- Ikä
- 45
Moi Timba!
Miten tuo EBTS pitää kaapelionnissa ottaa huomioon. Ohjattavilta esim. pistorasioilta tietenkin pitää vetää suoraan MMJ:t keskukseen? Miten tuo valokatkaisijoiden kaapelointi on EBTS:llä toteutettu? Asennusohjeessa puhutaan, että laitteille käytetään CAT6-kaapelointia. Ymmärsin, että tuo CAT6 vedetään esim palohälyille, ovimagneeteille yms, mutta ei pistorasioille ja katkaisijoille. Voisitko hieman selventää tätä mulle? Alustavasti olisi tulossa EBTS:ssä uuteen taloon. Sulla tämä varmaan on "hanskassa" niin ajattelin kysyä
Edit: Mainitsit, jonkun liikeen, josta olet led-valaisimia hankkinut. Onko näillä verkkokauppa tms? Itellä kanssa tulossa kaikki ledeillä, paitsi kellarin/verstaan loistputket.
No en mä nyt muista mitä kaapelia se on, jotain heikkovirtakaapelia jossa kulkee siis 12 voltin ohjausjännite. Siis pistorasioilta keskukseen. Samannäköstä se oli mitä palohälyttimilläkin. Mutta en mä noita kaapeleita tunne. Ja itse valaisimille toki ihan mmj, senverran tiedän minäkin näistä.
Ja ledit osti sähkäri tukusta, enpä mä varma ole mitä kaikkia tukkuja se käyttää. Elektroskandialta (kirjoitettiinko ees suurinpiirtein noin) se ainakin jotain osti laatikoista päätellen. Ei kannata sitten mitään kovin erikoisia ostaa, siis ledipolttimoiksi. Meillä ihan Osramia syystä että niihin todennäköisesti saa täydennystä useamman vuoden päästäkin. Ei nuo kuitenkaan ikuisesti pala.
Ja mitä tulee järjestelmän korjaamiseen, niin samassa keskuksessa nuot kaikki laitteet on. Sinne sitten pitää uusia yksiköitä jos ne joskus pimenee. Eli ei tuossa mitään järkyttävän monimutkasta korjaamista ole. Ainahan näissä on se riski, että jos joku järkkä kuolee pois niin saako 10 vuoden päästä varaosia. Mutta sitä nyt on aika turha pelätä liikaa, vaihtaa sitten koko palikat väliin jos tuolleen käy. Samantyyppinen kaapelointi näissä kuitenkin käsittääkseni on.