Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En oo mikään ihan hirveä kitaran läpsyttelyn fani, mutta jotkut tekee tän kyllä pirun hyvin. Tässä kotimainen, yhden miehen veto U2:sen tsipaleesta.



muoks. niin joo, tällä lafkalla on paljon näitä modernin tyyliin kitaristeja, fingerstyle-heppuja jne., jos jotakuta kiinnostaa.
 
o_O


En tiedä mille porukalle toi on suunniteltu. Ehkä eri tavoin vammautuneille tuosta voisi olla jotain iloakin. Muuten aloittelevan tai laiskan soittajan kannattaa ennemmin virittää kitara vaikka (johonkin) avoimeen vireeseen, jos haluaa saada helpolla sointuja. Eikä noi perusvireen avoimet soinnut pitäisi kyllä ihan mahdottomia olla opetella melkein kelle vaan...
 
^No johan on kapistus. :)

Vaikka viidellä soinnulla voi soittaa tuhansia biisejä, onhan kokonaisuus aika rajoittunut.

Lisäksi noi (perus)soinnut irtoaa kahdella tai kolmella sormella ja muutaman viikon tahkoamisella ne on jollain tasolla hanskassa.

Turhakkeen puolelle kallistuu, en ostaisi. :)

Ja se on ihmeellistä, että nykyään kaiken pitäisi olla jotenkin helppoa. Jos jotain instrumenttia haluaa soittaa, se vaatii aikaa, tupakkaa ja persettä. Entäs Drummelia: Painat nappia ja se soittaa koko tahdin 4 tai 8 iskua. Tai laajennuksena: talletat sampleja kompuutterille ja "soittelet" sieltä luuppeja.
 
Ja se on ihmeellistä, että nykyään kaiken pitäisi olla jotenkin helppoa. Jos jotain instrumenttia haluaa soittaa, se vaatii aikaa, tupakkaa ja persettä. Entäs Drummelia: Painat nappia ja se soittaa koko tahdin 4 tai 8 iskua. Tai laajennuksena: talletat sampleja kompuutterille ja "soittelet" sieltä luuppeja.

Valtaosa ihmisistä tuntuu olevan sitä mieltä, että jos ei ole jostain 3-vuotiaasta asti soittanut ja tee sillä rahaa niin ei kannata edes kokeilla. Ikään kuin kyseessä olisi joku sisäsyntyinen magia joka pullahtaa esiin kun saat soittimen käteen.

a3bffd21292cf1ed97f6cee77ecaa50c.jpg
 
Lisäksi noi (perus)soinnut irtoaa kahdella tai kolmella sormella ja muutaman viikon tahkoamisella ne on jollain tasolla hanskassa
Joo. Ottaa se toki jonkin aikaa, että oppii otteiden lisäksi pitämään sormia riittävän pystyssä, että esim. mainitusta C-duurista ei jää korkea E soimatta, ja noin ylipäätään soinnut soi puhtaasti, eikä väliin jää dempattuja ääniä. Vielä kun mennään barre-sointujen kautta eksoottisempiin otteisiin, niin ne rupeaa vaatimaan oikeasti voimaa ja koordinaatiota näpeiltä, eikä nuo ihan hetkessä kehity. Oma lukunsa vielä sointuvaihdokset, että saa otteet napsahtamaan kohdalleen sujuvasti.

Mutta siis ihan samaa mieltä siitä molemien kanssa, että viitsimisestä se on kiinni, ja niin kuin todettua soiton opettelu vaatii ihan oikeasti aikaa ja vaivaa. Eikä se oikein niin toimi, että kerta viikkoon vähän lauantai-iltapäivisin näppäilee kitaraa, vaan kitara saisi olla minusta kourassa melkein päivittäin. Paljon vaadittu tietysti, mutta sen se melkein minusta ottaa, jos haluaa päästä kunnolla liikkeelle. Jos toi treenaaminen ei ole riittävän aktiivista, niin minusta siinä melkein välissä unohtaa, jos jotain hiffasikin edellisellä kerralla, ja noi toistomäärät jää auttamatta turhan alhaisiksi. En tiedä, kai jotain suht siedettävää komppaamista oppii vähemmälläkin, mutta itsehän en oo koskaan ymmärtänyt puolivaloilla tekemistä :)

Samaa mieltä myös tuosta, että syna on varmaan hyvä ostos sellaiselle, joka haluaa saada soittimesta pihalle jotain musiikin kuuloista ymmärtämättä suuremmin sen päälle, mitä on tekemässä.
 
Oma lukunsa vielä sointuvaihdokset, että saa otteet napsahtamaan kohdalleen sujuvasti.

Ja tässä auttaa Choordinaattori. ;) Itse asiassa älyttömän hoopo juttu on myös se, että vaikka noi soinnut losahtaisivat tuolla laitoksella puhtaasti, niin kitaroinnissa on se toinenkin käsi ja sitä kautta rytmipuoli. Homma menee siis viikseen ellet jälleen harjoittele mittavaa määrää. Ja samassa (kun säestäminen alkaa kuulostaa musiikilta) ajassa olisi luultavasti oppinut ne perussoinnutkin. Ihme juttuja nämä hokkus pokkukset. Toisaalta uskon vakaasti, että tuo äijä ei tuolla kapistuksella rikastu. :)

Edittiä:
Se on sanottava, että positiivinen värkkihän tuo on, jos joku sitä hypistelemällä ryhtyy musisoimaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se on sanottava, että positiivinen värkkihän tuo on, jos joku sitä hypistelemällä ryhtyy musisoimaan.
No näin noi jotkut vempeleet varmaan voi nähdä. Mutta ei kitaransoittoa tosiaan kunnolla opi kuin paneutumalla siihen itse instrumenttiin. Onhan noita näppivoimien kasvattamiseenkin tarkoitettuja laitteita, mutta tokko kovin kummoista hyötyä, kun eipä ne voimat taida hirveästi siirtyä itse soittamiseen, missä sormet työskentelee aivan eri asennoissa kuin laitteessa. Pistää rahat vaikka opettajaan ja sellaisiin nuotteihin/tabeihin, jotka innostaa soittamaan, niin saa vähän vastinettakin rahalle.

Pistetään nyt yks näppäilyharjoituskin perään. Sillä rajalla onko liian punaniskameininkiä pelkästään kuunneltavaksi musaksi, mutta meinasin jossain vaiheessa reenimielessä perehtyä.

 
Olen jo 15 vuotta ihmetellyt sitä, että mitä tapahtui sille nuorelle Zakkille, joka oli luova ja mielettömän energian omaava turboahdettua eteläisten osavaltioiden hengessä rokkia soittava superlahjakkuus. Nykyisellään soittonsa ei ole missään suhteessa tuoretta, mielenkiintoista tai kiinnostavaa. Vaihtaisin milloin vain tämän nykyisen kaavoihin kangistuneeseen reliikin siihen nuoreen rodatuilla Marsuilla täysillä riffejä tykkittävään superlahjakkuuteen.
 
Kaipa se vaan niin menee, että artistit taantuu. Jotkut hitaammin, jotkut nopeammin. Eipä ole esim. Petrucciltakaan näkynyt samoja, hienoja ideoita ja teknisiä juttuja kuin nuorena.

Jos on joku huippuunsa hiottu tekniikka, sen ylläpitäminen vaatii ihan oikeasti duunia, eikä jollakin jo rahansa soitolla tehneellä välttämättä riitä enää mielenkiinto tekniikan ylläpitämiseen. Toisaalta luovasta työstä kun on kyse, niin ehkä takki vaan jossain vaiheessa tyhjenee. Ei ole varmaan kovin helppoa luoda jotain tuoretta tai mielenkiintoista, kun on soittanut ja tehnyt musaa yli 30 vuotta. Motoriikka rupeaa tulemaan vastaan todennäköisesti jossain määrin viiskymppisellä ihmisellä jne.
 
Ja Wylde on myös ollut melkoisen tuottelias.

Samaa "riffiähän" hänkin soittaa, kuten muutkin taiturit. Ehkä Slash on mielestäni pysynyt uudistuvimpana kaikista.
 
Kaipa se vaan niin menee, että artistit taantuu. Jotkut hitaammin, jotkut nopeammin. Eipä ole esim. Petrucciltakaan näkynyt samoja, hienoja ideoita ja teknisiä juttuja kuin nuorena.

Ei välttis edes taannu, mutta ei mene tarpeeksi eteenpäinkään. On liian helppo alkaa parodioimaan itseään jonkinlaisen nimen saavutettuaan. Ja vaikka kuinka yrittäisi, niin ideat jää pyörimään rinkiä. Tämä tuli taas kerran mieleen Devin Townsendin uutta lättyä kuunnellessa.

Tuleeko montakaan starbaa mieleen jolla riittäisi tuoretta ajatusta ensimmäisen kolmen levyn jälkeen?
 
Tuleeko montakaan starbaa mieleen jolla riittäisi tuoretta ajatusta ensimmäisen kolmen levyn jälkeen?
Tulee. Tää on tietysti kiinni aikakaudesta ja artististakin, että minkälainen elinkaari on ollut. On tossa tietenkin pointtia siinä, että monen artistin parhaat tuotokset on uran alkupäässä, mutta joillakin on saattanut mennä vähän opetellessa ja suuntaa hakiessa ekat pari, kolme levyä.

Devinilläkin oli ne ekat aika paskaa. Muistankohan oikein, että Ocean Machine olis ollu kolmas levy. Se on kyllä saatanan hyvä, mutta perässä on vielä mm. Terria, jota pidetään varmaan herran parhaana levynä edelleen, ja päälle vielä SYL:n tuotokset, joissa niissäkin on loppupäästä loistavaa kamaa.

Ei tää uusin ollut mikään tajuntaa räjäyttävä levy, mutta kokonaisuutena paljon parempi lätty on kuin pari, kolme edellistä. Toi rumpali kyllä korpeaa jatkuvasti. En tykkää ton Van Poederooyenin soundista yhtään. Miksei Hoglan vois vetää noilla DTP:nkin levyillä...
 
Back
Ylös Bottom