Kofeiini - Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa

Meta title: 💥⚡ Kofeiini ⚡💥

Meta description: Tehokas piriste lisää keskittymistä, valppautta ja treenitehoa. Löytyy kahvista, energiadrinkeistä ja pillereistä — toimii nopeasti ja edullisesti...

kyllä kahvi hyvää tekee, itse kiskon n15 kuppia päivässä tai oikeastaan yössä :D , pieniä taukoja tulee silloin kun vatsa kertoo olemassa olostaan muutaman päivän ripulin muodossa

Duunissa automaattikahvi vaikutti ainakin kohtuu rajusti aineenvaihduntaan. Kellotin säännöllisesti (koodinimi a1=musta kahvi) n. 5 minuutin aikoja kun kahvin käteen saamisesta piti mennä paskalle.

Sitten oli koodinimi b1=vahva musta kahvi, mutta valitettavasti mulla ei ole siitä yhtä kattavaa tutkimusta. Vahvempaa se oli selvästi kuin a1, joten siitä päätellen paskahätäkin tulee nopeammin.

Kyseinen kahvi toimi siis kuin "kodin putkimies", eikä ollut epäilystäkään etteikö kyseinen ilmiö johtunut kahvista.

CiioN sanoi:
Onko kellään muulla sellaista ongelmaa, että kahvista nousee kuume ja tulee muutenki aivan hirveä olo?
Kuumetta en ole koskaan kuullut tulevan, mutta kuuma kyllä voi tulla. Kofeiini lisää sydämen lyöntitiheyttä ja vilkastuttaa verenkiertoa, joten pikku hiki voi helposti tulla jos ei ole tottunut kahviin. Se menee kyllä ohi kun hieman enemmän juot kahvia.

CiioN sanoi:
Onko kellään muulla sellaista ongelmaa, että kahvista nousee kuume ja tulee muutenki aivan hirveä olo?
Joskus sillon harvoin kun kuun asento on oikea ja kolibrit lentävät napapiirillä niin mulle tulee aamukahvin jälkee vitun paska/kuumeinen olo. Lihakset iha helvetin "herkät" tai jotain muuta hämärää. Sellane yleisesti outo ja sekava fiilunki. Varmaankin liian suuri määrä liian vahvaa kahvia aiheuttaa mulle ton. Emmä tiiä :rolleyes:

Kahvissa on aika paljon muutakin kuin vain se kofeiini. Paahtamisen sivutuotteena syntyy monenmoisia myrkkyjä (kuten myös kaakaon kohdalla). Kahvi on aika väkivaltaista vatsallekin. Kofeiini on elimistössä yleensä ainakin n. 24 h nauttimisen jälkeen.

Jos kohveen kanssa on ongelmia, suosittelen vihreää teetä. Siinä on vähemmän kofeiinia ja se on muutenkin terveellisempää. Ja minusta paremman makuista ja nautittavampaa.

Jotkut ovat huomattavan herkkiä kofeiinille, voidaan puhua yliherkkyydestä, ja silloin on ihan mahdollista jos kahvin kaltainen viemärijäte nostaa jopa kuumetta.

Tiedoksi, että tummempipaahtoisessa kahvissa on vähemmän kofeiinia ja se on myös vatsaystävällisempää kuin Suomessa yleisemmin suositut vaaleammat paahdot.

Mitnick sanoi:
Joskus sillon harvoin kun kuun asento on oikea ja kolibrit lentävät napapiirillä niin mulle tulee aamukahvin jälkee vitun paska/kuumeinen olo. Lihakset iha helvetin "herkät" tai jotain muuta hämärää. Sellane yleisesti outo ja sekava fiilunki. Varmaankin liian suuri määrä liian vahvaa kahvia aiheuttaa mulle ton. Emmä tiiä :rolleyes:

Kuukautiset... :)

Tikari sanoi:
Meillä kävi töissä viimevuoden kesällä RedBull'sin esittelijätyttöjä, jotka toi kaikille tölkit. Voi ristus sitä väsytyksen määrää kun olin sen kietaissut huiviini. Melkein nukahdin loppupäivänä tietokoneen ääreen töissä, sain kirjaimellisesti nipistellä itseäni että pysyin hereillä.

Reaktiivinen hypoglykemia, tyhjään mahaan tempaistuna nostaa verensokerit pilviin ja sitten ne insuliinin avustamana tulevat sieltä kolisten alas -> väsyttää..

Tämä olisi oma veikkaukseni.

Pantani sanoi:
2 kofeiinipilleriä = 200mg? Jos toi vaan on liikaa kerralla? Kaffetta saa meinaan litkiä jonkun verran jos yhtänopsasti ton määrän haluaa elimistöönsä kuin noista pillereistä tulee...

Ai, saa vai?

"Kupillinen suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg kofeiinia"Lähde: http://www.kahvi.net/kahvin_koostumus/

Kaksi kuppia suodatinkahvia = 2 kpl kofeiinitablettia.

JohnnyB sanoi:
Ai, saa vai?

"Kupillinen suodatinkahvia (1,25 dl) 90 - 110 mg kofeiinia"Lähde: http://www.kahvi.net/kahvin_koostumus/

Kaksi kuppia suodatinkahvia = 2 kpl kofeiinitablettia.

Niin no... huom. "saa" ei ole mikään pakko. :hyper:

2x pilleri pureskeltuna on varmasti nopeampi kuin 2 kuppia kahvia(maidolla/kermalla), mikäli niitä kahta kuppia ei vedä niin suurella kiukulla kuin ikinä mahdollista kitalaen ja kielen samalla polttaen.

Sitäpaitsi suodatinkahveissa on oikeasti eroja myös kofeiinipitoisuuden suhteen. Varsinkin seisottamalla pannussa kahvia se pitoisuus nousee jne. Mutta tää nyt on aika pilkun nusaamista jo.. myönnetään, että tosimiehet ei kahvia nauti vaan juovat sen 2,5 desiä hyvin seisonutta uutetta alle kymmenessä sekunnissa ilman lisukkeita. :worship:

Sainhan tehtyä idioottimaisen postauksen. Yeah. :rock: :whip: :anssi:

Pantani sanoi:
Niin no... Sainhan tehtyä idioottimaisen postauksen.

Täytyy tunnustaa, että niin sait! Laitoin linkin kahvin kofeiinipitoisuuksiin ja vastaus on tuollainen :rolleyes:

2,5 dl kun on niin hirveä määrä juotavaa, ettei kukaa normaali ihminen sitä pysty kerralla nauttimaan :david: ja imeytymisnopeudesta väittäisin että nestemäisenä nautittuna kofeiini imeytyy nopeammin.

PS. 200 mg kofeiinia ei ole liikaa kerralla nautittuna terveelle aikuiselle, senkin voi nopeasti tarkistaa, jos haluaa.

JohnnyB sanoi:
2,5 dl kun on niin hirveä määrä juotavaa, ettei kukaa normaali ihminen sitä pysty kerralla nauttimaan :david: ja imeytymisnopeudesta väittäisin että nestemäisenä nautittuna kofeiini imeytyy nopeammin.

Ai on vai??

Noh, itse ihmettilin tossa useampi aika sitten kun join n.3-4dl kahvia ja otin kofutabun tai kaksi, niin väsyin vain lisää! Noh kuten tuolla aiemmin mainittiin taitaa olla normaalia, kofeiinin "yliannostuksen" oireita..

Nykyään kahvi toimii paljon paremmin, kun olen juonut sitä vähemmän.

lampunjalka sanoi:
Ai on vai??

Noh, itse ihmettilin tossa useampi aika sitten kun join n.3-4dl kahvia ja otin kofutabun tai kaksi, niin väsyin vain lisää! Noh kuten tuolla aiemmin mainittiin taitaa olla normaalia, kofeiinin "yliannostuksen" oireita..

Nykyään kahvi toimii paljon paremmin, kun olen juonut sitä vähemmän.

Ettei kuitenkaan olisi ollut kysymys sarkasmista? :rolleyes:

Itselläni 200 mg kofeiinia ja kupillinen kahvia piristää paremmin kuin 400 mg pelkkää kofeiinia. Väsyttävää vaikutusta en oo huomannu.

Okei.

Tämä alkaa vahvasti kuulostaa siltä, että olen täysi narkkari, jonka vuoksi ei ole mahdollista, että se suomalainen todella laihaksi keitetty kuravedeksikin osuvasti nimetty kahvi sisältäisi "paljon" kofeiinia. Jotta saan toivotun joka-aamuisen kofeiini-high:n suomikaffesta (seisottamattomasta), joudun juomaan litkua noin 9dl juuri siihen äijä-tyyliin, eli ilman lisukkeita ja kiireellä. On tätä kokeiltu, eikä ole hauskaa.

Vahvemmaksi keitetystä tummemmasta (vähemmän kofeiinia sisältävästä) kahvista tulee tuo joka-aamuinen basic high 0,5 litralla. Ja taulukkojen mukaan siis huomattavasti pienemmällä määrällä kofeiinia kuin 9dl korkeamman pitoisuuden omaavaa kahvia. Tässä ei ole mitään järkeä, mutta näin se nyt muka taulukkojen mukaan vaan on. WTF?

Oli tarkistettava nuo kahvimäärät ja yllätyin vaaditun kaffen määrästä itsekin. 0,9dl on jo melko paljon kuitenkin ja jos siinä on taulukon mukaiset kofeiinit, niin sekin on jo paljon, vaan kun se pienempi määrä tätä voimakkaampaa ainetta ei riitä, ei mitenkään.

Toisekseen ei ole loogista, että samat äijät, jotka punnitsevat proteiininsa grammalleen ja laskevat kilokalorit vieläkin tarkemmin, olisivat halukkaita ottamaan kofeiininsa hitaasta ja epävarmasta lähteestä eli pillereistä kun perus kaffe on paljon tehokkaampaa ja paremmin toimivaa (vatsahaavapotilaat yms poislukien). Tosin ihmiset eivät kyllä toimi oman logiikkansa mukaan, eli voi mennä senkin piikkiin.

?

Laitetaan tänne nyt vähän teoriaa eli joillakin piristävillä aineilla on pienenä annoksena otettuna lähinnä rauhottavia / rentouttavia vaikutuksia, mutta kun annosta kasvatetaan, niin vaikutus muuttuukin päinvastaiseksi eli piristäväksi ja energisoivaksi. Esimerkiksi amfetamiinia käytetään pienillä annoksilla ylivilkkaiden adhd lasten hoitamisessa tms.

Kysymyksessä voi myös olla toleranssi kasvaminen tai sitten jokin outo vaikutus sokeriaineenvaihduntaan ja haiman insuliinin tuotantoon ja muihin hormoneihin, mitkä säätelevät sokeritasapainoa, mikä aiheuttaa väsymyksen tunteen. En ole lääkäri niin en mene sanomaan mitään varmaa.

Back
Ylös Bottom