Kokkausketju, reseptit

PIRTELÖDRINKKI (en tiedä oikea nimeä)

Bailey's minttulikööriä
Vodkaa
Vaniljajäätelöä
(kait sinne voi jääpalankin heittää)

Ja kaikki sekaisin jollain blenderin/sauvasekoittimen tapaisella niin, että siitä tulee pirtelömäistä. En osaa sanoa viinojen tarkkoja määriä. Maistoin kerran tätä ja se on tosi namia.

Täytetty broilerin filee

Aiemmissa postauksissa oli jo sivuttu aihetta, mutta tässä vielä yksi versio:

Broilerin rintafileitä, leikataan auki ja tungetaan sisään mozzarellaa, pestoa ja aurinkokuivattuja tomaatteja (sellainen pyhä makujen kolmiyhteys ettei paremmasta väliä!).

Suosittelen asettelemaan täytetyt fileet niin pieneen vuokaan että ne pysyvät kiinni, täytettypuoli ylöspäin ilman tikuilla sulkemista. Ihan silleen tiukasti ripirinnan:) Silloin myös niistä irtoava liemi pääsee kostuttamaan muuten niin herkästi kuivuvaa lihaa.

Ja kuten huomasin, broilerin rintaleikkeitä kannattaa myös käyttää: ovat halvempia kuin fileiksi käsitellyt palat ja nahan luun irroittaminen ei ole vaikeaa. Saa siinä samalla leikkiä kirurgia jos lapsettaa. Ja minuahan lapsettaa kyllä!

Wannabe -eksoottista safkaa:D

Tässä ei ole valmiita määriä aineksille. Jokainen laittaa oman maun ja näppituntuman mukaan, sillätavalla tulee parempaa.

Paistellaan pannulla öljyssä valkosipulia ja punaista currytahnaa sekä paprikamaustetta.

Sitten perään joko kanasuikaleita tai katkarapuja (katka sopii paremmin)

Lisätään ruokakermaa (ei koko purkkia) ja kookosmaitoa -annostellaan mausteperiaatteella antamaan makua- sekä wokkivihanneksia.

Annetaan siinä tekeytyä ja lopuksi silaus limetin mehua raikastamaan lopputulosta.

Syödään riisin kera.

Tohon täytettyyn broilerin fileeseen yks versio lisää, Auraa ja meetwurstia sinne, tulee pikkasen suolasempi. Toi et marinoi lohkoperunoit yrttiöljys ja sit uuniin on tuttu homma, mut et pitäis yön yli. Pitää kokeilla, ite oon antanu maustua vaan joku tunnin pari. Noita pottuja kun tekee kunnolla voi seuraavalle aterialle duunaa niist herkun lisukkeen.

Eli:

-Kypsennettyjä lohkopottuja
-Soosi: sweetchiliä ja hp:n bbq kastiketta sekasin
-Potut ja kastike sekasin
-Sit pannulla paistetaan

Siitä tulee sellanen glaseerattu, pikkasen tahmanen kasa. Huomion arvoinen juttu on että paistaa niitä siinä pannulla varovasti, se sokeri siinä sweetchilissä palaa pannulle, ja pottujen pinnalle, helposti. Muutenkin kannattaa alottaa aika pienel chili määräl, tulee helposti liika hottia.

Tää eka kirja on muuten tosi hyvä peruskeittokirja, jota voin suositella...

Parasta kotiruokaa – makuja maailmalta (Aura Liimatainen):

i_parastakotiruokaa.jpg

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaail...i_FI/parasta_kotiruokaa_ja_makuja_maailmalta/

Ja tän kirjan mä haluaisin...

Ravitolakokin käsikirja (Jari Hämäläinen - Tatu Lehtovaara):

media

http://www.wsoy.fi/oppi/index.jsp?l=AMP&c=amtuote&aine=72&isbn=951-0-29733-X

Vinkkinä sitten se että Parmesanilla ja sillä valmiilla parmesan-jauheella (joita myydää purkeissa ja pusseissa) ei ole mitään tekemistä keskenään, ei yhtään mitään.
Eli kaupasta vain mukaan sitten esim. Pirkan Parmesan-PALA josta raastatte/vuolette itse juustonne. Nuo valmiit jauheet ovat :kakka:

Muutama kuva safkoista:

kitchen2.jpg

Yam Muu Jang

kitchen3.jpg

Gyoza

khao_muu_dang_lampang.jpg

Khao Muu Däng

la-mai_KK_tomyum.jpg

Tom Yum Kung

bkk5_padthai.jpg

Pad Thai (Gai)

sapuska.jpg

Plaa Myk Pad (Nam) Prik Pau

Thaimaalaisia safkoja parhaasta päästä, reseptejä löytyy aika hyvin netistä googlettamalla sekä ruokakirjoista mainituilla nimillä, suosittelen koittelemaan, laiskimmat voivat herättää hämmennystä ja tilata noita vaikkapa Thairafloista lukematta ruokalistaa.

Voi luoja noita sun reseptejä, Anonymity:rock:
Eipä enää tarvii googlettaa reseptejä, nyt mä vaan klikkaan suoraan tähän ketjuun, kun tarvii keksiä jotain hyvää ruokaa laitettavaksi:hyvä:
Sähän voisit alkaa pitää kokkauskursseka pakkislaisille;)

Itse keksin viime viikonloppuna KATKARAPUCANNELLONIEN ohjeen, n.8:lle.

1 1/2 pakettia cannelloneja
2 pss pakastekatkarapuja (pieniä, että mahtuvat pötkilöihin sisälle)
2 sipulia
valkosipulia maun mukaan
1 1/2 prk kermaviiliä
1 pkt paseerattua tomaattia (tomaattimurskakin käy, mutta paseerattu tomaatti on yleensä halvempaa:))
juustoraastetta
sopivia mausteita mielialan mukaan, esim. chilijauhetta, paprikajauhetta, curryä, mustapippuria...

Sipuli ja valkosipuli haudutetaan paistinpannulla öljyssä miedolla lämmöllä pehmeiksi, aikaa menee n. puoli tuntia. Lisää haluamasi mausteet. Päälle kaadetaan sulaneet katkaravut ja annetaan lämmetä.

Kermaviili ja tomaattimurska sekoitetaan keskenään. Puolet tästä sekoituksesta kaadetaan katkarapujen päälle pannulle ja jäljelle jäävään puoleen sekoitetaan juustoraaste.

Cannelloniputkilot täytetään katkarapuseoksella ja ladotaan isoon uunivuokaan. Vinkki: pidä cannellonipötköä pystyssä uunivuuan päällä samalla kun laitat pikkulusikalla täyettä sisään. Lopuksi juustoraasteseos kaadetaan päälle ja hässäkkä paistetaan 200 asteessa noin puoli tuntia.

Viime viikonloppuna tein kavereille tälläistä ja seuraksi savulohisalaattia ja kehuja tuli:dance:

Kannattaa todellakin testata noita risottoreseptejä.

Tein mun ystävilleni kesällä mun synttäreillä ruokaa pitkän kaavan mukaan, eli noi safkat mitä olin laittanut esiin viestiin nro kuusi. Eli sieltä noi viisi ekaa (alkuruoaksi: tomattikeittoa ja crostineja, pääruoaksi Auralla ja pekonilla täytettyjä broiskutaskuja ja vuohenjuusto-viinirypälerisottoa sekä jälkiruoaksi Baileys-juustokakkua). Eli niistä toi ristotto oli ihan huipuhyvää, suosittelen sitä ehdottomasti myös muiden ruokien kera tarjottavaksi! No kyllä ne itse asiassa tykkäs noista kaikista ruuista, mutta "oikeaoppisesti" tehdyt risotot ovat tosi maukkaita.

Musta ois muuten kiva joskus tehdä oma "keittokirja" niistä resepteistä, joista itse tykkään ja olen kokeillut. Harmi vaan, kun ei ole aina tullut otettua reseptin lähdettä ylös ja otettua kuvia noista annoksista, joita olen tehnyt. Ne olisivat hyvä lisä.

En tarkoita nyt mitään "kirja-kirjaa", mutta sellaista jossa olisi kuitenkin painettu noi reseptit. Sit musta ois kiva antaa niitä lahjaksi mun sellaisille ystäville, jotkas tykkäävät ruuanlaitosta. Mun käsitykseni mukaanhan jossain on niitä sellaisia firmoja, joihin voi viedä omia kirjallisia tuotoksia painettavaksi ja sidottavaksi.

Tomas ja Tina jakoivat aikoinaan hyviä vinkkejä ohjelmassa Tinan keittiö:

KANANMUNAT:

- Kananmunat imevät itseensä hajuja, sillä kuori hengittää huokosten kautta. Älä siis säilytä munia tuoksuvien aineksien lähellä

- Keltuaiset (ei vatkatut) säilyvät jääkaapisssa pari päivää, kun ne peittää vedellä ja kelmulla (esim. juomalasissa) ja valkuaiset ilman vettä kelmulla peitettynä kaksi viikkoa

- Kokonaisia kananmunia ei voi pakastaa, mutta vatkatut munat voi ja ne säilyvät pakkasessa vuoden

- Pakastettu keltuainen (ilman vettä) säilyy pakkasessa vuoden ja pakastettu valkuainen (ilman vettä) lähes "loputtomiin"

- Valkuaista ei pidä kaataa viemäriin, sillä se voi mennä tukkoon

- Tuore kananmuna asettuu vesiastian pohjalle kyljelleen

- Jos kananmunan tylppä pää kohoaa vesiastiassa hiukan, on muna yhden viikon vanha. Jos kananmuna seisoo vesiastiassa kärjellään, on kananmuna 2-3 viikkoa vanha

- Jos kananmuna kelluu vesiastiassa, on se syömäkelvoton

- Jos kananmunan rikkoo lautaselle, on tuoreen kananmunan keltuainen korkea ja valkuainen kirkas. Lisäksi valkuainen on paksu keltuaisen läheltä ja valuva reunoilta

VEITSIEN TEROITUS :

- Veitsiä voi teroittaa myös posliinilautasen pohjan kantaa vasten, joka on lasittamaton. Teroituksessa pitää valita oikea teroituskulma veitsen terässä olevan kulman mukaan. Terä tulee teroittaa koko matkaltaan ja terän terävyyttää voi testata tomaattiin. Terävä terä liukuu tomaatin läpi. Veitsiä ei pidä pestä astianpesukoneessa

Hyvää pakaste-sei -kalasta:

Osta seitifileitä, toki esim. kuhafileetkin käyvät tai jotkut muutkin. Älä osta mitään kuutiokalaa, esim. Pirkka on kauheaa! Tarkista että paketissa lukee SeitiFILE, esim. Findus käy hyvin. Jos hinta on tuplaten kalliimpi kuin joku toinen merkki, on laatu yleensä 6x parempaa.

Tee panerointia varten seos johon laitat:

1/3 parmesanraastetta (joo, sitä sahajauhoa valmiina ostettuna kaupasta)
1/3 korppujauhoa
1/3 vehnäjauhoa
ripaus suolaa
ripaus cayennea
ripaus valkopippuria
+halutessasi muita mausteita maun mukaan

Sekoittele sulatetut fileet kananmunan kanssa (sulatus käy näppärästi viileässä vesihauteessa pakastepussin sisällä, kalat pussiin, pussi kiinni ja altaaseen). Jos fileet ovat erikokoisia niin voit huoletta pätkiä ne kutakuinkin samankokoisiksi keskenään.
Pyörittele limaiset kalanpalat reippaasti jauhoseoksessa, paista runsaassa voin ja öljun seoksessa kullanruskeiksi miedolla lämmöllä.

Nauti esim. riisin ja jonkin kastikkeen kanssa.

Tää eka kirja on muuten tosi hyvä peruskeittokirja, jota voin suositella...

Parasta kotiruokaa – makuja maailmalta (Aura Liimatainen):

i_parastakotiruokaa.jpg

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaail...i_FI/parasta_kotiruokaa_ja_makuja_maailmalta/

Komppaan! Mulla on reilun metrin verran erilaisia keittokirjoja hyllyssä, mutta jos pitäisi valita yksi ylise muiden, se on Aura. Ohjeet ovat fiksuja, tutuista raaka-aineista myös erilaisia muunnoksia. Hyvän keittokirjan testi on se, että ohjeiden mukaan tulee hyvää ruokaa, vaikka ei olisi koskaan vastaavaa edes nähnyt. Ikävä kyllä moni kirja pettää valmistusvaiheessa.

"Aura Liimatainen" sopii yhtäläisesti kokeeneelle ketulle ja aloittelijalle - väitän että jopa "Mies keittiössä" -tyyppisiin poikkeustilanteisiin sopii paremmin kuin hyvin. ( Siis silloin kun tekijä ei normaalisti keittiössä häärää. Oikeastaan edellisen lauseen "mies" voi olla nainenkin.)

Käytännön vinkkejä

Nyt en jaksa alkaa reseptejä raapustamaan, mutta tässä muutama käytännön vinkki kokkailuun. Mikäli sapuskaan on tarkoitus laittaa valkosipuleita, kannattaa tällöin ostaa marinoituja valkosipulin kynsiä ja käyttää marinadi (yrteillä maustettu öljy) lihan paistamiseen. Tällöin ei tarvitse ostella marinoituja lihoja. Josta seuraakin, etteipä oikeastaan ikinä kannata ostella valmiiksi marinoituja lihoja. Jos tarvetta marinointiin ilmenee, tulee se tehdä itse.
Käytä aina ruoan valmistuksessa extra virgin oliiviöljyä, ellet halua pilata ruokaasi jo lähtökohtaisesti. Poikkeuksena tietenkin piffin paistaminen voilla, ja jotkin itämaiset sörsselit, joihin rypsäri käy paremmin.
Tällaista tällä kertaa, reseptejä luvassa myöhemmin...

Oliiviöljyhän ei voimakkaan makunsa vuoksi sovellu kuin harvoihin ruokiin, lähinnä pastaan... Näin mun mielestä. Kannattaa muuten hommata kaikkia muitakin öljyjä jotta on aina tilanteeseen sopivaa. Esim. maapähkinäöljyä, seesamiöljyä yms.

Noi Anonymityn kirjottamat munavinkit on hyviä! Yksi hyvä vinkki, minkä muistaakseni kuulin myös Tinan ohjelmassa, on myös se, että valkuaisvaahto kannattaa vatkata lasikulhossa, ei muovikulhossa. Valkuainen ei vaahtoudu hyvin, jos seassa on rasvaa. Muovikulhon pintaan yleensä jää vähän rasvaa, vaikka se olisikin puhdas. Samasta syystä kulhoon eksyneet kuorenpalaset kannattaa pyydystää ennemmin vaikka kuorenpalasella, kuin sormella, käsissä kun on aina vähän rasvaa. Koko munaa vaahdotettaessa näillä neuvoilla ei ole merkitystä, sillä keltuaisessahan on rasvaa.

Komppaan! Mulla on reilun metrin verran erilaisia keittokirjoja hyllyssä, mutta jos pitäisi valita yksi ylise muiden, se on Aura.

Mulla on toi Aura Liimataisen edellinen kirja Parasta kotiruokaa, jossa on osittain samoja reseptejä kuin tossa makuja maailmalta -kirjassa. Tosiaan ovat hyviä molemmat. Itse ostin ton viimeisen kirjan Porvoosta WSON:n "tehtaanmyymälästä 10 eurolla, kun kirjakaupoissa se taitaa olla 40-50 euron välillä.

Mä rakastan noita keittokirjojakin. Niitä on kertynyt tuonne keittiön kaappiin jos jonkun verran.

Back
Ylös Bottom