Taisin vastata sulle jo OCF:n sivuilla?
Mukavahan tommosella on ajella, kun vain jaksaa kuunnella vittuilua tyypeiltä jotka ovat sattuneet kuulemaan esson baarissa rönttämersulla ajavalta ja kaiken autoista tietävältä mieheltä että "Opel on paska" :D
Mielestäni hinta/laatusuhteeltaan kohtuu hyvä vehje, hyvä ja tukeva ajettava, äänieristys on hyvä, tilaa riittää ja halpa ostaa ja korjata..
taloudellinen, itselläni ajotietokoneen mukaan (on tarkistettu ja pitää paikkansa) sekalaisessa ajossa, taajamaa, kaupunkia ja maantietä, tällä hetkellä 8,6l sataselle, maantiellä pääsee vähän alle 7L (olen ajanu myös 6L/100km, mutta silloin ei paljon ohiteltu :D) kaupunkikulutus asettuu maltillisella kaasujalalla 9,5L/100km
Kuiteski, viat mitä noissa 2l 16v (136hv) koneissa on:
- Tyhjäkäyntimoottori: hajoaa ajan myötä, jos imusarjalle venttiilikopasta menevän letkun imusarjan päässä oleva liitin karstottuu tukkoon, siinä on semmonen reilu 1mm reikä jonka EGR:n kautta tuleva paska tukkii aika helposti
- Venttiilivarrenkumit: eivät halua pysyä paikallaan mm. itse laitoin locktiten ruuvilukitteella kiinni, hyvin on pysyny (myös saabeissa joutuu noita liimaileen...)
- Jakopää: herkkä paikka. 60000km välein remontti, joka ei sinänsä ole kyllä paha, jossa kannattaa vaihtaa kaikki rullat ja vesipumppu samalla. Eikä tää paljon parjattu jakopää ole mikään ongelma kenellekkään joka yleensäki pitää autosta yhtään huolta.
8 venttiilisen (115hv) b-omegan jos löydät, niin siitä saat ainaki takuuvarmasti luotettavan pelin. Ei ole mitään noista yllämainitsemistani ongelmista.
Mutta, ettei menis aivan opelistin oman merkin kehumiseksi, pitää vissiin laittaa vähän muitaki miinuksia:
- On suuri todennäköisyys löytää läpimätä paska, jos etelän suolateillä ajettuja omppuja katselet. Ruostesuojaus on b-omegoissa paljon parempi kuin mitä se oli a-omegoissa, mutta mikä myrkky se suolapaskalta pelastais?
- On suuri todennäköisyys että ajovalojen lasit ovat erittäin himmeät, ellei niitä ole vaihdettu kertaakaan. Itse korjasin tämän ongelman Autosolilla ja rättilaikalla, hyvä tuli
- Keulassa, kallistuksenvakaimen "koiranluut" alkavat helposti kolista. Tarvikeliikkeestä halvalla uudet, helppo vaihtaa.
Lisään tähän vielä jotain jos huomaan/muistan/saan mieleeni...