Koittaako sissikapina?

Liittynyt
28.12.2007
Viestejä
264
Tiger Woodsin vaimo tienaa 200 miljoonaa euroa ottamalla avioeron miehestään, Michael Jordanin vaimo sai 150 miljoonaa avioerossaan, Räikkösen tienistit ylittivät formulakausilla yli 20 miljoonaa euroa...

Ranskan vallankumouksen takana oli osasyynä se, että omaisuus keskittyi pienelle eliitille. Samaan aikaan peruskansalaisilla oli hankaluuksia. Vallankumouksen jälkeen hallitsijan pää leikattiin giljotiinissa irti.

Joku kirjoitti vitutusketjussa työttömyyden seurauksena nousseesta kapinahengestä yhteiskuntaa vastaan. Kapinahenki tulee varmasti nousemaan työelämän muuttuessa hektisemmäksi ja toisaalta supertulojen yleistyessä. Purkautuuko yhteiskunnan polarisoituminen kapinaan?

Kertokaa mietteitä siitä, mitä luulette tapahtuvan yhteiskunnan polarisoituessa. Koittaako kapina?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kapina missä? suomessa?euroopassa? kehitysmaissa vai maailmanlaajuinen kapina? vai kentieskö kapina siellä täällä ja tuolla esim täällä pakkiksessa
 
Järjestäytyneeseen kapinaan en jaksa uskoa, ihan siitä syystä että Suomi on kansakuntana sellaiseen aivan liian munaton. Netissä ja baaritiskillä voidaan kyllä avautua, mutta mihinkään konkreettiseen ne puheet eivät ikinä johda. "Vallankumous peruttu huonon sään vuoksi" yms...

Järjestäytymättömän anarkian lisääntyminen on sen sijaan minusta jo aivan väistämätön asia. Veikkaisin että touhu tulee täällä aika värikkääksi viimeistään siinä vaiheessa kun keinotekoisesti ylläpidetty talouskupla puhkeaa lopullisesti. Nostradumoin, että 5-10 vuoden kuluttua tämä maa on niin syvällä suossa, ettei sitä nosta ylös enää pyhä henkikään.
 
Ennen ranskan- tai mitään muutakaan vallankumousta porukka on tyyliin kuolemaisillaan nälkään. Nykysuomessa keskiverto kansalaisella on auto, tietokone, 42'' lcd-telkkari jne.. Porukkaa ei ehkä ihan niin paljoa vituta kimin tienestit että viitsisivät lähteä torille ammuskelemaan toisiaan :hyper:
 
En kyllä usko vielä pitkään aikaan minkäänlaisiin kapinoihin, niin kauan kuin yhtään on hyvinvointivaltiota jäljellä. Suomen tai euroopan tuloerot ovat kuitenkin aika pientä verrattuna johonkin etelä-amerikan tai afrikan kehitysmaihin.

Mutta kyllähän ilmaa puhdistavaa olisi jonkinlainen kansan kapina poliitikkoja vastaan. Super rikkaita on aina ollut ja he nyt ovat oikeastaan pieni ja aika harmiton ryhmä joka tarjoaa sirkushuveja ja niillä tienaa miljoonansa. Mutta jos joku taho pitäisi kapinoimalla ruotuun laittaa on tämä nykyinen poliittinen eliitti jota vielä eu kasvattaa kuin hiiva pullataikinaa. Ja ne kun ei edes juhli ferrarin rahoilla vaan ihan veronmaksajien rahoilla.

Mutta joo, jos kapina henki nousee niin lasketaan keskioluen verotusta niin eiköhän sillä saada taas kansan syvät rivit vetäytymään keskiolut kapakoihin mutisemaan...
 
Ennen ranskan- tai mitään muutakaan vallankumousta porukka on tyyliin kuolemaisillaan nälkään. Nykysuomessa keskiverto kansalaisella on auto, tietokone, 42'' lcd-telkkari jne.. Porukkaa ei ehkä ihan niin paljoa vituta kimin tienestit että viitsisivät lähteä torille ammuskelemaan toisiaan :hyper:
Tämä. Kaikilla on puitteiden puolesta asiat helvetin hyvin eli sitten johtajan palkalla tahi työttömyyskorvauksella. Katto pään päällä, ruokaa niin paljon kuin napa ruskaa, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto eikä kellään pitäisi olla mitään niin suurta hampaankolossa, että täysmittaiseen kapinointiin olisi tarvetta. Ihmisillä menee usein jopa niin hyvin, että niitä äärikokemuksia oikein hakemalla haetaan. Kaikilla on lisäksi mahdollisuus vaikuttaa asioihin vapaiden vaalien kautta sanavapauden jyllätessä (joojoo, Halla-Aho ja kumppanit ;)).
 
Kapitalismi kaivaa omaa hautaa. Mikä siinä on, kun voitaisiin ehkäistä kaikkea tulevaa häiriökäytöstä, ihan vaan sillä, että kaikilla olisi KOHTUUS sana hallussa. Mahdollinen vallankumous ennakoitaisiin reformeilla ja uusilla pelisäännöillä. Tähän pyrkivät oikeistososialistit ja opportunistit aikoinaan Venäjälläkin, mutta kaippa ne tapahtumat menevät niinkuin Marx ja Engels määrittelivät 1800 luvulla.
 
Ketä vastaan se kapina nousisi? Woodsia, Michael Jordanin vaimoa ja Räikköstä? Kyseessä olisi varmaan enemmänkin määrältään vähäisen rikkaan kansanosan lynkkaus kuin kapina.

Monissa länsimaissa noilla ylenpalttisilla tulonsiirroilla menestymisen taloudellinen kannattavuus on tehty aika kyseenalaiseksi jo nyt, ja ne kateellisimmat punikit ovat sekä määrältään että kyvyiltään niin vahvasti alakynnessä, että ne kapinat voitaisiin varmaan pitkälti hoitaa poliisivoimin.
 
Mitä kapinoijat saavuttaisivat kapinoimalla? Rahaa ja hyvinvointia ei tyhjästä synny vaikka kapinoitsijat ottaisivat suomen haltuunsa. Lähinnä kapinoimalla saataisiin tuottavat vientiyritykset siirtämään toiminta ja työpaikat pois suomesta entistäkin nopeammin. Aikaisemmin lienee ollut järkevämpää kapinoida, kun on kaivattu omaa perunapeltoa mitä saisi viljellä niin kuin haluaa :)

Eli en kyllä itse näe, että suomessa oltaisiin nousemassa barrikadeille, koska kansan perustarpeet ovat tyydytetty riittävästi. Ehkä jotain poliittista kapinaa voi syntyä ja sitä kautta valtapuolueiden asema voi heikentyä(esim. maahanmuuttokeskustelu versus sveitsin minareetit).
 
Kohtuutta peliin muuten kohta lävähtää, sanon minä.

Jos 57 miestä menee supermarkettiin jääkiekkokassien kanssa ja lataa ne täyteen sapuskaa - Ku ei o perkele varaa ostaa - (Keskot sun muut, maksaakohan ne Suomalaiset elintarvikkeet vielä Virossa vähemmän kuin Suomessa?)

Ja jos tämä toistuu seuraavana päivänä 17 kaupungissa ja ihmismäärät ovat lisääntyneet, niin siinä on kaksi Krav-Maga teollisuusvartijaa ihmeissään, kuten heidän soittamansa rivipoliisit.

Ja seuraavana on vuorossa vaikkapa... (käyttäkää mielikuvitusta)

Miten ihmeessä monimiljonääri Björn Wahrloosille maksettiin yli satatuhatta euroa jotain metsä/maataloustukea?
Jollekin keskituloiselle se olisi oikein, mutta uskon että Björkka olisi pärjännyt rahallisesti.

En vihaa rikkaita, hyvä että edes Räikkösellä on rahaa levyseppähitsaajan koulutuksella ja kahdehtinut taas en ole ikinä ketään.
Mutta ne ajat ovat ohi jolloin hyvä mies sai aina töitä ja laskunsa maksettua. Minä olen hyvä mies.
täytyy myöntää että aika ajoin se hyvyys meinaa unohtua.

Mutta onhan se selvä että sellaisen ihmisen 'mind-set' on erilainen jonka iso-isoisä oli jo monimiljonääri ja tämän ihmisen isoisä on jo kasvatetty ylipääjohtajaksi - Ei välttämättä kykyjen mukaan, vaan vain ruotsalaisen sukunimen ja joltain ammoin riistettyjen rahojen johdosta.
Mitähän tämmöinen kaveri ajattelee tavallisesta työmiehestä (tässä ei ole mitään politiikkaa, sille on omat ketjut).

Mullon nyt ikää kolmekasi ja enää mulle ei vittuilla.
Jos rahat eivät ole tilillä silloin kuin niiden pitäisi olla niin menen KELAAN ja sanon sille mätisäkkiämmälle että nyt en lähde tästä mihinkään ennen kuin soitat vaikka ylipääjohtajalle, leivästä se tekee paskaa siinä missä me muutkin ja asiakaspalvelija hänkin on siinä missä tiskin emäntä jos kerran on KELASSA töissä.


Juuri näin teki eräs jo perheellinen ystäväni, joka tunnetusti ottaa herkästi lämpöä jos joku asia mättää ja tällä kertaa mätti, ja todella törkeästi hänen asuinaluellaan häiriköivät mopoilijat ja moottoripyöräilijät.
Hän soitti poliisilaitokselle ja kertoi siellä vastanneelle ämmälle että tämä homma hoidetaan NYT!
Ämmä lupasi soittaa partiolle, mutta se ei ystävälleni tietenkään riittänyt, sillä sormea oli heristelty ennenkin näille motoristeille.
Kaverini käski soittaa kaakonkulman liikennejärjestelyistä vastaavalle poliisille.
Ämmä sanoi että hän on varsin suuri herra, siihen kaverini yksiselitteisesti: "Poliisi se on siinä missä muutkin poliisit!" Ja tämä "herra-isoherra sai nämä häiriköt kuriin.




Mun uus motto on: Aina ei tarvi totella!

Eikä se tietenkään tarkoita rikoksia eikä väkivaltaa, kuten fiksuina lukijoina ymmärrätte.
 
Kohtuutta peliin muuten kohta lävähtää, sanon minä.

Jos 57 miestä menee supermarkettiin jääkiekkokassien kanssa ja lataa ne täyteen sapuskaa - Ku ei o perkele varaa ostaa - (Keskot sun muut, maksaakohan ne Suomalaiset elintarvikkeet vielä Virossa vähemmän kuin Suomessa?)

Ja jos tämä toistuu seuraavana päivänä 17 kaupungissa ja ihmismäärät ovat lisääntyneet, niin siinä on kaksi Krav-Maga teollisuusvartijaa ihmeissään, kuten heidän soittamansa rivipoliisit.

Ja seuraavana on vuorossa vaikkapa... (käyttäkää mielikuvitusta)

Pahimmillaan seurauksena olisi se, että suomesta syntyisi kehitysmaa, jossa ei olisi nykyisenkään vertaa hyvinvointia. Ne jotka pystyisivät muuttaisivat ulkomaille jatkamaan hyväpalkkaista duunia ja nauraisivat paskaisesti niille, jotka jäävät odottamaan ilmaista lounasta suomeen. Ei ruokaa tyhjästä sinne kauppaan tule tai valtiolle verorahoja joista sitä hyvinvointia jaetaan niille jotka eivät osaa, kykene tai jaksa. Ei se nyt vaan toimi niin, että käydään pieni kapina ja sen seurauksena jokainen on sitten isosti palkattu paperimies tai nokian insinööri. Perunapeltoja tosin voitaisiin jakaa, mutta se ei liene minkäänlainen motivaattori nykyisessä suomenmaassa.
 
Motivaattori vois olla töitä työttömille. (Sitten työttömät voisivat maksaa itselleen suuremman lounaan.)Mielestäni arvokkaampi keskustelunaihe eduskunnassa kuin se että kuinka monta lautasta katetaan johonkin EU:n juhliin.

Ulkomaille muuttoa olen harkinnut ja funtsinut että ainakin mun kakarat sais elää paikassa missä ei asu 5 miljoonaa autistia. (Eikä o näin kylmä)
Olen itse asunut 4 vuotta ulkomailla joten se lähtökynnys on minulla pienehkö.

"Mutta rahatonna en voi lentää vanki olen maan"

Tuskin nyt tässä ketjusta mistään sisällissodasta oli kysymys, vaan pienestä herätyskestä.
 
Motivaattori vois olla töitä työttömille.
Mielestäni arvokkaampi keskustelunaihe eduskunnassa kuin se että kuinka monta lautasta katetaan johonkin EU:n juhliin.

Ulkomaille muuttoa olen harkinnut ja funtsinut että ainakin mun kakarat sais elää paikassa missä ei asu 5 miljoonaa autistia. (Eikä o näin kylmä)
Olen itse asunut 4 vuotta ulkomailla joten se lähtökynnys on minulla pienehkö.

"Mutta rahatonna en voi lentää vanki olen maan"

Mistä valtio sen työn hommaa ja työlle maksajan? Jos valtion pitää työllistää työttömät niin raha tulee sillon veronmaksajilta. Eli ne jotka käyvät jo töissä maksaisivat vieläkin enemmän veroja. Valtio sanoo nokialle tms. yritykselle, että nyt otatte kaikki työttömät koodaamaan ettekä vie enää yhtään työpaikkaa intiaan?

Mä uskon paljon enemmän siihen, että joitakin yksittäisiä poliittisia päätöksiä voidaan jyrätä kansan toimesta, en siihen että jonkinlainen kapina parantaisi asioita. Yksi asia on se mihin valtio laittaa verorahat, ehkäpä asioita voitaisiin tehdä tehokkaammin ja toisaalta rahoja käyttää järkevämmin. Rahaa voitaisiin lähteä säästämään vaikka puolittamalla kansanedustajien määrä ja leikkaamalla liksoja. Samassa rytinässä presidentti-instituutio voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana. Juu, eihän tuo paljoa säästä, mutta olis alku.

Itse oon ollut suomessa tän vuoden aikana ~3vk. En enää oikein usko siihen lauseeseen, että on lottovoitto syntyä suomeen :) Suomessa kyllä saa hyvän lähdön elämälle(koulutus), mutta sen jälkeen tasapäistetään kaikki samaan sosialistiseen riviin riippumatta siitä miten paljon tuottavaa työtä tekee.
 
Viestissäni oli kyllä muitakin asioita kuten Björkka ja KESKON välistäveto.

Pitkäaikaistyöttömät ovat väliinputoajia: Liian vanha, ei o draivia (muka!) tai liian pitkään työttömänä, sussa on jotain vikaa, on oltava.

Kukahan sen työttömyyseläkkeen maksaa?
 
Viestissäni oli kyllä muitakin asioita kuten Björkka ja KESKON välistäveto.

Pitkäaikaistyöttömät ovat väliinputoajia: Liian vanha, ei o draivia (muka!) tai liian pitkään työttömänä, sussa on jotain vikaa, on oltava.

Kukahan sen työttömyyseläkkeen maksaa?

Mun mielestä oikea lääke olisi ajaa lainsäädäntöä ja verotusmallia, joka mahdollistaa paremmin yksityisyrittämistä ja joustavampaa työvoiman palkkaamista. Ikävä kyllä tämä taitaisi myös tarkoittaa sitä, että työntekijöitä pitäisi olla helpompi potkia pihalle. Tosin ei taida kovin montaa edes kiinnostaa "paskahommien"(mcdonaldsin myyjä, siivoaminen,jne) tekeminen pikkurahalla, kun valtiolta saa kupattua rahaa ja voi pyöritellä peukkuja kotona.
 
Minä näkisin jonkinlaisen vallankumouksen mahdollisena sitä kautta jos (ja kun) Suomi menee konkkaan Kreikan tyylisesti kunhan IMF vetää töpselin seinästä sosialismilta täällä. Tämän jälkee leikataan ja nostetaan veroja ja seuruksena työttömien armeijoita. Ehkä vielä saadaan jossain vaiheessa hyperinflaatio aikaiseksi kun elvytysrahoja printataan painokoneista, mutta tämä toivottavasti ei tapahdu, koska sitten on riskinä oikeasti jonkun Hitlerin valtaannousu.
 
Voisiko joku selittää tyhmälle miten tuollainen vallankumous onnistuisi parantamaan kansan hyvinvointia? Mistä raha ja manna tulee uudelle valtiovallalle(kapinoitsijoille)? Miten kapinan aikana/seurauksena maasta katoavat työpaikat ja niistä aikaisemmin tullut raha korvataan(esim. nokia voi siirtää tuotekehityksen ja päämajansa pois kokonaan epävakaasta suomesta). Vai onko se pääasia, että nykyinen johto lynkataan ja kimin suomessa olevat varat(jos niitä edes on) sosialisoidaan kansalle?

Ennemminkin uskoisin realistisesti, että jos paska tulee tuulettimeen kovaa niin menoja muihin kuin suomen kansalaisiin tullaan vähentämään(maahanmuutto, kehitysapu) ja samoin varmaan voitaisiin vähentää/lopettaa kulttuurin ja ylen tukemista. Seuraavaksi vähennetään yleisen infran ylläpitoa(maa rapistuu alta). Lisäksi kuluerät kuten yleinen terveydenhuolto ja koulut joko ajetaan alas tai sitten jollain tavalla kuluja on vähennettävä(palkanalennukset).

Se mitä kapinoiva kansa realistisesti voi tehdä on sama kuin sveitsin minareetit. Joissain tärkeissä asioissa kansa voi jyrätä ohi poliitikkojen päätösten, jotta asiat menevät enemmistön mielestä oikein. Täysmittaiseen kapinaan/sisällissotaan en lähtisi uskomaan lähitulevaisuudessa.
 
Back
Ylös Bottom