Kiusallinen "vaiva" kyykätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tossa olen huomannut kun kyykkää pitemillä sarjoilla (10 toistoa), että alkaa viidennen toiston jälkeen silmissä pimetä ja rintaa puristaa, tuntuu siis kuin ei saisi happea. Väkisin saa kyllä sarjat loppuun, mutta takaraivossa pinttyneenä ajatus, että koskahan lähtee taju eikä houkuttele yhtään tekemään kyykkyä. Hengitän ylhäällä ulos ja sisään ja pidän ilmat sisällä toiston ajan, vedän siis uudet ilmat keuhkoihin joka toiston välissä. Tämä ongelma on ilmennyt vasta nyt kun vaihdoin ohjelmaa SS:tä G6:seen, jossa siis tehdään viiden toiston sijasta 10 pér sarja. Tätä ei ilmene missään muussa harjoitteessa kuin kyykätessä. Muistaakseni on kysytty pakkiksella samaa aiemminkin, mutta haulla ei löytynyt mitään viisasta, kellään ehotuksia?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hengitys kuntoon. Koita hengitellä rauhallisesti muutama kerta jokaisen toiston välillä vaikka. Tai jotenkin muuten muutat hengitystekniikkaa.

Mulla tulee just sama, mut vinopenkis kässäreillä.. Silmissä sumenee ja meinaa taju lähteä.. Ei auta, vaikka kuinka hengitykseen yritän keskittyä

Paineet on väärässä päässä jos kyykky pyörryttää.
Hapet otetaan "mahaan" ja paineet palleaan.

Vaikea selittää, mutta kokeile..

ekana otsikosta tuli mieleen joku virtsankarkailu tai piereskely...

koita vetää toistojen välissä ihan kunnolla happea, vaikka ihan joku parin-kolmen sekunnin tauko ja hengität syvään. mulla ainakin autto.

Tanko oikeelle paikalle tuonne epäkkäiden ja olkapäiden risteyskohtaan ettei paina niskaa, paina lapoja yhteen ni sieltä löytyy suht helposti semmonen "hylly" jolle tanko asettuu. Liikkeen aikana "painat" sit kyynärpäitä pikkasen taaksepäin yläviistoon niin ryhti ja tangon paikka kestää paremmin. Jokaisen toiston välissä voi vetää pari kertaa henkeä, mutta pakko ei ole, pääasia että vedät keuhkot täyteen ilmaa rauhallisesti alas mennessä ja puhallat keuhkot hieman rivakammin tyhjäksi ylös tullessa. Ei mitään nopeita tyhjennyksiä tai täyttöjä vaan tietty rauhallisuus jollon keuhkoissa on koko ajan ilmaa paitsi juuri yläasentoon saavuttaessa.

Mulla tulee just sama, mut vinopenkis kässäreillä.. Silmissä sumenee ja meinaa taju lähteä.. Ei auta, vaikka kuinka hengitykseen yritän keskittyä

Veikkaisin että ottaa kireät rintalihakset kiinni tuohon kaulan valtimoihin henkitorven sivuille, joillakin ollu samaa ongelmaa penkki- ja pystypunnerruksessa? Rintalihasten venyttely, nosto hieman alemmas rinnan kohdalle tai vaihto tankoon/kässäreiden jättäminen irti toisistaan yläasennossa auttaa. Pääasia että kaulalle kohdistu puristusta...

No ei ne rintalihakset kyllä kaulaa pitäisi kiristää, ennemminkin ehkä sternocleidomastoideus/scalenus, mutta enpä tiedä tulisko niistä noita kuvailemiasi oireita(yleensä päänsarkyä tms). Sitä happea otetaan tosiaan vatsaan ja noston aikana se pidetään tiukkana kuin odottaisit lyöntiä mahaan.

Olen aika varma, että tossa on jotain muuta kuin tuki- ja liikuntaelinperäinen vaiva kyseessä, lääkärille menisin sinuna.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^

niin minuna vai ketjun aloittajana?

Itse en nyt niin vakavana tota pidä, että kovan treenin aikana tiukassa sarjassa vähän meinaa tähtöset silmissä vilkkua. Olen pitänyt sitä ihan normaalina..

hmm. pitää vähän seurailla

Jos pää punastuu kyykyssä tai mavessa niin paineet on väärässä paikassa. Koita keskittyä työntämään se paine ns. alas, eli palleaan.

Noni päästiinhän sieltä työmaalta vihdoin, en ole ehtinyt tässä pakkista lukemaan. Mutta joo eli siis tankoa pidän tossa kun jännittää niskalihakset ja tunnustelee siitä alapuolelta niin siihen kun tulee se kuoppa niin siinä pidän. Ja tässä kuivaharjoitteluna taidan nyt ymmärtää, että siis jännitetään vatsalihaksia tuossa toistoa tehdessä, eikä vaan pidätetä henkeä pää punasena?

Sitten tällänen perusaloittelijan kysymys, että mikä painonnosto vyön funktio on kyykyssä, tarvitsenko sitä?

No riippuu painoista, et aloittelijana tarvii. Jos taas keskivartalo on paljon jälessä eikä jaksa pysyä kasassa, niin reenaat sitä keskivartaloa enemmän.

Jos nyt jossain 200kg kyykyissä menet niin voihan sitä käyttää.

Zone-sarja -42%
Jatketaan nyt tähän toisella ongelmalla kyykyn kanssa. Eli missähän mättää kun penkkitulos alkaa nyt jo hipoa sitä mitä teen kyykyssä sarjapainona :eek:. Eka ohjelmani oli SS, jossa kyykkätulos nousi ihan kivasti, mutta nyt kun olen vaihtanut G6:seen, niin päivä päivältä pienempi sarjapaino menee failureen kyykyssä, kuulostaa minustakin uskomattomalta. Onko järkeä vaan vaihtaa toi 4x10 kyykyssä 3x5:een, vai onko kyse vaan tahdonvoiman puutteesta :D.

Back
Ylös Bottom