Koittaako sissikapina?

Ehkä se perustulon käyttöönotto voisi sitten ratkaista paljon ongelmia kertaheitolla. Vähentäisi byrokratian määrää (pienempi julkinen sektori) ja tekisi työn vastaanottamisesta AINA kannustavaa jne.

En ymmärrä miksei tuota perustuloa harkita vakavammin käyttöönotettavaksi. Nykyisin meillä käytännössä on jonkinnäköinen perustulo, mutta sitä hoidetaan vähintään viidellä (?) eri nimikkeellä, joka tarkoittaa montaa eri byroota eli aivan satavarmasti päällekkäisyyksiä jos jonkinnäköisissä asioissa. On työmarkkinatukea, opintotukea, kotihoidontukea ja tarveharkintaista sekä ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Osaa hoitaa Kela, osaa hoitaa kuntien sosiaalitoimi jne.

Varmasti siinäkin jotain ongelmia tulisi vastaan, mutta nykyinen malli on ainakin ihan älytön todella monesta näkökulmasta.

Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa luulen, että jonkinlaisen perustulomallin käyttöönottoon ei todellisuudessa ole enää hirveän pitkä matka. Tietenkin sitä jarruttavat paitsi vanhat jarrut (Kuten meidän lauta-Masa) ja argumentit tyyliin "Miksi maksaa kenellekään ei-mistään", mutta jahka hyväksytään tämän mallin edullisuus nykyiseen malliin verrattuna, se tullaan ottamaan käytäntöön ennen pitkää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä se perustulon käyttöönotto voisi sitten ratkaista paljon ongelmia kertaheitolla. Vähentäisi byrokratian määrää (pienempi julkinen sektori) ja tekisi työn vastaanottamisesta AINA kannustavaa jne.

En ymmärrä miksei tuota perustuloa harkita vakavammin käyttöönotettavaksi. Nykyisin meillä käytännössä on jonkinnäköinen perustulo, mutta sitä hoidetaan vähintään viidellä (?) eri nimikkeellä, joka tarkoittaa montaa eri byroota eli aivan satavarmasti päällekkäisyyksiä jos jonkinnäköisissä asioissa. On työmarkkinatukea, opintotukea, kotihoidontukea ja tarveharkintaista sekä ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Osaa hoitaa Kela, osaa hoitaa kuntien sosiaalitoimi jne.

Varmasti siinäkin jotain ongelmia tulisi vastaan, mutta nykyinen malli on ainakin ihan älytön todella monesta näkökulmasta.

Nyt puhut asiaa. Lisäksi yrityksen perustamisen ja pyörittämisen byrokratiaa tulisi karsia reilusti. Sailas taisi jossain haastattelussa sanoa että Suomessa on yli 1000 erilaista tukimuotoa.
 
Joo ei se oikeistolaisuus ole mikään ihmeitä tekevä asia, meillähän on nyt oikeistohallitus.
Jarre55 taitaa nyt syytää omaa henkilökohtaista poliittista näkemystä ja sille on omat ketjut.

Mutta yrittäjyyttä pitää kannustaa, sillä kerro mulle isi mitä yritykset tekee? Ne TYÖLLISTÄÄ.
Isojen tehtaiden ja satamien aika alkaa olla ohi.
10-100 henkilöä työllistäviä firmoja tarvittaisiin nyt.
Minä ainakin tarvitsisin.

Suomalainen oikeistohallitus joka nostaa veroja ja kasvattaa julkista sektoria. Hauskaa kun nykyään jopa SDP ja vasemmistoliitto ovat puhuneet pienyrittäjyyden puolesta. Luulen että ensi vaalien jälkeen jotain konkreettista asian suhteen tehdään.
 
Pitäiskö heidän hakea muutakin työtä kuin just sitä oman alan hommaa?

Sairasta, että yhteiskunta elättää sellaisia työkyvykkäitä henkilöitä, joille ei kelpaa edes vähäksi aikaa tehtynä jokin muukin työ kuin juuri se oman ala homma.
Kyllä kaikki teki jotain muuta sen aikaa, mm. varastoilla. Jännittävää kyllä, tällainen nähdään nykyään CV:ssä diskredittinä. On "saastunut" kun on "parempaakin" tarjolla. Enkä nyt näe kauhasti järkeä kouluttaa tyyppiä yhteiskunnan rahoilla ja isolla vaivalla vaikka laskentatoimen ekonomiksi joka sitten istuu vuosikausia sihteerin töissä keittelemässä kahvia. Mutta olosuhteiden mukaan pitää aina mennä, juuri nyt tosiaan ne ulkoiset syyt (työvoiman vaatimaton kysyntä ja laaja tarjonta) mättävät.

Itse vaihdoin työtä loppusyksystä ja näin miten kova se kisa nyt on. Mikään ihme jos alkaa vituttamaan.
 
Kappas, onkohan tämä ensimmäinen kerta kun minä, sivis ja SIC- ollaan jostain yhtä mieltä! :D

:D

Ei mun ainakaan ole tarkoitus puolustella julkista valtaa (ja siinä sivussa byrokratiaa) itsensä vuoksi, vaan sen takia mitä niillä on tarkoitus saada aikaiseksi. Näitä käytäntöjä voidaan tietenkin muokata ja järkiperäistää tarvittaessa. Kolikon yksi puoli.

Toisella puolella on sitten kilpailu, tehokkuus ja muut markkinoihin liittyvät elementit. Nekään eivät mielestäni ole mikään itseisarvo, vaan ainoastaan keino tiettyjen päämäärien saavuttamiseksi. Näihinkin täytyy voida vaikuttaa (esimerkiksi julkisen vallan kautta), silloin kun niiden tuottamat lopputulokset olisivat ristiriidassa niiden päämäärien kanssa, joita politiikalla pyritään saavuttamaan. Kolikon toinen puoli.

Mun mielestä nämä tavoitteet/päämäärät on kirjoitettu varsin hyvin ylös EU:n perustamissopimuksessa:
Unioni asettaa tavoitteekseen edistää taloudellista ja sosiaalista edistystä sekä työllisyyden korkeaa tasoa ja saavuttaa tasapainoinen ja kestävä kehitys etenkin luomalla alueen, jolla ei ole sisäisiä rajoja, lujittamalla taloudellista ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta sekä perustamalla talous- ja rahaliiton, johon tämän sopimuksen määräysten mukaisesti lopulta sisältyy yhtenäisvaluutta.
 
Suomalainen oikeistohallitus joka nostaa veroja ja kasvattaa julkista sektoria. Hauskaa kun nykyään jopa SDP ja vasemmistoliitto ovat puhuneet pienyrittäjyyden puolesta. Luulen että ensi vaalien jälkeen jotain konkreettista asian suhteen tehdään.

No sitä tässä on odoteltu, juuri tuli uutisissa että kaakonkulman työttömyysluvut ovat taas kasvaneet.
Hyvää Joulua!

Yrityksiä kaivataan ja paljon.
 
Täällä valitetaan, että on osaamista ja halua työntekoon, mutta töitä ei vain kukaan anna. Kenen velvollisuus sitä työtä oikein olisi antaa? Hallituksenko? Jonkin monikansallisen yrityksen? Jonkin suomalaisen pienyrityksen? Naapurin Liisan, jolla on kampaamo, joka työllistää Liisan lisäksi yhden toisen henkilön?

Vaalien alla kommunistien vaalilehdet ovat hauskaa luettavaa. Niissä aina kirotaan kapitalistit ja omistava luokka maan rakoon. Seuraavassa lauseessa sitten vaaditaan töitä. Eikä yhtään ajatella sitä, että työpaikat eivät kasva puussa. Eikä hallitus päätä työpaikkojen lukumäärää.

Mitäpä jos osaava ja ahkera ihminen perustaisi yrityksen ja samalla työllistäisi muutaman muunkin ihmisen? Suomessa on 320000 yritystä. Niistä 284000 on alle viiden hengen yrityksiä. Ainakin jotkut pystyvät siis työllistämään itsensä.
Niinpä.

Mistä muuten tuntee porvarin?


Siitä, että hän maksaa työläiselle palkan.;)
 
Jarre, saat tästä hepulin, mutta kysynpä vain, että miten itse eroat sosialistista? Vedät itse maataloustukia (= aiheutat hyvinvointitappiota turhalla "yritystoiminnallasi") ja olet yksi suurimpia välillisiä syitä kehitysmaiden köyhyyteen tämän ansiosta. Aivan, EU:n maataloustuotteet dumbataan Afrikkaan ylituotannon vuoksi ja Afrikan oma maatalous ei koskaan pääse kehittymään, koska miksi kukaan Afrikassa maksaisi tuotteesta markkinahintaa kun EU-tavaraa saa halvemmalla.
 
Kato Charter, Jarre55 tulee varmaan kodista jossa iso, iso, iso-isä oli jo niin oikeistolainen kuin olla voi ja hänelle on tuputettu sosialismi vihaa koko pienen ikänsä = Punikit perkele!
Näin on myös toisin päin perheissä joissa vihataan oikeistoriistäjiä = Lahtarit perkele!

Pahimpia on ne jotka vielä kertovat näitä Suomen sisällissodan juttuja punikeista ja lahtareista, ne on jostain kumman syystä aina NIIN hirvittäviä kuin olla voi.
 
Kato Charter, Jarre55 tulee varmaan kodista jossa iso, iso, iso-isä oli jo niin oikeistolainen kuin olla voi ja hänelle on tuputettu sosialismi vihaa koko pienen ikänsä = Punikit perkele!
Ai, tämä on pistänyt jonkun muunkin silmään näköjään? :D
 
Jarre, saat tästä hepulin, mutta kysynpä vain, että miten itse eroat sosialistista? Vedät itse maataloustukia (= aiheutat hyvinvointitappiota turhalla "yritystoiminnallasi") ja olet yksi suurimpia välillisiä syitä kehitysmaiden köyhyyteen tämän ansiosta. Aivan, EU:n maataloustuotteet dumbataan Afrikkaan ylituotannon vuoksi ja Afrikan oma maatalous ei koskaan pääse kehittymään, koska miksi kukaan Afrikassa maksaisi tuotteesta markkinahintaa kun EU-tavaraa saa halvemmalla.

Niin kauan kuin valtiovalta katsoo, että maataloutta pitää tukea ALHAISTEN KULUTTAJAHINTOJEN YLLÄPITÄMISEKSI KUTEN LÄHES JOKAISESSA VALTIOSSA TEHDÄÄN, SATOTASOSTA RIIPPUMATTA!! niitä nostan. Kuten muutkin Suomen talonpojat, toivon hartaasti, että alkutuotteen hinta nostettaisiin sille tasolle jolle se oikeasti tuotantopanosten hinnassa kuuluu olla! Tosin, tämä tulisi kuluttajalle kalliiksi.

En halua että maatalous on EU:n torppari.

Suurimmat maataloustuen saajat ovat muuten EUn suuret maat sieltä EUn alkuajoilta, yllätys!

Minulle sosialismi merkitsee yksityisomistuksen muuttamista valtio-omistukseksi, ja sitä en halua. Sitä harjoitettiin 70 vuotta ihan rajan takanakin ja menestys oli huono.
 
Kato Charter, Jarre55 tulee varmaan kodista jossa iso, iso, iso-isä oli jo niin oikeistolainen kuin olla voi ja hänelle on tuputettu sosialismi vihaa koko pienen ikänsä = Punikit perkele!
Näin on myös toisin päin perheissä joissa vihataan oikeistoriistäjiä = Lahtarit perkele!

Pahimpia on ne jotka vielä kertovat näitä Suomen sisällissodan juttuja punikeista ja lahtareista, ne on jostain kumman syystä aina NIIN hirvittäviä kuin olla voi.

Ei ole tuputettu, sorry. maailmankuvani olen muodostanut itse.Isoisiäni en ole koskaan nähnytkään, he kuolivat ennen minua. Isäni oli karjalan evakko, ja oli hiljaisen katkera koko ikänsä. Ei asioistaan oikeastaan koskaan jutellut. Suvun Elämäntyö jäi rajan taakse, evakkona ryssiteltiin, piestiin. valtio antoi hänelle kiviset, hoitamattomat pellonpläntit sekä palan raakaa suota, johon piti elämä perustaa.

Kiitos vittuilustasi vaan, tarkemo. En aio -suruksesi- laulaa kansainvälistä vappunakaan.

Teitä poikia kuunellessa tulee mieleen muurari-Maurin sanonta: Niinhän se on kuin sanotaan, ettei siihen kaksista miestä tarvita, joka vittuilla osaa.;) Harvempi pystyy rakentavaan keskusteluun.Niitäkin tällä palstalla toki on...
 
Älä nyt Jarre suutu.
Mutta toi että et aio surukseni laulaa kommunisti lauluja, ei ole rakentavaa keskustelua sekään, ei se tee ihmisestä automaattisesti sosialistia jos huomauttaa että toisen keskustelijan mielipiteet ovat varsin oikeistolaisia.

Ja miksi sinä niitä demareita vihaat, niitähän on ihan laidasta laitaan.
Vasemmistoliittokin on olemassa ja niillä on nuori Paavo Arhinmäki nyt vallassa ja siihen kuluu todella pitkä aika kun Paavo päästää kylmän pierun.
 
Back
Ylös Bottom