• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kodinohjausjärjestelmät (EBTS yms)

Rupesi heti syljettämään kun mainos pauhaa energiansäästöstä :D

Kerrotko lyhyesti mitä tuo omassa talossasi tulee tekemään?

- säätää ilmeisesti ilmanvaihtoa ja lämmitystä, korvaten erilliset laitekohtaiset ohjaimet? Onko hiilidioksidi/ilmankosteusantureita?
- hälyt? Palo/murto, onko jotain vesivahinkoilmaisinta jne?
- meneekö kaikki sähköt releiden kautta erillisvetoina, vai laitatko vain jotkut tietyt valot/pistorasiat ohjelmoitaviksi?
- Paljonko maksaa? :)

Onko EBTS- kodinohjausjärjestelmä jotenkin erilainen kuin muut kodinohjausjärjestelmät vai yksi merkki? Jos on merkki kannattaisiko ketju olla ennemminkin kodinohjausjärjestelmät..?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Onko EBTS- kodinohjausjärjestelmä jotenkin erilainen kuin muut kodinohjausjärjestelmät vai yksi merkki? Jos on merkki kannattaisiko ketju olla ennemminkin kodinohjausjärjestelmät..?
Mun mielestä tästä vois tehdä kodin automaatiojärjestelmät -ketjun, tai kodin automaattiset ohjausjärjestelmät tai joku vastaava.
Plazalla näistä on jo pitkä thread, kannattaa tsekata myös se:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=79819

Itseäni kiinnostaisi nyt lähinnä lämpötilan seuranta, vaikkapa saunassa. Eli mikäs olisi sopiva lämpötila-anturi ja seurantajärjestelmä tuolle? Pitäisi olla Apple-yhteensopiva ja seurattavissa webistä.

Ihan mielenkiinnosta ja gallup-hengessä (eikä tämä ole mitään piruilua kellekään), arveletteko tarvitsevanne ja käyttävänne noita automaatiohärpäkkeitä? Kun itse kävelin läpi sen EBTS:n kartoituskyselyn läpi, niin suurimpaan osaan tuli valittua kohta "xx ei kiinnosta minua".
Toinen juttu on sitten se, että onko vaihtoehtoja ja mitä nämä oikeasti kustantavat.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Ihan mielenkiinnosta ja gallup-hengessä (eikä tämä ole mitään piruilua kellekään), arveletteko tarvitsevanne ja käyttävänne noita automaatiohärpäkkeitä? Kun itse kävelin läpi sen EBTS:n kartoituskyselyn läpi, niin suurimpaan osaan tuli valittua kohta "xx ei kiinnosta minua".
Toinen juttu on sitten se, että onko vaihtoehtoja ja mitä nämä oikeasti kustantavat.
Itse vaikka tahdonkin kaikenlaista gadgettia ynnä muuta niin tämmöinen ei kiinnosta tippaakaan. Minulle riittää että talo kestää lämpimänä ja saan lämmittää itse puilla saunaa ja takkaa + kolata pihaa. Olen tässä suhteessa aika vanhanaikainen ja perinteinen.

Toki hälytysjäjrestelmä ja gsm-setit olisi "kiva olla", mutta enpä tahdo niistäkään sitä 1000-2000 euroa maksaa, vakuutuksen omavastuu on jotain 150e kuitenkin. Sähköt maksavat kuitenkin jo yli 10000e niin en ole valmis pistämään penniäkään ylimääräistä mihinkään. Toki esim. palovaroittimissa ei tingitä, joka huoneeseen oma ja kaikki ketjutettuna.

Mutta tosiaan jos/kun timba saa asennettuna kaiken tuon automatiikan ja systeemit paljon halvemmalla kuin minä pelkät pistorasiat, katkaisijat ja sähköjohdot niin toki tuollainen kannattaa ottaa.

Mä olen omassa talossani kallistumassa mahdollisimman yksinkertaiseen "kotona - poissa" toimintoon, millä olisi tarkoitus saada tapahtumaan mielestäni tärkeimmät asiat yhdestä ainoasta napista. Tärkeätä on helppo käytettävyys, toimintavarmuus.

Meille tärkeimmät toiminnot:
1. Ilmanvaihto "minimille"
2. Päävesihana kiinni
3. Ovet lukkoon
4. Hälyt päälle

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Abloy Control tarjoaa tällaiseen järjestelmään sopivan yksinkertaisen vaihtoehdon, eikä hintakaan kuulopuheiden mukaan pitäsi olla kovin paha. Lämmitystä ja valaistusta en näillä näkymin kytke tähän järjestelmään ollenkaan. Autotallin lämmityspistorasiat tulee ohjattavaksi omalla kellokytkimellä talosta sisältä.

Erilaisia järjestelmiä tuntuu olevan markkinoilla paljon ja vahva epälys on että kaikki eivät ole tulleet jäädäkseen. Sen takia luottaisin mahdollisimman tunntettuihin "merkkeihin", millä takuu ja varaosapalvelu toimii vielä vuosienkin päästä.

Ikä
37
Kyllä kodinohjausjärjestelmät mielestäni kuuluu nykyaikaiseen omakotitaloon ehdottomasti ja jos olisin rakentamassa niin jonkinsortin järjestelmä tulisi varmasti. Noitahan on monenlaisia ja monenhintaisia, laajuus vaikuttaa tietysti hintaan. Itselle riittäisi tyyliin valaistuksen, rasioiden ja lämmityksen / ilmanvaihdon hallinta ja sähkönkulutuksen jne seuranta.

Kannattaa muistaa että vaikka nuo tietysti aina maksaa, niin noilla järjestelmillä voi parhaillaan parantaa kodin turvallisuutta ja säästää merkittävästi sähköä.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
DIN-kiskoon saa kulutusmittareita jne myös. Hinta noin satasen:

http://download.hager.com/hagergroup.com.sg/files_download/documentation/shortcuts/EC050-051.pdf

En sitten tiedä miten toi vaikuttaa sähkönkulutukseen, lähinnä seurantaan kylläkin.

Mutta joo, meillä kyse on tosiaan budjetista, kiinnostuksen puutteen lisäksi. Halvimmalla vedetään noi setit. Saahan noita kulutusmittareita jälkikäteenkin asenneltua, samoin kuin magneettiventtiileitä, gsm-releitä jne.

Ennen talon aloittamista mietin että jonkinlainen helppo järjestelmä olisi ok. Rahaa tuntui rakentamisessa menevän enemmän kuin ajattelin, joten eipä tullut kodinohjausjärjestelmää. Tällä hetkellä kiinnostaa eniten erilaiset energiansäästömahdollisuudet, joihin ei tarvitse upottaa tuhansia.

DIN-kiskoon saa kulutusmittareita jne myös. Hinta noin satasen:

http://download.hager.com/hagergroup.com.sg/files_download/documentation/shortcuts/EC050-051.pdf

En sitten tiedä miten toi vaikuttaa sähkönkulutukseen, lähinnä seurantaan kylläkin.

Mutta joo, meillä kyse on tosiaan budjetista, kiinnostuksen puutteen lisäksi. Halvimmalla vedetään noi setit. Saahan noita kulutusmittareita jälkikäteenkin asenneltua, samoin kuin magneettiventtiileitä, gsm-releitä jne.
Kyllähän seuranta on avain säästöihin. Eikös suoralla sähköllä lämmittäjienkin kannattaisi laittaa erillinen mittari lämmityspuolelle? Miten noi EBTS:t yms. seuraa sähkönkulutusta?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Ennen talon aloittamista mietin että jonkinlainen helppo järjestelmä olisi ok. Rahaa tuntui rakentamisessa menevän enemmän kuin ajattelin, joten eipä tullut kodinohjausjärjestelmää. Tällä hetkellä kiinnostaa eniten erilaiset energiansäästömahdollisuudet, joihin ei tarvitse upottaa tuhansia.
Näin kävi myös meillä. Timban (rakennus)vaiheessa rahaa tuntui vielä olevan ja pyytelinkin tarjouksia noista. Nyt olen unohtanut ne ja käynyt lisää lainaa.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Näin kävi myös meillä. Timban (rakennus)vaiheessa rahaa tuntui vielä olevan ja pyytelinkin tarjouksia noista. Nyt olen unohtanut ne ja käynyt lisää lainaa.
No tässä vaan ei paljon jäänyt eroa perus sähköjen kanssa. Samalla tulee valaistus tehtyä pitkälle ledipohjaisena, joten eipä tuohonkaan pitäisi paljon energiaa mennä. EBTS:n kautta saan myös mittaukset useaan laitteeseen, esim. siihen kiinteistöpumppaamon pumppuun, jonka sähköt kulkee meidän mittarin kautta. Saapahan tarkat luvut, jotta voi laskuttaa naapuria, eikä tartte tähän omaa 100-200 euron mittaria pistää. Myöskin Lämpöpumpun ohjauksen ja energiakulutuksen mittauksen saan saman järkän alle, tuohonkin pitäisi kikkailla oma mittarinsa taas.

Myös autotallin valaistuksen ja esim. autolämmityspaikan ohjauksen saan taloon. Saisi normisähköjenkin kanssa, taas pitäisi jotain kikkailla ja se maksaa.

Murtohälyt oltaisiin otettu jokatapauksessa, ne on meillä ollut vuodesta 2001 asti jo edellisissä asunnoissakin. Tämä ois omakotitaloon ollut vähintään tonnin luokkaa.

Voi olla että rakentajaa kusetetaan, mutta ellei kuseteta, niin en maksa tuosta EBTS:stä sinällään mitään lisää kun huomioin sen sisään tulevat ja muutenkin hankintalistalla olleet kilkkeet.

Projektia seurataan blogissa tarkemmin, siitä sovittiin työn toteuttavan sähkärin kanssa ja se vaikutti hintaan. Tuovat itse maahan ledivalaisimia, ledinauhoja sun muuta, joten saa aika hyvään hintaan nuot kilkkeet.

Vaihdon tän ketjun otsikon, muutetaan vieläkin jos tarpeelliseksi nähdään!

Ikä
36
Mun mielestä tästä vois tehdä kodin automaatiojärjestelmät -ketjun, tai kodin automaattiset ohjausjärjestelmät tai joku vastaava.
Plazalla näistä on jo pitkä thread, kannattaa tsekata myös se:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=79819

Itseäni kiinnostaisi nyt lähinnä lämpötilan seuranta, vaikkapa saunassa. Eli mikäs olisi sopiva lämpötila-anturi ja seurantajärjestelmä tuolle? Pitäisi olla Apple-yhteensopiva ja seurattavissa webistä.
arduino plus perus lämpötila-anturi?

jos on vähän diy -henkeä niin tuollainen on hetkessä pystyssä. kaverilla oli viikossa paketin saapumisesta kämpässä arduinon takana 5 lämpötila-anturia plus liiketunnistimia sun muita ja kaikki mittausdata virtasi nettipalvelimelle....

Kodin ohjausta kokemuksella.

Oma kokemus on Elko living system jonka laitoin omaan talooni (olen sähkäri) hintaa tuli systeemille n. 5000€
ja siitä hyvä sydeemi että kun kotoa lähtee niin saa avaimen perä napilla kakki valot pois ja ilmastointi menee minimille ja pistorasiat jännitteettömäksi sekä hälyt päälle ja ovet lukkoon. Tämä kaikki yhdellä painalluksella.

Vastaavasti taas kotiin tulessa yksi painallus ja kaikki palautuu ja perusvalaistus syttyy jos on hämärää! kätevää.
Ohjelmalla on helppoa tehdä erilaisia tilanne sytytyksiä kuin myös sammutuksia esim omasta makkarista saa pois kaikki valot talosta kun menee nukkumaan, ei tarvi koko kämppää kiertää napsuttelemasta valoja.

Monet ”hienot” järjestelmät ovat lähinnä sysäysrele periaatteella toimivia ja niistä puuttu toimivat toiminnot
ja mm. tuo ebts ratsastaa monen moisilla mittauksilla joista voi hyvin kysyä et mihin sitä oikeesti tarvitaan!
ja sekin systeemi tarvii vaikka veden kulutukseen pulssia antavan vesi mittarin (kovasti arvokas) ja ebts.n logiikka laskee pulssit ja kertoo sitten sen pc.ruudulla et näin paljon on kulunut vettä! saman saa kun kurkkaa vesi mittaria kerta pari vuodessa.

Hieno systeemi on myös KNX. joka löytyy monelta valmistajalta toisin kuntämä Elko Living (schneider-electrit) mut osaa se olla myös aika hinnakas tosin painikkeet siinä on hienoja rahalla saa…ja hevosella pääsee…

Joka tapauksessa tekniikkaa tulee pikkuhiljaa myös kiinteistö puolelle haluttiin sitä tai ei.
eli kuka on vaatinut kaikkia niitä teknisiä juttuja autoihin mitä niissä nykyään on?!
autot kehittyy miksei kiinteistötkin.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
No nyt on tullut perehdyttyä EBTS:n saloihin enemmänkin, tai siis pintaraapaisua toki, mutta kohta taas lisää kun saadaan iv ja lämpöpumppukin tähän mukaan.

Mutta siis samalla tavalla EBTS:llä saa yhdellä napin painalluksella kodin tilaan "poissa" tai "kotona". Tuon voi sitten ohjelmoida mitä tykkää, eli valot mitä haluaa päälle ja pistorasiat jos niitä siihen on kytketty. Me ei kytketty keittiön pistorasioita tuohon, koska se sitten tarkoittaa että esim. kellolla varustettu mikro vilkuttaa koko ajan 00.00 kun jännitteet häviää aina kun kotoa poistuu. Periaatteessa kahvinkeitin on ainut minkä voi päälle jättää. Mutta siis valaituksen ja iv:n saa tuolla säädettyä kotoa lähtiessä miten haluaa ja palatessa taas takaisin.

Vedenkulutuksen mittaus on aika turhaa kun sen tosiaan voi katella vesimittarista vaikka joka kk jos huvittaa. Taasen sähkönkulutuksen seuratan on suhteellisenkin järkevää. Pystyy oikeasti katsomaan siitä puuceen ruudulta, että mitä mikäkin toiminto vie. Siis ei siihen tietenkään ole joka rasiaa kytketty. Mutta ei ole aikea katsoa paljonko vaikka telkkari tai vahvistin kuluttaa kun kytkee sen päälle ja katsoo miten lukemat muuttuu.

Sitten voi halutessaan laittaa liikkeentunnistimet ohjaamaan valaitusta. Vaikka sytyttään pihavalot tai porrasvalot tiettynä aikana vuorokaudesta. Voi laittaa vaikka pihavalot syttymään kun on tarpeeksi hämärää tai mitä vain. Montaa ominaisuutta ei tosiaan tartte, eikä kaikesta kannata tehdä liian hankalaa.

Mutta yksi hiton hyvä homma on valaistuksen hallinta netillä varustetun kännykän kautta. Saat illalla sitäkautta valot pois tai vaikka ohjelmoit oman makkarisi kytkimen pitkällä painalluksella pistämään alakerrasta kaikki valot pimeäksi. Säästää monta vaivaa. Ohjatut ulkopistorasiat mahdollistaa auton lohkolämppärin ohjailun sisältä joko kellonajan tai napinpainalluksen mukaan.

Paljon on varmasti turhaa kaikessa, mutta ennemmin mä pistän tällaiseen vähän rahaa kuin että vaihdan auton vähän parempaan.

Kukin tekee kuten parhaakseen näkee ja kokee. Varmasti on monta hyvää järkkää ja monta huonoa. Aika näyttää mikä tämä oma on.

Sitten se järkän syvin olemus paljastuu kun n vuoden päästä seuraavalla omistajalla jotain kosahtaa ja aletaan selvittää missä vika ja mistä saa varaosia. :)

SM72

VIP
Moi Timba!

Miten tuo EBTS pitää kaapelionnissa ottaa huomioon. Ohjattavilta esim. pistorasioilta tietenkin pitää vetää suoraan MMJ:t keskukseen? Miten tuo valokatkaisijoiden kaapelointi on EBTS:llä toteutettu? Asennusohjeessa puhutaan, että laitteille käytetään CAT6-kaapelointia. Ymmärsin, että tuo CAT6 vedetään esim palohälyille, ovimagneeteille yms, mutta ei pistorasioille ja katkaisijoille. Voisitko hieman selventää tätä mulle? Alustavasti olisi tulossa EBTS:ssä uuteen taloon. Sulla tämä varmaan on "hanskassa" niin ajattelin kysyä :)

Edit: Mainitsit, jonkun liikeen, josta olet led-valaisimia hankkinut. Onko näillä verkkokauppa tms? Itellä kanssa tulossa kaikki ledeillä, paitsi kellarin/verstaan loistputket.