioina, esim. Edam)
n. ½ prk (100g) ranskankermaa
n. 200 grammaa valkosipulimajoneesia
loraus Kartanon salaattikastiketta (jos haluaa)
valkopippuria
(halutessaan joukkoon voi laittaa lihaa, esim. broilerin rintafileestä leikattuna kuutioita paistettuna ja maustettuna tai kinkusta)

1. Keitä makaronit ja viilennä ne juoksevan veden alla
2. Pilko persikat, omenat, viinirypäleet, maustekurkku (sekä mahdollisesti käytettävä liha)
3. Sekoita ranskankerma, valkosipulimajoneesi ja salaattikastike keskenään ja mausta kastike valkopippurilla. Sekoita kastike makaronien sekaan
3. Ripottele sinihomejuustomuruset makaronin sekaan ja sekoita (sinihomejuusto tuo enemmän makua kuin tavallinen juusto)
4. Sekoita hedelmä-, maustekurkku ja mahdolliset lihakuutiot makaronin sekaan
5. Anna salaatin vetäytyä jääkaapissa muutama tunti ennen tarjoilua. Tarvittaessa salaattia voi ohentaa ranskankermalla

Keitä makaronit ja viilennä kypsät makaronit:
IMG_6170.jpg

Halkaise viinirypäleet, kuutioi maustekurkku, persikat sekä omena:
IMG_6161.jpg
IMG_6162-1.jpg

IMG_6172.jpg

Sekoita ranskankerma, valkosipulimajoneesi, salaattikastike sekä valkopippuri keskenään kastikkeeksi ja sekoita kastike makaronin sekaan:
IMG_6174.jpg
IMG_6198.jpg

IMG_6188.jpg
IMG_6191.jpg

Ripottele sinihomejuusto makaronin sekaan ja sekoita. Sekoita makaronin sekaan hedelmä-, maustekurkku ja mahdolliset broilerinlihakuutiot ja anna salaatin vetäytyä jääkaapissa muutaman tunnin:
IMG_6194.jpg
IMG_6196.jpg

Tarjoile kylmänä:
IMG_6207.jpg

Laittakaapa joku hyvä perusohje piirakkapohjalle! Aion siis huomenna vääntää sellaiseen pyöreänmalliseen lasivuokaan yhden lämpimän/suolaisen piiraan. Toki ehdotuksia täytteiksi otetaan myös vastaan.

Laittakaapa joku hyvä perusohje piirakkapohjalle! Aion siis huomenna vääntää sellaiseen pyöreänmalliseen lasivuokaan yhden lämpimän/suolaisen piiraan. Toki ehdotuksia täytteiksi otetaan myös vastaan.
No noi pakastealtaan valmiit piirakkapohjataikinat ovat aika hyviä. Suotta nähdä vaivaa moisen takia ;)
(Powerhousu tappaa mut tämän vuoksi :nolo: )

No noi pakastealtaan valmiit piirakkapohjataikinat ovat aika hyviä. Suotta nähdä vaivaa moisen takia ;)
:lol2: Piti laittaa ihan samaa, mutta en uskaltanut, ettei Huppe tule ja tapa. Noi on oikeasti oikein toimivia noi pakastealtaan piirakkapohjat. Pirkka ja Sunnuntai -pohjat ainakin on hyviä. Muita en olekaan kokeillut.

:lol2: Piti laittaa ihan samaa, mutta en uskaltanut, ettei Huppe tule ja tapa. Noi on oikeasti oikein toimivia noi pakastealtaan piirakkapohjat. Pirkka ja Sunnuntai -pohjat ainakin on hyviä. Muita en olekaan kokeillut.

Kohta mä alan eliminoimaan teitä, kun mä kyllästyn teihin... :whip: :evil: ;)

Mitäs se pekoni tekee sit sun jääkaapissa?

Kokeilen tässä semmosta että hiilareita vähennän. Rasvaa ja proteiinia pääasiallisesti naamariin tosin ei ihan niin hifistellen kun jossain atkinsissa. Riisit pastat yms veke ja oon niitä sit korvannu kasviksilla. :offtopic:

Itse oon usein käyttänyt sellaista Kevyt Piirakkapohjaa pakastealtaasta. Sitä vaan ei harmillisesti löydy ihan jokaisesta kaupasta, mutta jos Stockmannia esim. löytyy alueelta, niin sieltä on mulle löytynyt (sellainen sininen pakkaus).

Mun lemppariksi on tullut texmex-piiras, joka on melko helppo vääntää.

500 g jauhelihaa
1 taco/fajita maustejauhepussi (Santa Maria jne.)
1 prk tomaattimurskaa
paprikaa (keltainen tai punainen)
1 pieni prk säilykemaissia, irtonaista siis
persiljaa
2 munaa
3-4 dl maitoa

ja tietty se piiraspohja

EDIT. jos ei halua käyttää tavallista tomaattimurskaa, niin että kunnon texmex-pläjäyksen, niin laittaa pohjalle salsaa

Valmistus: ruskista jauheliha ja sekoita joukkoon maustejauhepussi (ihan kuin tekisit tacoille täytteen), levitä piiraspohja vuoalle vähän reunojen yli, kaada tomaattimurska pohjalle ja levitä kauttaaltaan, kaada päälle jauheliha, levitä maissia jauhelihan päälle, pilko paprika itselle sopivan kokoisiksi paloiksi ja levittele paloja päälle, sekoita erillisessä kulhossa maito ja munat keskenään ja kaada seos j/lihan, maissin ja paprikoiden päälle (katso vaan että ei mene yli reunojen), ripottele päälle vielä persiljaa koristeeksi, sitten uuniin 200 astetta ja noin puolisen tuntia (tai kunnes kypsä).

Tässä jonkinlainen kuva mun tuotoksista viime kesänä. Toi texmex-juttu on vaan hieman kaukana, keskellä on tomaatti-basilika-vuohenjuustopiiras.

Liitteet

• DSCF1580 – Kopio.webp
    DSCF1580 – Kopio.webp
    92,1 KB · Katsottu: 740
Viimeksi muokattu:
Ois kyl makee jos ekaan postiin sais jonkunnäkösen hakemiston näihin resepteihin. Huomasin, että aika vaikee jälkeenpäin ettiä reseptejä.

Nyt sitä on tietenkin melko työlästä lähtee tekeen, mutta jos jollain ois tarpeeks aikaa niin :haart:

Voishan sitä itekin joskus koittaa väsää jos sattuis innostuun ;)

Sitä mäkin mietin, mutta ainakaan itse ketjun aloittajana en siihen muokkaamiseen tässä vaiheessa enää kykene, eli siihen tarvittaisiin moden apua. Sekä listan päivittämiseen aina sen jälkeen, kun joku lisää ohjeita. Eli saattaa olla aika "toivoton" juttu, vaikkakin ideana ihan hyvä.

Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Itse kävin jokaisen sivun läpi erikseen ja tuosta "view post" napista aina avasin reseptin omaan ikkunaansa, tulostin sen ja pistin nätisti mappiin. Muutenkin reseptit ovat ehdottomasti turvallisempia ja parempia keittiössä kuin 2000 euron Applen kannettava ;)
Reseptit voi täten ottaa myös kätevästi mukaan kauppaan. Oikealla hakusanalla tuhoutunut reseptikin löytyy nopeasti uusiksi.

Parin vuoden päästä myyn tuon reseptikansion miljoonalla eurolla ja muutan Thaimaahan :D

Sä olet kyllä Huppe nero! ;) Multakin löytyy omat reseptit koneelta, mutta siihen se sitten jääkin.

PS. Jos myyt mun reseptejä, niin annat mulle provikkaa.

Eilinen nauta-siiderikokeilu oli suorastaan menestys. Pähkinänkuoressa:

~kilo naudan paahtopaistia
Jotakin savunmaku-soosia
Puolisen desiä rypsiöljyä
1 kiinalainen valkosipuli (yksikyntinen)
1 tlk Crowmoor Extra Dry omenasiideriä

- Pilko pöydällä lämmennyt liha kuutioiksi
- Sekoita rypsiöljy, bbq-soosi ja murskattu valkosipuli (mausta mielen mukaan)
- Pyörittele lihakuutiot soosissa niin, että kaikki kastike imeytyy niihin
- Paista lihoihin kevyt väri
- Laita lihat uunivuokaan tai pataan, kaada päälle siideri (itsellä jäi vähän yli, join loput)
- Laita uuniin 175 asteeseen noin 1,5 tunniksi

Liha oli niin mureaa, ettei sitä tarvinnut oikeastaan edes pureskella, ja todellä hyvän makuista. Tarjosin itse tehtyjen lohkoperunoiden kanssa, mutta kevyesti omenainen ja jotenkin oluinen maku sopisi erinomaisesti jonkin muusin tai kasvislisäkkeen kanssa.

Duunailin tuota Coq Au Win pataa tässä eräänä päivänä. Pistän nyt kuvia valmistusprosessista:

Aloita homma ottamalla pakastinkylmää jekkua pakastinkylmästä lasista:
jekkusnapsi.jpg

Hommaa tuore pakastamaton kokonainen kana ja lihakirves:
kana1.jpg

Pistä kana paloiksi. Paloittele samalla sipulia ja pekonia:
kana2.jpg

Ruskista kanat nopeasti tulikuumalla valurautapadalla:
kana4.jpg

Nosta kanat pois lautaselle:
kana3.jpg

Paistele muut sörsselit, laita liemet ja lisää kanat mukaan sekä heitä sotku uuniin:
kana5.jpg

Puolessa välin haudutusta se suurustus mukaan ja valmis tuote pois uunista:
kana6.jpg

Fajitas

Fajitas, vai Sizzling Fajitas, kuten nuo texmex -paikoissa usein tarjotaan ovat herkullista mättöä joita tulee tehtyä usein. Tässä on mielestäni tärkeintä että unohdetaan ne valmiit tortillapohjat jotka antavat muuten hyvälle safkalle pahan pahvisen maun ja tehdään pohjat itse. Teko on helppoa ja nopeaa ja resepti löytyy googlettamalla. Mikä tahansa resepti on parempi kuin valmis tuote, joten en tuota nyt tähän kirjaa ylös. Noihinhan tulee jauhoja, vettä ja suolaa ja ne paistellaan ilman rasvaa pannulla.

No laiskana ja sairaana kun näitä nyt tein niin käytin valmiita kuoria. Anteeksi, ei tule toistumaan. Mutta asiaan. Vieläkin tärkeämpää tässä on käyttää valurautaista grillipannua, ilman sitä fajitakset eivät ole fajitaksia vaan jotain muuta pohjoismaalaista wannabe-mössöä. Nohoo, sipuli-paprikaseosta paistellaan helkkarin kuumalla valurautapannulla sopivasti, niin että savun maku tulee aineksiin. Sama homma tehdään kanafileille, tai vaikkapa katkaravuille, mitä tähän nyt tahtookaan laittaa. Mausteiksi normaalit texmex-mausteet:
Korianteria
Juustokuminaa
chiliä
cayennea
suolaa
sokeria
bbq-kastiketta
valkopippuria
mustapippuria
hieman öljyä

...ja mitä nyt sattuu löytymäänkään, kanat hierotaan nopeasti ennen paistoa noilla ja viskataan pannulle.

Otetaan se kuori ja voidellaan vaikkapa tuorejuustolla, viskataan sisään jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikasipulipaistosta, kanaa, guacamolea, salsaa, creme fraichea, kurkkukuutioita ja mitä nyt sattuu löytymäänkään. Kääräistään rullalle, koristellaan hieman ja syödään käsin. Muutama foto ruokahalua herättämään:

Taustalla oleva kelta-valkoinen sipulipaprikaseos on juuri sopivasti hiillostunut:
fajitas1.jpg

fajitas2.jpg

fajitas3.jpg

Erästä reseptiä soveltaen tehty pizza. Saksassa kun ei saa kunnollista pitsaa oikein mistään niin piti opetella tekemään moinen sitten itse. Lopputulos yllätti ja harkitsenkin nyt vakavasti pizzeriatyylisen ravintolan perustamista josta saisi toki muutakin ruokaa. Saa nähdä.

Kiitokset ideasta ja reseptipohjasta kuuluu eräälle naamakirjaryhmälle.

Ja tässä suora copypaste reseptistä:

HimaPizza -Kinkku

Taikina:
1 dl vettä
1/6 hiivaa (n. 7g)
2.5dl vehnäjauhoja (tai Pizzajauhoja)

Tomaatikastike
1 tlk kuorittuja tomaatteja
50 g tomaattipyrettä
1 tl suolaa
5 tippaa tabaskoa

Täyte
n. 100g kinkkua
200g mozzarellajuustoa palloina

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen, lisää jauho ja alusta kimmoisaksi. Anna kohota kaksinkertaiseksi (2-3 tuntia). Lämmitä uuni 300 asteiseksi, kauli taikinasta ohut pohjan, laita pohja oliiviöljyllä vuoratulle unipellille.

Poista kuoritut tomaatit liemestä ja murskaa ne, lisää pyree, suola ja pikkasen purkin nesteestä (ei saa olla liian vetistä). Leivitä tomaattikastike pohjan päälle, revi mozzarellapalot ja kinkku riekaleiksi ja laita ne pohjan päälle, paista uunissa niin että pohja saa väriä (n.10min)

Toki itse en tee mitään aivan ohjeita noudattaen ja sovelsinkin reseptiä siten että keitin tomaattikastikkeen extramausteilla. Pääasia mielestäni on että se kastike keitetään. Keitin sitä noin vartin. En malttanut myöskään kohottaa taikinaa kuin 30 minuuttia.

Pizzapohjasta kaulitsin piirakkakaulimella alle millin paksuisen pyöreähkön levyn ja viskelin revityt mozzarellat ja kinkut tomaattisoossin päälle:
himapizza1.jpg

Pizzaa paistoin 300-asteisessa uunissa sopivan aikaa aivan alimmalla tasolla. Sivalsin reunat lopuksi oliiviöljyllä sutien:
himapizza2.jpg

Hieman olisi vielä voinut olla ohkaisempi taikina ja kuumempi uuni:
himapizza3.jpg

Back
Ylös Bottom