Ehkä se perustulon käyttöönotto voisi sitten ratkaista paljon ongelmia kertaheitolla. Vähentäisi byrokratian määrää (pienempi julkinen sektori) ja tekisi työn vastaanottamisesta AINA kannustavaa jne.
En ymmärrä miksei tuota perustuloa harkita vakavammin käyttöönotettavaksi. Nykyisin meillä käytännössä on jonkinnäköinen perustulo, mutta sitä hoidetaan vähintään viidellä (?) eri nimikkeellä, joka tarkoittaa montaa eri byroota eli aivan satavarmasti päällekkäisyyksiä jos jonkinnäköisissä asioissa. On työmarkkinatukea, opintotukea, kotihoidontukea ja tarveharkintaista sekä ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Osaa hoitaa Kela, osaa hoitaa kuntien sosiaalitoimi jne.
Varmasti siinäkin jotain ongelmia tulisi vastaan, mutta nykyinen malli on ainakin ihan älytön todella monesta näkökulmasta.
Olen täysin samaa mieltä. Itse asiassa luulen, että jonkinlaisen perustulomallin käyttöönottoon ei todellisuudessa ole enää hirveän pitkä matka. Tietenkin sitä jarruttavat paitsi vanhat jarrut (Kuten meidän lauta-Masa) ja argumentit tyyliin "Miksi maksaa kenellekään ei-mistään", mutta jahka hyväksytään tämän mallin edullisuus nykyiseen malliin verrattuna, se tullaan ottamaan käytäntöön ennen pitkää.