Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos vaan teille vastauksistanne. Päällimmäinen tunne tässä on valtava innostus. Tästä taitaa tulla yksi ikimuistoisen hieno kokemus lisää :) Ja ihmetelkööt ihmiset vaan rauhassa, kun menen iltapimeällä aurinkolasit päässä apteekkiin (hakemaan silmätippoja)...

Mitenkähän kauan LASIK-leikkauksen jälkeen joutuu käyttämään ulkona ollessa aurinkolaseja? Olen käsittänyt, että mahdollisen valonarkuuden vuoksi vain muutaman päivän. PRK:n jälkeenhän sarveiskalvon pinta on aiempaa herkempi UV-säteille, ja haze-riskin vuoksi aurinkolaseja on käytettävä ulkona vuoden ajan. No leikkausmenetelmäthän ovat periaatteessa täysin erilaiset. Miksi minä oikeastaan täällä kyselen... Eiköhän se silmälääkäri kerro sitten kaiken tarvittavan :rolleyes:

Saa muuten nähdä, tulevatko naiset jatkossa kyselemään tietokoneisiin liittyvää. Kyllähän ne lasit ainakin omalla kohdalla "pehmentävät" habitusta melkoisesti. Toisaalta menihän se perjantain ja lauantain välinen yökin pleikkarilla pelatessa edes syömättä mitään välissä, vaikka perjantai oli vielä salipäivä (nukuin aamuseitsemästä -kymmeneen ja pelasin myöhemmin lisää). Kohta sitä vain pystyy paremmin naamioitumaan ei-nörtiksi :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve!
Onko kukaan kuullut tai onko kellään omaakokemusta erittäin pienen taittovirheen takia tehdystä leikkauksesta?Esim. Näköni on 0.8 ja pitäisi saada yli 1.0.
 
Mitenkähän kauan LASIK-leikkauksen jälkeen joutuu käyttämään ulkona ollessa aurinkolaseja? Olen käsittänyt, että mahdollisen valonarkuuden vuoksi vain muutaman päivän

Itsellä valonarkuutta tosiaan oli vaan parisen päivää. Suurempi haitta oli kuivuus joka vaivasi parisen kuukautta, silmätippoja piti käyttää säännöllisesti.

Vinkki vielä kaikille jotka meinaa operaatiossa käydä: kannattaa tankata leikkauksen jälkeen bulkkityyliin niitä kipulääkkeitä :D Itse sen virheen tein, että en napannu ennenku alko koskemaan. Sitten tuli pyörittyä alimmassa helvetissä koko päivä täysin kyvyttömänä. No onneks sain kuitenkin suht nopeesti kunnon lääketokkuran päälle :D
 
Vasemmalla en näe edes digiboksin kelloa ja pienet kohteet, kuten telkkarin virtavalo, yrittävät venyä kahdeksi. Yhteisnäkökään ei ole "läheskään" yhtä hyvä kuin aiemmin laseilla. Silti jokaisen euron arvoinen leikkaus - oikeasti. Jos tarve vaatisi, voisin käydä uudestaankin. Laseja en enää suostuisi käyttämään. Uusintaleikkaus on ilmainen, jos tavoitearvosta jäädään tietyn verran. Ennen takuuajan loppumista tarkistutan näköni muualla.

Leikanneen lääkärin mukaan molemmat silmät ovat "lähellä nollaa" - pitää muistaa seuraavassa tarkastuksessa kysyä, miten lähellä... Vaikka on 42 tuuman telkkari, joutuu pienet tekstit - kuten GTA4:n tekstiviestit :D - katsomaan nykyisin lähempää. Ja pitää toivoa, etten joudu loppuikääni käyttämään silmätippoja. Pystyn kyllä helposti iloitsemaan nykyisestäkin tilanteesta - plussat ylittävät reilusti miinukset. Jätän mainitsematta missä leikkaus tehtiin, koska en halua tässä vaiheessa antaa hyvää enkä huonoa mainosta kyseiselle paikalle.

Laseista pääsyn myötä elämänlaatu on kyllä kohentunut ihan mukavasti. On selvästi itsevarmempi olo, kun en ole enää totaalisen riippuvainen laseista. Ja kivaa, kun nyt voi käyttää kunnon aurinkolaseja! Nykyisin olen omissa silmissäni hyvännäköinen, ja se tekee todella iloiseksi! Naisten mielipidettä en taida viitsiä selvitellä - voinpahan kuvitella, että he ovat kanssani samaa mieltä ;) Joo, ei se tietynlainen naiskammo mihinkään hävinnyt :kippis1:
 
Itse kävin viikko sitten PRK -leikkauksessa ja voin kyllä suositella lämpimästi! Näkö on erinomainen tällä hetkellä ja pitäisi ilmeisesti vielä parantua. Ilman tuskia en kuitenkaan selvinnyt, sillä kahtena ensimmäisenä vuorokautena en pystynyt tekemään mitään muuta kuin maakaamaan pimeässä huoneessa kuuntelemaan radiota :D Pieni hinta joka tapauksessa normaalista näöstä. Nyt silmät ovat melko oireettomat, lukuunottamatta pientä hiekantunnetta silloin tällöin.
Omat silmäni leikattiin hieman (n. 0,25) plussan puolelle, siltä varalta että näkö vielä sattuisi huononemaan nuoren ikäni takia.
 
Mites leikkaus on vaikuttanu teillä muilla hämäränäköön? Itsellä tulee syyskuussa kaksi vuotta leikkauksesta ja hämäränäkö on selkeästi huonompi kuin ennen leikkausta. Rupesi eilen oikein pelottamaan kun pitkästä aikaa ajoi autolla pimeässä. Vastaan tulevien autojen valot laajenevat hyvin paljon ja etäisyyksien hahmottaminen on välillä vaikeaa. Leikkaavalääkäri ei maininnut sanallakaan ennen tai jälkeen leikkausta hämäränäöstä mitään. Noo.. vaikka lääkäri olisi maininnutkin hämäränäön heikkenemisestä jotakin, niin olisin varmasti silti mennyt leikkaukseen.
 
En ole huomannut ongelmia hämäränäön suhteen. Eipä ole enää muutenkaan valittamista - näkö tarkentunut selvästi. Viimeksi kun kävin tarkastuksessa, näkö oli vähän plussalla - ennuste oli, että tulee hyvin todennäköisesti tarkentumaan ja näin vaikuttaisi siis käyneen. Ja "venytyskuvakin" on muisto vain :)
 
Nostetaanpa tätä taas.

Onko täällä kellään kokemuksia FemtoLasik- operaatiosta, tai onko joku mahdollisesti menossa sellaiseen? Itse kävin tänään esitutkimuksessa (en vielä uskaltautunut leikkaukseen samalla kertaa), ja todennäköisesti varaan ajan itse operaatioon heti lomareissun jälkeen. Olen miettinyt perinteisen LASIK-leikkauksen ja Femton välillä, ja nyt olen kallistumassa Femton puoleen, koska se tehdään kokonaan laserilla. Hintaero ei kuitenkaan oo päätä huimaava, kun silmistä sentään on kyse.

Mutta antakaa tulla kokemuksia/näkemyksiä aiheesta!
 
Jos muistan oikein, niin HUSin joku silmäpuolen superlääkäri ärähti hesarin yleisönosastolla siitä, kun HS oli kirjoittanut jutun femtolasikista. Totesi siinä, että se on vain kauppanimi, itse leikkaus ei ole vuosiin muuttunut merkittävästi.

Tämä ulkomuistista ja voin olla väärässä.

edit: noihin vanhoihin vastaukseksi, että on vaikuttanut hämäränäköön, eikä tosiaan parantavasti. Lisäksi yhteisnäköni on huomattavasti huonompi korjattuna kuin mitä se oli aiemmin korjattuna. Toisella en näe lähelle, toisella en kauas. En tosiaankaan menisi leikkaukseen jos saisin päättää näin jälkikäteen. Joku kuuluu aina siihen ei-onnistuviin 3%:iin.
 
Jos muistan oikein, niin HUSin joku silmäpuolen superlääkäri ärähti hesarin yleisönosastolla siitä, kun HS oli kirjoittanut jutun femtolasikista. Totesi siinä, että se on vain kauppanimi, itse leikkaus ei ole vuosiin muuttunut merkittävästi.

Tämä ulkomuistista ja voin olla väärässä.

edit: noihin vanhoihin vastaukseksi, että on vaikuttanut hämäränäköön, eikä tosiaan parantavasti. Lisäksi yhteisnäköni on huomattavasti huonompi korjattuna kuin mitä se oli aiemmin korjattuna. Toisella en näe lähelle, toisella en kauas. En tosiaankaan menisi leikkaukseen jos saisin päättää näin jälkikäteen. Joku kuuluu aina siihen ei-onnistuviin 3%:iin.

Millä tekniikalla sun leikkaus tehtiin ja milloin (..en jaksanut selailla threadiä taaksepäin..)? Sehän siinä just hirvittääkin - varmaan sanomattakin selvää - että jos osuu ei-onnistuvien porukkaan. Mutta riskitöntä kirurgiaa ei valitettavasti ole :/
 
Itsekin jossain vaiheessa kyseisen operaatioon varmaankin päädyn, joten oon katsellut tulevaa ajatellen näitä eri menetelmiä.

IntraLasik taitaa olla uusin tapa leikata simmut. Tiä sit kuinka suuri ero oikeasti FemtoLasikin ja IntraLasikin välillä on. Tuskin suuren suuri.

FemtoLasik®-toimenpiteessä käytettävä sveitsiläinen Ziemer LDV femtosekuntilaser lähettää silmän sarveiskalvolle lyhytkestoisia laserpulsseja (femtosekunti = 0,00000000000001 s.) 20 milj. kertaa sekunnissa. Laserpulssien avulla sarveiskalvoon muodostuu täsmällisesti halutun mukainen läppä.
Femtosekuntilaserointi, kuten koko FemtoLasik®-toimenpide, on kivuton ja nopea. Kyse on vain muutamista sekunneista. Läppä tehdään millimetrin tuhannesosien tarkkuudella. Läpän muoto säädetään tietokoneen avulla.

IntraLasikin ainutlaatuinen ominaisuus mekaanisiin mikrohöyliin ja myös muihin femtosekunttilasereihin verrattuna on, että sarveiskalvon läpän muodostaminen tapahtuu kvartsi-ikkunan läpi. Näin ollen leikkaava kirurgi seuraa joka hetki, että jokainen vaihe läpän muodostamisessa sujuu ilman häiriöitä. Muissa laitteistoissa tämän vaiheen aikana joko mekaanisen höylän moottoriosa tai laserin optinen pää tulee sarveiskalvon päälle siten, että toimenpide tapahtuu ilman leikkaavan kirurgin näköyhteyttä silmään.
 
Millä tekniikalla sun leikkaus tehtiin ja milloin (..en jaksanut selailla threadiä taaksepäin..)? Sehän siinä just hirvittääkin - varmaan sanomattakin selvää - että jos osuu ei-onnistuvien porukkaan. Mutta riskitöntä kirurgiaa ei valitettavasti ole :/
Lasikilla yhdessä isoista firmoista Helsingissä. Aikaa siitä on jo kulunut, vuosituhannen alussa tehtiin. Mutta tekniikat ei ole merkittävästi sen jälkeen muuttuneet, ja väittäisin minun ongelmani olleen käsillä tekniikasta riippumatta.

Mitä olen ymmärtänyt, niin aika vähän noissa itse läpän tekemisissä on ongelmia.
 
Tätä asiaa on nyt sen verran tullut märehdittyä jo pidemmän aikaa, että taidanpa varata ajan Femto-operaatioon vähän syssymmällä.

Sitä vaan mietin, että jos näkö huononeekin vielä tulevaisuudessa näistä lukemista (-3.00 molemmissa). Miten teillä, jotka ootte leikkauksessa käyneet, pysyikö näkö ennen leikkausta samoissa lukemissa useamman vuoden?

Nyrkkisääntö kai on, että 25 ikävuoden jälkeen näkö ei suuremmin muutu, mutta mistäs sen ikinä tietää....
 
Itse voin kertoa positiivisen kokemuksen lasik-leikkauksesta.

Olen 20-vuotias ja minulla oli -7,5-näkö.

Kävin Kuopiossa Medilaserissa muutama kuukausi sitten. Leikkauksen hinta oli päälle 2500e ja se sujui hyvin. Toki se oli hyvin epämiellyttävää, muttei niin kauheaa, ettei sitä kerran elämässä kestäisi.

Lopputulos yllätti itsenikin, sillä näkö meni kerrasta oikeastaan täydelliseksi, eikä esim. silmien kuivumista tai pimeänäön heikkenemistä ole esiintynyt. Siinäpä se. Oman kokemukseni perusteella voin suositella lasik-leikkausta muillekin. Btw, kyseessä ei ollut femtolasik.
 
Femtosekuntilaserointi, kuten koko FemtoLasik®-toimenpide, on kivuton ja nopea. Kyse on vain muutamista sekunneista.
Kivuton my ass!

Tulin pari tuntia sitten kyseisestä operaatiosta Tampereen Mehiläisestä. Leikkurina toimi tässäkin ketjussa diplomeita kerännyt Pietilä. Parin verran oli miinuksia molemmissa silmissä ja lentäjän näöllä lähdettiin dösällä takaisin kotiin. Vähän on sumuiset ja arat fiilikset vielä mutta fiilis on hyvä! Koko proseduuri vei esitutkimuksineen noin neljä tuntia, josta itse leikkausoperaatio noin minuutin verran.

Kivuttomuudesta vielä, tuo itse laserointi ei tunnu missään mutta voi perkele sitä silmien paineistusta. Saattaa olla yksilöllistä, mutta kyllä siinä oli sen puolen minuutin ajan tunne, että silmät räjähtävät päästä. Leikkauksen jälkeen menin palautumishuoneeseen, jossa oli muutama muukin potilas lepuuttelemassa. Tein pikaisen gallupin ja kyllä jokaisella oli tuntunut, että kallo menee murskaksi tuon paineistusproseduurin aikana. Ei sillä, että kyseessä olisi ollut ultimaalisen kiduttava kokemus, mutta tuo mainoslause "kivuton ja nopea leikkaus" ei ihan kyllä osu lapaan. Ei siis maailman miellyttävin kokemus, mutta on sitä pahemmissakin paikoissa oltu. Uudestaan menisin koska tahansa!

+ erityisen pätevä ja osaava leikkaava lääkäri
+ leikkauksen aikana niskahieronnan antanut MILF-hoitaja
+ leikkauksen jälkeinen suklaatarjoilu

- ennakko-odotuksiin nähden huomattavahko kipu
- suolainen hinta

Yleisarvosana: :5:
 
Uusintaan pitäisi mennä. Toinen silmä on ylikorjaantunut +2:een. Samalla putsataan läpän alta siellä olevaa epiteeliä. (jota ei siis sinne kuulu.)
Operaatiota mainostettiin jopa helpommaksi, kuin alkuperäistä leikkausta. Te, joilla on kokemusta, onko näin? Ei vaan oikein huvittaisi mennä uudelleen ronkittavaksi ja aloittaa jälkihoito taas alusta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom