Kohta pääsee taas kalaan!

Ensviikonloppuna pääseeki näillä leveysasteilla jo pilkille, pääsis naruttamaan muutamia raitapaitoja pannulle asti!

Tää vuosi 2008 oliki ihan hyvä vapakalastajana, uudet ennätykset tälle kaudelle oli Kuha 2.46kg, Meritaimen 2.1kg ja 3,05 kilonen Säynävä, josta tulikin C-luokan SE.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan mielenkiinnosta: Millä tuli ja mistä (sisävesi vaiko meri)? Ihanko varta vasten säynästä hait vai ottiko perinteisesti hauenpyynnin sivutuotteena?

Merestä tuli pohjaongella ja ihan säynävää oltiin onkimassa. Vanha ennätys parani heti 500grammalla :dance: Kuvia löytyy allaolevan linkin takaa.

KUVIA

edit: C&R tottakai.

Ei helvetti mikä possu! Ei oo muutes kivaa ku menee koukku sormeen.. Kerran menny ja koitin ite kaivaa pois, mut ei onnistunu ku oli sen verta pieni.. Joutu sit käymään päivystyksen kautta ja eiku takas kalalle :D

Oli kyllä aikamoinen sika, lihavampi ku nuo yleensä on mätilastissa :D

Joo mulla paukahti 2/0, 23cm westins jätestä vetoreissulla. Onni onnettomuudessa, tuli väkästä myöden läpi heti kerralla, joten ei tarvinu vetää sitä läpi, koukku vaan poikki ja väkäsen kautta pihalle :P

Otin n. 4kilosen luupään kiduskansista puristamalla kun ei liplockkiin asiaa, westinssi on sellanen koukkumeri 3 koukulla. Hauki alko rimpuilemaan ja lipsahti otteesta, siitä vaan koukku peukaloon ja hauki veneen pohjalle hyppimään :P Kaikki kävi niin nopeesti ja syönti oli hurjaa, ei malttanu lähteä kotiinkaan :D Pieni ensiapupaketti mukana ja sieltä vähä alkoholirättiä+laastari.

Mulla oli kilonen säynävä kädessä(koukku huulessa) ja se sit siitä potkas.. Loput arvaatkin :) Ja vaappu oli pieni!

Hetken päästä tuohon järvelle tuulastamaan. Nyt iskun alla jalommat kalat, lähinnä siika. Aika kylmä ilta tulossa, kun pakkasta on nyt jo melkein neljä astetta ja kiristymään päin on. Äsken kun laiturin nostin pois, tuntui melko kylmältä tuo vesikin. Huippu keli.

No tulipa käytyä. Asun ihan rannassa ja järvessä on siikaa vaikka muille jakaa, vaan jotenkin se on vaan tuo tuulastus aikaisemmin jäänyt tuossa kokeilematta. Kalaa näkyi parin tunnin aikana varsin tasaisesti. Aika vaikeaksi osoittautui tuo siian lyöminen, mutta kyllä sieltä kuitenkin pari ihan reilun kokoista siikaa veneeseenkin asti nousi. Olipa taas ihan saatanan mukavaa!

Otin n. 4kilosen luupään kiduskansista puristamalla kun ei liplockkiin asiaa, westinssi on sellanen koukkumeri 3 koukulla. Hauki alko rimpuilemaan ja lipsahti otteesta, siitä vaan koukku peukaloon ja hauki veneen pohjalle hyppimään :P Kaikki kävi niin nopeesti ja syönti oli hurjaa, ei malttanu lähteä kotiinkaan :D Pieni ensiapupaketti mukana ja sieltä vähä alkoholirättiä+laastari.

Muuten sama täällä, mutta hauki oli n. 2kg, mepps:in lippa ja ja rannalla olin irroittamassa kaverin vilkkua (kaveri siis keskellä koskea kiven päällä).

Nipisti ihan kivasti vääntää koukku kokonaan ihon läpi :)

Pilkkikausi avattu etelässä, Luukin pikkulammilla pyörin. Pikkuaffenia sieltä aina tulee ja niin myös tälläkin kertaa. Jäätä oli n.20cm.

Pilkkikausi avattu etelässä, Luukin pikkulammilla pyörin. Pikkuaffenia sieltä aina tulee ja niin myös tälläkin kertaa. Jäätä oli n.20cm.

Ei varmaan ollut ihan teräsjäätä. Joulunpyhinä avasin oman pilkkikauteni Keski-Pohjanmaalla ahvenpilkillä metsälammilla. Jäätä oli silloin sellaiset 15 cm, mutta todella haurasta. Vaikka kaira oli melko tylsä, niin ei tarvinut paljon kairatessa painaa.

Harmittaa vähän, että parhaat syksyn parhaat kalakelit kirkkaine jäineen minivät ohi, kun lumi tuli heti jään päälle.

Pakko kysyä, luultavasti olet käynyt useamminkin Luukissa että, saako sieltä muuta kalaa kuin haukea ja ahventa, joku on puhunut että kirjolohta saisi, mutta hiukan heikolta on näyttänyt (tai sitten ei vaan ole sattunut kohilleen ja en osaa kalastaa:D Sekin on mahdollista).

Edit: Eli lähinnä kun ja jos niitä sinne istutetaan, niin kuinka usein?

Ei varmaan ollut ihan teräsjäätä.
Aika napakkaa oli kyllä.

Pakko kysyä, luultavasti olet käynyt useamminkin Luukissa että, saako sieltä muuta kalaa kuin haukea ja ahventa, joku on puhunut että kirjolohta saisi, mutta hiukan heikolta on näyttänyt (tai sitten ei vaan ole sattunut kohilleen ja en osaa kalastaa:D Sekin on mahdollista).

Edit: Eli lähinnä kun ja jos niitä sinne istutetaan, niin kuinka usein?
Tjaa, ainakin Kaitalammelle pumpataan muutaman kerran kesässä kirjoa. Olen tosin kuullut huhuja, että syksyisin se sitten verkotetaan tyhjäksi, mutta ainahan sinne jotakin jää. En ole itse sillä lammella käynyt. Olen keskittynyt lähinnä ahveneen.

vuosi on vaihtunut, ja nyt alkaa pienoisen elämänmuutoksen pyöriessä ympärillä olla pienoinen kuume kalastukseen. Viime kesänä vetouistelin viikon yksin oulujärvellä ensimmäistä kertaa melkein kahteenkymmeneen vuoteen, ja nyt tekisi mieli aloittaa harrastus uudelleen.

Mitäs kaikkea pitää ottaa huomioon varusteissa ja käytännön hommissa kun aloittaa näin pitkän ajan jälkeen. Uudet kamat pitäisi hommata, varmaan joku valmis setti. Ennemmin heittelyyn kuin vetoon, mutta jos veneen saa käyttöön niin sitäkin sitten enemmän...

Ajattelin kysyä neuvoa teiltä ammattilaisilta, koska itse en tiedä tästä asiasta mitään. Eli duunikaveri täyttää 40 ja harrastaa kalastusta, käsittääkseni uistelua. Mikä olisi sellainen uistelutarvike minkä kaikki harrastajat haluavat, mutta eivät itse viitsi ostaa.. ollaan ostamassa kimppalahjaa sankarille, eli hintaakin voi olla jonkun verran.

Ajattelin kysyä neuvoa teiltä ammattilaisilta, koska itse en tiedä tästä asiasta mitään. Eli duunikaveri täyttää 40 ja harrastaa kalastusta, käsittääkseni uistelua. Mikä olisi sellainen uistelutarvike minkä kaikki harrastajat haluavat, mutta eivät itse viitsi ostaa.. ollaan ostamassa kimppalahjaa sankarille, eli hintaakin voi olla jonkun verran.

Sattusko siltä puuttumaan kaikuluotainta? Itellä on moisen hankkiminen käynyt monesti mielessä, mutta ei koskaan oo raaskinu ostaa :P

Uistelijalla varmasti on jo kaikki mahdolliset ambassedeurit.
ehkä lähtisin yllättämään ja ostaisin jerkkisetin. Curadosta kela ja siihen joku kova jerkkivapa ja vaikka muutama Buster-jerkki messiin. Vinkki vaan mitä ite haluaisin =D
Kalamies.com on loistava sivusto, mistä varmasti löytyy ne rautaset ammattilaiset heittämään parempaa lahjavinkkiä.
Tietysti yksi kova juttu aina kalareissuilla on kamera. Hyvä kamera on aika helppo ostos lahjaksi ja säästyy sukulaiset ja tutut kalavaleilta.

Jos uistelua harrastaa niin kaikuluotain on kyllä pakollinen, ja mitenköhän kaikuluotain vie jännityksen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom