Kokemuksia Bulgariasta

Kännissä tuli varattua matka tuonne, joten 8.8 pitää käydä sunnybeach tarkastamassa. Edellinen ulkomaanreissu olikin 4 vuotta sitten ja suuntautui kylmään vuodenaikaan Barcelonaan lähinnä työmatkan merkeissä.
Saako noilla lennoilla vielä ilmasta alkoholia, vai onko se muuttunut tuon neljän vuoden aikana. Nimittäin en selviä hengissä lennosta, jos en ole kunnon pierussa ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmaista ei saa, mutta rahallahan tunnetusti saa ja hevosella pääsee.

Olin Sunny Beachil viikon tossa kesä-heinäkuun vaihteessa. Ikäväkseni just samaan aikaan sattu ne tulvat sinne. Pari päivää kadut oli ihan veden vallassa..

muttasisi. Ruoka on erittäin keskinkertasta (ja toki myös halpaa) ravintoloissa. Lazur ihan ykkösmesta noista ns diskoista vaikkaki tosi lihatiski. Pelkkiä turisteja täynnä koko Sunny Beach tottakai, rakennettu meitä varten. Nessebar lähettyvillä, siel kannattaa käydä. Viuna halpaa, samoin tupakki. Tosin pelkkii feikkei ja jotai iha randommerkkei tarjol. Burgasin lentokentält saa 12 eurol litran absolut vodkaa ja 15 eurol kartsan mallu lightii (aitous dunno.)

Kadut täynnä kojuja, jotka myi piraattivaatteit. Sielt löysin kyl monta kivaa toppia halvalla.

Enkä todellakaan voi suositella hotellia nimeltä Grand Hotel Oasis. Jos sä halusit ottaa aurinkoa altaalla, ni jouduit ravaa joskus vitun kuudelt aamul varaa sen tuolipaikan. Muuten ei enää tilaa myöhemmin, enkä yhtään liiottele. Muuten se hotelli oli tosi jees, mut toi oli ISO miinus mulle.

Tosi kiva paikka, mut mun kohal seura oli väärää. Systeri ei jaksanu oikee dokaa ja mutsi dokas keskenää. Kavereitten kanssa huikeen kiva mesta varmaanki, tai sit kumppanin. :) Tietenki, mikäli ei eti mitään sen kummempaa kulttuurista kokemusta.

Aijoo ja oli aika ylläri ku piti Lazuris maksaa vessakäynnistä, tottunu et baareis ilmasta kusel käynti, erityisesti jos jo maksanu sisää. :D Eipä se maksu paljo paskaakaa ollu toki.

Tohtiiko tuolla vetää kanaa sun muita ihan huoletta? Missä tuolla on joku pätevä sali? Kahdeksi viikoksi ollaan menossa niin vois muutaman kerran salillakin käydä.

Én lähtis vaik saisin ilmasen matkan...:urjo:

En lähtis minäkään. Ainakin ennakkoluulot on hirveät... pressuista rakennettuja ravintoloita muovituoleineen, paskaa ruokaa, ei mitään nähtävää, kauhee mökä, ei mitään tekemistä jos ei ole kiinnostunut pelkästä ryypiskelystä ja baareilusta.

Eikös Sunny Beachin vieressä ole unescon maailmanperintökohde Nessebar, onko kukaan käynyt siellä? Taitaa sekin olla kesällä niin tupaten täynnä ettei sekaan mahdu. Siellä voisi olla pari päivää.

En lähtis minäkään. Ainakin ennakkoluulot on hirveät... pressuista rakennettuja ravintoloita muovituoleineen, paskaa ruokaa, ei mitään nähtävää, kauhee mökä, ei mitään tekemistä jos ei ole kiinnostunut pelkästä ryypiskelystä ja baareilusta.

Eikös Sunny Beachin vieressä ole unescon maailmanperintökohde Nessebar, onko kukaan käynyt siellä? Taitaa sekin olla kesällä niin tupaten täynnä ettei sekaan mahdu. Siellä voisi olla pari päivää.

Plussana saa katella kaikkia kajaanin naiskampaajia ja varastojen duuniporukoiden örvellystä, jotka menee päästämään koko vuoden höyryt pihalle... Joka kadunkulmassa joku sisäänheittäjä huutamassa: "perkele..suomi". Ilmoistakaan ei välttämättä ole kiinni, jos Suomessakin on näin kovia helteitä mitä nyt on ollu tääl. Enkä välttämättä yhdy tohon halpaviina akselillekkaan. Bissen ja viinanhintakin laskenu mukavasti, niin mitkä on porukan intressit lähteä tollasiin turismihelvetteihin.... (mm Sunnybeach,Rodos,Torremolinos) Kokeeko jengi siinä eksotiikkaa, kun sinne on se neljän tunnin lentomatka vai mitä?

Tiistaina Sunny beachille 2 viikoksi :rock: :kippis1:

Katos, myöki ollaan tiistaina lähössä tyttöystävän ja kavereitten kanssa Sunny beachille. Me tosin ollaan vaan yks viikko siellä, mutta eiköhän tuossakin ajassa kerkee paikat kierrellä.

Tiistai 18.07.2006 Ilta-Sanomat: Tjäreborg mainos: Kaksi viikkoa yhden viikon hinnalla, Sunny Beach 2.9 alkaen 479e. Tiedoksi niille ketkä maasta diggaavat tai sinne aikovat. Kohtalaisen hyvä tarjous ilmeisesti.

Iltalehdessä oli myös juttu nimellä 'Suosikkikohteiden Sudenkuopat' ja tuosta Bulgariasta matkakohteena oli mainintana: Hygienian taso Suomea alhaisempi. Varnan alueella tavattu lintuinfluenssaa kuolleissa linnuissa. Bulgarissa TARVITAAN hepatiittirokotukset. Myöskin maininta taskuvarkauksista sekä erityishuomautus juomiin sekoitetuista lääkkeistä tarkoituksena huumata ja ryöstää turisti.

Jutussa oli monia muitakin maita, mutta Bulgaria oli ainoa listassa jonka huonosta hygieniasta mainittiin. Hepatiitista tiesinkin, iso riski se saada ilman rokotusta [kannattaa tosiaan ottaa sellaisiin maihin mennessä joihin erikseen suositellaan]. Itselleni onkin tullut jo aiemmin selviksi että likainen ja saastainen paikka, mutta tuo nyt hieman korostaa vielä käsitystä että siitä erikseen mainitaan ainoana kohteena...

Joo viime kesänä oltiin kanssa pari viikkoa, josta paskennettiin puolitoista viikkoa :eek:
-Kovasti väittävät halvaksi maaksi mutta paskat... no on se ehkä hiukan halvempi mutta kyllä sielläkin saa rahansa kulumaan.
-Rahan vaihto kusettajia oli melkosesti kadulla ei kannata rahaa vaihtaa.

Joo viime kesänä oltiin kanssa pari viikkoa, josta paskennettiin puolitoista viikkoa :eek:

Ruokamyrkytys, paha turistiripuli? Tälläisiä ongelmia tuntuu todella monella olevan erityisesti Bulgarissa ja Egyptissä. Kaukomaista Intia lienee samaa tasoa.

Sellainen vinkki niille ketkä eivät kovin kokeneita ulkomaanmatkaajia ole: Peskää käsiä usein, ei likaisia käsiä suuhun eikä syödä sormineen. Apteekista ja ihan Prismojen pesuaine-osastoiltakin saa käsidesiä erikokoisissa pulloissa [myös pyyhkeinä mutta geelimäiset riittoisimpia] joilla kannattaa pyyhkiä käsiä aika ajoin, vähintään ennen ruokailua. Älkää syökö paljoa seisovista pöydistä jossa ruoat lilluvat kauankin, salaatinkastikkeita, majoneeseja, jäitä, salaattejakin tuollaisissa paikoissa [pestään kraanavedessä ja kenties likaisin käsin] kannattaa välttää. Kaikki ruuat HYVIN kypsennettyinä. Syökää paikoissa joissa paljon ihmisiä - ruokatarvikkeet vaihtuvat tiheään tahtiin [hiljaisissa paikoissa einekset saattavat seisoa pitkään ja olla pilaantuneita]. Hampaat kannattaa pestä pullovedellä paikoissa joista mainitaan erityisen alhainen hygieniataso, putkistovettä ei kannata suuhunsa pistää edes siinä yhteydessä.

Ennen matkaa kannattaa aloittaa maitohappobakteerikuuri, esim PanAcido [reseptivapaa, saapi apoteekeista, ei kallista ja voi käyttää muutenkin], 2kpl/vrk noin 1-2vko ennen matkaa [riippuen oman vatsan herkkyydestä], ja matkan ajan 1kpl/vrk. Fiksua ennakointia koska maitohappobakteerit sisältävät vatsaan kuuluvia, niiden luonnollisia mikrobeja jotka taistelevat muutoksia vastaan. Ennemmin syö etukäteenkin hieman turhaan ja yrittää minimoida riskejä, kuin että pilaa lomaansa jatkuvalla ripulilla tai oksentelulla. Pahoihin ruokamyrkytyksiin ja räjähtäviin ripulioireisiin nuo eivät auta, sitten pitää apoteekista hakea tujumpaa, mutta ovat mitä parhaita noin muuten neutralisoimaan vatsan toimintaa ja rauhoittavat sitten vatsan aluetta pienempien, ei niin haitallisten pöpöjen nujertamisesa.

Nessebar on kaunis paikka, mutta se on sellainen ihan pieni saari. Eli ehkä joku kilsa kertaa kilsa, ehkä vähän yli. Sunny Beach'ilta on sinne ehkä max viisi kilsaa.

Sunny Beach on ihan jees paikka, jos hakee sellaista turistimestaa halvalla ja onhan Bulgariassa myös muita kohteita. Ruoka ei ole mitään huippua, mutta syötävää. Mulla ei ollut mitään vatsatauteja koko aikana.

Rahanvaihtoa ei kannata harrastaa muualla kuin pankeissa ja kannattaa pitää silmällä niitä omia juomia. Mun mielestä esim. Sunny Beach'illa nuo vaarat ovat ihan samaa tasoa kuin missä tahansa Välimeren maassa.

Mä kävin siellä yhden kerran nopealla ex tempore -matkalla, kun halvalla pääsi. En kadu reissua missään nimessä, mutta tuskin lähden sinne varta vasten enää uudestaan. Jos mä haen eksotiikkaa, niin mä menen vähän kauemmas nykyään.

Tuosta vatsataudista, mikä vaanii joissain lomakohteissa, olisi sellainen vinkki, että esimerkiksi Egyptissä on saatavana apteekista ilman reseptiä kunnon lääkkeet vatsatautiin. Itse mentiin Egyptin-reissulla ekana päivänä suoraan apteekkiin ja pyydettiin lääkkeet pahaan vatsatautiin. Käyttöä niille olikin muutaman päivän päästä, kun miehellä alkoi yöllä neljän aikaan kauheat vatsanväänteet ja kuume nousemaan. Ohjeen mukaan mies nappasi tabut naamariin ja kasilta oltiin aamupalalla ja vatsataudista ei tietoakaan. Kuulimme myös ennen matkaa tuttavilta, että kyllä paikanpäältä löytyy lääkkeet pahaankin turistiripuliin, mutta harva siitä tietää. Tuttava oli myös näyttänyt ostamiaan vatsalääkkeitä myöhemmin Suomessa lääkärille ja tämä oli todennut niiden olevan ihan kelpo kamaa, eli ei mitään epämääräisiä rohtoja.
Itse olen Turkissa kärsinyt ankaran vatsataudin vuosia sitten, eipä haluja ole moista uudelleen kokea!

mitkä on porukan intressit lähteä tollasiin turismihelvetteihin.... (mm Sunnybeach,Rodos,Torremolinos) Kokeeko jengi siinä eksotiikkaa, kun sinne on se neljän tunnin lentomatka vai mitä?

Kyllä, se matkailun "eksotiikka" alkaa jo siitä ku menee lentoaseman bussiin. Itse paikkoihin mitään kommentoimatta, loma on loma vaikka turistihelvetissä. Ei mun takapihalla kotona ole 200 metrin päässä välimerta ja uima-allasta. Kukaan ei käy joka päivä petaamassa sänkyä ja siivoomassa.

Se vähän riippuu mitä reissultaan hakee. En ymmärrä ihmisten tarvetta tehdä aina jotain ERILAISTA ku naapurin jorma.

Se vähän riippuu mitä reissultaan hakee. En ymmärrä ihmisten tarvetta tehdä aina jotain ERILAISTA ku naapurin jorma.

Eikö se erilaisen tekemisen tarve riipu juuri siitä, mitä reissultaan hakee?

Jos ei tykkää turistien kansoittamista aurinkorannoista, ryypiskelystä ja puoliraakojen kanankoipien ja ranskalaisten syömisestä, ei tarkoita sitä, että yrittää olla erilainen ja parempi kuin naapurin jorkki. Jokainen hakee lomaltaan eri asioita, toiset pystyy rentoutumaan eri tavoin kuin toiset. En minä ainakaan viitsi maksaa satoja euroja siitä, että pääsen paikkaan jossa en viihdy vaikka naapurini siellä viihtyykin.

Ja vähän asian vierestä, onko kukaan käynyt Kroatiassa tai Bosniassa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom