Kokemuksia Golfista?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 41shots
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
23.3.2005
Viestejä
412
Suunnitelmissa olisi hankkia Golf. Vuosimalli -01 tai -02.

Vaihtoehtoina olis 130 hv PowerDiesel ja 1.8T GTI. Onko kokemuksia kummastakaan? Tyyppivikoja yms.

Suorituskyky on ihan kohillaan ainakin tuossa GTI:ssä. Kävin tänään koeajamassa :evil: Muutenkin tuntui olevan mukava ajella. Olettaisin, että tuo dieseli potkii myös aika kivasti. Mutta niitä mielipiteitä kaivattaisiin...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ihan natsaa kysymykseen, mutta mulla on 74kW TDI PD variantti Golffi. Ihan hyvin tuokin kulkee, paremmin mitä 1.6 bensa. 130hp versio olisi jo luksusta. Jälkimmäisessähän on 6 lovinen laatikkokin, joten välitykset ovat tiuhemmat.

Varmasti GTI mallikin olisi hyvä. Mutta jos paljon ajat niin TDI on ehdottomasti hyvä valinta.

Mitäs huonoa Golffissa on? No penkit on vähän kenkut. Mulla on sporttipenkit (GTI:ssä taitaa olla Recaron jakkarat?) ja niissä ei tahdo oikein säädöt riittää. Tarttis olla penkin kallistuksen säätö. Muuten jää reidet vähän ilmaan ja pidemmässä matka-ajossa alaselkä vetää jumiin. Samoin ratissa saisi olla enemmän säätövaraa. Mutta toisaalta tämä sama ongelma vaivaa kaikkia Volkkareita ja Audejakin :(

Toinen huono puoli on huolto. Se on kallista ja ala-arvoista. Mutta ne rikkoivat merkkihuollossa aina jotain kun vein autoa sinne. Nykyään käytän "villiä" korjaamoa.
 
Kokemusta on Golf IV GTI:stä, eikä juurikaan pahaa sanottavaa löydy. Auto on mielestäni erittäin miellyttävä ajaa. Se on erittäin suuntavakaa eikä tuuli tunnu. Ohjaus on erinomainen ja sopivan tunnokas. Recarot on ainakin mun kropalle kuin tehty eikä puudu ajellessa pitkiäkin matkoja. Noissa penkeissä on siis kallistus-, korkeus- ja ristiseläntukisäädöt kummassakin etupenkissä. Lisävarusteena niihin on saanut reisituen säädön. Turbokoneesta saa uudella softalla halutessaan mukavasti tehoja irti, tosin vakionakin tehot riittävät Suomen olosuhteisiin hyvin. Kulutus on kohtuullinen, jarrut toimii hyvin ja ajovalot kohtuu hyvät. Mainittakoon, että jostain syystä recaron sisustus on vaihtunut ilmeisesti highline jakkaroihin -02 tai -03 vuosimallin kohdalla. Auto voitti tuulilasin syyskuun 2002 GTI-testin.

Tyyppivioiksi on sanottu:
-Hieman pehmeää maalipintaa
-Takaikkunan ohuessa pilarissa on alhaalla kiinni sellanen lyhyt "pilari", joka saattaa hieman pinnasta ruostua ajansaatossa, mutta on vain visuaalinen haitta.
-Takalasin pesurissa on joku pieni putki tai suutin, joka on saattanut paljon takalasin pesuria käyttävillä hajota ja alkaa pyöriä mukana. Jossain vaiheessa saattaa alkaa vuotaa, jos pesuria käytetään tästä huolimatta. Pelkän takalasin pyyhkimen käyttö ei tätä haittaa.

Nämä viat siis lähinnä VW-aiheisilta foorumeilta koottuna tai muualta luettuna. Suurempia vikoja mallissa ei siis pitäisi olla ja auto on varmatoimisen laadukkaan pelin maineessa. Laatututkimuksissa IV Golf on saanut hyvät arvostelut. Negatiisena asiana tosiaan kodarinkin mainitsema merkkiliikkeiden huoltojen kalleus ja huono palvelu. Lehtien mukaan tosin Golfin ylläpitokulut eivät ole kalliit. Summa summarum autoa voi suositella.
 
Zone-sarja -42%
Kiitoksia havainnoista. Hintansa taitaa Golfit pitää paremmin kuin esimerkiksi Octaviat. Mulla on tässä jonkinlaiset karsinnat käynnissä auton suhteen ja täytyy pitää aika paljon vaihtoehtoja, kun oon just kiinnostunut sellaisista autoista mitä ei kovin paljon myynnissä ole. 130 hv PD tuntuu olevan kiven alla, kuten myös GTI:t.

Octavian malleista kiinnostaisi 1.8 t koneella oleva versio ja niitäkään ei pahemmin ole. Audi A4 1.8 t -koneellakin olisi varmaan mukava auto - tosin pitäisi ostaa vähän vanhempi kuin em. vehkeet. Ja varmaan miljoona muutakin kiinnostavaa automallia olisi. Noin 20 000€ olis budjetti.

Sillä pitäis saada auto, joka on:
-hiljainen
-mukava ajaa
-laadukas vehje muutenkin
-kohtuullisen tehokas (bensa 130-150 hv tai diesel 250-300 Nm)

On vähän siinä ja siinä, että kumpi kannattaa - bensa vai diesel. Siispä pidän molemmat vaihtoehdot avoinna vielä tässä vaiheessa. Kiire ei ole. Ostan sitten, kun siltä tuntuu.

Voi siis antaa ehdotuksia eri autoista sieltä pakkislaisten syvistä riveistä perusteluineen.
 
41shots sanoi:
Octavian malleista kiinnostaisi 1.8 t koneella oleva versio ja niitäkään ei pahemmin ole.

Joo ei niitä 96kW TDI Golffeja oikein liiku :( Suomessa ostetaan pienin kone ja firstline. Jos jotain luksusta nyt pistetään, niin wunderbaumi.

Tämmöinen on tullut vastaan:

http://autotalli.fi/crometapp/produ...1156483&portal=at&.pkg=90457444&.pkg=90457443

Mä olen itte katsellut uutta farkkua. Skoda vaan on liian pieni (plus väärän merkkinen :)) Passatti, BMW, Saappi tai Volvo pitäisi löytyä. Mutta eipä täällä Turun lähettyvillä niitäkään pyöri ihan tungokseen asti.
 
Toinen Golffi on menossa ja tykännyt olen. Isompia vikoja ei kummassakaan ole ollut ensimmäiseen sataan tuhanteen, joten halvaksi autoksi voi kehua. Vielä kun ajelen turbottomalla diisselillä niin kulutuskin on mukavan pieni (alle 5l/100km). TYökaverin GTi:tä olen muutaman kerran kokeillut ja on kyllä menevä peli, lähtee kuin matkatoimisto Töölöstä.

Serkkupoika hankki tuossa jokuaika sitten Variantin 1.6 bensakoneella ja hieman laiskaksi väitti. Enpä ole vielä kokeillut, mutta pitää laittaa kesällä meikän dieseli ja serkun bensakone samalla viivalle ja vähän vertailla.
 
41shots sanoi:
Suunnitelmissa olisi hankkia Golf. Vuosimalli -01 tai -02.

Vaihtoehtoina olis 130 hv PowerDiesel ja 1.8T GTI. Onko kokemuksia kummastakaan? Tyyppivikoja yms.

Suorituskyky on ihan kohillaan ainakin tuossa GTI:ssä. Kävin tänään koeajamassa :evil: Muutenkin tuntui olevan mukava ajella. Olettaisin, että tuo dieseli potkii myös aika kivasti. Mutta niitä mielipiteitä kaivattaisiin...
Vuodenvaihteessa itsellä oli sama tilanne ja golf oli myös yksi vaihtoehto. Päädyin kuitenkin Seat Leoniin, kun hinta oli halvempi, paremmat varusteet ja minun mielestä Leon on paremman näköinen.

Kannattaa huomata, että Leon top sportissa on 180 hv:n kone ja Golf GTi:ssä 150hv:n kone (jossain juhlamallissa taisi olla saatavana toi 180hv:n kone GTi:n + 6 pykäläinen laatikko). Jos meinaat virittää, niin voimasiirto kestää paremmin lisääntyneen rasituksen Leonissa kuin Golfissa.

Lisäksi dieseleistä Leon PD 150:n saa vähän käytettynä vm 03-04 alta 25k€:n. Noissa on hyvät varusteet jo vakiona. Lastulla tuosta saa sen 200hv ja +~400nm, vakiona 150hv ja 320nm.

Itse ostin ensi vähän käytetyn PD130:n , mutta pitihän se vaihtaa kuukausi sitten tollaseen PD 150:n. Pitäis vaan varata aika Karalan pajalle pieneen piristykseen. :hyper:
 
Leon on kyllä tyylikkään näköinen pirssi. Mulla vaan ei ole Seatista kovin ruusuista kuvaa. Kaverilla on Cordoba ja siitä ei pääse talvella ovista ulos. :D Lisäksi sinne kuuluu aivan jäätävä rengasmelu ja tuulen suhina koko ajan. En tiedä sitten Leonista...?
 
41shots sanoi:
Leon on kyllä tyylikkään näköinen pirssi. Mulla vaan ei ole Seatista kovin ruusuista kuvaa. Kaverilla on Cordoba ja siitä ei pääse talvella ovista ulos. :D Lisäksi sinne kuuluu aivan jäätävä rengasmelu ja tuulen suhina koko ajan. En tiedä sitten Leonista...?

Nou hätä. Golffissa ihan samat ongelmat. Mulla tosin vähän toisin päin: talvella ei prkl saa ovia auki. Kiitos aivokuolleen autoinsinöörin ovat oven tiivisteet todella herkkiä valumavesille. Ja hyvin tuntuu jäätyvän kiinni.

Golffi on meluisa myös, vaikka kaikki on toki suhteellista. TDI kone itsessään on IMHO äänetön laitos. Mutta rengasmelu hakkaa kyllä korin läpi. Varsinkin variantissa kun sitä pohjalevyä on enemmän avonaisena matkustajatilassa. Rengasvalinta toki auttaa, mutta ei sekään ihmeitä tee. Toki auto on hiljaisempi mitä esim. aikoinaan ensimmäinen autoni 1.5GL -86 Nissan Sunny moottoritiellä (RIP, rust in peace)
 
Mä oon ehkä sitten aika vähään tyytyväinen, kun mun mielestä se ajamani GTI oli kohtuullisen hiljainen, lukuunottamatta 225/40/R17 aiheuttamaa pikkuhuminaa. Toisaalta mä oonkin ajellut muutaman vuoden -93 Carina E:llä. :D Luotettava vehje se on ollut, mutta se helvetillinen meteli moottoritienopeuksissa...

Oon kuullut, että Polossa olisi sama oviongelma, mikä on Cordobassa. Eli oven sisällä joku mekanismihässäkkä jäätyy tai ei muuten vaan toimi talvella.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
41shots sanoi:
Leon on kyllä tyylikkään näköinen pirssi. Mulla vaan ei ole Seatista kovin ruusuista kuvaa. Kaverilla on Cordoba ja siitä ei pääse talvella ovista ulos. :D Lisäksi sinne kuuluu aivan jäätävä rengasmelu ja tuulen suhina koko ajan. En tiedä sitten Leonista...?

En ole ainakaan kuullut, että tuo ovien jäätymisongelma koskisi Leonia. Cordobassa ja Polossa tuota ongelmaa on ilmennyt melko paljon. Rengasmelu on varmaan samaan luokkaa Leonissa kuin Golffissakin, itse en ole ainakaan sitä kovin häiritseväksi kokenut. Tiedä sitten onko syynä se ,että stereot on aina sen verran isolla :D

Reilu 25tkm on tullut ajettua viimesen viiden kuukauden sisällä Leonilla ja tyytyväinen olen ollut. Suorituskyky on hyvä ja dieselillä kulutuskin on kohtuullinen. Mitään vikoja ei ole ollut :koputtaa puuta. Ihan normaalit huollot on tehty, jotka on suhteellisen kalliita merkkiliikkeessä tehtynä. Valitettavasti dieselin huoltaminen on kalliimpaa kuin bensan.
 
Yks mun tuttu puhu, että sillä ovet jääty farkku Golfissa talvella ja oli hankala saada auki. Jonkun vuosimallin kohdalla ovien tiivistysratkaisu on saattanut muuttua, en ole varma. Omassa Golfissa taas ei ovet ole jäätyneet talvella ainuttakaan kertaa ja tiivistys on priima kunnossa. Autoa on säilytetty taivasalla. En tiedä, onko hyvää säkää ja tämä yksilö hyvin onnistunut, mutta mulla ei ole koskaan ollut missään autossa yhtä hyvä toimivuus ovissa talvella. Äänieristys on mielestäni Golfissa riittävä. Vakiovarustus saattaa Leonissa olla joiltain osin parempi kuin Golfissa, esim ilmastointi kai vakiona, mutta tässä tapauksessa kun on kyseessä käytetyn osto, ei lisävarusteet juurikaan lisähintaa tuo, vaan auto ja laatu maksaa enemmän. Makuasioista on turha kiistellä, jopa tässäkin asiassa, mutta itse ajalen huomattavasti mielummin Golfilla kuin Leonilla ;)
 
uppia tälle threadille..eli oon itse katsellut noita 4 kopan gti golffeja. lisää kokemuksia saa ihan avoimesti kertoilla. muita vaihtoehtoja olisi 01-03 clio sport 2 litrasella vaparipadalla ja tässäkin threadissa esille tullut turbo leoni. muita pikku"sportteja" ei nyt taida 10 000€ molemmin puolin pahemmin pyöriäkkään
 
Ootko Volkswagen Boria kattelut? Juuri hommattiin tollanen 2 litran koneella, mittarissa n. 21 000(ollut jollain naisella) ja vuosimallia 01. Sopii tohon hintaluokkaan.

Ei kuitenkaan mikään "sportti", jos sellasta oot hakemassa.
 
no nyt katselin kun vinkkasit mutta on nuo bensaturbot turhan kalliita..ja eikös tuo oo käytännössä golfin sedan versio :D
 
type r kyllä miellyttäisi muuten mutta vaparikone ja kalliit tyyppiviat voimansiirrossa (esim. vaihdelaatikko, kytkin, ohjausvaihde jne) eivät nappaa..kyllähän noita takuuseen vaihtelisi mutta mun budjetti nyt ei kärsi ihan karheinta ostaa :S
 
Itsellä nyt menossa 1.4 Gt tsi 170hp.
Eipä tuo suotta ole voittanut melkein kaikkia kokoluokan testejä.

Tässä plussat ja miinukset:

+Vakuutukset ja ylläpito maksa juuri mitään
+Ei syö bensaa juuri mitään
+Kiihtyy ja kulkee mukavasti
+Kokoonsa nähden todellinen tila-ihme, etenkin takana olijoiden jalkatilat.
+Ajettavuus
+ tähän asti ei mitään vikoja (ajettu vasta 25 000km)

-Edelliseen BMW330:aan nähden rengasmelu
-Lisävarusteet arvokkaita (eikös ne kaikkiin ole)
 
Golfia pidän hyvänä perusautona, on vaan jotenkin aika tylsä auto ja kova rengasmelu on miinusta.

Jos pientä "sporttia" etsii niin miten olisi Fiesta ST? Vai onko sitten jo liian pieni..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom